Lattiakaivo, seinään...

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Zener
Jäsen
Jäsen

Re: Lattiakaivo, seinään...

Viesti Kirjoittaja Zener »

Itse kanssa olen tekemässä kylpyhuoneremonttia ja kylpyhuoneeseen tulee suihku/höyrykaappi ja lattiakaivo. Vesieristemies oli sitä mieltä, että kaatoja on aika turha tehdä, kun tulee kaappi. Lattialämmitys kuivattaa irtopisarat, ja lattianpesuvedet voi vetää lastallakin kaivoon.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Zener kirjoitti:Itse kanssa olen tekemässä kylpyhuoneremonttia ja kylpyhuoneeseen tulee suihku/höyrykaappi ja lattiakaivo. Vesieristemies oli sitä mieltä, että kaatoja on aika turha tehdä, kun tulee kaappi. Lattialämmitys kuivattaa irtopisarat, ja lattianpesuvedet voi vetää lastallakin kaivoon.
Pikkuhiljaa samaan ajatelmaan kallistumassa itsekin. Tämän ketjun kirjoittajat, suuri kiitos, ovat tavallaan kääntäneet pään ensinnäkin sen johdosta että tarjonta seinäviemäreille on heikkoa ja sitten sen johdosta että jonkinlainen riskikikin tuo rakenne on. Suora lattia, kun kaappi tulee, on minusta myös riittävä ja jos varmistella haluaa niin sitten seinälle jonkun 2-4cm korkeudelle ja kynnyksen alapuolelle reikä ja 32mm putki joka yhtyy normivesilukon kautta samaiseen viemäriin ja tuon vesi/hajulukon toiminta varmistetaan sillä että pesukone laskee sen kautta niin ei heti kuivahda/tuoksahda. Mittailin että hajulukko joka puskee vedet sivulle mahtuu kyllä lopulta eristeiden jälkeen tuohon ajateltuun lattiaan.

Sitten onkin edessä hitaampi ja vaivalloisempi tehtävä: Toteutus :mrgreen:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Itse en noista kaapeista tykkää lainkaan, töissä näkee sen miltä ne sitten muutaman vuoden päästä näyttävät. Peltiset ruostuu, alumiinisista irtoaa maalit, pleksit halkeilee, ziljoona metriä eri näköisiä profiileja keräämässä likaa. Sitten kun vielä vilkaisee 10 vuotta paikoillaan olevan kaapin alle... Vaimo tietää hyvin ettei meitin huusholliin sellaista tule tai siis jos itse asentaa niin sellaisen saa.

Viimeksi kun tein kylppärin 5 vuotta sitten tein siihen kiinteät suihkuseinät kahi-harkoista, vesieristeet ja laatat päälle ja yhä siistit. Jos haluaa altaan tekee sen siihen valuun, tuttu teki todella siistin patentin, n. 1x1m alalta suihkun kohdalla valu 3cm syvemmälle kuin muualla kylppärissä, kaivo siihen keskelle. Muualla kylppärissä suht loivat kaadot siihen kuoppaan. Sitten vesieristeet ja laatat + teak-ritilä siihen kuopan päälle.

Mutta siis avautumiseni pointti oli se, että kylppäriin pitää ehdottomasti tehdä asialliset kaadot ja lattiakaivo vaikka sinne tuollainen kaappi tulisikin. Aina voi tulla vastaan se hetki kun siitä haluaa eroon. Tai sitten siitä menee viemäri tukkoon ja tulee tulva.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Zaffodi kirjoitti: Mutta siis avautumiseni pointti oli se, että kylppäriin pitää ehdottomasti tehdä asialliset kaadot ja lattiakaivo vaikka sinne tuollainen kaappi tulisikin. Aina voi tulla vastaan se hetki kun siitä haluaa eroon. Tai sitten siitä menee viemäri tukkoon ja tulee tulva.
Mä olen kovasti samaa mieltä noista kaadoista, vaikken kaappien suhteen yhtä pessimisti olekaan.

