"Pilattu" RMT?

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Hower
Jäsen
Jäsen

Re: "Pilattu" RMT?

Viesti Kirjoittaja Hower »

pvalila kirjoitti: Toisaalta, pientä tuo kaiketi on siihen verrattuna, että monin paikoin jokaista rintsikkaa kohden on rakennettu kaksi uutta taloa väliin?
- Joo, mutta kun ei monikaan enää viljele pottuja koko vuoden tarpeiksi.
Ja sitten asiaan:
Käytännössähän rintamamiestalo pilasi Suomalaisen pientaloperinteen ja rintamiestaloista on aika ajanut ohi monellakin tapaa.

Jos sotaa, sen jälkeistä siirtolaisvyöryä, asutustouhua ja pula-aikaa ei olisi ollut niin suomalaisten kylien ja kaupunkien omakotialueet olisivat epäilemättä ilmeeltään aika lailla toisennäköisiä kuin nykyään ovat. Sinänsä suomalaisen maalaiskyläkulttuurin tuhosi aikanaan jo isojako, jonka seurauksena maalaistalot ovat keskellä metsiä ja peltoja, talot ja pihapiirit hajallaan pitkin maita, muualla Euroopassa asuminen keskittyy maaseudullakin tiiviisiin kyliin, joissa on kaupat ja kapakat. Rakennetun kylän ja viljelmien raja on selkeä.
Vanha suomalainen perinteinen pientalo-puukaupunki (Rauma, Porvoo jne...) oli tiivis ja tontit pieniä. Talot älyttiin rakentaa katuun kiinni ja useimmiten vielä toisiinsakin kiinni. Sen pientalokulttuurin hävitti rintamamiestalo. Rintamamiestaloihin piti saada vähintään 2000m2 tonttia kotitarveviljelyä varten, mikä oli aikanaan ihan perusteltua Joku voi pienimuotoisesti ja harrastusmielessä pitää kasvimaata vieläkin, mutta ei se enää mitenkään elämisen edellytys ole kuten 50-luvulla. Eihän siinä mitään, mutta Nykyinen omakotitalosuunnittelu, asuntomessut ja ihmisten toiveet nojaavat kuitenkin vankasti ja ikävästi rintamiestaloperinteeseen, vaikka kaikki siihen liittyvät edellytykset ja perusteet ovat vanhentuneet. Vieläkin talon pitää seisoa keskellä tonttia. Talon joka puolella pitää olla tyhjää pihakaistaletta, johon ei sinänsä nykypäivänä olisi tarvettakaan. Semmoisia kaistaleita kuitenkin pitää olla, eli talo läntätään keskelle tonttia mahdollisimman tillaavievästi ja mahdollisimman kauaksi "häiritsevistä" kaduista ja naapureista. Tontit kun on pienentyneet niin talojen ympärillä olevat kaistaleet ovat kaventuneet käyttökelvottomiksi ja turhiksi joutomaiksi. Siinä sitten isäntä kävelee ympäri taloa ja etsii sopivaa paikkaa pallogrillilleen. On varmaan tarpeetonta moittia rintamiestaloalueita, nehän ovat nykyään viihtyisiä paikkoja ja sotien jälkeisessä tilanteessa olivat erittäin hyvä tapa asuttaa väestöä. Ikävä kyllä rintamamiestaloperinne ohjaa edelleen nykyaikaistakin pientalorakentamista ja tontinkäyttöä vaikka elämisen perusteet ja elämäntavat ovat tyystin toisenlaiset kuin 40-50-luvuilla.

Ja se perinnetietoisuus: järkiratkaisuja maustettuna hifistelyllä, nysväämisellä, romantisoinnilla ja metafysiikalla :)

Kyllähän se vanhan ja aikaan kuuluvan rakennustavaran ja kaman ihannointi menee tietysti metafyysiselle puolelle. Esimerkkinä vaikkapa se kuolattavan ihana Mani-levy. Tätä päällystettyä hötölevyä ihastellaan niin aikaansa kuuluvana tuotteena. Jos se olisi keksitty 70-80-90-luvulla niin mikä kauhistelu syntyisi kuinka taloja pilataan moisella pilip-pali-matskulla....

