Hauska yksityiskohta: siinä ekassa kuvassa, jossa laite näkyy koppa avattuna ja äänieristeet paljaina, näkyy myös valokuvaajien sandaalit.
Jotenkin mä aina päädyn, vaikka kuinka pähkäilen kaikkea muutakin, lopulta tuohon MLP/porakaivo -juttuun.
Ei tavallaan haittaa, vaikka kaivo on ehkä vähän tehoton mutta jos MLP on edullinen ja VILP niinkin hyvin kuin nyt pärjäilee niin voisi ihan kelpo säästöodotuksia olla odotettavissa. Eli jos vuorottelen VILP:in kanssa siten että maankuori ehtii kaivon lämmittämään aina välillä niin säästöä kai silti syntyisi? Saahan sieltä kaivosta lämpöä kovillakin pakkasilla ainakin silloin tällöin. Vesi-vesi -mallin siitä kumminkin tekisin, en oikein arvaisi etanolilla alkaa läträilemään...
Laskin äkkiä, että 20 MWh vuodessa vastaisi suunnilleen sitä lämpömäärää, joka vapautuu kun 200 kuutiota +10 asteista vettä pakastetaan.
Se vesi-vesi -versio ei toimi, jos sä lasket jäähdytetyn veden takaisin kaivoon: kaivo jäätyy eikä se sen jälkeen suostu enää ottamaan vettä vastaan vaikka millaisella paineella sitä sinne tuuppaisit.
Glykolin kanssa no problem: kaivo toki jäätyy mutta glykolikierto jatkuu. Muuten, kaivo antaa paremmin lämpöä jäädyttyään, syytä siihen en tiedä.
En mä kyllä aikonutkaan sitä vettä sinne sen jäädyttyä enää palauttaa! Aika monta kertaa olen jo jonkun unen nähnyt missä ravistellaan jääpalat pitkin mäkeä alas muiden kiusaksi. Tontille se talven määrä ei ehken mahdu. Sellainen ravistusautomaatti on jo mun päässä mutta suurin huolenaihe on toki että sinne se taitanee jäädäkin Avainsana on viira, eli paperikoneen yksi osa. Mustahan piti tulla paperi-insinööri...
Maaperässä on lämpöä aika reippaasti joka tulee ydinreaktioista maan ytimestä. Se ydinenergia kai alkanee heti auringon lämmittämän maaperän jälkeen jostain muutamasta metristä alaspäin jo? En tiedä, mutta paljon kai on porakaivojen energiassa mukana myös vesivirtauksia eli jos kaivossa vesi vaihtuu nopeaan ilman pois pumppaamistakin niin sitten on sitä energiaakin riittämiin ilman suurempia syvyyksiä?
Tuosta lämmöntuotosta eri syvyyksissä on olemassa kai kaavioitakin.
Kaivoksissa alkaa kai jossain syvyyksissä olla oikein kuumakin.
Ihan tavallinen pintakaivo taitaa toimia lämmönlähteenä aika huonosti, ellei sitten huomioida veden jäätymislämpöä. Näin siksi, että pintakaivo vastaa periaatteessa pintaputkistoa eli pitäisi olla aika iso kenttä kaivoja täynnä, että saisi edes noin 1000 m2 putkistoa vastaavan lämpömäärän ylös.
Ihan tavallinen pintakaivo taitaa toimia lämmönlähteenä aika huonosti, ellei sitten huomioida veden jäätymislämpöä. Näin siksi, että pintakaivo vastaa periaatteessa pintaputkistoa eli pitäisi olla aika iso kenttä kaivoja täynnä, että saisi edes noin 1000 m2 putkistoa vastaavan lämpömäärän ylös.
Riippuu tosiaan aika paljon maantieteellisestä sijainnista, Etnan tai Katlan viereen ei taida tarvita kovinkaan syvää reikää... Me ollaan vissiin aika epäsuotuisissa olosuhteissa tuonkin suhteen...
Riippuu tosiaan aika paljon maantieteellisestä sijainnista, Etnan tai Katlan viereen ei taida tarvita kovinkaan syvää reikää... Me ollaan vissiin aika epäsuotuisissa olosuhteissa tuonkin suhteen...
Moni mökki se silti lämpenee täälläkin maaperän lämmöllä.
Tulivuori takapihalla on monessa suhteessa hieman ongelmallinen lämmitysratkaisu, tehoa ei käy toki kiistäminen.
En mä halua lämmittää ykkösen copilla ja ajatus on ihan vain pitää vesi liikkeessä: mullahan kulkee putket muutamassa kohdin niin kylmää reittiä, että jäätyvät helposti.
Kun mä sitten kauhupakkasilla yritän laittaa kattilasta lämpöä kämppään niin eihän se onnistu, kevättä pitää odottaa.
