Lattian rakentaminen

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
48tönö
Jäsen
Jäsen
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 16:48
Paikkakunta: Lieto

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 48tönö »

Eli seinän voisi tehdä myös rakenteella:ulkoa sisään- vanha betoni muuri, fuktisol rivinteerauksen ilmavälin tilalle, lecaharkko muuraus.?
Fuktisol tosin pitäisi varmaan olla n 5cm, muuten tulee melko paksu seinä.

Eli eristävä ilmarako korvattaisiin eristeellä.? Onko järkeä jos on vaikka patolevysalaojat tehty, tai eristetty pelkästään maan alta ulkopuolella. + jos ei halua eristää maanpäällistä ulkopuolelta.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2256
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Lattian eristäminen alaspäinkin kuivuvaksi diffuusiavoimella eristyksellä alkaa jo olla tuttua. Lisäämällä Radon tuuletus putkitus vielä eristeeseen tai eristeen alle päästään tästäkin riesasta.
Radon tuuletuksen voi toteuttaa Fuktisol salaojitusmoduuleilla tai sitten aivan tavallisella salaojaputkellakin. Viemäriputkella kumitiivistein sitten hormi katolle ja kaasu pääsee purkautumaan taivaan tuuliin. Tarvittaessa voidaan tehostaa vielä imurillakin, mutta yleensä sitä ei ole tarvittu.
Suuri töisen lattiaremontin tekovaiheessa pölyn ja piikkauksen keskellä tämäkin kannattaa huomioida, tuleva teräsbetonilaatta onkin sitten jo merkittävästi alkuperäistä lujempi. Kertaheitolla hyvä lämmöneristys, kapillaarikatko ja Radon tuuletus.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2256
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Vielä tähän eiliseen kirjoitukseen sen verran lisää, jos Radon tuuletuksen asentaa ja muutenkin. Betonilaatalla on kuivuessaan tapana aavistuksen kutistua ja reuna-alueille voi syntyä rakoa. Seinän vierustat kannattaa vielä irroituskaistan lisäksi tiivistää vedeneristeellä ja tukiverkolla 10 cm seinälle ja lattialle.
Saadaan Radon tiivistys, estetään pölyn pääsy lattian alle mikrobien evääksi ja myöskään mikrobit eivät sieltä pääse huonetilaan esim. Alipaineen vaikutuksesta. Halpaa ja helppoa.
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Irroituskaistalla ei ole sitten tiivistys funktiota ollenkaan.

Betonilaatta käyristyy kuivuessaan varsin paljon ja irroituskaista estää tästä käyristymisestä syntyvät ongelmat.

Ja taas kerran se poikkeus: Jos talo on pohjalaatalle tehty, ei irroituskaistaa saa käyttää, vaan lattiarakenteesta tehtävä yhtenäinen ja ankkuroitava vanhaan laattaan. Vaatii osaamista valuvaiheessa.
48tönö
Jäsen
Jäsen
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 16:48
Paikkakunta: Lieto

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 48tönö »

Joo itse en kanssa tajua mikä funktio sillä irroituskaistalla on. Itse ainakin valaisin suoraan seinään kiinni, niin kuin aiemminkin ollut.
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

48tönö kirjoitti:Joo itse en kanssa tajua mikä funktio sillä irroituskaistalla on. Itse ainakin valaisin suoraan seinään kiinni, niin kuin aiemminkin ollut.

No ei.

Betonilaatta käyristelee aina kuivuessaan ja jos on kiinni ympäröivässä rakenteessa niin halkeilee itse tai rikkoo rakenteita.

Pitää tietää miksi, mutta silloin laittaa.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2256
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Kantavat laatat ovatkin sitten oma asiansa ja niissä kannattaa aina ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan.
Betonilaatta pyrkii käyristymään, varsinkin silloin kun se valetaan höyrytiiviin eristeen päälle ja kuivuminen tapahtuu lähes ainoastaan ylöspäin. Fuktisol tekniikka on armollisempaa käyristymiselle, kun kuivumista tapahtuu kahteen suuntaan. Samoin on kevytsorankin kanssa, muovikalvon kanssa ongelma suurin.
Irroituskaistalla ei todellakaan ole pahemmin tiivistäviä ominaisuuksia.
Veltsu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2014 9:50
Paikkakunta: Espoo

