Välittäjä sanoo: "1 km kouluun", voiko valehdella?

Rintamamiestaloista ja muusta
matrismik
Jäsen
Jäsen

Re: Välittäjä sanoo: "1 km kouluun", voiko valehdella?

Viesti Kirjoittaja matrismik »

Nuori emäntä kirjoitti:Olen ottanut tavaksi käydä kaikki tärkeimmät kysymykset läpi sähköpostitse, ja vaikka silloin saa mustaa valkoisella niin olen myös huomannut, että useampi välittäjä vaan jättää sähköpostilla kokonaan vastaamatta ikävimpiin kysymyksiin.

Kysyin esim. 60-luvun talosta, jota viime viikolla kävimme katsomassa, sähköpostilla välittäjältä tietoa tehdystä remontista ja onko todettuja kosteusvaurioita. Ei vastannut näihin kysymyksiin mitään ja ihan turhaan matkustettiin näyttöön, kun papereista kuitenkin saatiin heti selville talon ongelmat.
Tiedän tähän syyn, puhelimitse asiat saa hoidettua paljon nopeammin, tietääkseni yksikään välittäjä suomessa ei ole tuntipalkalla vaan provisio palkalla. Kannattaa pyytää lähettämään esite sähköpostilla etukäteen mikäli et halua lähteä turhan takia katsomaan, siitä selviää yleensä ollennaisimmat asiat ilman sen kummenpaa vaivaa.
matrismik
Jäsen
Jäsen

Nuori emäntä kirjoitti:Olen ottanut tavaksi käydä kaikki tärkeimmät kysymykset läpi sähköpostitse, ja vaikka silloin saa mustaa valkoisella niin olen myös huomannut, että useampi välittäjä vaan jättää sähköpostilla kokonaan vastaamatta ikävimpiin kysymyksiin.

Kysyin esim. 60-luvun talosta, jota viime viikolla kävimme katsomassa, sähköpostilla välittäjältä tietoa tehdystä remontista ja onko todettuja kosteusvaurioita. Ei vastannut näihin kysymyksiin mitään ja ihan turhaan matkustettiin näyttöön, kun papereista kuitenkin saatiin heti selville talon ongelmat.
tuplat sori
Nuori emäntä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nuori emäntä »

Pyydän kyllä esitteet yms. eli minusta kyse ei ole siitä, että kyselisin turhaan asioita ja vaivaisin välittäjiä lähettelemällä turhanpäiväisiä kysymyslistoja. Lähikoulutkin ja muut palvelut olen myös aiemmin itse selvittänyt, mutta tässä tapauksessa en löytänyt lähikoulua kunnan sivuilta, enkä kartoistakaan tiirailemalla ja siksi yritin kysyä välittäjältä lähikoulun nimeä.

Jos välittäjä ei ehdi kirjoittamaan sähköpostilla vastauksia kysyttyihin asioihin, niin kannattaisiko välittäjän sitten ilmoittaa ostajalle, että hoidetaan asia puhelimitse, eikä vaan jättää joihinkin kysymyksiin kokonaan vastaamatta?
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Joo kaikki ei voi aina olla nurkantakana,EI ees kaupungissa!
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

pvalila kirjoitti: Meillä luki myynti-ilmoituksessa, että kahden kilometrin sisällä on 13 päiväkotia. Teimme itse tuosta virhepäätelmän, että päiväkotipaikka järjestyisi kohtuullisen helposti.

Ei järjestynyt, vaan piti viedä lapset vähän kauemmaksi, ei tosin kauhean kauas siltikään.
Minä puolestani haksahdin vuokra-asuntoa hankkiessa siihen, että välittäjä kertoi talon alakerrassa olevan päiväkoti. Oli joo, mutta se oli ääriään myöten täynnä, eikä seuraavallekaan kaudelle järjestynyt paikkaa.

