Vasarat ja muut käsityökalut

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Vasarat ja muut käsityökalut

Viesti Kirjoittaja Khyron »

pikkumiäs kirjoitti:Olisko kyseessä veneen tekijän vasara, toisella päällä naulat upotettu?
Mulle on kerrottu et olis nimenomaan hirsitöihin tarkotettu. Ja äidin isä on tehny hirsitaloja, paatintekijöitä ei tietääkseni suvussa ole.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Toopeli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toopeli »

Moro

Mul on normi käytössä , oisko vaughn, tai hyvä kopio siitä, noin 20 unssinen litteärunkonen ja se on ns jokapaikan vasara monen vuoden kokemuksella.

Jotkut tutut ovat noista toista lapetta erikseen teroittaneetkin, et on helhompi halkoa fyllipaloja muotti yms kakka hommiin. (huom jos tuohon rupeaa, niin terottakaaa hamaran puolelta, niin ei satu mitään peukkupoikki vahinkoja)

Järeämpiin runko yms. hommiin kaivan jonkun erivanhan vastaavan kuin Khyronilla, eli joku +20 -40 unssisen puuvartisen, rautavahvikkeilla olevan kallon halkasuvasaran. Sillä kyllä lyö runkonaageleita ihan eritahtiin kuin pienemmillä ja sillä taukopiikillä kurkottelee ihmeesti puutavaraa pidemmältä kuin käsi ylettää...

Kun taas jos on enempi listottamista, tjmsp. tiedossa niin tulee useimmiten tartuttua hyvinkin pieneen harjavasaraan.

Noissa normi putkirunkosissakin on ihan hirvee skaalaero. Useamman kuin viisi noista halvemmista, olen vääntänyt poikki ihan pikkunaulojakin vetäessä, mut taas joku ei niin tuttu ruåttalainen, kesti ihan kohtuutotankin vääntöä, en vaan saa merkkiä mieleen, hulta se ei ollu...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Köyhän ei kannata halpaa ostaa, sillä halpa se vasta kalliiksi tulee.

Ostin halpahallista yhden käden liimauspuristimen, merkkiä en muista mutta ihan saman näköinen se oli kuin "oikeetkin". Hinta oli jotain 2,95€ tai sinenpäin kun Stanleystä saa maksaa kymmenkertaisesti. Kun sitten sitä eka kerran tarvitsin ja piti saada hiukan kiristystäkin parin laudan väliin niin puppasin yhden kerran liikaa. Pristin sanoi naks ja osia lenteli. Avasin rungon ja totesin, että sisuskalut ovat pehmeää muovia ja sovitukset päin prinkkalaa. Eikä korjattavissa, siis roskiin.

Viime viikolla kävin taas halpahallissa ja kun pitäisi hakata hiukan ikkunan ympäriltä sovituspuista lahoa ja juminsyömää niin tarvitsen siihen temmirautaa, jota jotkut taltaksi kutsuvat. Kun puu on täynnä vanhaa naulaa, niin ajattelin, että ostanpa tuosta halvan sarjan (5,99€), jolla ei ole väliä vaikka naulaan osuisikin. Ei olekaan väliä, sillä taltat olivat niin tylsiä heti pakkauksesta otettaessa, että ne eivät veistä yhtään. Ei siis yhtään. Ei niillä sitten tietenkään naulaankaan osu. En ole edes viitsinyt tutkia, että saisiko niitä itse terotettua. Hukkaan meni nekin rahat.

Opinkohan mä koskaan? Mähän olen ihan kuin harakka, joka kerää kaikkea kiiltävää.
Vastaa Viestiin