Ulkovuoriremontin hinta asennettuna?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
jari h
Jäsen
Jäsen

Re: Ulkovuoriremontin hinta asennettuna?

Viesti Kirjoittaja jari h »

tarpola kirjoitti:Tällä hetkellä pystyisin noin kuuden tunnin nettopalkallani työllistämään itseäni tunnin ajan työnantajani soveltamalla arvonlisäverollisella laskutushinnalla.

On lisäksi otettava huomioon, että jos työn teettämiseen käyttää lainarahaa, sen nykyhetkeen diskontattu arvo on suurempi kuin lainasumma, koska korkoa maksetaan lainasumman päälle.
Nämä virkkeet oli luettava pariin kertaan ja jälkimmäistä en tainnut siltikään ymmärtää ;)

No, maksan kyllä nyt timpurille kolme kertaa enemmän tunnissa kuin saan itse palkkatyössäni. Eräs pointti työn itse tekemiseen vs. teettämiseen on, että itse tekisin meidän remonttia todeenäköisesti kolme vuotta ennen kuin pääsisimme asumaan taloon ja nyt timpurin kanssa tavoitteena on viisi kuukautta. Kyllä siinä itselle jää vielä tekemistä.
jari h
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jari h »

Ahti71 kirjoitti:Itse en henkilökohtaisesti maksaisi kenellekkään 10 000e työstä, jonka voi itse tehdä.
Lisään vielä, että tätä mieltä minäkin olen. Se vain vaihtelee, mitä kukin voi itse tehdä.
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

jari h kirjoitti: Nämä virkkeet oli luettava pariin kertaan ja jälkimmäistä en tainnut siltikään ymmärtää ;)
Voi olla että omakin ajatus noissa pätkii. Mutta tuo oman nettopalkan ja laskutushinnan vertailu kyllä aina pysäyttää. Jos ajatellaan, että timpurilla olisi sama palkka kuin itsellä, pitäisi timpurin työstä maksaa sama laskutushinta kuin mitä oma työnantaja itsestä pyytää. Toinen tuntihinta on oma käteenjäävä nettopalkka, jolla mahdolliset ostopalvelut pitää maksaa. Noiden suhde on likipitäen kuusinkertainen. Jos timpurille maksaisi saman palkan mitä itselle, pitäisi itse käyttää kuusi kertaa timpurin käyttämä aika omissa töissä.

No, jos tienaa paremmin kuin timpuri se perustelee omien töiden tekemistä sen sijaan että tekee timpurin töitä joita joka tapauksessa osaa huonommin. Laskutushinnassa on tietty muutakin kuin palkkakustannuksia, mikä hämärtää vertailua eri alojen välillä. Omat työt ovat enemmän paperitöitä, siksi olisi ehkä oikeampaa verrata vastaavanlaisene työhön. Esimerkiksi kun tarvitsin rakennesuunnittelijaa niin suunnilleen tuo 6x-suhde päti ainakin siinä tapauksessa. Kaverin päivän työn laskun maksamiseen joudun puurtamaan omissa töissä yli viikon.

Toki itseltä menee varmasti tuplaten sama aika kuin ammattilaiselta, vaikka useimmat asiat osaisikin tehdä. Ja kotitalousvähennys kaventaa eroa edelleen. Eikä palkatonta vapaata aina kaikista töistä saa niin vain. Ja teettämällä saa nopeammin valmista, jos on vielä itse mukana eli tekijöitä on yksi osaava ja yksi toistaitoinen, varmasti tulee nopeammin kuin yhdeltä toistaitoiselta.

