Ilmankuivain kellariin

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 745
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 23:03
Paikkakunta: Tampere
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Kiitoksia kaikille kokemuksiaan kertoneille:
Meillä myös ClasOhlsonin 199€ laite puhissut melkein jatkuvasti viimeisen kuukauden.
Kosteus ihan olohuoneessa oli aluksi koneen mukaan yli 80% ja sen kyllä tunsi ilman mittariakin!
Silloin kone tuntui lämmittävän aika lailla, mutta nyt kellarissa lämmitystä ei oikeastaan huomaa.
mutta pitäisikö puhaltimen sammua?
Kone puhisee vaikka onkin saavuttanut halutun kosteusprosentin (50, 60, 70,80), mutta lopettaa kuivaamisen.
Kun(jos?) koneen läpi menevän ilman kosteus taas nousee, se aloittaa automaattisesti kuivaamisen.
Puhalluksen/ilmankierrätyksen saa isommalle tai pienemmälle.
Koneen saa myös jatkuvalle kuivaukselle, en ole kokeillut kuinka kuivaksi se kellarin kuivaisi.
Aika paljon se tuntuu vettä kellarin ilmasta irrottavan, välillä yli 5l/vrk :shock:
Ja kokemus on, että kyllä pysähtyy, kun 5 litran astia on täynnä :oops:
Siinä on myös ajastin, jolla sen voi laittaa olemaan päällä vielä tunnin tai kaksi tai kolme tuntia, en tiä moneenko asti...
Olen sillä vedellä kastellut kukkasia :-D , ei ole kalkkia tms.

Mikä olisi sopiva kosteusprosentti kellariin?
Ja montakohan eurosta tähän lystiin sähkölaskussa ropisee...
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 10:33
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Amiz kirjoitti:Minä ostin jokunen viikko sitten sen ohlsonin n.200€ ilmakuivaimen.. Sammuuko muilla puhallin kun haluttu kosteus saavutetaan?
Ilmeisesti kompressori sammuu ainakin kun ei se kosteusarvo alemmaks asetetusta mene, mutta pitäisikö puhaltimen sammua?
Mulla oli vanhassa kylppärissä joskus klasulta ostettu kuivain ja jos oikein muistan se pyöritti tuuletinta hetken sen jälkeen kun kompura sammutettiin. Kuivaiskohan itteensä?
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Amiz
Jäsen
Jäsen
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Touko 11, 2010 20:32
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Amiz »

?keskellä kämmentä kirjoitti:Kiitoksia kaikille kokemuksiaan kertoneille:
Meillä myös ClasOhlsonin 199€ laite puhissut melkein jatkuvasti viimeisen kuukauden.
Kosteus ihan olohuoneessa oli aluksi koneen mukaan yli 80% ja sen kyllä tunsi ilman mittariakin!
Silloin kone tuntui lämmittävän aika lailla, mutta nyt kellarissa lämmitystä ei oikeastaan huomaa.
mutta pitäisikö puhaltimen sammua?
Kone puhisee vaikka onkin saavuttanut halutun kosteusprosentin (50, 60, 70,80), mutta lopettaa kuivaamisen.
Kun(jos?) koneen läpi menevän ilman kosteus taas nousee, se aloittaa automaattisesti kuivaamisen.
Puhalluksen/ilmankierrätyksen saa isommalle tai pienemmälle.
Koneen saa myös jatkuvalle kuivaukselle, en ole kokeillut kuinka kuivaksi se kellarin kuivaisi.
Aika paljon se tuntuu vettä kellarin ilmasta irrottavan, välillä yli 5l/vrk :shock:
Ja kokemus on, että kyllä pysähtyy, kun 5 litran astia on täynnä :oops:
Siinä on myös ajastin, jolla sen voi laittaa olemaan päällä vielä tunnin tai kaksi tai kolme tuntia, en tiä moneenko asti...
Olen sillä vedellä kastellut kukkasia :-D , ei ole kalkkia tms.

Mikä olisi sopiva kosteusprosentti kellariin?
Ja montakohan eurosta tähän lystiin sähkölaskussa ropisee...
Samallalailla se siis toimii.. Meillä säädettynä 60%, en tiedä onko hyvä vai huono arvo. Ainakin parempi kuin mitä se kosteus oli ennen kuivaimen hommaamista silloin kosteimman "kelin" aikaan.
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 745
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 23:03
Paikkakunta: Tampere
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Meillä säädettynä 50% ja nyt ei ole enää tullut vettä juuri ollenkaan :shock:
Vuorokaudessa vain desi!
Odotan mielenkiinnolla seuraavia sadekelejä ja mietin,
tuleeko kosteus ilman mukana sisään (painovoimainen siis toimii jo, kun ulkona on viilentynyt)
vai imeytyykö kosteus maan kautta...
Mutta meidän kellari on nyt kuiva :-D