Nämä mökit ovat köyhien ihmisten kansantaloja; halvalla rakennettuja lautaparakkeja, funkiksen ja modernismin henkisiä perillisiä. Vanhat valokuvat osoittavat, kuinka karun näköinen ilmestys oli pellonlaitaan rakennettu rintamiestalorivistö heti rakentaisen jälkeen oli. Sittemmin rehevä kasvillisuus on armahtanut ohikulkijoiden näkymiä. Periaatteena oli käytännöllisyys, rakennettavuus kohtuuajassa olemassa olevilla tavara- ja työresursseilla. Talot piti saada nopeasti ja tehokkaasti asuttavaan kuntoon asiaan ei kuulunut nykypäivän "perinnerakentajien" loputon pikkusievä hifistely, hienostelu ja detaljien hinkkaus. Rakennustarvikevalikoiman niukkuudessa oli hyvänä puolena se, että rakenteista tuli yksinkertaisia, rakennusvirheitä ja vaurioita sietäviä sekä helposti korjattavia. Nykyaikaiset talot ovat tämän vastakohtia; monimutkaisia, eivät siedä rakennusvirheitä eivätkä ajan mukanaan tuomia vaurioita, rakennusosat ovat usein korjauskelvottomia, ne joudutaan uusimaan kokonaan.

Huoh!

Ja piti vielä lisätä, että Suomessa on Euroopan rumin maaseutu rakennetun ympäristönsä puolesta!
Ainakin siltä osin mitä on saatu aikaan 40-luvun jälkeen....
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Oh, aikamoinen pamfletti :wink:

Sen verran korjausta, että aika iso osa kaupunkien ainakin vähän myöhäisemmän jälleenrakennuskauden asuinalueista ainakin itäisessä Suomessa on tehty niin, että talot seisovat rivissä mahdollisimman lähellä kadun reunaa ja se tuhat neliötä pottumaata on sitten talon takana, tontin takareuna vasten seuraavan kadun tontin takareunaa. Tämä siksi, että 50-luvulla monessa paikassa oli jo olemassa tai ainakin lähivuosina tulossa kunnallistekniikka ja säästösyistä talot kaavoitettiin lähelle katua ja lähelle toisiaan - eipä tarvinnut vedellä putkia ja johtoja niin pitkiä matkoja. Tätä samaa ideologiaa, monta kertaa tiiviimpänä kylläkin, noudattaa tuo Howerin mainitsema keskieurooppalainen pientalorakennustyyli jota Suomessa on viime aikoina kokeiltu esim. Vantaan Kartanokoskella, minusta vieläpä ihan nätisti. Mitä lähemmäs haja-asutusaluetta ja kaupungin reunaa tullaan, sen väljemmin varmaan rintamamiestalojakin aikanaan kaavoitettiin?

Minä itse harrastan tätä perinnenysväämistä ja detaljien hiomista siksi, että se on minulle tänään mahdollista. Aikaa on kulunut riittävästi niin, että on nähtävissä selkeä, 50-luvulle ominainen tyyli ja se nyt sattuu olemaan se tyyli, mikä minun esteettistä silmääni eniten miellyttää. Onneksi, koska talonpoikaisantiikin tai art decon harrastamiseen ei riittäisi omat eikä puolison fyrkat... Mutta en minä mene mani-levyä toisaalta tuputtamaan vaikka meidän suvun kesänviettopaikalle, se on 20-luvun hirsimökki ja siinä on omat sääntönsä jolla sitä torppaa ylläpidetään. Tai omalle kesämökille, joka on kasaria ja mäntypaneelia ja tummanruskeaa valkoisin ikkunanpuittein. Siksi minua rasittaa se, että niin monella on "nuohan on vaan pula-ajan purutaloja, ei niillä ole mitään historiallista tai arkkitehtoonista arvoa joten niille voi tehdä mitä vaan, ei se niitä ainakaan yhtään huononna" -asenne jälleenrakennuskauden rakennuksiin. Kun se on mielestäni ihan yhtä arvostettava ajanjakso ja rakennustapa kuin vaikka joku...savupirtti aikanaan!

Enkä ole ihan varma siitäkään, muuttuisiko tämä maailma kauhean paljon pahemmaksi paikaksi jos vaikka ihmiset kasvattaisivat edelleen vaikka vain osan omista perunoistaan omalla pihallaan.

Jos olisimme rakentamassa uutta omakotitaloa, se tehtäisiin takuulla ihan samalla ideologialla kuin rintsikat aikanaan - kiireesti, työn ja perheen ja läheisten ja arjen muiden pikku puuhailujen kurimuksessa, aika paljon liian pienellä budjetilla ja tuskin ihan hirveästi ajatusta uhraten sille, että tehdäänkö tässä nyt ihmiskunnan historiaa ja lähtemätöntä vaikutusta johonkin jälkipolveen joka aikanaan rakastuu 2010-luvun tyyliin. Mitä nyt on kavereitten raksaprojekteja seurannut niin tuota se tuntuu olevan yhä tänäänkin, vaikka miten postmodernissa jälkiteollisessa yhteiskunnassa elelläänkin.

