Betoni pumppuautosta

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Re: Betoni pumppuautosta

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Ota vaan autolla jos on noin iso valu. Mulla oli helpompaa, kaveri kuskaa työkseen betonkia ja toi mulle pihaan jämät mitkä olis muuten mennyt hukkaan, auttoi vielä työssä eli suurkiitos hänelle, jonkun potun taidan olla jouluksi velkaa mutta hänkin tietää että mä saan niitä työpöydän täyteen jouluna...
Vtec-Mies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vtec-Mies »

Itsekkin ajattelin jo aikaa sitten että, minäpä teen sen valun itse :cool: . Mutta enpä teekkään :lol: .. on tullut tänä kesänä tehtyä tukimuuria ja 2000-2500 kiloa betonia myllättyä.. 1000 kilosta betonia tulee 540 litraa.Yksi säkki maksaa 118 €. Betonimyllyn koko on 125 litraa, mutta eihän se tietenkään kokonaan täynnä ole. Siitä kun laskee montako kottikärryllistä yhdestä säkistä tulee, sekoittelee kuskailee.. niin ei kyllä kannata alkaa sitä itse tekeen. On hidasta ja paskasta hommaa. Lisäksi pumppuauto tuo varmasti tasalaatuista kamaa. viini
No, itse kun tein tätä muuria, niin se oli loogista tehdä itse kun sitä osissa tuli värkättyä oman vapaa-ajan puitteissa. Mutta tuossa aikasempaa kun kyselin hintoja, että n. 200€ maksaa, niin ei ole paha. Varsinkin kun se säkki maksaa 118€. ja siittä skist saa siis n, 0,5 kuutiota.
Laadun Tae, Älä Urakointia Muualta Hae!.. Tee siis ihan ite!
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

taiski kirjoitti:Hyviä vinkkejä, kiitos vain. Mutta jos päätyisi "minä itse"-ratkaisuun: Onko kukaan tehnyt itse noin kymmenen+kymmenen neliötä kellarin lattiaa myllyllä säkkikamasta? Myllyn voisi pitää ensin toisessa tilassa, odottaa kovettumista ja sitten toisessa. Kaivaisiko sitä verta nenästään? Kalliimmaksi kaiketi tulisi, mutta saisi touhuta omassa tahdissa. Eikös se ole rintsikkaorjan pyhä päämäärä?
Jos voit kerran tehdä kahdessa osassa niin ei tuo mitenkään paha ole säkkitavarasta itse valaa. Armeijassa aina sanottiin, että "hiki säästää verta" ja remonteissa pätee sama vähän muunneltuna "hiki säästää selvää rahaa". Ainakin meilläpäin S-100 betonia saa 90€ / 1000Kg säkki + rahti ja ei se valmisbetoni ainakaan pienissä erissä ole yhtään edullisempaa + päälle pumppuauto (tämä maksaa enemmän kuin se betoni).

Kun teet itse niin jää tekovaiheessa vähän aikaa vielä miettiä ja touhuilla miten itse haluaa. Autolla taas se betoni on siinä lattialla hetkessä ja ei paljon auta muuta kuin yrittää tasoitella parhaansa mukaan...

Toki helpollahan sen lattian saa jos tilaa auton ja miehet tekemään, mutta valintakysymyksiähän nämä tietysti ovat.

Minusta ainakin on ihan mukavaa opetella kaikkea mahdollista ja välillä vähän mahdottomiakin asioita eli iso plussa kavereille, jotka uskaltaa tehdä itse. :-)
timpura
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja timpura »

Meillä valettiin koko kellarin lattia, noin 55 neliötä pari kesää sitten. Pumppuauto, ja ammattiliippari. Muistaakseni 6 kuutiota kuraa. Aikaa meni itte valuun korkeintaan puolitoista tuntia, liippaamiseen sitten useampi tunti lisää. Pumppuauton kuski ja liippari tunsivat toisensa ja toimivat yhdessä kuin suomen lätkäjoukkue parhaimmillaan. Pihaan ei jäänyt mitään, ja liippari teki todella hyvää työtä. Ittelle jäi hommaksi pysyä pois tieltä. Ja tietty hiukan lompakkoa raottaa. Mun mielestä homma oli joka pennosen arvoista, jos vielä vastaavia valuja eteen tulee niin en muuta tapaa edes harkitse.

Jos pumppuautoon päädyt, niin olisi hyvä lattiakaivot ja pitkät viemärivedot valaa pienellä kakulla jo viikkoa aikaisemmin oikeaan korkoon niin pysyvät sitten valaessa varmasti oikealla kohtaa.

-Timppa
Vastaa Viestiin