Matjuss kirjoitti:Lukekaapa Masinistit-foorumilta "Hyvä liesikamiina" -säie. Siinä on tarinaa Porin Mateista ja muista vastaavista ja ennen kaikkea oikeasta lämmittämistavasta. Kuten täälläkin on todettu, kitupoltto on VÄÄRÄ JA VAARALLINEN tapa: se nokeaa hormit ja voi aiheuttaa nokivalkean. Nokivalkean kanssa ei ole leikkimistä, siitäkin löytyy kertomus em. säikeestä. Toisekseen kitupoltto on erittäin paha ilman saastuttaja ja juuri tällaiset kitupolttajat ovat aikaansaamassa puulämmitykseen kaikenlaisia rajoituksia. Kitupolttoa ei siis saa harjoittaa missään tulisijassa, ei Matissa eikä muussakaan.
Kiitokset vinkistä. Tuosta masinistien ketjusta löysin linkin tuohon porinmatin kunnostusoppaaseen.
Tosin omissa mateissani, jotka ovat vanhempaa mallia kuin mikä tuossa oppaassa on työn alla, keittolevy on ulkoisesti erilaisen näköinen. Täytyy kuitenkin huomenissa tutkia josko se lähtisi noin helposti irti kuin tuossa oppaassa on todettu.
Kiitos esittämistänne huomioista polttoon liittyen. Pitää korjata virheelliset oppimani tavat. Hienot ohjeet kunnostamiseen liittyen! Itselläni on tuo jälkimmäisen tyylinen, mutta keskikokoinen Matti, joka ei juuri uutta häpeä. En tiedä onko edellinen omistaja käyttänyt sitä säästeliäästi vai vaan pirun huolella. Isäni kunnosti syksyllä sen Matin, jonka löysin liiteristä, kuvat onkin tuolla projektit osiossa ;)
Vanhanmallisessa Matissa jossa on luukussa kierreventtiili,niin se venttiili pitää olla täyden palonvaiheessa ihan auki ja silloin voi myös tuhkapesän luukkua hieman raottaa.Sitten kun puut on hiiltyneet hehkuviksi kekäleiksi(eli rusaasti kaasuja muodostava palo on päättynyt) voi ilman syöttöä pienentää mutta ei täysin kiinni kuitenkaan.Tuossa hiilloksessa on kova lämpöarvo ja se kannattaa polttaa arinalla loppuun tehokkaasti eikä jättää sitä kytemään sulkemalla kaiken ilmansaannin.
Uudemmassa Porinmatissa ei luukussa ole erillistä ilmaventtiiliä vaan toisioilma johtuu tulipesään tuhkapesän kautta suuluukun lieskalevyn välistä.Vanhemmassa matissa tais olla niin että suuluukun ilmaventtiilistä tulevasta paloilmasta osa ohjautuu rostin alle ja sen läpi.
^ oh pitää tääkin päivä nähdä, että olen Jarkkiksen kanssa eri mieltä!
Nääs mulla on vanhanmallinen Porin Matti ja siinä jos palon aikana pitää ilmavenaa täysin auki, niin huju on kerrassaan kauhee ja hujumeteli kun öljykattilasa. Pidän venttiiliä alle puolikkaalla ja tuhkaluukkua hiukan auki. Mutta mulla onkin hormit slammattu ja lämmitän päivittäin, joten vetoa piisaa liiankin kanssa. Porin Maijassa vielä kauheempi veto: pitää sytyttää tuohi tulipesän ulkopuolella ettei veto puhku tikkua sammuksii ..