Hyvä kaapi on kyllä hyvä, mutta suomalainenhan ottaa aina sen halvimman ja saa semmoisen kuin ansaitsee :neutral: Muoviseinäisestä alumiinirunkoisesta kaapista tosiaan ei ole monen vuoden kaveriksi, ja niiden peseminen on kyllä aika lailla yököttelyn paikka.

Mutta oli se kaappi taikka ei, niin kyllä ne kaadot ihan oikeasti on paikallaan. Ei sen tartte olla sen kummempi juttu kuin pesukoneen letkun pettäminen taikka lasten valvomattomat klottausleikit niin vesi on sitten kaivon sijaan kynnyksen toisella puolella lautalattian alla. Silloin ei naurata yhtään että tuli säästettyä muutama tunti töitä kun jätti nerokkaasti kaadot pois lattiasta.

ei tartte olla sen kummempi operaatio kuin että haluaa kerran joulussa huuhtaista kylppärin lattian myös suihkukaapin alta niin lattian kaadot on sillä oikeutettu. Ne kaapin alla majailevat lulluset kun ei tasaiselta lattialta huuhtoudu ilman kaatoja.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Zener
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zener »

Meinasin kuitenkin, että kynnyksestä tekisi sen verran korkean, että ei vesi ihan heti pääse yli.

Kaappia on hankala taas tuon tilan pienuuden vuoksi ottaa pois sähköturvallisuusmääräystenkään vuoksi. Suihkukaappia käyttämällä kun saa pistorasioita asentaa lähemmäksi suihkua. Toisaalta sitten sitä kaappia ei saisi ottaa pois, jos niitä rasioita aikoo käyttää.
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Zener kirjoitti:Itse kanssa olen tekemässä kylpyhuoneremonttia ja kylpyhuoneeseen tulee suihku/höyrykaappi ja lattiakaivo. Vesieristemies oli sitä mieltä, että kaatoja on aika turha tehdä, kun tulee kaappi. Lattialämmitys kuivattaa irtopisarat, ja lattianpesuvedet voi vetää lastallakin kaivoon.
Silti aina kaadot lattiakaivoon, vaikka kaappi tulisikin.

T:tasoite-,vesieriste-, laattamies.
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Itse asiassa lattia on melkeen helpompi tehdä kaadoilla kuin ilman. Pikku kaadolla vesi juoksee oikeaan suuntaan, mutta jos se kaato puuttuu niin ihan inanpikkuinen monttu tai painuma lattiassa kerää aina lätäkön. Ja se on kukkua se että jokainen käyttäjä joka kerta jaksaisi mopata lattian, siellä on sitten sukkienkasteluvettä puoleksi päivää lattialla kun viikonloppuvieraat on käyneet itsensä viruttamassa.

Älä vaivu epätoivoon, ne kaadot ei ole vaikeita tehdä. Vaikeampaa (ainakin ittelleni) on tehdä ihan jämptisti täydellisen suora lattia jossa ei olisi yhtään muutaman millin heittoa jossain. Semmoiset pikkufibat hukkuu kaatoihin kumminkin aina.

Pekka
tuuma
Jäsen
Jäsen

Pekalla on kyllä ilmiömäinen kyky saada vaikealta tuntuva työ lopulta vaikuttamaan helpoimmalta että järkevimmältä :-D

Ehkäpä, ainakin täällä kun mitään ei olla vielä tehty, taidamme taipua tuohon "perinteiseen" ratkaisuun. Se että tuon tekee kaatoineen kaikkineen saattaa vaan meidän huushollissa pikaiseen johtaa siihen että huutonet:issä on sitten kaappi jossain välissä myynnissä... No, toivon että se kaappi sinne ehtii asentua ennen ensimmäisiä suihkuja, kun se minusta kovasti ympärillään olevia rakenteita suojelee menköön rumaksi tai ei. On se kuitenkin helpompi purkaa/vaihtaa kuin ihan oikeat lattiat, seinät ja katot.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

tuuma kirjoitti:Pekalla on kyllä ilmiömäinen kyky saada vaikealta tuntuva työ lopulta vaikuttamaan helpoimmalta että järkevimmältä :-D
No semmoinen on tarkoitus, hyvä jos se onnistuukin :-D

