Itse en haluaisi tuon kokoista artikkelia kellariin rahdata. Siporex väliseinäpalikka on ihan mukava käsitellä. Kahi-harkoistakin syntyy seinää nopeasti.AKA kirjoitti:68x600x2500 kokoista elementtiä
Rivinteeraus?
Joo, onhan se aika jöötiä tavaraa, mutta on vissiin myös helposti työstettävää. Saisin ehkä ujutettua elementin kellarin ikkunasta sisään. Säästyisi vielä tasoittamiselta ja muuraamiselta.
Siporexia olin jo kylppäriin ostamassa, mutta aina vaan niistä kuulee samaa tarinaa miten ne imee kosteutta ja kieroutuu jne. Vaikka valmistaja tuotettaan kehuukin kosteisiintiloihin.
Mene ja tiedä.
Siporexia olin jo kylppäriin ostamassa, mutta aina vaan niistä kuulee samaa tarinaa miten ne imee kosteutta ja kieroutuu jne. Vaikka valmistaja tuotettaan kehuukin kosteisiintiloihin.
Mene ja tiedä.
Ensimmäinen hullunmerkki, jos luulee itseään viisaaksi.
Laitoin kellarissa ohuimmasta (taitaa olla 68 mm) siporex väliseinäläpyköistä pesuhuoneen ja kodinhoitohuoneen välisen seinän. Ei ole 5 vuodessa kieroutunut yhtään. Tasoittamisen joutuu varmaan tekemään kaikille seinärakenteille. Ylitasoitus esim. tiilitasoitteella ei ole mahdoton homma kun on leveä (60 cm) läystäke jolla levittää. Sen verran tein virhettä että laitoin yläraon muurauslaastilla umpeen ja sehän ei kuivuttuaan pidä eli seinä voi heilutella muutaman millin halutessaan. Oikeampi tavara ylärakoon on uretaanivaahto.
Olen tässä kahlannut läpi rivinteeraus-haun tuloksia. Ilmaraot ja alaosan huopakaistaleet alkavat olla selvillä, mutta entäs rivinteerauksen ja katon rajapinta? Pukuhuoneessa, johon rivinteeraus tulee, on katto jotakin huokoista "pahvilevyä". Oletan sen alla (tai siis yllä) olevan lautaa. Rivinteerauksen tulee käsittääkseni olla tiivis eikä sisäilmaa saa päästä ilmarakoon. Mitä katolle siis voi ja pitää tehdä, että rivinteerauksen yläosan saa siihen tiiviisti kiinni? Miten tämä rakenne nyt oikein menee? Saattaa olla idioottiluokan kysymys, mutta minkäs teet...
Meillä ollaan edetty lopultakin siihen, että tehdään rivinteeraus. Ulkoseiniä on saunassa yksi ja pesuhuoneessa yksi plus suihkunurkkauksessa toinen. Olisiko syytä tehdä rivinteeraus myös saunan puolelle. Eristeeksi saunaan tulisi saunasatu, kai.
Pesuhuoneen puolelle olisi tarkoitus laittaa joko Finnfoam tai Solimate suoraan sokkeliin ja sitten Kahiharkoista rivinteeraus. Mitä eroa noilla kahdella eristeellä on? Vai olisiko joku muu eriste parempi.
Ulkopinnalla on vastoin minun toiveitani ( olisin halunnut sinne Fuktisolia, mutta jäin häviäväksi osapuoleksi) vanhan pikeyksen päälle laitettu patolevy.
Vielä kysymys saunasadusta, onko riittävä eristys ja voiko sen laittaa myös palomuurin päälle? Puukiuas on vaihdettu Mondexin sähkökiukaaseen ( mökillä saadaan nauttia puukiukaan löylyistä). Mitä muita vaihtoehtoja saunasadun tilalle?
Kaiken kaikkiaan tuo saunatilojen rakentaminen on tosi vaikeaa, kaikilla tuntuu olevan vähän erilaisia ratkaisuja ja mielipiteitä asiasta ja itse ollaan ihan tumpeloita
Pesuhuoneen puolelle olisi tarkoitus laittaa joko Finnfoam tai Solimate suoraan sokkeliin ja sitten Kahiharkoista rivinteeraus. Mitä eroa noilla kahdella eristeellä on? Vai olisiko joku muu eriste parempi.
Ulkopinnalla on vastoin minun toiveitani ( olisin halunnut sinne Fuktisolia, mutta jäin häviäväksi osapuoleksi) vanhan pikeyksen päälle laitettu patolevy.
