Aurinkokeräinjärjestelmä itse tehden

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Aurinkokeräinjärjestelmä itse tehden

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Arkkupakastinvaraaja toimii ihan hyvin, kun pitää paineet kierukan sisällä. Kierukat ovat kalliita tai halpoja, ihan miten sattuu kohdalle.
Ai, aikookos Pvalila sitten kuitenkin säteiden purkittajaksi. Nuo arkkupakastinjutut näyttää olevan vielä tuoreessa muistissa :wink: Ei vaan, meni OT.

Ideahan on hyvä. Kierukoista puheen ollen itse tekisin esim. tuollaisesta = suht halpa mutta ennenkaikkea helppo ja yleistä käsitystä vastaan ei kierukan oikeasti tarvitse kuparia olla.
Kun uraani halkeaa tuottaa se lamppuun valkeaa, uskoo Pekka lujasti säteilyyn. Uskoisin aurinkoonkin, jos sen välillä näkisin. Tai jos Tuumalla Tuusulan olisi aurinkovaraajan alaosassa edes vähän enemmän kuin neljätoista graadia lämmintä...Näillä säillä Tuuli vs Aurinko 10-0, hampaat kalisten.

Biltemasta saattaa löytyä vieläkin tuotevalikoimasta poistunut 25 m kieppi 18 mm hehkutettua kuparia mate in puoland hintaan 109 euroa. Tai sitten sinne arkkuun voi laittaa kellumaan tavallisen lämpöpatterin. Tai sitten auton radiaattorin, mutta ei ceeykkösestä: näissä nykyautoissahan ne ovat muoviin liimattuja alumiiniripoja. Tanen aikakauden autojen radiaattori voisi olla jo kova sana ja kaipa sinne arkkuun mahtuu vähän raskaammankin moottoriajoneuvon keulakalustoa. Ja kuten sanottua, jos lämpötila on tuo neljätoista astetta niin samahan se on mitä siellä lilluu... :mrgreen:
koulukoti
Jäsen
Jäsen

Re:

Viesti Kirjoittaja koulukoti »

jmattis kirjoitti:Tuossa on teille keksijöille uusi linkki, voi olla jo tuttukin:
http://www.y-energia.com/aurinkolampo/R ... _pinta.pdf

Maanma, ne naapurin ylijäämälasit ei ole parhaat mahdolliset (näissä pitäis olla raudatonta lasia), mutta hankintahinta huomioon ottaen varmaan ok.
Tuolta Y-energiasta on meidän aurinkokeräimet peräisin. Sieltä saa myös itserakentajat eri komponentteja järjestelmään, uskoisin edullisesti. Rihmassa esitetty hinta-arvio m2/1000€ on kyllä ihan tuulesta temmattu. Meillä on keräinpinta-alaa n. 8m2 ja hinnaksi tuli koko systeemille muistaakseni alle puolet tuosta (järjestelmä keräimiltä lattiaan ja suihkuun -kaikki, 4 v sitten).

Tonnin varaajan (nk. akkuvaraaja) vesi ei suinkaan kierrä keräimissä, vaan keräimistä tulee kiertovesipumpulla toimiva Glukoli täytteinen suljettu putkisto joka siirtää auringon lämmön kierukalla akkuvaraajan alaosaan. Akkuvaraajan vesi sen sijaan kiertää märkätilan lattiassa. Käyttövesi on ehkä vain noin 10 litraa joka lämpiää kierukoissa akkuveden sisällä, siis auringolla tai yösähköllä. Yösähköt laitetaan päälle lokakuun lopulla, alas vain n. 30 astetta esilämmitystä, jotta syksyisistäkin säteistä saadaan esilämmitystä. Pumppu lähtee käyntiin anturilla kun keräimen lämpötila on korkeampi kuin varaajan alaosan lämpötila. Varaajan keskiosassa yösähkö on 60 asteessa. Ja taas keväällä huhtikuussa viimeistään otetaan sähkölämmitys pois varaajasta.