Nykyrakentamisessa huonoa jälkeä tehdään hirveän usein ihan vaan tietämättömyyden takia, usein siksi että luullaan että joku homma on niin vaikee että ei millään pysty tekemään - kun todellisuudessa se vähän pinnattu ja vähän oiottu viraapeliviritys on ihan yhtä hankala tai joskus jopa hankalampi tehdä. Jotenkin aina harmittaa ja säälittää katsoa kun muutaman tunnin säästöllä on tehty monen vuoden riesa itselle.

Ajatelkaa se niin että hommassa on joka tapauksessa aika iso työ teki sen hyvin taikka huonosti. Eikö se nyt kuitenkin ole vähän säälittävää tehdä hirveä duuni ja todeta lopuksi että aika paska siitä tuli, eikä olis tarvinnut kuin muutama tunti tuhertaa lisää niin olis saanut samaan rahaan hyvän?

Ja voitte olla varma että se tasaisen lattian lätäkkö on just tismalleen samassa kohtaa kuin sun vasemman jalan sukka hampaita pestessä :lol:

Pekka
tuuma
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Pekalla on kyllä ilmiömäinen kyky saada vaikealta tuntuva työ lopulta vaikuttamaan helpoimmalta että järkevimmältä :-D
No semmoinen on tarkoitus, hyvä jos se onnistuukin :-D

Nykyrakentamisessa huonoa jälkeä tehdään hirveän usein ihan vaan tietämättömyyden takia, usein siksi että luullaan että joku homma on niin vaikee että ei millään pysty tekemään - kun todellisuudessa se vähän pinnattu ja vähän oiottu viraapeliviritys on ihan yhtä hankala tai joskus jopa hankalampi tehdä. Jotenkin aina harmittaa ja säälittää katsoa kun muutaman tunnin säästöllä on tehty monen vuoden riesa itselle.

Ajatelkaa se niin että hommassa on joka tapauksessa aika iso työ teki sen hyvin taikka huonosti. Eikö se nyt kuitenkin ole vähän säälittävää tehdä hirveä duuni ja todeta lopuksi että aika paska siitä tuli, eikä olis tarvinnut kuin muutama tunti tuhertaa lisää niin olis saanut samaan rahaan hyvän?

Ja voitte olla varma että se tasaisen lattian lätäkkö on just tismalleen samassa kohtaa kuin sun vasemman jalan sukka hampaita pestessä :lol:

Pekka
Kyllä mun tapauksessa kastuisi molemmat sukat ja vähän oikeaa nilkkaakin :mrgreen:

Vähän ohi aiheen tässä pohdiskelen mutta meillä silloin tällöin, aina lompakon kestäessä, käyvä timpuri kyseenalaistaa kovin rahalla perustellut muotitarvikkein tehdyt rakenteet. Ei niinkään niitä alas ammu, mutta ihmettelee vaan sitä miksi pitää koittaa kepillä jäätä ja sitten spennata miten rakenteille mahtaa käydä.

Vähän sellainen virtuaalikorvapuusti on tuntunut kyllä nahoissa :-D Kaikki oma-ajatelmat on ehditty silti purkaa ennen suurempia vahinkoja. Nyt vasta monen vuoden jälkeen olen alkanut oppia edes vähän ja siltikin olen tunkemassa jos jonkinlaista avaruuseristettä kuistin lattiaan :-D

Sun kommentin rivien välistä luin käypäisen neuvon: Kahteen kertaan luisteltu työ, on paljon kalliimpi kuin se kolmannella kerralla tehty... :-D
Vastaa Viestiin