Lattian rakentaminen

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Spautio
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1269
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 10:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

12r kirjoitti:vanhan betonilattian purku lähestyy viemärirempan vuoksi.. jos en käytä fukstisolia tms. mennäänkö perusmaa-aineksesta ylöspäin
täyttöhiekka..kapillaarisora..tasoitushiekka..eriste..betonilaatta. ja mikä olikaan kapillaarisepelin minimi vahvuus/paksuus.

Alanderin Matti varmaan pian vastaakin ja hänen neuvojaan kannattaa kyllä noudattaa :) Mutta josset missään nimesä halua laittaa lattian alle salaojittava aeristettä, niin itse kaivaisin maata pois reilusti, sitten maan tasaus, rätti päälle ja salaojasepeliä min 300mm (enemmänkin varmaan kannattaisi laittaa) ja sitten salaojasepelin tasaus ja sen päälle styroksit riittävällä kantavuudella. Ei kannata mitään hienoainetta sisältävää soraa tai etenkään hiekkaa sinne laittaa.
12r
Uusi jäsen
Viestit: 7
Liittynyt: To Syys 05, 2013 6:20
Paikkakunta: tampere

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 12r »

Myydäänkö tampereen/pirkanmaanalueella fuktisolia.. Vahvuudesta, varmaankin tuo 100mm fukti-eriste riittänee. Sillä kohta 55 vuotta mennyt ilmankin.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2256
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Rintamamiestalon kellarin ja lattiankin ideana aikoinaan ollut sisäänpäin kuivuminen, käytössä oli puisia tralleja sun muita esim. kellarisaunassa.
Nyt tilanne on toinen, kun kellareita halutaan sisustaa asuinkäyttöön on järkevintä muuttaa rakennetta ulospäin kuivuvaksi ja lämmöneristämällä ulkopuoleta vähentää myös kondenssia.
Vanhan korjauksessa sitten ongelmaa aiheuttaa yleisesti huonekorkeus, jolloin kapillaarikatkokerrosta 200 mm, lämmöneristystä 200 mm ja betonilattiaa 80 mm ei tahdo saada mahtumaan. Toinen ongelma kapillaarikatko kiviaineksilla on suuri työmäärä ja kolmas, ettei niitä tahdo saada puhtaana paikoilleen, jolloin kapillaarisuuden katkaisu häiriintyy. Melko pieni määrä hienoainesta voi pilata koko rakenteen.
Kapillaarinen kosteudennousu on yksi suurimmista kosteusteknisistä ongelmista koko rakennuskannassamme, ei ainoastaan rintamamiestalossa. Siihen ei takavuosina paneuduttu riittävästi, ei suunnittelussa, eikä rakentamisessa.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty on tuttu lause ja pitää edelleen paikkansa.
Salaojittava lämmöneriste on oivallinen tuote kapillaarisuuden katkaisuun ja kosteuden työntämiseen vesihöyryn osapaine-erojen avulla pois rakenteesta. Tuote myös muovipakkauksissaan säilyy hyvin puhtaana ja lopullinen suojaus toteutetaan suodatinkankaalla. Työ kevenee ja nopeutuu, sekä myös halpenee kokonaisuutena. Aina kysytään välillä, kai siinä joku huonokin puoli on ja onhan siinä se ettei allekirjoittanut ole sitä keksinyt.
Valistuneet rautakaupat koko Suomessa toimittavat tuotetta ja meiltä Piikkiöstä Kaukokiidolla lähtee salaojittavaa lämmöneristettä joka arkipäivä myös ympäri maata.
Mikäli on ongelmaa oikean tuotteen, lujuuden, sekä paksuuden valinnassa, saa ottaa yhteyttä tekniseen neuvontaamme, jossa mielellään autetaan asiakasta.
12r
Uusi jäsen
Viestit: 7
Liittynyt: To Syys 05, 2013 6:20
Paikkakunta: tampere

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja 12r »

Putki kaivaneet täytetty ja tilan korkeus alkaisi olla uutta sepelipohjaa vailla.. Kysymys onko pohjamaata syytä tiivistää ja tasata ennen sepeliä.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2256
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36

Re: Lattian rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Sepelit 8 - 16 mm ja 5 - 11 mm ovat itsestään tiivistyviä.
Lämmintä viikonloppua palstan lukijoille.
Vastaa Viestiin