Jos katsoo rakennuksen historiallista arvoa vain sen perusteella, miten paljon nysväystä sen maailmaan saattaminen on aikanaan vaatinut, ei täällä kannattaisi kauheasti säilytellä muita kuin kirkkoja, pappiloita ja kartanoita. Mutta minä uskon siihen, että se sata-ampeerinen Datsun on tuleville sukupolville vähintään yhtä kiinnostava kuin vaikka tuo tuossa ikkunan alla töröttävä Mannerheimin syntymäpäiväjunavaunu - monesti arki on kuitenkin se, mikä on menneisyyden ihmisissä kaikkein kiinnostavinta.

(Ja kun pitäisi tiivistää hataroita pula-ajan ikkunoita, tämä onneton yksilö käyttää aikansa metafyysiseen nysväykseen ja filosofointiin.)
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Hower kirjoitti:Ja piti vielä lisätä, että Suomessa on Euroopan rumin maaseutu rakennetun ympäristönsä puolesta!
Ainakin siltä osin mitä on saatu aikaan 40-luvun jälkeen....
Tuo pitää kyllä aika pitkälle paikkansa. Eli ruma on, mutta -60-luvun lopulla ainakin Itä-Suomessa oli vielä paljon sitä perinnemaiseman pienipiirteisyyttä jäljelläkin (jolloin omat silmäni sen näkivät ja muistiin tallensivat, ehkä vähän kultareunattunakin ;): pieniä laitumia ja mäkisiä, viljeltyjä pellonpientareita sekä harmonisia rakennusryhmiä, ihan aika tiiviitä kyliäkin, jotka yhdistyvät kinttupoluilla. Ojistakin oli otettu heinät elukoille talteen, että kaikki näyttää, ainakin kauemmaksi, todella siistiltä ja "hoidetulta". Ja usein se päärakennus on rintamamiestalo, joskus pienempi ja maalaamaton, harmaantunut torppa.1980-luvun alussa juurikaan ei enää. Ja tämä näkyy myös esim. Keijo Kääriäisen ilmakuvissa, jotka tälläkin foorumilla varmasti hyvin tunnetaan. Mustavalkoisissa kuvissa on vielä se perinnemaisema perinteisine rakennuksineen, mutta sitten kun värit tulivat valokuvaan ja Kääriäinen on kuvannut saman tilan, se näyttää aika auttamatta "pilatulta". Uusilla rakennuksilla, kesantopelloilla jne. paju- ja havuviljelmillä. Matalat, yksikerroksiset päärakennukset korvanneet vanhat, tai tulleet rinnalle.

Tuo muun Euroopan rakennettu maalaismaisema on ehkä säilynyt parhaiten juuri kylissä, kylien rakennuksissa, mutta kyllä kaikki niiden välissä onkin sitten sitä samaa peltihallia ja voimalaa, mitä täällä pohjoisemmassakin.

Ei minua haittaa ollenkaan että joku nysvää sisustamisen parissa, ja pinnatkin tietysti kuuluu siihen, mutta se on pienimpiä harmeista, mitä rakennuksille voidaan tehdä. Paitsi tietysti ne hävitetyt portaat ja paneelit, oi voi.
Hower
Jäsen
Jäsen

Minä itse harrastan tätä perinnenysväämistä ja detaljien hiomista siksi, että se on minulle tänään mahdollista.
No niinpähän minäkin, ihan samasta syystä. Mutta halusin vaan tuoda esille sen, että näiden mökkien rakentamisaikana se nysvääminen oli mahdollista vaan herraskaisimmissa perheissä. Ei esimerkiksi meillä kotona 50-60-lukujen tienoilla.
Nyt ne isäni vanhat hienot käsityökalut on mulla käytössä juurikin siihen nysväämishommaan
Pihlamaria
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Pihlamaria »

Kiitos vielä vinkeistä ja linkeistä! Imatran ohje oli todella valaiseva kuvineen kaikkineen. Jospa joku kokoaisi tuollaisen oppaan vielä sisätiloistakin...
Turussa on tosiaan paljon kauniita rintamamiestaloja. Tämänhetkistä asuntoa etsimme kuitenkin Porista, mikä myös on pullollaan rintsikoita. Tänään lähdetään katsastamaan näyttöjä ensi kertaa.

