Minäkin maalasi kuistia kahdella eri Uulan petrolisävyllä kesäkuun auringossa.
Ei kuplan kuplaa, eikä valkoisessakaan sitä kuuluisaa hometta, vaikka meilläpäin on ollut erityisen sateinen kesä.
Petrooliöljymaali?
- Sampo
- Jäsen

Meidän emännällä oli maalausprojektina kuistin sisäpuoli-katto ja seinät.Kokeeksi ja tutustumismielessä sitten päätettiin hankkia petrooliöljymaalia.Sen verran kiire tuli ettei hintoja tai muita ominaisuuksia ehtinyt vertailla.Minulla oli muitakin hankintoja Kangasalalta joten päätettiin hakea samalla reissulla maalit Fintexin tehtaalta.Ilmeisesti olin sekoittanut puhelinkeskustelussa hinnat Teho-öljymaaliin koska oli melkoinen yllätys kun lompuukia piti ruveta kaivamaan.
2,7 litran pytty punaista 88€.Litran purkin valkoista sai tingittyä 20€ koska se oli "näytepurkki". Mutta ei sitä jääty harmittelemaan sen enempää,maali oli kuitenkin hyvin peittävää yhdellä sivelyllä kuten oli luvattu.Ja painavaa eli pigmenttiä varmaan löytyy.Muuta en tiedä koostumuksesta kuin että vernissa on kolmeen kertaan keitetty ja homeenestoainetta kehuivat hyväksi.Muut kaksi ainesosaa ovat tietysti petrooli ja itse pigmentti. Melko yksinkertaista siis,että itsekin voisi varmaan valmistaa..Vaan mitenkäs vernissaa keitetään kolme kertaa??
Ymmärrän kyllä miten pontikka keitetään kolme kertaa mutta vernissa
Itse en ole ehtinyt vielä kokeilla miltä petrooliöljymaali tuntuu maalata mutta hyvän näköinen se ainakin on. Sen havainnon tein että ennestään jollain millä lie keltaisella maalattu pinta näyttää nyt kiiltävältä ja ennestään ruskeaksi valtattu pinta jäi mataksi.Sopii meidän kuistille ihan hyvin että esim. katto jäi mataksi ja seinien alaosat kiiltäviksi johtuen siis vanhoista pohjista.
Tässähän oli tarkoituksena vaihtaa 70-luvun värimaku sekä muutenkin piristää ja valoistaa kuistia.
2,7 litran pytty punaista 88€.Litran purkin valkoista sai tingittyä 20€ koska se oli "näytepurkki". Mutta ei sitä jääty harmittelemaan sen enempää,maali oli kuitenkin hyvin peittävää yhdellä sivelyllä kuten oli luvattu.Ja painavaa eli pigmenttiä varmaan löytyy.Muuta en tiedä koostumuksesta kuin että vernissa on kolmeen kertaan keitetty ja homeenestoainetta kehuivat hyväksi.Muut kaksi ainesosaa ovat tietysti petrooli ja itse pigmentti. Melko yksinkertaista siis,että itsekin voisi varmaan valmistaa..Vaan mitenkäs vernissaa keitetään kolme kertaa??
Ymmärrän kyllä miten pontikka keitetään kolme kertaa mutta vernissa
Itse en ole ehtinyt vielä kokeilla miltä petrooliöljymaali tuntuu maalata mutta hyvän näköinen se ainakin on. Sen havainnon tein että ennestään jollain millä lie keltaisella maalattu pinta näyttää nyt kiiltävältä ja ennestään ruskeaksi valtattu pinta jäi mataksi.Sopii meidän kuistille ihan hyvin että esim. katto jäi mataksi ja seinien alaosat kiiltäviksi johtuen siis vanhoista pohjista.
Tässähän oli tarkoituksena vaihtaa 70-luvun värimaku sekä muutenkin piristää ja valoistaa kuistia.
