Jugend-valtaistuinsali eli Pekka rakentaa vessan

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Jugend-valtaistuinsali eli Pekka rakentaa vessan

Viesti Kirjoittaja pvalila »

pelkka kirjoitti:(Pekalle akryylia, hih!)
Katsos Pelkka kun minä mietin sitä, että tämä minun puutöitä joskus vähän harrastanut kaimani on ukkomies niin kuin minäkin.

Ja tässä talossa tuollainen kaunis lattia suojattaisiin hallituksen päätöksellä matolla eikä mulla olisi siitä päätöksestä mitään valitusoikeutta (paitsi että saisin aivan rauhassa voihkia ja valittaa aivan niin paljon kuin haluan).

Eli ajattelin sitä akryyliä mattona, en pintakäsittelynä.

Mutta kun nyt tähän teemaan on päästy, niin kerrottakoon että mulla itselläni on pleksi-ikkuna lattiassa.

Rempan aikana katsoin, että alapohjan kutterilastut olivat aivan kivan näköisiä noin esteettisesti ja niin minä päädyin laittamaan ikkunan lattiaan.

http://aijaa.com/v.php?i=007957654009.jpg

Veneenkansilattia on sitten aivan täysin P. Huhdan innoittama juttu, mahonkilankutkin tuli ostettua Pekan saitin (puuvene.fi) kautta.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Noo, meillä nuo mattoasiat ja muut sovitaan ihan yhdessä. Mutta ihan varmasti yhdessä todettaisiin että muovia ei tommoselle lattialle laiteta :wink: Ja ihan teknisesti ottaen sillä akryylillä ei oikein olisi elämisen edellytyksiä: jos sen alle pääsee jostain vettä, niin kapillaari imee sen sitten parketin ja muovin väliin. Ja kun vesi ei pääse haihtumaan niin eihän sillä ole muuta tietä kuin imeytyä parkettiin.

Tommoisena ikkunana se on ihan metka keksintö, muttet varmaan edes tota laivankansilattiaasi peittäisi muovilevyllä :-D

Mutta tänään tää nyt taas jalostui eteenpäin, kun oon talvilomalla. Muutama kuva matkan varrelta

Kun olin latonut palikat kuivana paikalleen löin pariin ekaan riviin naulat tueksi että sain palikat helpommin omalle paikalleen. Sen jälkeen purin 3-4 riviä palikoita kovalevyn päälle ja liimasin sitten palikat pieni erä kerrallaan paikalleen.

Kuva Kuva

Edellisessä kuvassa näkyi maalarinteippirannutkuvion ulkopuolella. Tämä oli sitä varten että ylijäämäparketti on helpompi poistaa lattiasta. Sahasin sirkkelillä tukilaudan kanssa reunat suoraksi ja teipin päällä olevat jämät oli helppo irrottaa, kun palikat oli liimatuneet teippiin eikä lattiaan.

Kuva

No, mosaiikkiparkettihan ei näytä miltään ilman kehystä: olisi ihan pöljän näköistä jos se jatkuisi samanlaisena seiniin asti. Kun nyt jugendhuussista on kyse, niin pieni ripaus visakoivua on paikallaan. Mulla oli vähän liian ohutta visaa ja päädyin liimaamaan sen koivuiselle alustalle että sain tairpeeksi paksuja aihioita. Lisäksi pohja jäykistää visaa merkittävästi: visakoivu on yhtä perkelettä elämään, nuo mun 8 mm paksut isosta visakoivunrungosta sahatut laudat oli aivan yhdellä aallolla ja laineella ennen kun kastelin ne täysin ja vedin puoleksi vuodeksi prässiin. Ehkä puu myös nyt tuettuna pysyy myös nätimmin lattiassa.

Liimasin friisit paikalleen kehystämään itse parkettia. Osa noista visakoivupaketeista otti ja veti itsensä jonkun verran kuprulle liimauksen jälkeen. Käytin lattiaan ruuvattuja lautoja puristimina että sain friisit paikalleen.

Kuva Kuva

Friisien nurkkiin on ollut yleensä tapana laittaa eri värinen kontrastipala. Mietin pitkään että mistä kotimaisesta puusta saisin sen aikaan, ja kun toi lattia on jo lämpökoivua niin totesin että tehdäänpä palat lämpövisasta. Sitä vaan ei oikein helpolla saa haettua rautakaupasta, niin piti keksiä tapa lämökäsitellä koivu itse.