Sitä laitteesta ulos puhaltuvaa ilmaa saa muuten käännettyä joko suoraan ylös, tai suurimmaksi osaksi sivulle
tai jotain siltä väliltä. Alaspäin ei onnistu.
Taidan laittaa sen näin pienillä vesimäärillä sammuksiin yöksi.
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
EEmeli1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 112
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:40
Paikkakunta: Kestilä

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja EEmeli1 »

Ostin tällisen http://www.allergiakauppa.fi/ilmankuiva ... 3wodgSdM1A ja pois en enää antaisi. Parantaa nimittäin ilmanlaatuakin huomattavasti. Ei ehkä halpa mutta hyvä on, suosittelen.
ramirez
Jäsen
Jäsen
Viestit: 650
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 19:05
Paikkakunta: Rautajärvi
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Paikkakunta: Rautajärvi > Luopioinen > Nykyinen Putinlandia

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja ramirez »

EEmeli1 kirjoitti:Ostin tällisen http://www.allergiakauppa.fi/ilmankuiva ... 3wodgSdM1A ja pois en enää antaisi. Parantaa nimittäin ilmanlaatuakin huomattavasti. Ei ehkä halpa mutta hyvä on, suosittelen.
Cotec vetää tässä testissä 5-0
Simpauttaja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: La Huhti 25, 2009 10:09
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Simpauttaja »

Pitäisi saaha 64 m3 kellariin ilmankuivain suosituksia. Ajattelin että 150e olisi kupuraja.
zhikuli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 1:23
Paikkakunta: Salo

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja zhikuli »

Simpauttaja kirjoitti:Pitäisi saaha 64 m3 kellariin ilmankuivain suosituksia. Ajattelin että 150e olisi kupuraja.
http://labs.trotec24.com/fi-fi/koneet/i ... -70-s.html
tuollaisen juuri tilasin...
Simpauttaja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: La Huhti 25, 2009 10:09
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Simpauttaja »

zhikuli kirjoitti:
Simpauttaja kirjoitti:Pitäisi saaha 64 m3 kellariin ilmankuivain suosituksia. Ajattelin että 150e olisi kupuraja.
http://labs.trotec24.com/fi-fi/koneet/i ... -70-s.html
tuollaisen juuri tilasin...
Riittäisköhän toi teholtaan sitten.
Petsamo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2009 16:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Petsamo »

Vielä ilmankuivaimista, jos joku tätä vielä lukee. Kellarissa gree 20 l/vrk. Pöhisee kesällä koko ajan ja puskee lämpöä samalla. Hyvin on toiminut, ottoteho näyttää olevan jossain 250 nurkilla. Kylppärissä on baukkarista ostettu kuivain, jossa on kosteudentunnistin. Toimii ihan hyvin, tosin joskus kone pitää 'buutata' ottamalla pistoke pois seinästä. Lämpöä kone luovuttaa myös aika hyvin. Baukkarin kuivaimessa on se todella hyvä puoli, että takuu on 5 vuotta.
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 394
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2011 1:24
Paikkakunta: Ruokolahti
Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja pähkäilijä »

ramirez kirjoitti: Joo,hyvä peli.
Viikon on humissu alakerrassa mut yks huonopuoli on sanottava...se lämmittää aika tehokkasti sitä tilaa mitä se kuivaa,kosteudesta pääsee eroon mut tulee turhan kuuma...
Lämpöpumppufoorumilta tuli bongattua aikoinaan kommentti aiheesta. Ilmankuivan toimii kuin lämpöpumppu COP 2 teholla eli 200w ottoteholla se on sitten 400w lämmitin myös, 400w ottoteholaitteet sitten 800w lämmittimiä. Toisaalta tuplaten tehokkaampi sen tuplaten enemmän saa vettäkin kerättyä ilmasta joten suurempien kohdalla on hyvä olla myös katkaisija olemassa ettei turhaan kellaria lämmitä.

Laite on sinänsä hyvä lämmitin erilaisissa tilapäismajoituksissa, kuten aitassa, parakissa, asuntoautossa/ vaunussa, kesämökillä jne. Mikä sen mukavampaa kuin herätä kuivasta tilasta.

