Ukkosenjohdatin
- tee-se-itse
- Jäsen

Re: Ukkosenjohdatin
Ukkosesta tuliki mieleen kun kerran satuin näkemään kun pamautti suoraan ison kerrostalon antenniin salaman, kyllä siinä kipinät lensi.
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
- Maatilallinen
- Jäsen

Re: Ukkosenjohdatin
Itseasiassa mulle tulee sähkö ja puhelin maakaapeleita myöten 110kV asemalta asti vaikken kaupungissa asukaan, mutta silti on toistuvasti ukkonen päässyt sanomaan päivää mm. Oumanille ja eritoten sen sarjaliikennepiirilleKhyron kirjoitti:Kaupunkialueella missä linjat on maassa ei ylijännitesuojista olis lainkaan niin paljon hyötyä mitä maaseudulla. Ja vanhoista taloista puuttuu yleensä kunnon maadotus jota ylijännitesuojat kaiketi vaativat. Käsittääkseni moisten asennus nykyaikaseen keskukseen ei o edes iso homma.
Eräästä ylijännitesuojia myyvästä firmasta mies kertoi, että maakaapeli on jopa pahempi tietyissä tilanteissa kuin ilmakaapeli, ihmetellessäni miksi hajoaa laitteet vaikka maakaapelointi, en enään muista mitkä oli perustelut, mutta kuitenkin.
Tosin mitään kauheita tärskyjä ei ole tullut, mutta elektroniikkaa kuitenkin hajottanut. Varsinainen suojaushan olisi kolmiportainen, ensin varsinaiset ukkossuojat, sitten keskitehon suojat ja laitteilla vielä hienosuojat. Itse en saanut koskaan aikaiseksi noita ukkossuojia ja keskitehon suojia asentaa, vaikka aikomus oli, tuli vain noita hienosuojia laitettua.
Oumanille ostin kalliin "kuppisuojan" jonka pitäisi olla vähän parempi, ja muualle niitä pistorasiaan tökättäviä Belkinin suojia joissa myös puhelinlinjan suoja mukana. Lisäksi ostin puhelinlinjaan vielä oman suojansa ja antenniin myös.
Noita myyvästä firmasta tarkensivat, että maadoitus on syytä tehdä mahdollisimman lähelle itse laitetta, eli pistorasian maadoitusliittimeen nuo sitten tuli maadoitettua. Toki vanhassa talossa ei ollut maadoitettuja rasioita, mutta vaihdoin kaikkiin paikkoihin, joihin tuli ylijännitesuojat, pistorasiat maadoitetuiksi.
Nollatahan ne piti, mutta kuitenkin. Noiden suojien asennusten jälkeen ei ole hajonnut muuta kuin Oumanin sarjaliikennepiiri muutaman kerran, ennen räjähti koko Ouman palasiksi muistaakseni kaksi kertaa. Sarjaliikennepiirin pystyy itse vaihtamaan, ei siinä mitään.
Pitäisi se optoerotin laittaa tuohon sarjaliikennekaapeliin niin loppuisi nuokin paukkumiset