Kotoa aamuisin Helsingin keskustan tuntumassa 5 km väärään suuntaan lapsia viemään. Se matka kolminkertaisti työmatkan. Potutti joka aamu.
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Lievästi topikkia liipaten: Mun mielestä sähköposti on kaikkein paras yhteydenpitoväline jos on enemmän kuin kaksi asiaa selvitettävänä. Siitä jää mustaa valkoiselle, kysyjän ja vastaajan ei tarvitse olla yhtaikaa asian äärellä ja turhat jaaritukset jäävät yleensä väliin. Vastaaja ehti rauhassa miettimään vastaustaan ja kysyjä kysymyksiään jne.

Eihän se nyt sellaista "Kiinteistökaisadynaamista" vaikutelmaa tietenkään anna kun ei touhota liikenteessä tai kahvijonossa puhelin jatkuvasti korvan ja olkapään välissä tai kailota täksfriin kanssa pitkin käytäviä niitä pisneksiään. Sähköpostin tai pari kun saa tehtyä esmes läppärin kanssa ihan kätevästi ja vaivihkaa lähes kenenkään huomaamatta näyttöjen välissä tai jälkeen. Puhelimeen kun järjestää kopsut saapuvista sähköposteista niin osaa sitten varautua jos ja kun muutaman kerran päivän aikana vilkaisee mitä on menossa.

Ennenvanhaan oli kauppaopistossa kuulemma semmoinenkin aine kuin konekirjoitus. Pitäis olla pakollinen kurssi kiinteistönvälittäjille (ja etenkin lääkäreille ja opettajille), vaikka pakkoruotsin tilalle. Emmääkään kymppisormea osaa mutta aika moni asia selkenee pikaisella spostilla jopa nopeammin kuin puhelimella jos ei asiaa tartte justnytheti tietää.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

matrismik kirjoitti:Tiedän tähän syyn, puhelimitse asiat saa hoidettua paljon nopeammin
Tämä sillä kymmensormijärjestelmällä että "yksi sormi kirjoittaa ja yhdeksän hakee...". Nopeammin ehkä siinä tapauksessa, että jos vain saa toisen kiinni, niin vastauksen saa heti. Kokonaisuutena aikaa menee ehkä enemmän.

Kyllä sähköposti on vaivaton ja kaikkien kannalta hyvä tapa hoitaa asioita. Tulee lähes automaattisesti muotoiltua kysymykset ja vastaukset niin että ovat selkeitä, jää mustaa valkoiselle molempia varten. Tietenkin puhelinkin on joissakin tilanteissa oikein hyvä, mutta itse olen sitä mieltä että jos ei mitään filunkia tarvitse pelata, niin sähköposti on paras.

Vaikka oma suhtautuminen välittäjiin on pääsääntöisesti kielteinen, niin en ymmärrä sitä että välittäjän pitäisi jotenkin tietää lähipäiväkotien lapsimääriä tai onko vapaita paikkoja.
matrismik
Jäsen
Jäsen

lehmikangas kirjoitti:
matrismik kirjoitti:Tiedän tähän syyn, puhelimitse asiat saa hoidettua paljon nopeammin
Vaikka oma suhtautuminen välittäjiin on pääsääntöisesti kielteinen, niin en ymmärrä sitä että välittäjän pitäisi jotenkin tietää lähipäiväkotien lapsimääriä tai onko vapaita paikkoja.
Niissä on ihan sama ikävä puoli taloyhtiöiden autopaikoissa, kun joku lapsista muuttaa pois paikka vapautuu ja on auki just siihen asti kun joku sen ehtii varaamaan. Täysin mahdoton tehtävä pysyä ajantasalla, kysyt asian torstaina niin perjanataina tieto on jo vanhentunut ja sunnuntaina kerrot asiakkaille silloin väärää tietoa. Ei voi edes isännöitsijällekään joka päivä kysyä saman yhtiön autopaikkatilannetta, saati sitten päivähoito paikkoja 5 eri päiväkodista lähistöltä.
matrismik
Jäsen
Jäsen

KariFS kirjoitti:Lievästi topikkia liipaten: Mun mielestä sähköposti on kaikkein paras yhteydenpitoväline jos on enemmän kuin kaksi asiaa selvitettävänä. Siitä jää mustaa valkoiselle, kysyjän ja vastaajan ei tarvitse olla yhtaikaa asian äärellä ja turhat jaaritukset jäävät yleensä väliin. Vastaaja ehti rauhassa miettimään vastaustaan ja kysyjä kysymyksiään jne.