petroliöljymaalia 4vuotta seurattu
kesä 2003 ensin raaputettiin kaikki ulkoseinät niin puhtaaksi kuin porakoneeseen asennetulla maalilaikalla sai. pohjana oli alkuperäinen valkea maali (ehkä keittomaali, ehkä maitomaali) ja sen päällä kaksi kerrosta "kunnon lateksia" eli oli sekä kuplia että hilseilevää maalia ja pohjoisseinästä ei saatu kovin hyvin vanhaa maalia edes irti. maalit tilattiin Fintexiltä Uulan sävyissä, oli kallista ja hiton painavaa. kertamaalauksella tuli hyvää jälkeä, eikä maali ollut edes raskasta työstää. sekoittaa pitää ahkerasti maalauksen aikanakin koska maalilla oli taipumus erottua (tai lähinnä eri pigmenteillä siisi). vieno öljynhaju leijaili jonkun aikaa pihapiirissä. kuivuminen vei viikon verran, vähän seinän ilmansuunnasta riippuen. maalaamiseen päästiin vasta elokuulla, alkukesästä olisi kuivunut nopeammin.
meidän talo on Jyväskylän ilmastossa ja ulkoverhous on alkuperäinen eli purutalo + vinolaudoitukset eikä tuuletusrakoja. seinät on edelleen hyvässä maalissa, jopa eteläpääty. pinta on sellainen mattamainen. pohjoisseinällä ja räystään alla näkyy ajoittain tummia homepilkkuja, mutta en ole sille mitään tehnyt.
petroliöljymaali oli meillä hintansa väärti. koska maalauskertoja piisaa yksi niin minusta kustannuksetkin tasoittuvat kun ei tarvi talon ympäri pyöriä niin monta kertaaa.
viime kesänä (2006) maalattiin ulkovarasto talosta ylijääneillä maaleilla (tuli tilattua liikaa kun meidän verholaudoitus olikin niin siloista ettei se imenytkään niin paljon). ulkovaraston seinässä pohjana oli vain alkuperäinen vaalea maali (keitto-? maito-?). käyttökelpoista oli maali kolmen vuoden säilytyksenkin jälkeen, kun sitä ei pakasta!
meidän talo on Jyväskylän ilmastossa ja ulkoverhous on alkuperäinen eli purutalo + vinolaudoitukset eikä tuuletusrakoja. seinät on edelleen hyvässä maalissa, jopa eteläpääty. pinta on sellainen mattamainen. pohjoisseinällä ja räystään alla näkyy ajoittain tummia homepilkkuja, mutta en ole sille mitään tehnyt.
petroliöljymaali oli meillä hintansa väärti. koska maalauskertoja piisaa yksi niin minusta kustannuksetkin tasoittuvat kun ei tarvi talon ympäri pyöriä niin monta kertaaa.
viime kesänä (2006) maalattiin ulkovarasto talosta ylijääneillä maaleilla (tuli tilattua liikaa kun meidän verholaudoitus olikin niin siloista ettei se imenytkään niin paljon). ulkovaraston seinässä pohjana oli vain alkuperäinen vaalea maali (keitto-? maito-?). käyttökelpoista oli maali kolmen vuoden säilytyksenkin jälkeen, kun sitä ei pakasta!
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Kysymys: Miksi minun itse sekoittamani petroliöljymaali ei homehdu? - ei viimekesäiset eikä kesäkuussa maalatut vaikka tämmöisen kesän jälkeen pitäisi kaikella järjellä homehtumisen tapahtua jos on tapahtuakseen.
Siteeraan itseäni tuolta toisesta toipicista:
Minä kun mietin ettei ole homehtunut ennenkään, niin jostain luin että osa "titaanivalkoisen" nimellä myytävistä pigmenteistä sisältää jo valmiiksi sopivasti sotkettuna titaanioksidia&sinkkioksidia.
Sinkkioksidi, otaksun.
Siteeraan itseäni tuolta toisesta toipicista:
Minä kun mietin ettei ole homehtunut ennenkään, niin jostain luin että osa "titaanivalkoisen" nimellä myytävistä pigmenteistä sisältää jo valmiiksi sopivasti sotkettuna titaanioksidia&sinkkioksidia.
Sinkkioksidi, otaksun.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
miksi ei homehdu ?
Pigmentin sävylläkin on tuohon vaikutusta.
tietääkseni oma siteerauksesi menee metsään
MM- Tuon oman sekoituksesi ja arvailusi syistä = olet oikeilla jäljillä
Toisaalta maltti on valttia ja aika parantaa haavat, eli pesusieni ja odotus on lääke ongelmaan...
Pigmentin sävylläkin on tuohon vaikutusta.
tietääkseni oma siteerauksesi menee metsään
MM- Tuon oman sekoituksesi ja arvailusi syistä = olet oikeilla jäljillä
Toisaalta maltti on valttia ja aika parantaa haavat, eli pesusieni ja odotus on lääke ongelmaan...
Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les
T:R
T:R