Mutta matematiikkaa on hyvä harrastaa. Kyllä tuo tuntihintojen suhde kannustaa omatoimisuuteen, jos vain omat taidot ja muut reunaehdot sen sallivat.
--Make--
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja --Make-- »

Ahti71 kirjoitti:Itse en henkilökohtaisesti maksaisi kenellekkään 10 000e työstä, jonka voi itse tehdä. Laskekaa nyt hyvät ihmiset kauanko voitte pitää palkatonta vapaata, jotta tuo summa on koossa? Itse pitäisin mielummin kunnon kesäloman ja tekisin siinä sivussa seinät kuntoon . Oma mielipiteeni näistä taloista ja sen "hoidosta" on ,että itse tehdään ,kun on kerran hommaan ryhdytty. Toki sähkö yms. luvat vaativat työt teetetään, mutta nekin vain siinä osin ,kuin on tarpeellista.
"hoidosta" on, että itse tehdään, kun kerran on hommaan ryhdytty pätee ihan ok, mutta:
tässä tapauksessa on kyse purku kertaa 2 eli nykyinen (pelti/puu) ja alkuperäinen pois ja uutta UTK vuorilautaa tilalle kaikkine yksityiskohtineen ja tuulensuojineen .
Yksin en hommaan lähde, kun tosiaankaan talkooporukkaa ei ole eikä tule (olishan se halpaa ja hienoo tehdä silleen)
Se hinta mikä projektista jää pankkiin taakaksi on mielestämme niin edukas, että en rupea edes yrittämään ja sama koski 2004 tehtyä kattoprojektiakin.
Talon sisäpuolella ja pihalla olenkin sitten tehnytkin kaiken itse eli vintistä kellariin sisältäen uudet vesi ja viemäriputket ja lämmitysjärjestelmän.
En omasta mielestäni voi puhua ettenkö olisi tehnyt (vuosia kaikki vapaat) je ettenkö teekkään.
Ja korostan ettei nämä talot sovikkaan sormet persees oleville :)
--Make--
Jäsen
Jäsen

Ja lisähintaa tulee, kun kunta vaatii talosta pääpiirustukset kolmena sarjana ja julkisivupiirustukset pelkän ulkoverhousremontin takia.
Tätä se teettää, kun liikaa itselleen hyvää yrittää...
Omakotiasujien päänvaivaa lisätään taas tämmösillä kaikenmaailman diplomi krakakaulojen päätöksillä..
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Meillä vaihdettiin juuri korkea päätyseinä. Uutta tuli tuulensuojat, paneelit sekä hieman eristettä sinne mistä sitä puuttui. Lisäksi korjattiin pari huonoa kohtaa. Kirvesmies lopetti paneloinnin jälkeen, joten viimeistelyt teen itse.

Työtä oli n. 32 tuntia ja tarvikkeet maksoi n. 900 eur. Olin kaverina tuon 3,5 päivää koko ajan.

- Antti
--Make--
Jäsen
Jäsen

ja lisäksi ulkovuoriremontin toimenpidelupaan tulee liittää:

-asemapiirros (pääpiirrustukset 3 sarjana) mittakaavaan 1:200 esitettävä mm. olemassa olevat rakennukset käyttötarkoituksineen, rakennettavan rakennuksen päämitat, rajat, rajamitat ja sidontamitat, rajapyykit numeroituna, tiestö, naapuritilat/-rakennuspaikat ja tunnisteet, rakennusoikeuslaskelma.

-julkisivupiirrustukset mittakaavaan 1:50 tai 1:100
esitettävä rakennusta ympäröivä maasto eri suuntiin (n. 5 metrin matkalta rakennuksesta- alkuperäinen ja tuleva maanpinta merkittynä), korkeusasemat, kattokaltevuus

-julkisivun värityssuunnitelma

-viralliset kaava-ja karttaotteet
-ote asemakaavasta kaava-alueella kaavamääräyksineen

-naapurien kuuleminen
-jokaisen rakennettavan tilan rajanaapurilta(myös rakentamattoman kiintestön osalta)
-naapurilta lisäksi kirjallinen suostumus, mikäli rakennus rakennetaan lähemmäksi naapurin rajaa kuin säännökset ja määräykset edellyttävät.

ei jumalauti ihan kuin tehtäs jotain uutta pirttiä pihaan..
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

--Make-- kirjoitti:ja lisäksi ulkovuoriremontin toimenpidelupaan tulee liittää:
Yleensä rintamamiestalojen kohdalla tilanne on senverran helpompi koska alkuperäiset piirrokset jotka kaupungilla on on vain suuntaa-antavia pinnan suhteen. Yleensä niissä ei oikein sanota mitään muuta kuin puuverhoilu.