Vielä kysymys saunasadusta, onko riittävä eristys ja voiko sen laittaa myös palomuurin päälle? Puukiuas on vaihdettu Mondexin sähkökiukaaseen ( mökillä saadaan nauttia puukiukaan löylyistä). Mitä muita vaihtoehtoja saunasadun tilalle?
Kaiken kaikkiaan tuo saunatilojen rakentaminen on tosi vaikeaa, kaikilla tuntuu olevan vähän erilaisia ratkaisuja ja mielipiteitä asiasta ja itse ollaan ihan tumpeloita
Mitenkäs tuo satu antaa sokkelin muhkarat periksi?maanma kirjoitti:Mikä tahansa eriste + alumiinia rullasta, joka teipataan ilmatiiviiksi. Satu on vaan helppoa, hoikkaa ja nopeaa asentaa.roosa kirjoitti:Mitä muita vaihtoehtoja saunasadun tilalle?
Viimeeksi poistin saunasta sokkelia vasten olleen tojaxin. Sokkeli on saunasta paikoin kaikkea muuta kuin tasainen. Eikä nuo muut kierrätetyt hormitiiliset seinätkään suoria ja tasaisia ole.
En ole ko. eristettä koskaan hypistellyt, mutta sellainen kuva on, että se olisi aikamoista koppuraa. Entä riittääkö 30 mm satu kellarisaunan eristeeksi? Vai pitäisikö laittaa tuplat 60 mm?
Ihmettelen myös saunasadun vaihtoehtoa, eli jos laitan seiniin 100 mm mineraali villaa, niin täytyykö myös saunaan muurata rivinteeraus vai miten saan villat seinissä pysymään?
Aikaisemmin rivinteerausta ei ollut ja villat oli suoraan tojaxin päälle. Nyt hän siis joutuisin laittamaan puu koolauksen suoraan sokkelia vasten, kun olen tojaxin poistanut.
- maanma
- Moderaattori

Ei Satu juuri jousta, joten villa + alumiini on varmasti parempi. 75mm on eristystasoltaan hiukan parempi kuin satun 30mm. Tuon kivivillankin voi laittaa seinään kiinni uretaanilla - samoin kuin villalevyt toisiinsa.
Myöskin 50/75mm styroksi + alumiini kelpaa. Se myös muotoituu/työstyy Satua helpommin.
Myöskin 50/75mm styroksi + alumiini kelpaa. Se myös muotoituu/työstyy Satua helpommin.
En ole tullut ajatelleeksi, että nuo polystyreenit (vai mitä ne nyt ovat?) kelpaavat myös saunan seinään. Vaikka sitähän se satukin on. Ylimääräistä eps 120 routaa meillä kyllä olisi.
Eli jos laittaisin eps:sää sokkelia/tiili seiniä vasten ja niiden päälle höyryn sulku tuuletus rimat ja paneelit. Tomiiko? Silloin styroksia olisi kummallakin puolella sokkelia. Miten varmistan kuivumisen sisään päin saunan kohdalta? Vesieristyskin nousee lattiasta sen 100-200 mm.
Eli jos laittaisin eps:sää sokkelia/tiili seiniä vasten ja niiden päälle höyryn sulku tuuletus rimat ja paneelit. Tomiiko? Silloin styroksia olisi kummallakin puolella sokkelia. Miten varmistan kuivumisen sisään päin saunan kohdalta? Vesieristyskin nousee lattiasta sen 100-200 mm.
Finnfoamin sivuilla on ainakin maininta, että pitkään yli 80 asteen lämpö alkaa turvottamaan heidän tuotettaan. 
Mitenkäs tuuletus rimat ja paneelin saa pysymään kiinni, jos pursotan kivivillan uretaanilla kiinni sokkeliin?
Taitaa olla parempi vaan tehdä rivinteeraus saunaakin. Se vaan syös tilaa turhan paljon jo muutenkin pienestä saunastamme.
Mitenkäs tuuletus rimat ja paneelin saa pysymään kiinni, jos pursotan kivivillan uretaanilla kiinni sokkeliin?
Taitaa olla parempi vaan tehdä rivinteeraus saunaakin. Se vaan syös tilaa turhan paljon jo muutenkin pienestä saunastamme.
joo, se oli 90 astetta, mutta kumminkin. http://www.finnfoam.fi/index.php?hidden ... egoryId=11HillyMan kirjoitti:Finfoamia itsekkin ajattelin mutta ei hyvä jos alkaa turpoamaan, ehkä sittenkin saunasatu jossa on foliokin valmiina. Tai sitten finfoam ja koolaus ja koolauksen väliin 5cm villa ja tinapaperi ja ilmarako ja paneeli.... Joutuu vielä miettimään.