tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Mua vähän nyppii se, etten ole saanut aikaiseksi mitään valokuvausrintamalla. Mulla on ihan ok kamerakalusto ja jopa tarvittavat softatkin, mutta rauhallisia kuvaushetkiä ei löydy.

Jos mulla on hetki vapaata, niin mä käyn yleensä hetken surffaamassa; ulos jos lähtisin, niin mun olisi pakko ottaa kaveriksi mukaan kaksi silkkiä eikä niiden kanssa pysty kuvaamaan (koulutus on edelleen "hieman" vaiheessa...).

Nytkin mulla on vapaa hetki, mutta mieli askartelee huomisten oppituntien kimpussa ja yrittää sovittaa niiden lomaan vaimon talvirenkaiden vaihdon.

Omaani kävin äsken rinkulat vaihtamassa mutta vaimo tulee töistä niin myöhään, ettei renkaidenvaihto houkuttele.

Jos huomenna on liukasta niin vaimo saa ottaa mun autoni, mulle kertyy huomenna kilsoja tosi vähän.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mainoskatkon paikka.

Mulla on Bilteman halvempi 230 voltin rengaspyssy ja täytyy sanoa, että se on loistava laite.

Ennen sitä mulla oli kolme kahdentoista voltin (tupakansytkästä virtansa ottavaa) laitetta mutta ne olivat aika leluja.

Kyllä nekin tekivät työstä paljon, paljon miellyttävämmän kuin perinteisen ristikkovääntimen käyttö mutta hitaita ne olivat ja lisäksi lyhytikäisiä.

Sitikan tunkki on sellainen, että sitä pystyy vääntämään samalla avaimella, jolla vanteiden pultitkin avataan: siksi mä pystyn myös nostamaan ja laskemaan autoa tunkia ja pulttipyssyä käyttäen. Outoa kyllä, mutta yhtä Bilteman sytkämallia lukuunottamatta mä en tiedä markkinoilla olevan yhtäkään sähkökäyttöistä tunkkia (hallinosturit ovat sitten eri juttu).

Ja meillä on muka kaikki mahdolliset tuotteet jo markkinoilla?

PS. Mä tiedän, mä voisin hoitaa Sitikan renkaanvaihdot ilman tunkkia käyttämällä vain jotain pönkkää ja manuaalista korkeudensäätöä.

PPS. Jos en ole väärässä niin Sitikan huippumalli (C6) osaa pyydettäessä nostaa kunkin tassun ilmaan renkaanvaihtoa varten.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Entä jos tilauksesta tulisi paku pihatien tukkeeksi ja ukot vaihtaisi renkaat, paljonko sellaisesta voisi maksaa? :D
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Entä jos tilauksesta tulisi paku pihatien tukkeeksi ja ukot vaihtaisi renkaat, paljonko sellaisesta voisi maksaa? :D
Urheiluseurat järjestävät täällä renkaidenvaihtotalkoita, kolmisen kymppiä tuo vaihdattaminen ehkä heillä maksaa: toki enemmänkin saa maksaa, rahathan menevät hyvään tarkoitukseen.

Mun kohdalla suurin työ on renkaiden raahaaminen ylös kellarista, pulttipyssyn myös, kenttäpatja pitää etsiä polvien alle, tunkki kaivaa esiin takaluukusta, etsiä harja jolla renkaat harjataan puhtaaksi ennen kellariin vientiä jne. Kaiken etsimisen jälkeen itse vaihtotyö on helppo juttu, ellei jokin vanne ole jämähtänyt oikein kunnolla kiinni.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Oliskos Tuumalla tarvetta pinnoittamattomalle Haltex-levylle?

