Paloturvallisuus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
M&J
Jäsen
Jäsen

Re: Paloturvallisuus

Viesti Kirjoittaja M&J »

Joka kerroksessa yksi, myös siis kellarissa. Häkävaroitinta ei ole, ei ole koettu sitä niin tarpeelliseksi. Ollaan niin tarkkoja kun vain voidaan, kun takkaa lämmitetään. Olen jo pienestä asunut taloissa, joissa on tulisija, ei ole häkävaroittimia ollut. Nekään eivät ole aukottomia, tärkein on olla itse tarkkana.
tareone
Jäsen
Jäsen
Järvenpää

Viesti Kirjoittaja tareone »

andyks kirjoitti:
tareone kirjoitti: Tais olla tämä?
http://www.kidde.fi/utcfs/ws-738/Assets ... site_2.pdf

Meillä on Kidden perusversio ilman näyttöä.
Joo..Tais olla... kukakakohan tuota myis..?
Rautakaupat ja tais olla myös Hong Kongissa.
Sinth
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sinth »

andyks kirjoitti:
esa4movies kirjoitti:Hassu juttu mutta valmistaja käskee laittaa häkävaroittimen seinään luettavalle korkeudelle, eikä kattoon kuten nuo savuvaroittimmet...
Häkä on ilmaa hieman kevyempi kaasu. Siksi tuo sijoitus. Eli jos sijoitat kattoon niin se huutaa todnäk vasta kun on liian myöhäistä.. Tai ehtii sulaa ennen huutamistaan :) En sitten tiedä onko nuo kalibroitu tms niin, että tuo luettava korkeus on sopiva. Eli huutavatko liian pienistä määristä jos ne sijoittaa lattian rajaan? Jossain näin joskus häkävaroittimen jossa oli digitaalinen mittari joka näytti häkäkaasun määrän ilmassa. Ja ilmeisesti siinä pystyi myös vaikuttamaan hälytysrajaan. En vaan millään muista missä moinen oli, mutta ei ollut juuri muita kalliimpi.. samaa 30-40e hintaluokkaa.
Tuo keskisijoitus on jonkinlainen käytännössä toimivaksi havaittu sijoitus. Häkän on kyllä ilmaa kevyempää mutta yleensä yleensä ympäröivää ilmaa lämpimämpää (lähteenä yleensä tuli, hiillos) eli leviää melko hyvin koko huoneeseen.

Näissähän häkävaroittimissa on ollut vähän ongelmana se että ovat niin herkkiä että aiheuttavat "turhia" hälytyksiä jatkuvasti. Toisaalta häkä on tappavan myrkyllinen mutta eihän tuota enää kukaan jos jatkuvasti on piippaamassa.
Sarsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sarsa »

M&J kirjoitti:Joka kerroksessa yksi, myös siis kellarissa. Häkävaroitinta ei ole, ei ole koettu sitä niin tarpeelliseksi. Ollaan niin tarkkoja kun vain voidaan, kun takkaa lämmitetään. Olen jo pienestä asunut taloissa, joissa on tulisija, ei ole häkävaroittimia ollut. Nekään eivät ole aukottomia, tärkein on olla itse tarkkana.
Jep, näin on. Aina on varmistettava peltiä sulkiessa, että siellä pesässä ei tuhkan joukossa sittenkään ole 'eläviä' kekäleitä jäljellä.
Sarsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sarsa »

Nyt remonttivaiheessa osa varoittimista on tilapäisesti poistettu, mutta ihka uudet ilmaantuvat pikipäin virkaansa. Tulisijallisiin huoneisiin jokaiseen omansa ja lisäksi on eteisessä sammutin ja keittiöön tulee vielä sammutuspeite asennettuna niin, että on oikeesti helppo napata tarvittaessa käyttöön.
EL48
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja EL48 »

Hola!