Lattialämmityksessä on tietty oma kiertovesipumppu joka ottaa lämmintä vettä varaajan ylä- ja keskiosasista Damfossin termostaatin kautta.

Keskusteluissa on myös heitetty että käyttöveden lämmityskulut olisivat pienet - no, puulämmittäjällä käyttöveden lämmityskulut ovat suhteessa suuret ja sähkölaskumme pieneni huomattavasti aurinkojärjestelmän käyttöön oton jälkeen (varsinkin kun huushollissa on ympärivuotisesti suihkusta nauttivaa nuorisoa!). Lisäksi järjestelmä tuo iloa, siihen suorastaan hullaantuu: varsinkin keväällä kun pumppu herää talvihorroksesta ja alkaa kehrätä auringonlämpöä hissuksiin (pumppu on kyllä pyörähtänyt käyntiin tammikuussakin!).

Kesällä pesemme pyykit myös aurinkolämpimällä vedellä ja ylitarjonnan ollessa kuumimmillaan kierrätämme vettä reilusti saunan ja märkätilan lattiassa. :-)

Koulukoti
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Mulla ei vielä hirveästi ole kokemusta hankinnan järkevyydestä mutta toivon saavani yhtä positiivisen ilmiön tänne Tuusulaankin :-D Jos käyttöveden kulutus on suurta niin silloin Euroja säästyy kyllä. Lattialämmitykseenkin uskon, tosin meillä ei sitä (vielä) ole. On kyllä haaveissa vetäistä putket kellariin kun pääsee noista öljyvimpaimista joskus eroon ja saa hieman kellariin muutakin tilaa. Jossain oli että mahdollisuudet on 20% lämmitykseen ja 50% käyttöveteen menneistä Euroista saada taivaalta niin sehän jo passaisi :-) , kyllä tuo Pvalilakin sen jälkeen alkaa pakastearkkuun Pösön syyläriä työntämään marjojen sijaan :wink:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ei se syyläri ainakaan aiheuta sellaista huutoa, kuin mitä niskaani sain, kun unohdin laittaa virtapistokkeen takaisin taannoisten muuttotoimenpiteiden aikana. Vieläkin soi korvissa, pakastimen olen jo pessyt ja kellarin lattian myös.

Voivathan nuo lukemasi paikkaansa pitää, mutta kuten itse totesit, aika pieni tuo käyttöveden aiheuttama kulu on vuositasolla. Ja auringolla lämmittämisen ironia on siinä, että silloin kun on aurinkoa, ei tarvitse lämmittää...tulp, tulp, tulp.

Pösön syyläri ei jouda, se tarvitsee sitä vielä itse. Sähköinen flekti joutaisi kylllä, se kun ei toimi (eipä haittaa tähän aikaan vuotta). Lämppärin puhallin on kyllä lujasti tarpeen, niin pahasti että jouduin leikkimään kotiasentajaa aivan kuin silloin joskus nuorena, kaksikymmentä vuotta ja vähintään yhtä monta kiloa sitten. Puuh...
Viimeksi muokannut pvalila, Ke Marras 26, 2008 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
koulukoti
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Mulla ei vielä hirveästi ole kokemusta hankinnan järkevyydestä mutta toivon saavani yhtä positiivisen ilmiön tänne Tuusulaankin :-D Jos käyttöveden kulutus on suurta niin silloin Euroja säästyy kyllä. Lattialämmitykseenkin uskon, tosin meillä ei sitä (vielä) ole. On kyllä haaveissa vetäistä putket kellariin kun pääsee noista öljyvimpaimista joskus eroon ja saa hieman kellariin muutakin tilaa. Jossain oli että mahdollisuudet on 20% lämmitykseen ja 50% käyttöveteen menneistä Euroista saada taivaalta niin sehän jo passaisi :-) , kyllä tuo Pvalilakin sen jälkeen alkaa pakastearkkuun Pösön syyläriä työntämään marjojen sijaan :wink:
:-D Hieno tuo sinun hybridi-hankkeesi!... ja hauska on ollut lukea...Vähän samanlaisia tunteita on herättänyt tämä oma pieni aurinkoprojekti: alunperin halusin aurinkojärjestelmän ihan samoin kuin joku muu haluaa vaikka porealtaan tai sen prätkän! :-D Mutta kyllä olen saanut perustella sen kannattavuutta ja vastata tuhannen kertaa kysymykseen: miten se maksaa itsensä takaisin!! Minulle keräimet ovat osa talon julkisivua, estetiikkaa, niitä on ilo katsella, seurata ja saa nauttia oikeista aurinkokylvyistä. Oli se sitten suuri ilo ja aikamoinen voitto projektille kun sähkönkulutus putosi 40% ensimmäisen käyttövuoden jälkeen ...(toki oli pieniä tuon suuntaisia odotuksiakin, mutta pidin lippua alhaalla em. syistä)... on moni hämmästellyt aurinkokeräinpäiväkirjaa ja varsinkin kevään ja syksyn satoa! Ja todella oli hauska lukea sinun ensimmäisistä syksyisistä lämpösaalistasi!