Ongelma on vain se, että suntti näyttää minimissäkin luovuttavan jonnin verran lämpöä kiertoon.
Mitäs mun pitäisi nyt tehdä???
Paremman puutteessa mä äsken selailin tori.fiistä boilereita.
Tavallaan fiksua olisi sellainen hankkia, tavallaan ei.
En mä halua lämmittää ykkösen copilla ja ajatus on ihan vain pitää vesi liikkeessä: mullahan kulkee putket muutamassa kohdin niin kylmää reittiä, että jäätyvät helposti.
Kun mä sitten kauhupakkasilla yritän laittaa kattilasta lämpöä kämppään niin eihän se onnistu, kevättä pitää odottaa.
Ongelma on vain se, että suntti näyttää minimissäkin luovuttavan jonnin verran lämpöä kiertoon.
Mitäs mun pitäisi nyt tehdä???
Paremman puutteessa mä äsken selailin tori.fiistä boilereita.
Tavallaan fiksua olisi sellainen hankkia, tavallaan ei.
Tuollaisen 4-tieshuntin ominaispiirre on pieni ohivuoto. Helppo ja halpa neuvo: Älä tee mitään Hankala ja arvokas neuvo: Osta urtsiboileri
Multa puuttuu kokonaisnäkemys siitä, kuinka mä tämän talon juttuja tulen kehittämään.
Aavistus on, että eniten kannattaisi panostaa lisäeristämiseen.
Se tarkoittaa käytännössä ulkopuolista eristämistä sillä sisäpuolinen eristäminen á la Tuuma on täällä mahdotonta: mulla on ensin raakalauta, sitten ilmaväli ja sitten tapetoitu lastulevy sisimpänä.
No, miljoona reikää seiniin ja urtsia se tyhjä tila täyteen...
No, ekaksi pitää hoitaa kuntoon tuo katto.
pvalila kirjoitti:Multa puuttuu kokonaisnäkemys siitä, kuinka mä tämän talon juttuja tulen kehittämään.
Se tarkoittaa käytännössä ulkopuolista eristämistä sillä sisäpuolinen eristäminen á la Tuuma on täällä mahdotonta: mulla on ensin raakalauta, sitten ilmaväli ja sitten tapetoitu lastulevy sisimpänä.
Meillä molemmilla kaiketi sokkelin ulkopuolinen eristäminen toisi suurimmat säästöt investointeihin nähden Styrox on halpaa. Ongelma toki molemmilla se ettemme kaivaisi kuin muutaman sentin rytoksin maanalle? Toinen ongelma on että sokkeli olisi sitten paksumpi kuin julkisivu ja kolmas ongelma on että jotenkin kai se styrox pitäisi osata pinnoittaakin. Neljäs ongelma on se että se vääjäämättä veisi tilanteen siihen että julkkarikin pitäisi rempata ja mulla siihen että räystäätkin pitäisi pidentää ja sitten lopulta tehdä se kattoremppa Ehkäpä se siis on järkevämpää silti mennä ylhäältä alas kuin peffa edellä... omenapuuhun
Vaikeaa tämä taiteilu on, tai ei mitenkään vaikeata jos joku kippaisi 40k€ tuohon pihalle ohimennen
pvalila kirjoitti:Multa puuttuu kokonaisnäkemys siitä, kuinka mä tämän talon juttuja tulen kehittämään.
Meillä molemmilla kaiketi sokkelin ulkopuolinen eristäminen toisi suurimmat säästöt investointeihin nähden Styrox on halpaa. Ongelma toki molemmilla se ettemme kaivaisi kuin muutaman sentin rytoksin maanalle? Toinen ongelma on että sokkeli olisi sitten paksumpi kuin julkisivu ja kolmas ongelma on että jotenkin kai se styrox pitäisi osata pinnoittaakin. Neljäs ongelma on se että se vääjäämättä veisi tilanteen siihen että julkkarikin pitäisi rempata ja mulla siihen että räystäätkin pitäisi pidentää ja sitten lopulta tehdä se kattoremppa Ehkäpä se siis on järkevämpää silti mennä ylhäältä alas kuin peffa edellä... omenapuuhun
Vaikeaa tämä taiteilu on, tai ei mitenkään vaikeata jos joku kippaisi 40k€ tuohon pihalle ohimennen
Ongelma on myös se, että rahoituksen takia homma pitäisi tehdä paloissa. Mulla on heikko kohta sokkelin ja seinän alaosan liittymäkohdassa: pelkän sokkelin eristäminen ei oikein riittäisi, pitäisi vetäistä rytöksit puolisen metriä vielä siitä ylöspäin.
Ei kai se niin suuri ongelma ole, jos jokin tippapelti kiertää mökkiä siksi, että sokkeli on paksumpi kuin päällä oleva seinä?