Sen verran vielä alkuperäiseen viestiini ja sisustus = nysväys -keskusteluun liittyen...Itse koen niin, että kun talon hankinnassa liikutaan vielä unelmatasolla, alkuperäiset, säilytetyt yksityiskohdat tuntuvat tärkeiltä. Sitten kun siirrytään unelmatasolta hankintatasolle, rakenteelliset ja toiminnalliset seikat nousevat varmasti tärkeimmiksi. Itse en saa tällä hetkellä erityisiä viboja kuvitellusta "täydellisestä lvi-järjestelmästä" tai juuri oikealla tavalla rakennetusta lisäeristyksestä tms. vaan esteetikkona esim. vanhat paneelit, talon henki ja tunnelma ovat oman innoitukseni lähde. Se ei tarkoita sitä, etteikö todellista ostoa suunnitellessa painoarvo olisi paljolti noissa "isommissa asioissa".
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Imatran ohje oli todella valaiseva kuvineen kaikkineen. Jospa joku kokoaisi tuollaisen oppaan vielä sisätiloistakin...
Vaikka olen ennen muuta sitä mieltä, että kodinsisustus ei ole ihan samanlainen luvanvaraiseksi saatettava asia kuin rintamamiestalojen ulkorempat, on tietysti aina kunnioitettavampaa jos varsinkin alkuperäisolomuodossaan olevien talojen sisuksiakin kohdeltaisiin vähän säälivämmin kuin ns. maan tapa edellyttää. Ainakin itse olen saanut suuresti iloa ja hyötyä myös sisätila-asioihin Rakennusperinteen Ystävät ry:n julkaisuista, joita voi kysellä kirjastosta (luultavasti ainakin vuosijulkaisuja on saatavilla tai ainakin suostuvat niitä tilaamaan) tai puulaakin nettisivujen kautta http://www.tuuma.net.

Suosittelen erityisesti vuosijulkaisua 2008, se on jälleenrakennuskaudelle omistettu ja siellä on kivoja artikkeleja myös sistustuksesta. Toinen mukava aihepiiriin liittyvä luettava on vuoden 2004 Koskettavat pinnat, siellä on kaikenlaista sisätila-asiaa, osin kyllä vielä rintamamiestaloaikaa paljon vanhemmiltakin vuosikymmeniltä mutta perusfilosofiaa ("vanha on vanha ja arvokas vain silloin kun se on oikeasti vanha") voi ammentaa kyllä rintsikoihinkin.

Ja sitten noissa Tuuma-lehdissä on ollut artikkelisarja eri vuosikymmenten sisustusasioista, 40-50-luvut löytyvät parin vuoden takaisista lehdistä. Ja jos tulee asiaa Itä-Suomeen niin Mikkelin Marttojen perinnekeskuksessa Kenkäveron pappilassa on täydellinen 50-luvun keittiö, joka on mahtava tutustumispaikka :-)
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Rattivaihde
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Laurakaisa kirjoitti:Suosittelen erityisesti vuosijulkaisua 2008, se on jälleenrakennuskaudelle omistettu ja siellä on kivoja artikkeleja myös sistustuksesta. Toinen mukava aihepiiriin liittyvä luettava on vuoden 2004 Koskettavat pinnat, siellä on kaikenlaista sisätila-asiaa, osin kyllä vielä rintamamiestaloaikaa paljon vanhemmiltakin vuosikymmeniltä mutta perusfilosofiaa ("vanha on vanha ja arvokas vain silloin kun se on oikeasti vanha") voi ammentaa kyllä rintsikoihinkin.
Suositukset kyseiselle julkaisulle myös täältä, on tosin vielä suurimmaksi osaksi lukematta pöydän nurkalla :-D
Hower
Jäsen
Jäsen

Apua!
tämähän ei otsikon alle kuulu ollenkaan, mutta kunnioitettava suoritus tämä:
"legendaariset pässin kivekset"
http://laurakaisatalo.blogspot.com/
Olen minä aika nössö Laurakaisaan verrattuna, ei tuo minulta lihansyöjänä olisi onnistunut....
Aaarrgghhh!!!
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Sata-amppeeri oli varmaan aikanaan toimiva ratkaisu. Nykymittapuun mukaan se on hidas, ahdas, epämukava, liian kylmä tai kuuma vuodenajasta riippuen ja kolariturvallisuudeltaan vastaa päähän vedettyä paperipussia. Minun puolesta riittää että niitä on Suomessa puolen tusinaa orkkiskuntoista hajasijoitettuna eri automuseoihin ja harrastajien autotalleihin. Itse olen "erään" ruotsalaismerkin fani, ja on mulla sellainen viiskytlukuinen mutta ei siitä enää jokapäiväiseksi autoksi olisi käytännössä.