Tosin tuohon asuntoauto/vaunuasiaan en tiedä tarkempaa lainsäädäntöä, ainakin autojen sisätilanlämmittimet on paremmin suojattuja kun tavalliset huonelämmittimet.
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 10:33
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Khyron »

pähkäilijä kirjoitti:
ramirez kirjoitti: Joo,hyvä peli.
Viikon on humissu alakerrassa mut yks huonopuoli on sanottava...se lämmittää aika tehokkasti sitä tilaa mitä se kuivaa,kosteudesta pääsee eroon mut tulee turhan kuuma...
Lämpöpumppufoorumilta tuli bongattua aikoinaan kommentti aiheesta. Ilmankuivan toimii kuin lämpöpumppu COP 2 teholla eli 200w ottoteholla se on sitten 400w lämmitin myös, 400w ottoteholaitteet sitten 800w lämmittimiä. Toisaalta tuplaten tehokkaampi sen tuplaten enemmän saa vettäkin kerättyä ilmasta joten suurempien kohdalla on hyvä olla myös katkaisija olemassa ettei turhaan kellaria lämmitä.

Laite on sinänsä hyvä lämmitin erilaisissa tilapäismajoituksissa, kuten aitassa, parakissa, asuntoautossa/ vaunussa, kesämökillä jne. Mikä sen mukavampaa kuin herätä kuivasta tilasta.

Tosin tuohon asuntoauto/vaunuasiaan en tiedä tarkempaa lainsäädäntöä, ainakin autojen sisätilanlämmittimet on paremmin suojattuja kun tavalliset huonelämmittimet.

Kuulostaa vähän toi cop 2 oudolta. Siis mistä se ylimääränen lämpö tulis? Veden faasimuunnos on ainoo mikä tulee mieleen, mut sekin riippuu sit siitä kuinka kosteeta ilma on, ja kuinka paljon siitä saadaan höyryä vedeksi tiristettyä.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 394
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2011 1:24
Paikkakunta: Ruokolahti
Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja pähkäilijä »

Khyron kirjoitti: Kuulostaa vähän toi cop 2 oudolta. Siis mistä se ylimääränen lämpö tulis? Veden faasimuunnos on ainoo mikä tulee mieleen, mut sekin riippuu sit siitä kuinka kosteeta ilma on, ja kuinka paljon siitä saadaan höyryä vedeksi tiristettyä.
http://www.rakentaja.fi/indexfr.aspx?s= ... otherm.htm

eihän ilmankuivain enää toimikaan kun ilman on riittävän kuivaa (tai liian kylmää) - eikä sen käytöllekään enää ole perusteita siinä vaiheessa joten kuivaimessa oleva kytkin ilman kosteuden suhteen on hyvä juttu.
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 10:33
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Khyron »

pähkäilijä kirjoitti:
Khyron kirjoitti: Kuulostaa vähän toi cop 2 oudolta. Siis mistä se ylimääränen lämpö tulis? Veden faasimuunnos on ainoo mikä tulee mieleen, mut sekin riippuu sit siitä kuinka kosteeta ilma on, ja kuinka paljon siitä saadaan höyryä vedeksi tiristettyä.
http://www.rakentaja.fi/indexfr.aspx?s= ... otherm.htm

eihän ilmankuivain enää toimikaan kun ilman on riittävän kuivaa (tai liian kylmää) - eikä sen käytöllekään enää ole perusteita siinä vaiheessa joten kuivaimessa oleva kytkin ilman kosteuden suhteen on hyvä juttu.
Ei tuollakaan kyllä selitetä mistä se ylimääräinen lämpö tulisi.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Oppes
Jäsen
Jäsen
Viestit: 250
Liittynyt: To Helmi 03, 2011 0:10
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Oppes »

Veden höyrystymislämpö on n. 0.6 kwh / kg tässä mormaalipaineessa. Aina kun vesi höyrystyy eli haihtuu tämä lämpömäärä otetaan ympäristöstä. Se vuoksi vakkapa märät vaatteet ovat kylmempiä kuin ympäröivä ilma.
Samoin höyryn tiivistyessä tuo sama lämpömäärä luovutetaan. Tämä tuntuu esimerkiksi saunassa löylyä heitettäessä. Höyry tiivistyy kylmemmälle iholle ja luovuttaa höyrystymislämpönsä siihen. Iho tulee kuumemmaksi kuin ympäröivä ilma.
Kun ilmakuivain toimii kuten ilmalämpöpumppu jäähdytysasennossa ja vesi tiivistyy jäähdytyskennossa, kennon lämpötilaa nostetaan. Tämä lämpö + moottorin käyttämä sähkö luovutetaan lämpönä haihduttimesta samaan tilaa jossa ilmakuivain on. Jos siis ilma alkaa olla täysin kuivaa, lämpöä saadaan vain sähkön kulutuksen verran.
Kun kuivain nostaa samalla ilman lämpötilaa, suhteellinen kosteus senkin vuoksi laskee, vaikkei vettä mihinkään poistettaisikaan. Kertyneen veden määrästä voidaan helposti laske siitä saatu lämpömäärä.
Vastaa Viestiin