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Veltsu »

Mä olen pähkäillyt, että irroituskaista ottaa vastaan myös laatan lämpölaajenemisesta aiheutuvaa voimaa eikä päästä sitä vasten seiniä. Varsinkin lattialämmityksen kanssa luulisin, että lämpölaajenemista tapahtuu jonkin verran.
48tönö
Jäsen
Jäsen
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 16:48
Paikkakunta: Lieto

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 48tönö »

Irroituskaistahan on lähinnä askeläänieristyksen takia nykyohjeissa, jotta askleäänet ei johtuisi rakenteisiin.
Pintalaatan halkeiluun vaikuttaa käytetty betoni, jälkityöt ja lämpötilaerot.
Itse en kyllä näe järkeä kellariin toteuttaa irroituskaistalla ja sitten painaa jotain vesieristettä tiivistykseen. Tuollaiset ratkaisut kuitenkin pettää ennemmin tai myöhemmin.

Jotenkin tuntuu että kaikesta tehdään nykyisin vähän liian vaikeaa, kun joka asiaan täytyy olla rakennesuunnittelija tai joku muu mestari.
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Veltsu kirjoitti:Mä olen pähkäillyt, että irroituskaista ottaa vastaan myös laatan lämpölaajenemisesta aiheutuvaa voimaa eikä päästä sitä vasten seiniä. Varsinkin lattialämmityksen kanssa luulisin, että lämpölaajenemista tapahtuu jonkin verran.

No eipä todellakaan ole. Torimummojen juttuja taas.

Paljonko 4m pitkä pätkä betonia laajenee kun lämpötilaa nostetaan 20 asteesta 30 asteeseen?
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

48tönö kirjoitti:Irroituskaistahan on lähinnä askeläänieristyksen takia nykyohjeissa, jotta askleäänet ei johtuisi rakenteisiin.

En ole tuollaista ohjetta nähnytkään? ..... mutta siis irrotuskaista on ainoastaan betonin kuivumisessa tapahtuvan muodonmuutoksen takia. Askeläänieritys on bonus.
48tönö kirjoitti:Pintalaatan halkeiluun vaikuttaa käytetty betoni, jälkityöt ja lämpötilaerot. .
...tai tarkemmin liika vesi betonissa. Lisäksi raekoko ja tietenkin sidosainesuhde. Jälkihoito oikein suoritettuna.

En ole nähnyt lattiavalua jossa käytettäisiin oikean jäykkyistä betonia - kuin omilla työmaillani. Jos betonia ei tarvitse lapioida on se liian löysää ja halkeilua ei voi hallita

48tönö kirjoitti:Jotenkin tuntuu että kaikesta tehdään nykyisin vähän liian vaikeaa, kun joka asiaan täytyy olla rakennesuunnittelija tai joku muu mestari.
Näkyy menevän metsään ilman :-D
Veltsu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2014 9:50
Paikkakunta: Espoo

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Veltsu »

lmfmis kirjoitti:Paljonko 4m pitkä pätkä betonia laajenee kun lämpötilaa nostetaan 20 asteesta 30 asteeseen?
0,48mm. Eli tuskinpa vaikuttaa mihinkään.
12r
Uusi jäsen
Viestit: 7
Liittynyt: To Syys 05, 2013 6:20
Paikkakunta: tampere

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 12r »

minkähintainen on tuo fuktisoli -eriste? kellarissa / okt -65 sisällä olevan tallin lattian uusinta pinta-ala n. 20m2
Spautio
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1269
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 10:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

12r kirjoitti:minkähintainen on tuo fuktisoli -eriste? kellarissa / okt -65 sisällä olevan tallin lattian uusinta pinta-ala n. 20m2
Muistaakseni hinta oli noin 18 - 20e/m2.
12r
Uusi jäsen
Viestit: 7
Liittynyt: To Syys 05, 2013 6:20
Paikkakunta: tampere

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 12r »

vanhan betonilattian purku lähestyy viemärirempan vuoksi.. jos en käytä fukstisolia tms. mennäänkö perusmaa-aineksesta ylöspäin
täyttöhiekka..kapillaarisora..tasoitushiekka..eriste..betonilaatta. ja mikä olikaan kapillaarisepelin minimi vahvuus/paksuus.
Vastaa Viestiin