Mutta nyt lämmitysjärjestelmää olisi tarkoitus laajentaa/parantaa - jo pari vuotta sitten sain hankittua edullisen vesikiertohellan, jota emme ole vielä saaneet kytkettyä akkuvaraajaan (siellä on kierukka vapaana), kun ei ole oikein osaajaa ilmaantunut näköpiiriin.

Lisäksi mietin: kannattaisiko vesikiertohellasta vesi laittaa kiertämään myös toiseen huoneeseen (en pidä pattereista - putkista kyllä), pieni talo vain ehkä 70m2-80m2 (nyt työtiloina ja tulevaisuudessa "mummon mökki"). Miettinyt myös pellettitakan hankintaa isoimpaan tilaan (korkea) ja ILPpiä (työskentelymukavuutta tavoitellen)...ja ehkä se pellettitakka sitten kannattaa olla tuollainen osittain sähköinen (vakuutuin Pvalilan ja muiden kommenteista, vaikka sähköriippuvuus "ärsyttää")... Joko sinulla Tuuma tai jollain ois hyvä pellettitakka kiikarissa, suosituksia malleista, merkeistä?

koulukoti
pvalila
Jäsen
Jäsen

Luulen, että pellettitakoissa hyvin tärkeää on, että valittu takka pysyy tuotannossa pitkään (vaikka sitten ulkoisesti eri näköisenä, ja ehkä teknisestikin jatkuvasti kehittyen): niissä on aika monta liikkuvaa osaa ja paraskin laite tarvitsee huoltoa ja varaosia kun tavoitteena on vuosikymmenen tai kahden elinkaari. Lämpöpumppujen kanssa tämä ei ole yhtä tärkeää, ne kehittyvät niin nopeasti, että viiden vuoden kuluttua uutta pumppua harkitsee ihan vain siksi, että sen hyötysuhde on niin paljon vanhaa parempi. Aika pienikin vika riittää motiiviksi hankkia uusi malli.
tuuma
Jäsen
Jäsen

koulukoti kirjoitti::-D Hieno tuo sinun hybridi-hankkeesi!... ja hauska on ollut lukea...Vähän samanlaisia tunteita on herättänyt tämä oma pieni aurinkoprojekti: alunperin halusin aurinkojärjestelmän ihan samoin kuin joku muu haluaa vaikka porealtaan tai sen prätkän! :-D Mutta kyllä olen saanut perustella sen kannattavuutta ja vastata tuhannen kertaa kysymykseen: miten se maksaa itsensä takaisin!!
Ai, kiitos. Ei siitä tosin tuommoinen olisi tullut ellei tuo Pvalila ja muut olisi tehneet siitä todellisen henkireiän :lol:

Motskari on helppo perustella: Ei tarvitse vastata mitään. Pistää kypärän päähän ja jatkaa matkaa...
koulukoti kirjoitti:kannattaisiko vesikiertohellasta vesi laittaa kiertämään myös toiseen huoneeseen
Minkälainen tuo on? Kuulostaa houkuttelevalta!
koulukoti kirjoitti:Joko sinulla Tuuma tai jollain ois hyvä pellettitakka kiikarissa, suosituksia malleista, merkeistä?
Pvalila on pellettitakka expertti. Mä en ole löytänyt oikein mitään :cry:
pvalila kirjoitti:Voivathan nuo lukemasi paikkaansa pitää, mutta kuten itse totesit, aika pieni tuo käyttöveden aiheuttama kulu on vuositasolla. Ja auringolla lämmittämisen ironia on siinä, että silloin kun on aurinkoa, ei tarvitse lämmittää...tulp, tulp, tulp.
Ehkä pitää ehkä ei... Sano kuuluisat hiihtäjämme, vai oliko se joku maailmanmestari mäkihyppääjämme lupaus pullon korkkien kiinipidosta? En liputa Auringon puolesta ennenkuin näen itse. Meillä kun on kellarisuihku niin se ehkä saattaa selittää että mulla on positiivisia kokemuksia käyttöveteen menevän energian määrästä ja öljykattila lämmittänyt matoja ja avaruutta. Mukava vaan innostua jos jollain on positiivista kerrottavaa oikeasta projektista kun ei taida olla oikeasti kovinkaan helppoa löytää oikeita kokemuksia, kiitos Koulukoti päivän paistamisesta taas tänne mineriittihökötykseen :-) .

TULP toisi tuon Auringon hyötysuhteen tosiaan moninkertaisena!
pvalila kirjoitti:Luulen, että pellettitakoissa hyvin tärkeää on, että valittu takka pysyy tuotannossa pitkään (vaikka sitten ulkoisesti eri näköisenä, ja ehkä teknisestikin jatkuvasti kehittyen): niissä on aika monta liikkuvaa osaa ja paraskin laite tarvitsee huoltoa ja varaosia
Tuo on hyvä pointti. Koneisto on varmaankin aika epäedullisissa olosuhteissa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Sen ainakin olen havainnut, että aurinkovoiman hyödyntäjät saavat itse tuhdin annoksen positiivista energiaa projekteistaan - ja se on tosi tärkeä juttu! :lol: :lol: :lol:

Hmmm, jos sama pätee tuulivoimaan niin tuulivoimaharrasteesta ei sitten saa kuin reumatismin...ainakin jos sitä syysmyrskyillä jossain tolpan päässä roikkuu ja henkensä kaupalla jotain viipotinta kiristelee niin kyllä siinä voi positiivisuus vähän tiukilla olla. :roll:

Olisi ehkä kannattanut ostaa yksi noista Tuuman aurinkopaneeleista. Luulen, että suurin hyöty tulee juuri siitä ensimmäisestä pienestä investoinnista: olisin ihan vain esilämmittänyt lämmintä käyttövettä yhdellä paneelilla. Prioriteetit ovat kuitenkin niin, että ensin pitää saada nämä peruskuviot kuntoon, vasta sitten on kanttia hifistellä auringon tms kanssa.
koulukoti
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
Olisi ehkä kannattanut ostaa yksi noista Tuuman aurinkopaneeleista. Luulen, että suurin hyöty tulee juuri siitä ensimmäisestä pienestä investoinnista: olisin ihan vain esilämmittänyt lämmintä käyttövettä yhdellä paneelilla. Prioriteetit ovat kuitenkin niin, että ensin pitää saada nämä peruskuviot kuntoon, vasta sitten on kanttia hifistellä auringon tms kanssa.
Siis. miten niin? :shock: Luulo ei oo tiedon väärtti, sano .. :-D
Onhan se nyt ihan eri asia onko yks vai montako keräinyksikköä - neliötä vettä kiertämässä? Täytyy se keräinpinta-ala olla jossain suhteessa käyttöveteen JA ei tässä mitään esilämmitetä vaan LÄMMITETÄÄN huhtikuun alusta syyskuun loppuun ja maaliskuussa ja syyskuussa esilämmitetään ja helmi- ja marraskuussa kehrätään ilonsäteitä - ja nekin lämmittävät muutakin kuin mieltä :-) . Meillä aurinkokeräimet toimivat huollotta nyt alun viidettä vuottaan.

