salaoja-ja sadevesien ohjaus

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

Re: salaoja-ja sadevesien ohjaus

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

en tiedä, miten asiat oikeasti ovat, mutta maalaisjärjellä:
1) onko kaivo ja takaisinvirtauksen estin määrätty rakennusmääräyksissä ? jos näin on, niin silloinhan tuo on vastoin määräyksiä tehty ja näin ollen laiton ? Olisiko urakoitsija halunnut paremman katteen ja jättänyt nämä "turhat" härpäkkeet pois ?

2) jos talossa ei ole kellaria, niin eihän putken tulviminen aiheuta sen ihmeempiä ongelmia, tuskin kunnan putki niin pitkään on tukossa, että talolle ehtii tapahtumaan vaurioita, näin mietin, viisammat korjatkoon. Mutta mielestäni ei unia kannata menettää sen takia.

3) normaalisti sadevedet pinnalta ohjataan - olikohan 3metrin matkalta maa-ainesluiskalla poispäin talosta, eli esmes 10cm saviliuskalla, mielestäni tämäkin on mainittu jossain rakennusohjeissa....

4) miten matala teidän sokkeli on, jos ei patolevyä lainkaan tule ? alaa tuntematta tuokin kuulostaa oudolta.

Jos nämä on poskellaan, niin paljon on oikaistu ja kustannuksia säästetty, toivottavasti hintakin oli sen mukainen.
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Taitsu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Taitsu »

No hinta oli kyllä edullinen. Jos niin nyt voi mistään sanoa.
En ole yöuniani alun jälkeen menettänyt. On nyt useampi ihminen sanonut, ettei itse olisi huolissaan, niin kai se sit on muakin hieman helpottanut.
Sokkeli oli arviolta n.metrin korkuinen.
Itsekin olen miettinyt, että JOS kunnan putki menisi just tuolta kohdin tukkoon ja JOS se tulvisi niin, että vesi ohjautuisi meidän salaojaputkiin, niin ei kai se kovin hirveää tuhoa voisi saada aikaan.(?) Koska meillä ei tosiaan ole sitä kellaria ja kyllähän se sokkeli ja sokkelin vierus pääsisi sitten kuivumaan. Mutta se nyt kai ylipäänsä on aika epätodennäköistä, että näin edes tapahtuisi, mutta kaikkeen pitäisi olla varautunut.
Kyllä mä kieltämättä käyn aika ajoin kurkkimassa viemäriin, että onko vedenpinta kunnan kaivossa yhtään noussut. Ja tähän mennessä ei ole.
Meidän talon vieressä kasvaa suuri koivu ja sen juuret vahingoittuivat ojia kaivettaessa ja yksi ihminen sanoi mulle, että todennäköisempää on, että se koivu kaatuu meidän talon päälle kuin, että kunnan viemäri tukkeutuisi. Tiedä sitten :roll:
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Eihän tuollainen hetkellinen kostaus mitään aiheuta. Eri asia jos vettä tulvii salaojaputkiin kuukausia. Johonkihan ne sateen mukanakin tulevat vedet ajautuvat. Maa imee ne ja ne valuu pikkuhiljaa pohjaveteen tai sitten joku puu vetää ne juurillaan välistä.
Vastaa Viestiin