Eihän se nyt sellaista "Kiinteistökaisadynaamista" vaikutelmaa tietenkään anna kun ei touhota liikenteessä tai kahvijonossa puhelin jatkuvasti korvan ja olkapään välissä tai kailota täksfriin kanssa pitkin käytäviä niitä pisneksiään. Sähköpostin tai pari kun saa tehtyä esmes läppärin kanssa ihan kätevästi ja vaivihkaa lähes kenenkään huomaamatta näyttöjen välissä tai jälkeen. Puhelimeen kun järjestää kopsut saapuvista sähköposteista niin osaa sitten varautua jos ja kun muutaman kerran päivän aikana vilkaisee mitä on menossa.

Ennenvanhaan oli kauppaopistossa kuulemma semmoinenkin aine kuin konekirjoitus. Pitäis olla pakollinen kurssi kiinteistönvälittäjille (ja etenkin lääkäreille ja opettajille), vaikka pakkoruotsin tilalle. Emmääkään kymppisormea osaa mutta aika moni asia selkenee pikaisella spostilla jopa nopeammin kuin puhelimella jos ei asiaa tartte justnytheti tietää.
No arki on jotain muuta kuin televisio ohjelmassa. Juuri yhdestä kohteesta kahdeksannen sähköposti viestin jälkeen selviää, että ei asiakkaalla ole vielä valmiutta tehdä tarjousta ennen kuin kaksi asuntoa on ensin saatu myytyä. Tämä kohde mistä tiedustelut tuli on satavarmasti myyty ennen kuin heidän yli 2kk myynnissä olleista asunnoista on edes tarjousta olemassa, puhelimessa tuo asia olisi selvinnyt alta minutin. Ps. olen kauppaopistossa saanut konekirjoituksen suoritettua 80-luvun puolivälissä :wink:
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

matrismik kirjoitti:
lehmikangas kirjoitti:
Niissä on ihan sama ikävä puoli taloyhtiöiden autopaikoissa, kun joku lapsista muuttaa pois paikka vapautuu ja on auki just siihen asti kun joku sen ehtii varaamaan. Täysin mahdoton tehtävä pysyä ajantasalla, kysyt asian torstaina niin perjanataina tieto on jo vanhentunut ja sunnuntaina kerrot asiakkaille silloin väärää tietoa. Ei voi edes isännöitsijällekään joka päivä kysyä saman yhtiön autopaikkatilannetta, saati sitten päivähoito paikkoja 5 eri päiväkodista lähistöltä.
Ei se ole ulkopuoliselle edes mahdollista. Täyttöperusteet ei ole yksioikoiset, ja mistäs sitä tietää jos nyt on kolme paikkaa vapaana, ettei huomenna nelilapsisen perheen kaikki lapset hae paikkaa ko. päiväkodista. Eikä välittäjä niitä täyttöpäätöksiä tee, vaan viranhaltija.
Jäsen

lehmikangas kirjoitti: Vaikka oma suhtautuminen välittäjiin on pääsääntöisesti kielteinen, niin en ymmärrä sitä että välittäjän pitäisi jotenkin tietää lähipäiväkotien lapsimääriä tai onko vapaita paikkoja.
En missään nimessä odota välittäjän kertovan minulle tällaisia asioita. Mutta ehkä sitten on myös liikaa pyydetty, että välittäjä tietäisi/voisi selvittää lähikoulun nimen? Eikös se alueen tuntemus ole yksi valtti välittäjien puheissa?
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kyllä minustakin lähikoulujen, kauppojen, kirkkojen, päiväkotien jne sijainti on sen verran tärkeää tietoa asunnon ostajalle, että välittäjän voisi olla hyvä niistä tietää ja kertoa. Kaunistelu ja väärien tietojen antaminen ei ole missään tapauksessa ole oikein.