Mitä tarkoitat peruskuviot kunnossa? Minusta aurinko näilläkin leveysasteilla on sellainen peruskuvio puoli vuotta vähintään, että ois hullua olla hyödyntämättä sen suomaa ehtymätöntä lämpöenergiaa.

En oikein pidä hyvänä peruskuviona sitä että ollaan yhden töpselin (ja yhtiön) varassa! Heitit tuolla jossain että varajärjestelmä kannattaa olla - millainen on sinun varajärjestelmä sähkön pettäessä? Kun ja jos puu/pellettilämmityskin (plus vesikierrot) ovat myös sähkön varassa, silloin todellakin tarvitaan jo varasähköjärjestelmää - siihen ei kyllä aurinkosähköstä välttämättä ole :(

Nyt on tulossa muuten Windside-turbiinien rinnalle toinen kotimainen pystymallinen tuuliturbiini.
Ja hybridiratkaisuja:
http://www.cypresswind.com/

koulukoti
tuuma
Jäsen
Jäsen

koulukoti kirjoitti:Siis. miten niin? Luulo ei oo tiedon väärtti, sano ..
Onhan se nyt ihan eri asia onko yks vai montako keräinyksikköä - neliötä vettä kiertämässä? Täytyy se keräinpinta-ala olla jossain suhteessa käyttöveteen JA ei tässä mitään esilämmitetä vaan LÄMMITETÄÄN huhtikuun alusta syyskuun loppuun ja maaliskuussa ja syyskuussa esilämmitetään ja helmi- ja marraskuussa kehrätään ilonsäteitä - ja nekin lämmittävät muutakin kuin mieltä . Meillä aurinkokeräimet toimivat huollotta nyt alun viidettä vuottaan.
Tuolla yhdellä keräimellä Pvalila tarkoitti varmaankin sitä että keräimien hyötysuhde on parhaimmillaan kun lämmitetään mahdollisimman kylmää vettä, jolloin säteitä saadaan purkkiin tehokkaammin. Jos kylmävesi on esim. +10°C niin jo helmikuussa saadaan sitä hiukan lämmitettyä ja sähköllä loput, jolloin senkin saa talteen. Jos varaaja on +45°C:ta niin silloin keräimien pitää olla jo +55°C ennenkuin keräys alkaa. Pientä hiustenhalkomistahan tuo on kun kesällä sitä tulee sitten mielenmäärin, kunhan paistaa... Toinen asia joka tuossa paistaa on se että kun viileä vesi menee ensimmäiseen keräimeen niin siinä on hyötysuhde parhaimmillaan ja sitten kun vesi etenee seuraaviin niin lämpötehoa tarvitaan aina vain lisää. Tarkkaa hommaa :-D :-D :-D , vaikkakaan ei niin suurta merkitystä :-D
koulukoti kirjoitti:Nyt on tulossa muuten Windside-turbiinien rinnalle toinen kotimainen pystymallinen tuuliturbiini.
Ja hybridiratkaisuja:
Täytynee tutustua, kiitos vinkistä :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

koulukoti kirjoitti:
Nyt on tulossa muuten Windside-turbiinien rinnalle toinen kotimainen pystymallinen tuuliturbiini.
Ja hybridiratkaisuja:

koulukoti
Missä ne tuotteet on :shock: Taitaa olla vissiin vielä paperilla, kuten täälläkin ja vasta päässä :lol:
-JL-
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -JL- »

tuuma kirjoitti:
koulukoti kirjoitti:
Ja hybridiratkaisuja:

koulukoti
Missä ne tuotteet on :shock: Taitaa olla vissiin vielä paperilla, kuten täälläkin ja vasta päässä :lol:
Aika onneton anti tuolla sivustolla....
pvalila
Jäsen
Jäsen