Sama koskee jossain määrin rintamamiestaloja. Lähtökohtanahan niille oli helppo ja nopea rakentaminen, moneen paikkaan sopivat, yleisessä jaossa olevat piirustukset, ja, kiinnittäkääpäs huomiota puritaanit, muunneltavuus elintason ja muiden olojen mukaan. Se viimeinen originaalikuntoinen 50-luvun tapetteineen ja kylmine vesineen ym voidaan minun puolesta sijoittaa vaikka Seurasaaren ulkomuseoon. Jos saa vähän kärjistää :-D

Ihmetyttää vähän missä todellisuudessa sellainen elää jonka mielestä joku tehostetapetti tai ruskea seinä on talon pilaamista. Huoneen värin vaihtaa lauantai-iltana saunan ja kympin uutisten välissä, ja ne on niitä pikkuhommia joilla asumisesta saa viihtyisää.

Nykyihminen tarvitsee useimmiten myös pehmeän sohvan kun kerran aikaa on (kun ei tartte pottuja nostaa seipäälle, puida juureksia tai kiikuttaa laskiämpäriä sialle tai käydä lauantaina töissä). En ole törmännyt kertaakaan vielä oikeasti mukavaan 50-80-luvun sohvaan. Nykyään on kaikilla paitsi joillain lahkolaisilla telkkari ja tietokone. Nykyään ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää haista hielle tai k*selle, joten pesulla pitää käydä useammin kuin kerran viikossa. Ihmisillä on myös useampi vaatekerta nykyään. Melkein kaikilla on auto. Naiset ovat tasa-arvoisempia ja käyvät usein töissä.

Kaikki tämä asettaa vaatimuksia kodillekin. Ei kaikki vanhassa talossa asuvat voi pukeutua laamapaitaan ja selittää naama noessa narisevalla äänellä kestävästä kehityksestä ja hengittävistä rakenteista. Oma vaimoni, ihastuttava kaikinpuolin, ei ole se nöyrä 50-luvun kotirouva (tai muijja) hellan ja nyrkin välissä, vaan työssäkäyvä, jos nyt ei ihan uraputkinainen niin kuitenkin muutakin sisältöä on elämässä kuin kotipalvelijana toimiminen. 165 senttisenä ei myöskään taipuisi 50-luvun keittiökalusteisiin sen enempää kuin minäkään (hei, nykyään miehetkin kokkaa!), eikä kumpikaan diggaile tiskausta käsipelissä. Meillon tiskikone ja mikroaaltouuni. On kaksi lastakin, joista nuorempi ei ole muualla asunutkaan. Ei oo mettää, ja töissäkin tarttis ehtiä käymään, jotenka lämmitys hoituu ihan öljyllä automaattisesti.

On toki pari takkaakin, toinen on moderni (hui) kermansaven slammattu varaava, toinen on ainoa jäljelläolva orkkis, pieni pönttöuuni yläkerrassa. ja kyllä niitä käytetäänkin, vaikkei pakko olisikaan. Ikkunat laitettiin uudet nyt kesällä. Skaalan A-luokkaa, alumiiniset ulkopokat. Hakkaa sata-nolla 70-lukuiset edelliset. Uusia ne piti, kun olivat niin surkeat ja lisäksi rumat mutta ei tullut kyllä mieleenkään hommata "perinteisiä" sisään-ulos aukeavia puupokia. Maailma muuttuu. Ja rintamamiestaloon on "sisäänrakennettu" se muunneltavuus ja kehityskelpoisuus.

Omaa omatuntoa tietysti helpottaa se että jo edelliset asukkaat olivat vaihtaneet ikkunat, laittaneet muovimatot ja repineet pinkopahvit alas ja korvanneet ne leijonalevyllä. Itse koin luontevaksi jatkoksi asennuttaa tuon takan, uudet alkuperäisen puitejaon mukaiset puualumiini-ikkunat, repiä muovimatot, lastulevyt ja vanhat lattialaudat hittoon ja asentaa valmiiksi vahatut mäntyrimalattiat (28x145) sekä korvata repsottavat haltexruudut paneelilla. Meillon värit just sitä beessiä, tummanruskeat lattiat ja valkoiset listat ja katot. Muuttuu sitten tarvittaessa.

Jotenkin en, ryppypeltikatosta (edellisten laittama) ja kerettiläisestä sisustuksesta huolimatta, tunne taloamme pilatuksi, päinvastoin, paranee koko ajan. Joo tehtiin ne salaojatkin ihan muovirännistä, kun ei saviputkea saanut enää mistään :roll: Ja patolevykin laitettiin vaikkei niitä ollut alunperin. Ja kone teki kaivutyöt vaikka orkkismonttu oli tehty lapiopelissä :oops: Lälläri mikä lälläri :lol:

Mutta joo, silti aion kyllä säilyttää alkuperäisen ulkovuorauksen, maalauttaa se pitää ensi kesänä. Ja tuleva elintasosiipemme tulee kyllä saamaan samanlaisen verhouksen. Katto vaihtuu, jahka tuo nykyinen nyt ensin saa ikää, konesaumattuun. Alkuperäinen oli kai tiiltä, mutta pidän enemmän pellistä. Pihassa on parkkipaikat kahdelle autollemme, paikkaa terassille on tässä värkätty ja jopa jotain kiveystä ja tukimuuria on rakenneltu :o

Nyt kaikki porukalla vaan "pilaamaan" talojanne, hopi hopi :-D Sillä lailla ne ovat tähänkin asti selvinneet. On kai teillä lapsillennekin hankittu goretexit sun muut, vaikka sarkakangas on hyvä ja kestävä vaihtoehto ollut talvikamppeille jo maaliman sivu.

Muuten olen sitä mieltä että talo on ihmisiä (=asukkaitaan) varten, ei päinvastoin. Kodissa on joku henki yleensä joo, mutta minun kodissa on meidän henki, ei edellisten asukkaiden. Ja talo tykkää meistä yhtä paljon kuin me talosta. Ei se ole nurkkiaan naristellut vaikka poltettiin sen omia seinähirrenpätkiä takassa viimeksi viikko sitten (niiin, kai se täytyy tunnustaa että laitoin olohuoneen ja kirjastohuoneen väliin lasitetut pariovet, piti sitä aukkoa leventää :shock: )
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Ihmetyttää vähän missä todellisuudessa sellainen elää jonka mielestä joku tehostetapetti tai ruskea seinä on talon pilaamista.
"Pässin kivekset" -rinnakkaistodellisuudessa totta kai :lol: Kiitti vaan Hower, nyt kaikki tietää minun salaisista viikonloppuharrastuksista...

Meillä on mikro ja pyykinpesukone ja Moccamaster ja possun mallinen voileipägrilli ja kaipaan kiihkeästi aikaa, jolloin astianpesukone tulee taloon. Mies kokkaa, minä harvemmin. Meillä on sellainenkin harvinaisuus kun pilattu 50-luvun sohva - se on siipan entisöimä ja se pani siihen orkkisversioon verrattuna tuplafyllingit että sillä on pehmeä köllötellä, kun se pottumaakin on vielä kesannolla... smiley_074 Ja todellinen puritaani jättäisi keittiöön ne 70-luvun muovimatot ja olkkarin styrox-kattolaatat niiden käyttöiän loppuun asti eikä haikailisi lautalattian ja halltex-katon perään - kerrostumiahan nekin ovat talon historiassa. Elitistinen sisustussnobi vaan vaatii tiettyä tyyliä ja aikakautta.

Ehkä se isoin ero on siinä, että minusta on ihan sairasta että nykyään voi tosiaan vaihtaa sen olohuoneen seinän värin yhdessä illassa ja keittiön kaapit vuodenajan mukaan. En tykkää siitä, että mikään ei kestä enää mitään ja ainut ihmisen olemassaolon oikeutus on se, että sillä on rahaa olla kuluttaja. Meillä on tosi vähän mitään, mikä olisi ostettu uutena kaupasta, ja mitä kauemmas sille tielle lähtee, sen oudommalta vaikka mainoslehtien plärääminen alkaa tuntua. Sama juttu pätee rautakaupan remonttitarvikkeisiin, huonekaluihin, vaatteisiin, mihin vaan.

Paitsi tietysti tähän uuteen läppäriin, jolla tätäkin tekstiä naputtelen. :roll:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

KariFS kirjoitti: Ihmetyttää vähän missä todellisuudessa sellainen elää jonka mielestä joku tehostetapetti tai ruskea seinä on talon pilaamista. Huoneen värin vaihtaa lauantai-iltana saunan ja kympin uutisten välissä, ja ne on niitä pikkuhommia joilla asumisesta saa viihtyisää.
En kyllä muista että kukaan tässä tai muussa keskustelussa olisi esittänyt että tehostetapetti on syntiä. Ennemminkin on kait puhuttu rakenteista, sekä rakennusteeknisesti että ajallisesti sopimattomista materiaaleista. Vanhan tarpeettomasta repimisestä.

Ehkä se on toinen todellisuus. Sinä et kaipaa kuin kymmentä museoesimerkkiä vanhoista taloista. Mä mietin sen niinpäin että kun ihmiset tänäkin päivänä pyrkivät saamaan esille niitä vanhoja alkuperäisiä lautalattioita, panelointeja ja muita talon piirteitä, niin niillä täytyy olla joku arvo. Ja niiden hävittäminen on minusta suunnattoman typerää. Sellaisia asioitahan tässä "pilaamattomien" talojen metsästäjät etsii.