Meillä kolmessa kerroksessa jokaisessa oma palohälytin ja nämä kaikki ovat "ketjutettu" puhelinjohdolla valmistajan ohjeiden mukaan toinen toisiinsa, eli kun yksi havaitsee palon, kaikki kolme huutaa kun hiomalaikat...Hälyyttimet sijaitsevat ns. aulatiloissa, joissa on vapain ilmankierto ko. kerroksessa. Samoin joka kerroksen aulassa on 6kg nestesammutin(jokainen joka on nähnyt "jauhesammuttimen" laukaisun sisätiloissa tietää miksi....), ja autotallissa vielä 6kg CO2 ja 6kg jauhesammutin(varasammuttimena). Keittiössä lieden/uunin vieressä on isompikokoinen sammutuspeite. Itse läpikäynyt Upinniemen "laivapalosimulaattorissa" palosammutussimulaatiot savusukellusvarusteilla(olikohan satoja litroja palavaa löpöä simulaattorissa), sekä rasvapalon sammutuksen liedeltä, ja kaikkien eri sammutinmallien harjoitteet ja vesiletkun käytön(sekä malli puutarha että Pelastuslaitoksen letkut) ja sankoruiskun käytön(on muuten suositeltava esim. puusaunan pukuhuoneeseen) ja peitteen käytön harjoitteena, kohteina sekä palavia nesteitä että kiinteää palavaa materiaalia...

t:kaksi lasta, vaimo ja koira pelastettavana jos......
If I had to explain, You would not understand
Tuomo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Tilat on kolmessa kerroksessa. Kellarissa on teknisessä tilassa, kodinhoitohuoneessa ja aulassa kussakin yksi ketjutettu, verkkovirralla toimiva, patteri varmennettu hälytin. Ketjutus jatkuu edelleen keskikerroksen ja yläkerran auloihin. Keskikerroksen muihin huoneisiin pitäisi laittaa tavallinen, on vaan ollut kiireitä :oops: Yläkertaan sitten makuuhuoneisiin, kunhan se nyt valmistuu...

Kun nukkumatilat on yläkerrassa, järkeilin että välttämättä hälytys teknisestä tilasta ei kuulu ylös asti ennen kuin tuli on tullut välipohasta läpi keskikerrokseen. Ja tuolloin olisi jo vähän turhan kiire. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi siis ketjuttaa nuo hälyttimet.

esa4movies kirjoitti:Dräger muuten valmistaa ja mm. Liitin Oy myy noita E.E.B.A (emergency escape breathing apparatus) n. €300/kpl. Sillä vehkeellä on sitten kiivaallakin hengityksellä n. 20 min aikaa puuhailla. Siinä on 3kg ilmapullo ja ylipainemaski. Ei muuta kun yöpöydän viereen seinälle koko porukalle :lol:
SPEK:n huoneistopalo videoon viitaten;
- hälytin hälyttää noin minuutin kohdalla palon alkamisesta
- kahden minuutin jälkeen huone on jo puolillaan savua
- jos ei puhuta mistään kytemisestä, vaan tuli saa pikku hiljaa voimistua sopivan polttoaineen avustamana, niin neljän minuutin jälkeen huoneessa on lämmintä muuta sata astetta!

Että ko laitteella on käyttöä kun alakerrasta savu on täyttänyt jo yläkerran ja sieltä mielisi pois päästä. Mutta kylläpä se poistuminen varmaan puuhailusta kävisi :-D
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Mulla on ollut nyt 10 vuotta yhdistetty häkä- ja palovaroitin tuvassa, jossa yleensä talvella nukun. Tuvassa on talon päälämmityslaite (varaava uuni). Häkävaroitin on kiljaissut kolmisen kertaa näinä vuosina, palovaroitin ehkä viisi - joka kerran syystä.

Keittiöntakaisessa työhuoneessa (entinen makuuhuone) on yksi palovaroitin, josta on yleensä patteri irti kyökin käryjen vuoksi. Makuuhuonekäytössä paristo oli paikoillaan. Keittiössä on puuliesi (on sähköinenkin); keittiön 6 kg jauhesammutin on jostain syystä vuosia nököttänyt tuvassa stereoiden kovaäänisen vieressä. Kuistilla on toinen, kaverilta saatu 6 kg sammutin paikassa, jonne sen olen joskus käsistäni laskenut. Sillä voisin sammuttaa saunan, johon kuistilta pääsee!

