Paisunta-astia puulämmityksessä 10% järjestelmän tilavuudesta. Paisunta-astian esipaineeksi korkeusero paisuntajohdon ja järjestelmän ylimmän kohdan välillä eli 1m = 0,1bar. Järjestelmän paine alimmillaan 0,2bar enemmän kuin paisunta-astian esipaine.
vmj kirjoitti:Noissa kiehumistapauksissa on erittäin tärkeää ettette lähde lisäämään kattilaan vettä kun pannu on kuumana! Tämä on yksi potentiaalinen tapa päästä hengestään: kuumille pinnoille lisätty vesi höyrystyy ja sitten ei enää mitkään varot riitä pitämään paineita kattilan sisällä vaan seurauksena voi olla höyryräjähdys.
Juu, ei missään tapauksessa kylmää vettä kattilaan, varsinkaan yläosasta. Kattilan täyttövesi pitäisi muuten tulla kattilan alaosaan ja lämminvesikierukasta. Kylmää vettä yläosasta sisään höyryä täynnä olevaan kattilaan niin kyllä lähtee...
Varoventtiilihän pitäisi kai vaihtaa joka kerta kun kattila on kiehunut, mullakin kiehui tuossa vajaa kuukausi sitten, mutta en ole vielä vaihtanut. Syynä oli vetoluukun tiiviste, joka oli lähtenyt luukun matkaan, ja sähkömoottori ei saanut suljettua luukkua -> kattila paloi täysillä koko päivän... Kiehui kovasti, kattilahuonekin oli täynnänsä höyryä.
Jäähdytin kattilan laskemalla kaikista hanoista kuumaa vettä viemäriin n. tunnin ajan, sitten oli lämmöt laskenut 85 asteeseen ja sen jälkeen liimasin tiivisteen kunnolla kiinni ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia

Oli muuten pitkälti yli 120 asteen varaajan mittarissa lämmintä ja kauhea jyske kuului...
Pitäisi aina käyttää latausventtiiliä, joka pitää kattilan alaosan lämpötilankin yli 60 asteen. Muuten kattila nokeentuu enemmän ja saattaa ruveta syöpymäänkin. Latausventtiilinä voi käyttää myös Danfoss AVTA -venttiiliä, jota itse käytän. Siinä voi itse säätää minkä lämpöisenä haluaa venttiilin avautuvan, silloin kun käytin kattilaa vielä panospolttoisesti niin pidin sitä 95 asteessa, nyt poltan toista talvea jo jatkuvasti, nykyään pidän 75 asteessa. Tuon kaveriksi tarvitaan vielä se kierrätysputki joka tuo kuumaa vettä paluuputkeen, tuohon linjasäätöventtiili jolla säätää paluuveden lämpötilan sopivaksi.
Kattilatermostaattina mulla on Clas Ohlsonilta ostettu pintatermostaatti, joka ei anna yli 90 astetta mitenkään, kytkee 85 asteessa tulille ja katkaisee 90 asteessa.