Juurikin näin. Monella täällä foorumilla on jo kohtuullisen runsaasti tietoa rintamamiestaloista ja niiden ostamiseen liittyvistä "sudenkuopista" sekä oman talon tiimoilta että tuttujen, sukulaisten ja kavereiden sekä usein myös naapuruston kautta. Tieto lisää tuskaa, ja vaikka just se oma talo olisikin säästynyt remonttien jälkeisiltä vaurioilta ja/tai isoilta remonteilta ylipäätään, niin siinä on silti itse oltava perillä siitä millaisia remonttivirheitä ja niiden seurauksia muista rintamamiestaloista on löytynyt, että käsittää sen, mitä omaa taloaan remontoidessa ei pidä itse mennä eikä päästää muita tekemään, jotta se oma talo säästyisi niiltä muiden taloissa tehtyjen virheiden perusteella jo tunnetuilta aikapommeilta.Laurakaisa kirjoitti:Lynkkausmentaliteetti johtuu ehkä siitä, että jokaisella on jos ei omakohtaisia niin ainakin kaverin ikäviä kokemuksia pieleen remontoiduista rintamamiestaloista... Totta kai nämä taloasiat ovat aina hyvin pitkälle makuasioita, mutta jo ihan rakennusteknisesti nuo monet 80-luvun ratkaisut lyötyinä 50-luvun purumökkiin ovat aiheuttaneet lähes poikkeuksetta jonkinmoisia ongelmia. On varmasti myös kasarirempattuja taloja, joissa mitään ongelmaa ei ole, mutta ainakin tällä foorumilla sellaiset ovat perin harvassa. Ulkonäköjutut ovat sitten vielä asia erikseen.
Minusta olisi edesvastuutonta, jos täällä järkeensä ihasteltaisiin ja taivasteltaisiin kuin "on ihana talo ja mahtavat ajalliset kerrostumat ja upeaa kun on tehty remonttia ja vaikka silloin 1960-80-luvuilla ne remontit yleensä tehtiinkin enemmän tai vähemmän päin honkia, niin varmasti se on tuossa talossa hyvin ja oikein tehty, osta hei heti vaikka jo näkemättä pois on tuo niin upea että voi kun meilläkin olisi just tuollainen ... ...". Sitten kun hurjan hehkutuksen kannustamana ruusunpunaiset lasit nenälleen saanut suorastaan pilvilinnoissa tallusteleva talonostaja menee ja tekee kaupat siitä rintamamiestalostaan ja ongelmia alkaakin ilmetä, niin mitä mahtaisi tuore (ehkä jo räjähtäneen) aikapommin omistaja ajatella tästäkin foorumista ja sen jäsenten kritiikittömästä suhtautumisesta? Esteettisiin seikkoihin myytävissä taloissa täällä puututaan hanakammin silloin, kun ilmoituksessa käytetään sanoja "aito" tai "alkuperäinen" eikä kummastakaan ole enää näkyvissä paljoa muuta kuin sokkelin betonit ja piipun tiilet. Jokaisella on ne mielipiteensä, joku voi oikeasti tykätä vaikka 80-luvun sisustustyylistä ja saa kaikin mokominvastaisuudessakin niin tehdä, mutta jos talon tahtoo ostaa niin siinä kohden on oikeasti hyvä tietää, että, huolimatta siitä mitä välittäjä antaa ymmärtää, talo on kaukana alkuperäisestä esteettisestä asustaan. Se on kokemattomammalle vanhan talon ostajalle olennainen tieto, jotta hän osaa ennen kaupantekoa kysyä oikeita kysymyksiä ja kiinnittää huomiota seikkoihin, jotka muuten voisivat jäädä pimentoon esimerkiksi tehdyn pintaremontin alle.
Täällä osataan kyllä kehua ja tsempatakin, joten mikään foorumin yleinen linja ei ole epäileväinen negatiivissävyinen suhtautuminen asioihin, päinvastoin: Tämähän on nettifoorumien paratiisi kun täällä ei jatkuvasti olla tukkanuottasilla, lyötyä lyömässä ja sivaltamassa vyön alle.