Samoin liikenneyhteydet ovat tärkeä osa jokapäiväistä elämää. Se, että bussi kulkee nyt kulmille ei tarkoita sitä, että se kulkee vielä ensi vuonna. Esimerkiksi Turussa halutaan juuri nyt lopettaa 300 bussiyhteyttä. Mutta pitäisikö välittäjän sitten tietää siitäkin enemmän? Lopettaminen ei ole vielä faktaa, suunnittelu on. Ja se lähikauppakin voi olla kohta historiaa kun ei kannata niin ei kannata. Ei välittäjä voi mennä kauppiaan kirjanpitoa tarkistamaan.

Uudellamaalla suunnitellaan uutta rautatietä Turkuun ja vaihtoehtoisia linjauksia on useita. Pitäisikö välittäjän kertoa ostajakanditaatille, että viidentoista vuoden päästä tuosta teidän perunamaan aidan takaa pyyhkäisee Pendolino monta kertaa päivässä?

Hankalia asioita nämä ovat.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
nahkaluoma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nahkaluoma »

Jotenkin tuntuu, että kärpäsestä tehdään härkänen. Tämäkin juttu alkoi valituksesta, että välittäjä kertoi myytävästä talosta olevan kouluun noin 1 km. Mutta hämmästys sentään , matkaa olikin 1,5 km lyhintä tietä.
Valitetaan että välittäjä ei tiedä pääseekö ostajakandidaatin lapset hoitoon, kerrostalojen parkkipaikoilla ei ole tilaa ja ne jaetaan vääryydellä!:)
Kohde tuomitaan siellä käymättä usein julkisesti.
Käytetään netin tapaan valerooleja, esiinnytään esim kiinteistövälittäjänä. En tarkoita tässä tapauksessa sellaisena esiintynyttä, vaan aikaisempia kirjoituksia lukeneena ja taustat tietävänä.
Ehkä voisi olla viisaampaa pysyä muunlaisessa asumismuodossa, jos jo ostovaiheessa ei tule kuin vääryyttä vastaan.....:)

Itse olen asustanut tyytyväisenä suurimman osan aikaa näissä sodanjälkeen rakennetuissa taloissa. Korjattavaa ja kunnostettavaa on riittänyt, mutta tämähän on elämänmuoto jonka osan on itse valinnut.

Emäntäkin oli ennen maatalon emännän titteli ja isäntä vastaavasti toinen arvostettu titteli. Nykyään isännäksi kutsutaan vaikka ei olis multaa edes kynsien alla....:)
Nuori emäntä
Jäsen
Jäsen

Eiköhän se emännän arvonimi ole ansaittu sillä, että emännöin meidän ruokakuntaa ja huushollia, kädentyöt myös onnistuu samoin kuin oman vihannessadon kasvattaminen ja perinteisten uunipuurojen ja maistuvien juurespatojen valmistus... ei kai Nahkaluoma vaan kärsi itse emännän puutteesta kun noin happamasti kirjoittelee :wink:

Aihe ei ollut puolen kilometrin heitto välittäjän arvion ja todellisuuden välillä, vaan kysymys siitä pitääkö välittäjän arvio koulumatkasta olla ns. luotettava vai onko kyse kaupan kannalta täysin epäolennaisesta asiasta.

Niin kuin kirjoitin, "hämmennys" johtui siitä, että en löytänyt itse yhtään koulua alle kahden kilometrin päästä vaikka välittäjä mainitsi koulumatkan olevan noin kilometri.

Meidän omaa myytävää asuntoa kävi arvioimassa välittäjä, joka kertoi olevansa "Suomen ainoa rehellinen kiinteistövälittäjä". Harmi vaan, että kyseinen kaveri oli itsekin sen verran vilungin oloinen, että ei uskallettu häntä ottaa kauppoja hoitamaan, niin oli sitten pakko myydä asunto itse :wink:
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

jee ja sitten joku vika tulee ja nollaa sähköpostit sun muut eikä ole mitään todisteita mistään.
Tietty paperikin palaa helposti mutta on monella myös varmemmassa tallessa kuin yksikään puhelin tai jopa tietokone.
Vastaa Viestiin