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=8&t=22378
pvalila
Jäsen
Jäsen

Entä autotallin oville, joiden korkeus vain 178 cm KARMEINEEN

http://www.tori.fi/uusimaa/Siistit_ja_h ... ?ca=18&w=3
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Plääh, Puuh, Jtbo:n sanoin jälleen. Olipas viikko. Noh, nyt täytyy keräillä itsensä jälleen kasaan :-)

Pahus, heti kun ei ole hilloa niin olisi ylläolevia tarvikkeita kaupan. Ovi täytyneekin hetimmiten mennä mittaamaan, kaurapuuro on aika edullista ja maukastakin mutta että viikkotolkulla, aamuin, päivisin ja iltaisin a-tallinovien tähden ja varsinkin vääränkokoisten että asentamatta monta vuotta...

Voidaan sitten killua Pvalilan kanssa kahden omppupuissamme, sehän toki on paljon helpompaa kun on jossain kohtalotoveri :-) Paitsi että Pvalilalla on nyt lämmin rotsi :mrgreen:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Plääh, Puuh, Jtbo:n sanoin jälleen. Olipas viikko. Noh, nyt täytyy keräillä itsensä jälleen kasaan :-)

Pahus, heti kun ei ole hilloa niin olisi ylläolevia tarvikkeita kaupan. Ovi täytyneekin hetimmiten mennä mittaamaan, kaurapuuro on aika edullista ja maukastakin mutta että viikkotolkulla, aamuin, päivisin ja iltaisin a-tallinovien tähden ja varsinkin vääränkokoisten että asentamatta monta vuotta...

Voidaan sitten killua Pvalilan kanssa kahden omppupuissamme, sehän toki on paljon helpompaa kun on jossain kohtalotoveri :-) Paitsi että Pvalilalla on nyt lämmin rotsi :mrgreen:
Mulla on epämääräinen aavistus, että tuo 178 cm ei ole aivan kauheasti pielessä.

Mikä sitten on noiden ovien kunto on sitten toinen juttu, eihän kannata vaihtaa samankuntoiseen vaikka kuinka edukkaasti sattuisi saamaan.

Mutta mittaa se aukko ensin, ideioidaan sitten.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ultilta saa nyt maalämpöpumppuja alkaen 695 euroa...

Tuo on tosin antoteholtaan vain 3,1 kW ja ottokin ainoastaan 690W.

Aika hyviä coppeja lupailevat, järein malli ottaa karvan alle 2kW ja antaa 9kW.

Kalleimman hinta on 1295 eli tehon kolminkertaistaminen tuplaa hinnan.

Tuo mallimerkinnän AS tarkoittaa all source eli

"Ultimate maalämpöpumppulla saat kerättyä lämmön maasta, porakaivosta, pohjavedestä, järvestä, lammesta vesi, glykooli-tai kylmäainekierrolla."

Missähän taas olisi sellainen propellihattuinen automaatioinsinööri, jolla olisi joutilas porakaivo tällaista projektia varten?

- Ai niin, siellä autotallissa tietenkin, puolisääreen lannassa lampsimassa mun edellisen idean jäljiltä...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Ultilta saa nyt maalämpöpumppuja alkaen 695 euroa...

Tuo on tosin antoteholtaan vain 3,1 kW ja ottokin ainoastaan 690W.

Aika hyviä coppeja lupailevat, järein malli ottaa karvan alle 2kW ja antaa 9kW.

Kalleimman hinta on 1295 eli tehon kolminkertaistaminen tuplaa hinnan.

Tuo mallimerkinnän AS tarkoittaa all source eli

"Ultimate maalämpöpumppulla saat kerättyä lämmön maasta, porakaivosta, pohjavedestä, järvestä, lammesta vesi, glykooli-tai kylmäainekierrolla."

Missähän taas olisi sellainen propellihattuinen automaatioinsinööri, jolla olisi joutilas porakaivo tällaista projektia varten?