Autossa on joku pieni naurettava pullo penkin takana, ja verstaalla CO2-sammutin.

pelkka
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Autossa mulla on 2 kg:n sammutin kuskin penkin alla ja lasikuituliina sivulokerossa.
pelkka
Jäsen
Jäsen

(pyyhiksä sillä lasikuituliinalla ne vaahdot pois pinnoista?!)
vesahy
Jäsen
Jäsen

En ole toistaiseksi käyttänyt sitä mihinkään. Onneksi. Sitä ei muuten tarvi katsastaa vuosittain niinkuin sammutinta, johon leima kun maksaa melkein yhtä paljon kuin uusi kiinalainen hyväksytty sammutin halpahallissa. Sen verran olen tekniikkaa opiskellut, että osaan itsekin katsoa mittarista paineet ja tarkastaa silmämääräisesti maalauksen kunto.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Jaa. Mä en ole katsastanut joka vuosi kuin tuon mun vanhan auton, toisaalta sammutin on joka kerta ollu kiinni apukuskin selän takana tavaratilan väliseinässä. Oliskohan se jotenkin "katsastunut" siinä samalla?

Kerro ny ihmeessä mihin sitä lasikuituliinaa käytetään, muuten ei mulle tuu uni silimään!

pelkka

p.s. tommonen paineistettu astia takapuolen alla... mitenköhän se käyttäytyy jos tulee iso rysäys?
vesahy
Jäsen
Jäsen

pelkka kirjoitti:Jaa. Mä en ole katsastanut joka vuosi kuin tuon mun vanhan auton, toisaalta sammutin on joka kerta ollu kiinni apukuskin selän takana tavaratilan väliseinässä. Oliskohan se jotenkin "katsastunut" siinä samalla?
Meidän paloasemalla on aina alkukesästä avointen ovien päivä, silloin mukulat saavat kyytiä paloautolla, vaimot kahvia ja miehet voivat tarkastuttaa sammuttimet ja tarkastuksen kunniaksi sammuttimen kylkeen liimataan keltainen tarra. Ei se ilmainen ole mutta en juuri nyt muista paljonko se maksaa.
pelkka kirjoitti:Kerro ny ihmeessä mihin sitä lasikuituliinaa käytetään, muuten ei mulle tuu uni silimään!
Liinan virallinen rautakauppanimike taitaa olla sammutuspeite, mutta voi sitä käyttää muuhunkin kuin sammuttamiseen, vaikkapa luonnon helmaan suunnatuilla piknikeillä eväiden kattausliinana. Tai sen voi vetää silmilleen silloin kun uni ei tahdo muuten tulla. Sen tiedän kokemuksesta, että kun se kerran on vedetty esiin pussukastaan, niin sitä ei tahdo saada enää mahtumaan takaisin.
pelkka kirjoitti:p.s. tommonen paineistettu astia takapuolen alla... mitenköhän se käyttäytyy jos tulee iso rysäys?
Äkkipysäyksessä se luultavasti sinkoutuu jalkojen välistä maata kiertävälle radalle.

p.s. Onko kenelläkään palovaroitinta autossaan?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksesta! Kohta tulee uni.
vesahy kirjoitti:p.s. Onko kenelläkään palovaroitinta autossaan?
Miksi? Jos sattuu nukahtamaan rattiin tupakka suussa?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Tulipalojen uhreilla kehnosti palohälyttimiä

STT 22.4.2009 12:26

Tulipalon uhriksi joutuneista alle puolen asunnossa on palovaroitin. Vain joka neljännessä kuolonuhreihin johtaneessa tulipalossa palovaroittimen tiedetään varmasti toimineen, kertoo Pelastusopiston tuore tutkimus.

Pelastusopisto tutki vuosina 2007 ja 2008 sattuneita vakavia henkilövahinkoja aiheuttaneita tulipaloja.

Tulipaloissa kuolee Suomessa vuosittain noin sata ihmistä.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tuli ... 5245364079
Vastaa Viestiin