Lämpökäsittelyn salaisuus on juoda runsaasti hyviä viskejä :lol: Bruichladdich-pullon hylsystä saa hyvän lämpökäsittelypytyn: kalikat sisään hiekalla tuettuna, parikolme desiä vettä imeytetään purkin hiekkaan höyrynkehityksen varmistamiseksi ja jollain sopivalla astalolla lyödään muutama höyryreikä purkin pintaan. Ja sitten koko latinki uuniin juuri ja juuri hiipuneen hiilloksen päälle.

Kuvassa tummin ja vaalein lämpökoivukalikka: tummimman kanssa samassa setissä oli puuta joka oli jo hyvin tummaa, epäilen että liima ei enää olisi tarttunut siihen normaalisti. Se oli uunissa, jossa oli vielä pari senttiä hiillosta purkin alla. Miedoin lämpökäsittely ei tuossa valokuvassa oikein erotu käsittelemättömästä visasta, mutta siinä oli todella jännä vaaleanpunainen sävy.

Kuva Kuva

Rupesin kyllä vähän hannailemaan tuon lämpövisanurkan kanssa; se voi olla nyt ihan kivan näköinen, mutta kun ympärille tulee vielä lämpökoivusta kehys ja se öljytään niin se saattaa tummentua niin paljon että nyt kivan näköinen nurkka hukkuukin kehykseen. Pitää varmaan koittaa keksiä jotain nokkelampaa kuin tuo lämpövisa...

Kuva

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Laurakaisa kirjoitti:Jotenkin pienellä ja surkealla äänellä tekee mieli tähän kommentoida että "oi miten kaunis lattia", vaikka se vähän latteudelta kuulostaakin.

(Tästä tuli mieleen Taikatalvi-muumikirjasta tuttu Surku-koira joka halusi olla susi ja ulvoi öisin laumaansa ikävöiden, mutta tosipaikan tullen sitten pelkäsikin niitä susia ja lukki karkuun. Eli ehkä meillekin sopii paremmin vessan lattiaa nyt koristavan maalatun vanerinpalan korvaaminen ruskeaksi maalatulla lautalattialla jahka putkiremppa tulee, jugend-valtaistuinsali parketteineen olisi tömäkkä tujaus hajuvettä lihapullalle tässä mökissä.)

Mutta oi miten kaunis lattia, yhtä kaikki.
Kiitos. Mä olen haaveillut siitä vuosia ja olen ihan yhtä lailla ymmälläni: välillä on ihan pakko lopettaa työnteko aina vartiksi että ehtii pällistellä tuota. Että ihanko minäkö tuon oikeasti tein vai miten se tuohon ilmestyi. Itse tekeminen ei ole vaikeaa, luulen että vaimokulta olisi latonut tuon parketin paljon minua huolellisemmin ja siistimmin.

Ehkä se mistä olen ylpein tuossa lattiassa on se että jokainen punoskuvion "säle" todellakin jatkuu kuvion päästä päähän niin että peräkkäiset kalikat on valkattu sävyltään aina seuraaviin sopiviksi. Mulla oli erilaisia saarnirimoja joissa oli tummia ja vaaleita kohtia. Sahasin ja valkkasin kamat sillä tavalla että ne tummat ja vaaleat kulkee kauniisti tuosta läpi (paitsi tietysti se yksi pakollinen kalikkapari joka meni nurinpäin ja joka näyttää hirmuiselta). Mutta jos tuommoisen hifistelyn jättää pois laskusta niin ihan takuuvarmasti tällä palstalla ei ole ketään joka ei tommmoista osaisi tehdä jos annetaan palikat lapaseen ja vanerilevy eteen. Jos pääsee siitä 2-v palikkatestistä läpi että osaa murjoa neliskanttisen palikan neliskanttiseen reikään niin noita kalikoita osaa ihan juukelin vissisti tökkiä liimaan yhtä isoilla ja rumilla raoilla kuin minäkin :wink:

