Mulla taisi sattua hyvä tuuri, kun sattui hyvä remonttireiska heti ensi yrittämällä. Remonttia kävi katsomassa muutama ihminen, ja olen kyllä ollut tyytyväinen siihen, johon päädyin. Putkarin ja sähkärin kanssa oli vähän (tai vähän enemmänkin) sähläämistä, että vähän on kokemusta siitäkin, kun ei mene kuin Strömsössä.listuri kirjoitti:Pari pientä - - - hommaa olisi myös sisällä ja pihasaunassa, just sellaisia niin pieniä hommia, etteivät kiinnosta mitään firmaa, joten itse kai se on pakko jokainen homma opetella ja hankkia kaikki työvälineet ja aineet.
(Minun okt on vasta etsinnässä, remonttini oli kerrostalossa, mutta remonttia yhtä kaikki.)
Luin jostain vinkin, olisikohan ollut peräti täältä, että voi kysyä suositteluja jostain kaupasta. Kysyin sitten kaakelikaupasta, antoivat pari nimeä, ja tämä oma remonttireiskani oli toinen heistä. On pitkän linjan timpuri, että osaa tehdä monenlaista. Ja mikä yhtä tärkeää, osasi neuvoa minua suunnittelussa ja osasi perustella mielipiteensä. Ja teki pieniäkin töitä, puoli päivää tai vaikka pari tuntia, mitä nyt sattui tarvitsemaan. Ja teki sen mitä tarvitsin, voin itse tehdä osan työvaiheista.
Jos pienet työt ei kiinnosta, onko työllisyystilanne liian hyvä?
Yhtä ison firman remonttia vierestä seuranneena on tullut käsitys, että tällainen yhden miehen yritys on tosi hyvä juuri siinä mielessä, että on joustavuutta suunnitella aikatauluja ja tehdä myös pieniä töitä. Eikä mene aikaa tiedonkulkuun, kun kalenteri on omassa taskussa. Aikataulut suunniteltiin kyllä aina reiskan aikataulujen mukaan, mutta kun on kaikki aikataulut omassa päässä eikä jossain toimiston tietokoneella ja on valta päättää asioista, voi suunnitella, että kun toisella työmaalla odotetaan jonkun kuivumista, voi käydä muualla tekemässä jotain muuta.
Tuon kokemuksen perusteella puskaradio todellakin on hyvä tiedonkulkukanava, joskin varmaan vie alussa oman aikansa, että viesti kulkee tarpeeksi laajalle. Jos minä joskus sen okt:n ostan, niin tulen varmastikin tarvitsemaan remonttireiskaa säännöllisen epäsäännöllisesti, pitää tarkistaa katon kuntoa (minulla on korkean paikan kammo), pitää kaataa joku puu ja tehdä siitä halkoja, jne. Ehkä nuo menee kategoriaan mökkitalkkarin työt, mutta pointtina siis, että pienistäkin töistä kertyy jotain, kun saa vakituisia asiakkaita ja varsinkin, jos ei ole tarkka sen työn laadun suhteen.