-JL- kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
koulukoti kirjoitti:
Ja hybridiratkaisuja:

koulukoti
Alkavalle yritykselle on pakko antaa hiukan armonaikaa, nettisivut eivät ole oleellisin asia tuossa vaiheessa.

Heillä ilmeisesti ei ole protoa vielä kasassa, josta voisi kuvia napsia. Liian aikainen julkisuus ei ole välttämättä hyväksi.
pvalila
Jäsen
Jäsen

koulukoti kirjoitti:
Mitä tarkoitat peruskuviot kunnossa? Minusta aurinko näilläkin leveysasteilla on sellainen peruskuvio puoli vuotta vähintään, että ois hullua olla hyödyntämättä sen suomaa ehtymätöntä lämpöenergiaa.

En oikein pidä hyvänä peruskuviona sitä että ollaan yhden töpselin (ja yhtiön) varassa! Heitit tuolla jossain että varajärjestelmä kannattaa olla - millainen on sinun varajärjestelmä sähkön pettäessä? Kun ja jos puu/pellettilämmityskin (plus vesikierrot) ovat myös sähkön varassa, silloin todellakin tarvitaan jo varasähköjärjestelmää - siihen ei kyllä aurinkosähköstä välttämättä ole :(

koulukoti
Peruskuviolla tarkoitan esimerkiksi sitä, että kiertovesiputket muodostavat yhtenäisen järjestelmän eikä kasaa alkavia ja loppuvia putkia plus pussikaupalla lvi-rihkamaa, kuten minulla juuri nyt. :( :( :(

Aurinkolämpö tekee Suomessakin tuloaan, mutta minusta se sopii parhaiten uusiin taloihin: niissä paneelit jne. voidaan integroida osaksi rakennetta. Hinta laskee, tehokkuus paranee jne. kun aurinko otetaan huomioon jo taloa suunniteltaessa (ja kernaasti jo kaavoituksessa).

Jos aurinkoenergia on oikeasti taloudellisesti kannattavaa, niin sillä on väistämättä valoisa tulevaisuus edessä. Raha kelpaa ihmisille aina. Kun halutaan laskea aurinkoenergian taloudellisuutta on oltava huolellinen, ettei vahingossa laske aurinkoenergian tuottoihin mukaan sellaisia säästöeriä, jotka johtuvat energiankulutusta pienentäneistä toimenpiteistä: näihinhän olisi voitu ryhtyä energiantuottotavasta riippumatta.

Pakko kuitenkin sanoa, että minä uskon tuulivoimaan enemmän. Tuulta on myös lämmityskauden aikana, usein jopa ongelmaksi asti...onneksi pääsimme tänään tänne Tallinnaan oikein rauhallisessa säässä.
-JL-
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -JL- »

pvalila kirjoitti:
-JL- kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
koulukoti kirjoitti:
Ja hybridiratkaisuja:

koulukoti
Alkavalle yritykselle on pakko antaa hiukan armonaikaa, nettisivut eivät ole oleellisin asia tuossa vaiheessa.

Heillä ilmeisesti ei ole protoa vielä kasassa, josta voisi kuvia napsia. Liian aikainen julkisuus ei ole välttämättä hyväksi.
Itseasiassa nykypäivänä nettisivut ovat aina vain tärkeämmässä roolissa. Ja toiseksi on kummaa ettei ole kotimaista kieltä valittavana, eikö uskota kotimaan markkinoihin? Ei mitään aikatauluja tuotteiden julkistamiselle. Nätit sivustot joilla ei ole kuin yhteystiedot.
Vastaa Viestiin