Ehkä tässä on nähtävissä klassinen kapitalismin ja sosialismin yhteentörmäys. Toisen mielestä vain ja ainoastaan omistajalla on oikeus päättää että mitä hän omaisuudellaan tekee tässä ja nyt ja toisen mielestä omistamisessa on myös sosiaalinen ja kulttuurillinen vastuu. Että sinun talosi ei olekaan ihan vain sinun, vaan pieneltä osaltaan myös yhteisön. Jos ei mistään muusta syystä niin siksi että et omista sitä ikuisesti, vaan joku muu yhteisön jäsen tulee omistamaan sen jälkeesi ja kärsimään virheistäsi. Vähän sama idea johon rakennusluvan vaatiminen perustuu. Vaikka tyypillisesti kapitalistisen individualismin kannattaja suhtautuu nihkeästi myös kaikenlaisiin rajoittaviin lupiin ja valvontaan :lol: :wink:

Eikä puhuta tässä kovin pitkästi politiikkaa, siitä tulee aina riita. Kunhan nyt tuossa pohdiskelin.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Mä mietin sen niinpäin että kun ihmiset tänäkin päivänä pyrkivät saamaan esille niitä vanhoja alkuperäisiä lautalattioita, panelointeja ja muita talon piirteitä, niin niillä täytyy olla joku arvo. Ja niiden hävittäminen on minusta suunnattoman typerää. Sellaisia asioitahan tässä "pilaamattomien" talojen metsästäjät etsii.
Ja tähän vielä sellainen lisäys, että ne kaikki beessiä, tummanruskeaa ja valkoista sisustusunelmaa tänä päivänä myyvät kaupat on jostain syystä kaikki täynnä "uusvanhoja" tavaroita. Siis uusia tavaroita, jotka on kulutettu näyttämään vanhoilta jo ostohetkellä. Rustiikkisia kaakelilaattoja jotka on "muka-vanhan" näköisiä, sillä lailla steriilisti kumminkin. Niitä valkoisia kaiken maailman esineitä ja kalusteita ja purkkeja ja purnukoita, jotka on oikeasti jonkun kiinalaisen hikipajan tekemiä ja suoraan pakasta vedettyjä, mutta ah niin ihanan "rappioromanttisia" ja "shabby chic" kun niistä on vähän maalia kulutettu pinnasta. Tummaksi petsattuja, lastulevystä tehtyjä "antiikkihuonekaluja", Ja niin päin pois.

Niin jotenkin tosiaan tuntuu, että sillä "vanhuudella" on silloin joku arvo sinänsä, mutta silti sen vanhan pitää olla uutta ja kaupasta ostettua. Sitä en ymmärrä.
jkr
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jkr »

"En tykkää siitä, että mikään ei kestä enää mitään ja ainut ihmisen olemassaolon oikeutus on se, että sillä on rahaa olla kuluttaja."

Veit sanat suusta.

"Meillä on tosi vähän mitään, mikä olisi ostettu uutena kaupasta, ja mitä kauemmas sille tielle lähtee, sen oudommalta vaikka mainoslehtien plärääminen alkaa tuntua. Sama juttu pätee rautakaupan remonttitarvikkeisiin, huonekaluihin, vaatteisiin, mihin vaan.

Niinkuin tässäkin, en pystyisi kuvittelemaan yhtäkään uutta/viimeisimpien trendien mukaista esim huonekalua tähän taloon. Vaikka rautakaupassa on väkisinkin tullut käytyä kun pilattiin kellari ja rakennettiin nykyaikaiset pesutilat ja sauna. Mutta se talven verran 14 asteisessa kellarissa suihkussa käynti vakuutti totaalisesti pilaamisen kannattavuudesta.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Nojuu, Laurakaisalle ja Pekalle kiitokset että ilmeisesti ainakin te luitte vuodatukseni :-D

Luultavasti, jos tämä meidän talo olisi ollut "pilaamaton" tai siis täysin alkuperäiskuntoinen, emme välttämättä olisi sitä ostaneet. Itse arvostan ihan oikeasti monenlaisia vanhoja juttuja, mutta en silti haluaisi asua alkuperäiskuntoisessa 50-luvun talossa. Arvokas patina on jotain sellaista mihin on synti mennä "parannuksia" tekemään. Siispä ostimme tämän, miinuspuolena 70-luvun tummapokaiset ikkunat ja ryppypeltikatto ja sisustus tyyliin 80-90 luvun vuokra-asunto. Sinänsä siistiä ja huolellista työtä mutta pinkkiä tapettia, kirjavaa muovimattoa, pyökkilaminaattia... No, plussapuolella sitten koko talon kokoinen kellari riittävähköllä huonekorkeudella, yksi alkuperäinen tulisija sentään jäljellä, alkuperäiset ulkoverhous, ulko-ovi ja kuistin ikkuna ja hirsirunko. Ja sisustus jonka tietää uusivansa kunhan lapset vähän kasvaa :wink: Suht tilava ulkorakennus jossa (käyttökelvoton) sauna, pieni verstas, tilava liiteri, entinen puusee plus koko ulkorakennuksen kokoinen, keskeltä takstoolien alta seisomakorkuinen vintti. Alueella joka on sopivan boheemi, ei rupusakkia mutta toisaalta ei mitään kotikatunatsitoimikuntaa jotka urveltaa jos jää kotturit nurmikolle pariksi viikoksi tai harava nojaa tammeen talven yli :lol:

Tosiaan tuntui että tässähän on potentiaalia, ja valmiiksi muokattu sen verran että ei ole synti muokata mieleisekseen. Samaan tapaan kuin nuo ajoneuvot joita olen hankkinut, vanhoja ja jonkun jo räpeltämiä, omatunto antaa silloin luvan jatkaa "pilaamista".

Tuo beessi seinä-juttu tuli meille uniin jo ennen kuin se innossa ja muualla alkoi näkyä, on Amerikan-reissujen vaikutteita. En usko että vaihtuu lähivuosina, katotaan sitten jos ja kun tarvii huoltomaalausta joskus. Suurikuvioisia (50=> lukuisia) tapetteja tms tuskin jaksaisi kauaa katsella ja maalarinvalkoisissa vuokrakämpissä on asuttu tähän asti niin jotain "väriä" piti saada.Beessi sopii sitäpaitsi oivallisesti yhteen perintöpiirongin (20-luvulta) ja kirjoituspöydän kanssa. Tätä pöytää etsittiin vuosi, se on nyt 74 vuotta vanha. Samassa huoneessa on kyllä ikeasta hankittu 2,4 metriä kanttiinsa oleva kirjahylly/vitriini (täynnä kirjoja, ei matkamuistonukkeja tai viinapulloja). Sulassa sovussa kaikki, mikään näistä ei ole väliaikaiseksi tarkoitettu hankinta. Kuistista tuli 5-6 vuotta sitten vähän niinkuin vahingossa trendikäs New England-tyylinen :oops: Eli valkoista maalia ja kalusteita. Minusta kuistin kuuluu olla sellainen. Sähköt mitä remonttien yhteydessä olen uusinut, olen laittanut johtovedot piiloon, ja kytkimet ovat Renova-sarjaa asuintiloissa. Vaikea uskoa että näitä juttuja joskus vaihtaisin, pitkällä aikavälillä ja harkiten pysyväisluontoisiksi nämä on hankittu ja laitettu. Lattialaudat jotka revin pois, otin mahd. ehjänä, ne ovat jemmassa uusiokäyttöä varten, niistä saa ulkorakennuksen vinttiin oivan lattian. Sisäkäyttöön olivat turhan tikkuiset ja suurilla raoilla, ja 28x95 millistä, eli nähdäkseni ei mitään kovin ainutlaatuista. Yläkertaan ovatkin edelliset jo vaihtaneet lastulevyt lattiaan, ne ja muovimatot poistuvat samaa tietä kuin ovimyynti-ilmoituksessani näkyneet puolipaneelit, jahka sinne saakka kerkiän.

Itse kierrätämme kaiken mahdollisen, roskis ei täyty millään kahdessa viikossa joka on tyhjennysväli, ja pyrimme järkevään kulutukseen. Olkkarin sohva on "maailman paras", iso kuin mikä ja hankittu vuonna 1998. Verhoiltu uudestaan, nyt kun lapset ovat jo aika isoja, pari vuotta sitten. Työ ja tyykit maksoi parin suomi-soffan verran mutta tuo sohva on sen arvoinen.

Että voi olla että hieman kärjistin tuossa edellisessä kirjoituksessani, ei tässä nyt ihan noin juppeja olla :wink: Itteenikin ällöttää noi eri suuntiin laudoitukset ja valetasakerrat mitä joskus näkee, karaatilevyistä ja piparkakkuikkunoista puhumattakaan.

Mutta kukin tyylillään, sano. Peace, brothers and sisters viini
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Ei tässä nyt niin kaukana siis oltukaan :-D

Sattui silmään nettiversionakin ihan loistava kategorisointi vanhojen talojen asukeista, pari kohtaa kolahti kyllä aika kipeästi omaankin nilkkaan... :lol:

http://www.tuuma.net/artikkelit/Kymmenen%20tyyppia.pdf
Vastaa Viestiin