Poltan Matissa aina kaks pystypesällistä reilulla hapella, niin että toisen pesällisen hiillosvaiheessa sivuilla ei ihan kärsi käpälää pitää. Tulipesän seinissä ei ole yhtään nokea, joten ihan väärin ei ainakaan nuohoojan mielestä polteta..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Itse olen suosinut sellaista tapaa jossa aluksi tuhkaluukku on hiukan raollaan ja kun puut palavat reilusti työnnän tuhkaluukun kiinni. Ruuvattava ilmareikä tulipesän luukussa on reilusti auki kunnes puut ovat palaneet ja vain hiillos jäljellä. Hiilloksen olen poltellut loppuun niin että ilmareikä on lähes kiinni tai jopa kiinni.
PetteriKivimäki kirjoitti:^ oh pitää tääkin päivä nähdä, että olen Jarkkiksen kanssa eri mieltä!
Nääs mulla on vanhanmallinen Porin Matti ja siinä jos palon aikana pitää ilmavenaa täysin auki, niin huju on kerrassaan kauhee ja hujumeteli kun öljykattilasa. Pidän venttiiliä alle puolikkaalla ja tuhkaluukkua hiukan auki. Mutta mulla onkin hormit slammattu ja lämmitän päivittäin, joten vetoa piisaa liiankin kanssa.
No et kuitenkaan ole täysin erimieltä Meidänkin kakluuneissa on senverran kova veto,että sitä joutuu savupellillä hillitsemään.Jotkut sanoo että savupellillä ei vetoa sais rajoittaa,mutta mun mielestä se on ihan ok kun homman hallitsee ja varsinkin hiilipalovaiheessa kun nokeavia palokaasuja ei enää esiinny.
Nyt on Matti sauhutellut reilun kuukauden sen jälkeen, kun otin tämän asian esille sivukanavien nuohoamisen jälkeen. Jotkut väittävät, että tämä seuraava ei luonnistu minulta, mutta poikkeus vahvistaa säännön: Olin väärässä eli poltin Matissa aluksi puuta väärällä tavalla ja rmt-foorumin ystävällisellä avustuksella on minutkin saatettu ruotuun. Nuohooja kommentoi, että hormi ja pesä on sen näköinen, että poltan puuta oikein. Ts. veto on hyvä edelleen, vaikka nyt oli useampi päivä matalapainetta.
EI todellakaan kannata kitupolttaa sen huomasin minäkin syksyllä kun kattila ei kunnolla vetäny ja terva hormissa paloi!
Nyt vetääet humisee ja veto onkin mulla AINA alussa täysillä että varmasti pannu kuumenee,oli tossa pannussa pari tulitiiltä vetoa estämässä mutta ei oo enää eikä tulekkaan,ne yhdistettynä kitupolttoon kolmena vuonna sai aikaan että piippu tervaantui.
Se on joko tai homma että hyvä veto ja enempi puita tai sitte kitupoltto ja vähempi puita ja hormipalo,noin se vaan menee!
Kantapäänkautta opiskeltu
Oli haittaavaa poskiontelotulehdusta havaittavissa ja taas oli avattava Matin hattu ja kurkattava sisään mitä se on syönyt. Ja niinhän se taas oli parin kuukauden tauon jälkeen, että sivukanavat oli avattava. En tiedä mistä tämä ilmiö johtuu, sillä poltan varsin sekalaista ja kuivaa puuta pesässä uusin ilmansyöttöohjein ja niin vain nokeentuu sivukanavat. Piippu katolle tuosta yläkerrasta ei ole kovin pitkän oloinen, joten josko tuo hidastaisi virtausta juuri sen verran, että sivukanavat keräävät kuonaa?
Tosin, ei tämä kahden kuukauden välein tapahtuva ohitusleikkaus paha ole, sillä lämmityskauden aikana se tarkoittaa n. kahta kertaa...
Onkos tuossa Matissa minkäläinen veto?Syystä tai toisesta huonovetoiset uunit tuppaavat nokeentumaan sisuksistaan.Jos katolle menevä hormi on ok ja uuni on liitetty hormiin ilmatiiviisti sekä uunia lämmitetään oikeaoppisesti niin kyllähän homman pitäis toimia.Tuo uunin hormiliitos pitää olla tiivis sen puoleen että jos se fuskaa,niin se varastaa uunin vetoa eli piipun aikaansaama veto,imu,oikaisee tuosta epätiiviistä liitoskohdasta eikä veto käy tehokkaasti uunin kautta.