Vaikeaa ei ole muu kuin keksiä että mitä haluaa tehdä. Ei se tekeminen sitten niin vaikeaa ole, jos vaan motivaatio löytyy. Mä olen vain keksinyt että haluan tehdä tämmöisiä niin sitten on pakko opetella. Niinkuin alkuun sanoin, niin tällä ei ole mitään edellytyksiä olla järkevä tai rationaalinen projekti. Kaikkein mieluimmin julistaisin koko huussin postmoderniksi tekotaiteeksi, mutta ehkä tää sitten vain on käyttötaidetta :lol:

Surku-koirasta tulee mieleeni vain se että on suuri surku ettei ihmiset uskalla tehdä asioita. Mun haaveeni on se että näitä juttuja kirjoittamalla voisin innostaa väkeä rakentamaan perinteisillä tavoilla ja hyvillä materiaaleilla. Vaikka toi pvalilan laivankansilattia on ihan hyvä esimerkki siitä: ei muuta kuin tekemään. On tietty totta että tommoinen parkettilattia on ehkä pois kontekstistaan rintamamiestalossa, mutta herranjee, niin se on kymmenluvun omakotitalossakin aivan yhtä lailla. Ja niin on ne kaikki umpeenkaakeloidut kylpylät joita niitäkin rintamamiestaloihin laaditaan. Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin toi on säädytön ylilyönti millä hyvänsä mittapuulla, mutta kun mä nyt vaan halusin tehdä tommoisen. Minkä mä sille voin :wink:

Pekka
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Täällä ollaan niin viiskytlukulaisen minimalismin pauloissa että olen viime päivät tosissani miettinyt, kärsiikö vetää saunakamarin pyyhepiirongin oviin jotkut koristekoukerot, joita se tuntuu vaativan, vai unohtaako moiset haihattelut ja mennä ihan vaan puritaanisen yksivärisellä maalipinnalla... Tämän niukkuuden keskellä tuo lattia näyttäytyy jotenkin ylimaallisen kauniina.

Mutta haaveesi on kyllä totta, ilman muuta noiden projektien esittely yksityiskohtaisesti auttaa oivaltamaan, että kaikkea voi tehdä omin pikku kätösin. Se mieleen juolahtaminen siinä vaikeinta varmasti tosiaan on, siksi hyvä että on näitä ketjuja josta saa ideoita. Kuten pvalilan kutteri-ikkuna - ihan mahtava!
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Pekka Huhta kirjoitti:Surku-koirasta tulee mieleeni vain se että on suuri surku ettei ihmiset uskalla tehdä asioita.
Aamen.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Laurakaisa kirjoitti:Täällä ollaan niin viiskytlukulaisen minimalismin pauloissa että olen viime päivät tosissani miettinyt, kärsiikö vetää saunakamarin pyyhepiirongin oviin jotkut koristekoukerot, joita se tuntuu vaativan, vai unohtaako moiset haihattelut ja mennä ihan vaan puritaanisen yksivärisellä maalipinnalla... Tämän niukkuuden keskellä tuo lattia näyttäytyy jotenkin ylimaallisen kauniina.
Tottahan koristekoukerot saa ja pitää vetää jos käsi niin vaatii. Ennemmin sen yksittäisen huonekalun omilla ehdoilla kuin sillä ehdolla että kaikki pitää olla just niin pietististä kuin aikakausi vaatii. Sehän tarkoittaisi samaa kuin se hirvitys että isän 50-vuotisjuhliin maalattiin 80-luvulla joka helvetin tuoli joka mökiltä löytyi. Ja tietysti semmoisella kiltinbeessillä maalilla jonka alle jäi kaikki iloisenvihreet, herkänoranssit ja aranharmaat joita oli huonekaluihin kertynyt edellisen 50 vuoden aikana. Mun aarre on se yksi punavihreä tuoli jonka sain jemmattua salaa aitanvintille hävitystyön ajaksi. Jos sielus niitä koristeita halaa niin anna mennä vain.

Onhan se aina vaikea päättää. Ja vaikea arvioida että mikä on liikaa. Itse menen koko ajan vaan koristeellisempaan suuntaan, eikä sekään varmasti pelkkiä kannattajia saa ympärilleen. Kuvittelin että se meidän kylppäri olis ollut mun kisällintyö, mutta se on oikeasti pietistisen koristeeton ja karu tila niihin rumeluureihin verrattuna joita olen tähän hyssikkään suunnitellut.