Eli jos muutat: niin kuka sanoo mikä oli lähtötilanne. Samanalaiseksi saa rempata ilman lupia. Loppujen lopuksi papereita ne viranomaiset voi vain katsoa ja niistä on vaikea osoittaa yhtään mitään.

Rakentamaan vain.
Viimeksi muokannut lmfmis, Ti Elo 04, 2009 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarppi78
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jarppi78 »

Itse tein kaiken, aikaa toki menee hulvattomasti mutta ihan mukavaa näpräämistähän tämä on. Elikkäs materiaalit (siis ihan kaikki maaleja myöden) jossain 2500-3000€:n välillä talon pohja 8,5m x 9,5m.
--Make--
Jäsen
Jäsen

Tilanne hallinnassa täälläkin, kun löydettiin tuurilla eläkkeelle jäänyt Rak.suunnittelija, joka piirtää kuvat talosta ja tontista ~2 viikossa.
Syys-lokakuussa pitäisi alkaa torppa saada 6" UTK + 5" UTV vuorilautaa päällensä ja vanhat pellit saavat siirtyä seinistä pois.
30 vuottahan olen noita samoja peltiseiniä jo katsellutkin.. ja ilman huoltoja.. ;)
lmfmis
Jäsen
Jäsen

--Make-- kirjoitti: 30 vuottahan olen noita samoja peltiseiniä jo katsellutkin.. ja ilman huoltoja.. ;)
Ne ajat taitaa sitten olla takanapäin..

:-D
--Make--
Jäsen
Jäsen

niinpä niin.. alkaa se oravanpyörä huoltomaalauksista ym.. :lol:
tupup
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja tupup »

Kertokaapas te viisaammat nyt kun ostettiin 40 luvulla rakennettu rintamiestalo ja nyt suunniteltiin seuraavana kesänä se uudelleen maalata. Ulkolaudoitus on hyvässä kunnossa ettei tarvis ku läiskiä uudet maalit päälle mutta laudoituksen alla on tutkimisen tuloksena asbestilevyä..joka hieman on rapissut sieltä täältä. ja talon yläkolmioita ei ole laudoitettu..elikkä kannattaako kaikki purkaa että saa ne levyt sieltä alta pois vai voiko lyödä vain uuden laudotuksen päälle? tai maalata vanhat vaan siitä kylmästi ja laudottaa ne yläkolmiot? Jostain luin ettei maali tartu hyvin tällässeen aspestilevyyn..nytkin jo rapissut sieltä täältä.
syrjälä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja syrjälä »

Meidän talo on pikkaisen perusrintamamiestaloa isompi (muistaakseni 10X12m). vanhan ulkovuorauksen poisto + runkoleijona + uusi vuoraus + pellit + rännit: tarjous 25 000 euroa. Ei edes viitsitty kysyä muualta, vaan aletaan tekemään itse.
lmfmis
Jäsen
Jäsen

tupup kirjoitti:Kertokaapas te viisaammat nyt kun ostettiin 40 luvulla rakennettu rintamiestalo ja nyt suunniteltiin seuraavana kesänä se uudelleen maalata. Ulkolaudoitus on hyvässä kunnossa ettei tarvis ku läiskiä uudet maalit päälle mutta laudoituksen alla on tutkimisen tuloksena asbestilevyä..joka hieman on rapissut sieltä täältä. ja talon yläkolmioita ei ole laudoitettu..elikkä kannattaako kaikki purkaa että saa ne levyt sieltä alta pois vai voiko lyödä vain uuden laudotuksen päälle? tai maalata vanhat vaan siitä kylmästi ja laudottaa ne yläkolmiot? Jostain luin ettei maali tartu hyvin tällässeen aspestilevyyn..nytkin jo rapissut sieltä täältä.
Ei ne asbestilevyt siellä ketään häiritse ja maalikin pysyy kunhan on oikeanlaista. Esim Kivisil tms pysyy kivipinnoissa.
Vastaa Viestiin