- Ai niin, siellä autotallissa tietenkin, puolisääreen lannassa lampsimassa mun edellisen idean jäljiltä...
En mä enää autotallissa ole sattuneista syistä, omppupuukin vaihtui aika hätäiseen, ennenkuin muo ehdittiin edes sinne viedä. Nyt junanradan toisella puolella sijaitsevassa tosi korkeassa petäjän nokkassa edellisen ideasi johdosta mutta nyt tarvisi oikeasti niitä a-tallin oviakin :? Tästä on joku 2km kotiin mittaamaan noita karmileveyksiä ja korkeuksia :wink:
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Plääh, Puuh, Jtbo:n sanoin jälleen. Olipas viikko. Noh, nyt täytyy keräillä itsensä jälleen kasaan :-)

Mulla on epämääräinen aavistus, että tuo 178 cm ei ole aivan kauheasti pielessä.

Mikä sitten on noiden ovien kunto on sitten toinen juttu, eihän kannata vaihtaa samankuntoiseen vaikka kuinka edukkaasti sattuisi saamaan.

Aika liki on korkeus!

Pääsinpäs takaisin... 242 leveys 166 korkeus.

Muuten pituutta riittää yli viiden metrin että eikös se semmoinen Daimler (Jaguar) Double Six juurikin tänne mahtuisi :roll: Auts, oli jo pitkä matka tuolla pakkasessa kulkea.

Tuossa voisi toki olla tuunauksen paikka. Korkeutta voisi säätää siten että 10cm saisi lisää pelkästään potkaisemalla alhaalta sen verran asvalttia pois ja sitten 2cm vahvistamalla yläosasta. Kuulostaa kummalta kai vahvistaminen ohentamalla mutta säästöbetonia on tosi helppoa vahvistaa ohentamalla :-D

Niin, kysymys kuuluukin sitten että jos tuollaiseen urakaan ryhtyisi niin luulisin että jos ottaisi nykyovet käsittelyyn niin homma olisi siinä. Huom, minustakin on tullut/tulossa vähän epämääräisesti ajatteleva ihminen siinä että onko mitään järkeä uutta laittaa jos vanhakin olisi kunnostettavissa, vaikkakin nuo vanhat ovat aikalailla aikansa eläneet mutta ne ovat vain kuluneet ja päästävät vain vähän enemmän lunta sisään kuin ennen; joku puoli metriä vain jos sopivalta suunnalta tuuli käy toiselta suunnalta vähän enempi vain :mrgreen:
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Aika liki on korkeus!

Pääsinpäs takaisin... 242 leveys 166 korkeus.

Muuten pituutta riittää yli viiden metrin että eikös se semmoinen Daimler (Jaguar) Double Six juurikin tänne mahtuisi :roll: Auts, oli jo pitkä matka tuolla pakkasessa kulkea.

Tuossa voisi toki olla tuunauksen paikka. Korkeutta voisi säätää siten että 10cm saisi lisää pelkästään potkaisemalla alhaalta sen verran asvalttia pois ja sitten 2cm vahvistamalla yläosasta. Kuulostaa kummalta kai vahvistaminen ohentamalla mutta säästöbetonia on tosi helppoa vahvistaa ohentamalla :-D

Niin, kysymys kuuluukin sitten että jos tuollaiseen urakaan ryhtyisi niin luulisin että jos ottaisi nykyovet käsittelyyn niin homma olisi siinä. Huom, minustakin on tullut/tulossa vähän epämääräisesti ajatteleva ihminen siinä että onko mitään järkeä uutta laittaa jos vanhakin olisi kunnostettavissa, vaikkakin nuo vanhat ovat aikalailla aikansa eläneet mutta ne ovat vain kuluneet ja päästävät vain vähän enemmän lunta sisään kuin ennen; joku puoli metriä vain jos sopivalta suunnalta tuuli käy toiselta suunnalta vähän enempi vain :mrgreen:

Niin, eiväthän ne vanhat ovet vielä kovin pahasti falskaa, jos talli pitää aurata vain muutaman kerran talven aikana...

Mulla on vähän huonoja kokemuksia vanhojen tallinovien korjaamisesta. Isäni taloyhtiö teki sellaisen tempun, rahaa paloi aika paljon ja ukkojen työaikaa myös; nyt ne ovet on vaihdettu upouusiin eikä kukaan halua muistella sitä täysin turhaa kunnostusurakkaa.