Mutta se on kyllä totta että tosta lattiasta tulee nätti. Kaunis. Hyvän Mielen Lattia.

Pekka
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Pekka Huhta kirjoitti:Noo, meillä nuo mattoasiat ja muut sovitaan ihan yhdessä. Mutta ihan varmasti yhdessä todettaisiin että muovia ei tommoselle lattialle laiteta :wink: Ja ihan teknisesti ottaen sillä akryylillä ei oikein olisi elämisen edellytyksiä: jos sen alle pääsee jostain vettä, niin kapillaari imee sen sitten parketin ja muovin väliin. Ja kun vesi ei pääse haihtumaan niin eihän sillä ole muuta tietä kuin imeytyä parkettiin.

Tommoisena ikkunana se on ihan metka keksintö, muttet varmaan edes tota laivankansilattiaasi peittäisi muovilevyllä :-D
Taidat olla oikeassa!

Me teimme tämän talon remppaa veitsi kurkulla, vaimo piti yksin firman ja perheen talouden pystyssä eikä puuttunut yhteenkään remonttipäätökseen. Eli verhot, matot, tapetit ja muut pikkujutut joihin hän on nyt perästäpäin päässyt vaikuttamaan menevät kyllä sitten täsmälleen sen mukaan kun rouva haluaa; pitäähän hänenkin tuntea tämä kodikseen.

Jos minä käsitin oikein, niin tämä vessa on sun talosi eka projekti jota pääset vetämään ilman aikataulupaineita: esimerkiksi sitä kylppäriä ihan oikeasti tarvittiin ASAP.

Sun kannattaa muistaa, että kun kirjuuttelet täällä niin kaiken maailman pvalilat lähtevät peesiin ja ovat sitten enemmän tai vähemmän pulassa, kun taidot eivät riitäkään... :lol: :lol: :lol:
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Tuossa oli jotain tuttua tuossa parketissa, kunnes muistui mieleen.

Tämä on pannunalunen 50-60-luvulta. Että jos osaisi tehdä vaikka irtonaisena mattona tuollaisen palikkaparketin, niin kai se sopisi ihan yhtä hyvin 50-luvun taloon kuin nämäkin. Itse en kyllä osaisi tehdä edes tällaista pannunalusta. Eli miten noi reiät ja urat on tehty ja siima pujotettu. Ainakaan tarvittavia työkaluja ei ole, eli siihen se usein tyssää heti alkuun noiden puutöiden kanssa.

Kuva

Kuva

Mutta on se silti mielenkiintoista nähdä miten tuollainen parkettikin syntyy. :-)
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Meillä on mökillä ihan samanlainen pannunalunen kuin tuo tintun oma. Eipä tullut mieleen että kuvio on sama, liekö vaikuttanut tuohon omaan kuviovalintaani.

Mutta nyt se sitten niinkuin on kumminkin valmiiksi liimattu. Vielä hionta, kittaus ja lakkaus niin voi siirtyä seuraavaan hommaan.

Kuva

En sitten kumminkaan laittanut niitä lämpökäsiteltyjä visapalikoita nurkkiin vaan sahasin visan päätypuusta tuollaiset "auringot" nurkkiin. Öljyttynä ja lakattuna siitä tulee kivan näköinen.

Kuva

Viikon päivät siihen meni, mutta kyllä siitä mun mielestä tuli aika nätti.

Pekka
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Huh, kyllä jälleen syntyy upeata jälkeä! Täytynee asennoitua siten, että se ikuinen haave kalanruotolattiasta pitää itse väkertää tohon mein mini vessaan.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
matrismik
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja matrismik »

Pekka Huhdalla on ilmiömäinen kyky saada kuulostamaan kalaruoto kuvioisen lattian teko omista jämäpaloista helpolta ja vaikka tekee vielä omasta mielestään virheitä (joita kukaan ei edes huomaisi jos Pekka itse ei kertoisi) on jälki käsittämättömän upeaa. On se vaan toisille niin helppoa, ja pääosin käsityökaluin..