Pitkässä hormissa on tietenkin parepi veto kuin lyhyessä mutta en uskois senkään olevan tuossa kohtaa merkittävä tekijä.Porinmattihan oli entisaikaan hyvin yleisesti käytössä yläkerran huoneissa ja niissähän jää katolle nousevan hormin pituus kohtuu lyhyeksi.
Tulipa vielä mieleen,että kun olet noita poskikanavia rassaillut niin olet kai poistanut alas varisseen noen uunin alaosassa olevasta pikkuisesta nokiluukusta?
Juu olen poistanut noet alaluukusta vielä lopuksi. Ja sieltä olen myös taskulampun kanssa rassannut kaiken mikä vain irti lähtee.
Tuo veto on sivukanavien nuohoamisen jälkeen aina erinomaista, humina vain käy, eikä edes sytyttäessä pölläyttele sisälle. Tässä nyt ennen nuohoamista veto oli niin huonoa, että huoneen sai aina tuulettaa sytytyksen jälkeen, kun se tupsautteli savua sisään. Varsinainen palaminen olikin sitten taas varsin kituuttavaa.
Ei sen Matin kyllä kuuluis tuollais tukkoon nokeutua,mikähän tuossa mättää?Varmaan on puolenkiven hormiin liitetty,onhan hormi kaikinpuolin ok,esim.ettei siinä ole muita yhteyksiä,liittymiä tai epämääräisiä kommervenkkejä,mitä tapaa välillä vanhojen talojen piipuissa olla?Eikä piipunhormin pohjalle ole kertynyt tuketta joka saattais liitoskohdassa haitata vetoa?
Piippu on nuohottu vajaa kuukausi sitten nuohoojan toimesta ja samalla tehtiin savukoe siihen muualla mainitsemaani keittiön hormiin. Keittiön hormin ja Porin-Matin hormin välillä on rapautumaa sen verran, että pieni savuvuoto löytyy. Nuohooja sanoi, ettei tämä kuitenkaan estä Porin-Matin käyttöä, sillä molemmat hormit ovat palohormeja, eikä ilmanvaihtohormeja. Muutoin tuo hormi näyttää olevan ok, siinä ei suuria mutkia ole. Ja kuten sanottua, tuon puhdistuksen jälkeen veto on aina todella hyvä, pikkuhiljaa se vain kerää nokea sivuillensa
jarkkis kirjoitti:
Uudemmassa Porinmatissa ei luukussa ole erillistä ilmaventtiiliä vaan toisioilma johtuu tulipesään tuhkapesän kautta suuluukun lieskalevyn kautta.
Ja huom!
Suuluukun sulkimessa on pykälä, johon luukun voi asettaa auki noin 1cm verran. Tällöin lieskalevy tulee aukon tasalle pitäen kipunat ja kaatuvat kekäleet pois lattialta. Samalla kuitenkin antaa tehokkaasti ilmaa yläpolttoon.
Tähän Matin sauhutteluun liittyy tarina tältä kesältä: Talon edelliset asukkaat kävivät vierailulla ja olivat kovasti ihmeissään, että olimme koko talven polttaneet Mattia. Kysymys kuului: "Kuinka te saitte sen toimimaan!?" Eli Mattia ei ollut käytetty vuosiin ennen meitä, joten voipi olla, että poskikanavien köhä on vaivannut pitkään. En ole kevään jälkeen sitä puhdistanut ja nyt on jälleen lähes päivittäin poltettu. Nyt on tuhkalaatikko kahden sormen verran auki, kuten myös tietty se säädettävä ensiöilma. Seurataan ja opetellaan Matin tavoille