Juttu on vain niin, että myös nuo tarjolla olevat "uudet" ovet ovat käytetyt. Mutta jos ne ovat suorat, mittatarkat, hyvin eristetyt ja ehkä uuden tiivisteen jälkeen tiiviit niin se on jo tosi paljon.

Jotenkin vain mua houkuttelee ajatus, että ovet olisivat myös ratkaisu tilan ikkunattomuuteen. Teidän talo on niin vanha, ettei sun tarvitse surra sitä, ettei uusien määräysten (eikä vähän vanhempienkaan...) mukaan kellarissa saa olla kunnon ikkunoita.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
Niin, eiväthän ne vanhat ovet vielä kovin pahasti falskaa, jos talli pitää aurata vain muutaman kerran talven aikana...

Mulla on vähän huonoja kokemuksia vanhojen tallinovien korjaamisesta. Isäni taloyhtiö teki sellaisen tempun, rahaa paloi aika paljon ja ukkojen työaikaa myös; nyt ne ovet on vaihdettu upouusiin eikä kukaan halua muistella sitä täysin turhaa kunnostusurakkaa.

Juttu on vain niin, että myös nuo tarjolla olevat "uudet" ovet ovat käytetyt. Mutta jos ne ovat suorat, mittatarkat, hyvin eristetyt ja ehkä uuden tiivisteen jälkeen tiiviit niin se on jo tosi paljon.

Jotenkin vain mua houkuttelee ajatus, että ovet olisivat myös ratkaisu tilan ikkunattomuuteen. Teidän talo on niin vanha, ettei sun tarvitse surra sitä, ettei uusien määräysten (eikä vähän vanhempienkaan...) mukaan kellarissa saa olla kunnon ikkunoita.
Talo on onneksi niin vanha että lähettivät kahden piipun talon piirustukset kun oikein kaivelin/soittelin... Ehkä laitan a-talliin ikkunat ehkä en, a-tallista ei ollut tietoakaan :lol: Ensi talvena kuulemma kannattaa sijoittaa lumilinkoon, puhuvat...

Plääh, toki kannattaisi laittaa mokomat kokonaan umpeen ja sitten siirtää käyntiovi eripaikkaan kokonaan. Motukat voi aivan hyvin olla jossain muuallakin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Talo on onneksi niin vanha että lähettivät kahden piipun talon piirustukset kun oikein kaivelin/soittelin... Ehkä laitan a-talliin ikkunat ehkä en, a-tallista ei ollut tietoakaan :lol: Ensi talvena kuulemma kannattaa sijoittaa lumilinkoon, puhuvat...

Plääh, toki kannattaisi laittaa mokomat kokonaan umpeen ja sitten siirtää käyntiovi eripaikkaan kokonaan. Motukat voi aivan hyvin olla jossain muuallakin.
Myös seuraava höpsö, joka talon ostaa, saattaa ihastua juuri siihen, että talossa on autotalli!

Mä vähän googlasin noita virolaisia vaihtoehtoja: mulla oli mielessä jokin sellainen paketti, joka ensisijaisesti olisi ikkuna mutta joka silti avautuisi ja mahdollistaisi jopa auton ajamisen sisään.

Kuule, jos ovet/ikkunat tms. siihen laitat, niin ota huomioon se, että sokkelin ulkopintaan tulee joskus suunnilleen satasen verran eristettä. Pointti on se, että sun pitää pystyä luomaan lämpötiivis kytkentä uusien ovien ja tulevan lisäeristyksen välille.

- Hyvin helposti käy niin, että asennat ovet nykyisen ulkoseinän mukaan ja sitten kun eristät talon ulkopuolen niin uutta esitettä ei voi ulottaa aivan oviaukon reunaan asti koska auki ollessaan ovi tunkeutuu saranoiden ohjaamana hieman tuohon suuntaan.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuuma, nopeat syö, hitaat eivät.

Eli ne ovet menivät jo.

Ehditkö sä ajaa vanhat jo kaatikselle?

Hae takas.
Vastaa Viestiin