Kysyisinkin Pekalta onko sinulla kertoa syytä miksi kotimaisista puista Pihlajaa ei juurikaan hyödynnetä missään? monestihan ne ovat puina melko matalia, ohuita ja vääriäkin jolloin pintoja tulee paljon, toisaalta kova ja sitkeä puu sekä monesti nätin punertava. Olisi varmasti hyvä kontrasti juuri tuon tapaisiin "palikka testeihin" vai onko Pihlajassa jotain muitakin ongelmia kuin epätaloudellisuus sahatessa?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Itellä tulee ekana mieleen pihlajamme lyhytkasvuisuus ja haaroittumistaipumus (monirunkoisuus), minkä vuoksi järeämmän matskun saatavuus on kehnoa. Veikkaan kyllä että arvonalennus "pyhästä puusta" roskapuuksi on kenties vaikuttanut saatavuuteen eniten: kyllähän ihminen kasvattaa osaa jos jostain rahaa irtoaa!
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Nykyisin ei juuri mitään puuta haluta käyttää jos sitä ei saa riittävissä määrin isolle sahalaitokselle. Pihlajat tai omenapuut on ihan erikoismiesten puita, koska ne pitää itse yksitellen sahailla kotikonsteilla laudoiksi. Pihlaja haaroo niin paljon että sieltä pitää tosissaan hakea sitä suoraa pätkää josta puuta saa.

Ja mitä tulee tuohon näennäiseen helppouteen, niin mistäs sä kuule tiedät että tämä homma mitään vaikeaa on, jos et oo itse koittanut :lol: OK, myönnän että mulla on vähän lisää vaikeusastetta siinä että esim. noi visakoivufriisit ja nurkkien jiirit sahailin ja sovittelin käsityökaluilla, mutta se johtuu vain siitä puupäisyydestä etten viitti hommata sen paremmin jiiri- kuin muitakaan sirkkeleitä. Muuten se on ihan aikuisten oikeesti vaan palikkaleikkiä. Tietysti kuvio pitää suunnitella ja miettiä tasapainoisen näköiseksi, mutta jos ei siinä luota itseensä niin verkko on pullollaan esimerkkejä joista prujata vapautuneesti.

Mä järkeilin sen sillä tavalla että ei ammatikseen parketteja tekevätkään mitään ihmistä kummempia velhoja ole, niin että jos siitä joku muu selviää niin miksen minäkin. Tosin tämä teoria saa kovan kolauksen jos ajattelee että konserttipianisti tai aivokirurgi on ihmisiä nekin, ja niihin hommiin en ole ihan heti pyrkimässä. Mutta toisaalta niihin hommiin mulla ei olekaan motivaatiota, näihin on.

Tee-se-itse-umpisuolileikkausta odotellessa,

Pekka :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Pekka Huhta kirjoitti:Tee-se-itse-umpisuolileikkausta odotellessa,

Pekka :lol:
Se onnistuukin ihan hyvin pelkillä käsityökaluilla. Aivojen parissa joutuu käyttämään peiliä niin lisää hieman vaikeusastetta motoriikan kanssa mutta sekin kyllä tehdään usein nukuttamatta :lol:

Se mitä olet kirjoitellut tässä ja tuolla muualla rohkeudesta itse tekemiseen pitänee kyllä paikkansa, kynnys aloittaa on vain hyvin usein kovin korkealla. Harjoituskappaleiden määrä tietty riippuu tekijästä mutta kyllä lopulta aina jonkinlainen itsensäylittämisrakenne on toistaiseksi syntynyt. Kiitoksia "yllyttämisestä" :-D Aika ja erityisesti rauhoitettu vapaa-aika on tuon itse tekemisen pahin vihollinen :evil:

Mun oma vessaprojekti on edelleen myssyasteella mutta tästä ketjusta on jo selvinnyt montakin seikkaa mitä en tule tekemään omaani... :-D Yksi kysymys: Meitin minivessan vesikalusteet tulevat juurikin samalla lailla ja tila varmaan lähelle samaa luokkaa, ellei kapeampi, niin kiinnostaisi onko sulla jo katsottuna joku tietty allasmalli tuohon ettei vie liikaa tuota hyötyleveyttä kun kulkee sen ohi juhlaistunnolle?
Viimeksi muokannut tuuma, Su Maalis 13, 2011 9:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Hieno! Vaan taitaa olla niin hieno ettei sinne tavan porsliinimaljaa voi enään istuttaakkaan, mutta tuskin sitä voi puiseksikaan vaihtaa. Vai voiko? :wink:
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Vastaa Viestiin