Tilapäinen vaihehan se tuokin on, korjaantuu kun mökin seuraava omistaja 2040 hoitelee myös seinän eristyksen kuntoon.
Mitenkäs se katto? En ainakaan muista lukeneeni, että olisit sen jo saanut kuosiin. Ja samalla kun uusit sen kannattaa laittaa lisäeristystä yläpohjaan, mistä tuleekin suurimmat säästöt lämmityskuluissa.
Kummaa rapistelua taas saunakammarin yläpuolella, laitoin katit töihin ja saivat rapinan poistettua, mutten tiedä mikä oli syypää, sellainen harmaa ja paksu turkki, ruskea jykevä nahkamainen häntä, joka oli puolet oletetusta ruumiin pituudesta, katit kun söi etupään pois, niin ei ihan tiedä tarkasti mittoja, mutta kyllä se kai jotain 15cm luokkaa mahdollisesti saattoi olla ehjänä ilman häntää.
Leveyttä enemmän kuin 5cm silmämääräisesti arvioiden.
Paljon isompi kuin nuo ruskeat peltohiiret, joita usein saavat tuolta ylhäältä kerättyä pois.
Pitäisi ylös kantaa lisää purua, niin ei olisi niin lämmintä jyrsijöille, tosin ainahan ne tuonne hakeutuvat ja vanhoissa rakennuksissa on paljon kulkuteitä eikä kaikkiin kattikaan pääse.
jtbo kirjoitti:Kummaa rapistelua taas saunakammarin yläpuolella, laitoin katit töihin ja saivat rapinan poistettua, mutten tiedä mikä oli syypää, sellainen harmaa ja paksu turkki, ruskea jykevä nahkamainen häntä, joka oli puolet oletetusta ruumiin pituudesta, katit kun söi etupään pois, niin ei ihan tiedä tarkasti mittoja, mutta kyllä se kai jotain 15cm luokkaa mahdollisesti saattoi olla ehjänä ilman häntää.
Leveyttä enemmän kuin 5cm silmämääräisesti arvioiden.
Paljon isompi kuin nuo ruskeat peltohiiret, joita usein saavat tuolta ylhäältä kerättyä pois.
Pitäisi ylös kantaa lisää purua, niin ei olisi niin lämmintä jyrsijöille, tosin ainahan ne tuonne hakeutuvat ja vanhoissa rakennuksissa on paljon kulkuteitä eikä kaikkiin kattikaan pääse.
warixenjalka kirjoitti:Mitenkäs se katto? En ainakaan muista lukeneeni, että olisit sen jo saanut kuosiin. Ja samalla kun uusit sen kannattaa laittaa lisäeristystä yläpohjaan, mistä tuleekin suurimmat säästöt lämmityskuluissa.
Kattohomma etenee hissun kissun.
Mulla alkaa olla hissukseen rempparahat nipussa, niiden säästäminen vei oman aikansa.
Ja kyllä, kyllä tuo lisäeristys on mulle tulossa. Juuri sen takia kattoremppa niin perhanan kallis ja vaikea onkin!
Tuuma tuolla pohdiskeli räystäiden jatkamista. Mulla räystäät ovat ok kokoiset ja tavallaan ne kasvavat automaattisesti lisäeristyksen takia: kun eristetilaa tulee 200mm lisää niin suunnilleen kolmanneksen verran (70mm) tulee räystäitäkin taloon lisää (kattokaltevuus mulla kaiketi jotain suuruusluokkaa 1:3).
pvalila kirjoitti:
Täällä etelässä niitä sanotaan rotiksi.
Mihin teidän rotilta on hävinnyt puolet hännästä?
Rotalla on pitkä häntä, sellainen liki ruumiin mittainen, kun nykyään on vain noita isorottia, entisajan rotilla oli ruumista pisempi häntä, tosin niitä ei tässä maassa enää pitäisi olla.
Kyllä täällä syksyisin noita rottiakin on, mistä lie pelloilta lähtevät etsimään majapaikkoja talveksi, mutta niistä lähtee paljon ääntä, kun katti niitä lahtaa ja ne on paljon isompia, yli 20cm mielestäni ne mitä katit on kantaneet näytille.
pvalila kirjoitti:
Täällä etelässä niitä sanotaan rotiksi.
Mihin teidän rotilta on hävinnyt puolet hännästä?
Rotalla on pitkä häntä, sellainen liki ruumiin mittainen, kun nykyään on vain noita isorottia, entisajan rotilla oli ruumista pisempi häntä, tosin niitä ei tässä maassa enää pitäisi olla.
Kyllä täällä syksyisin noita rottiakin on, mistä lie pelloilta lähtevät etsimään majapaikkoja talveksi, mutta niistä lähtee paljon ääntä, kun katti niitä lahtaa ja ne on paljon isompia, yli 20cm mielestäni ne mitä katit on kantaneet näytille.