Mistä ostat tarvikkeet remontteihin?
- maurilyly
- Jäsen

- Kotisivu: http://huvilointia.blogspot.fi
- Viesti:
Re: Mistä ostat tarvikkeet remontteihin?
Olen ostanut näistä: Bauhaus, K-rauta, RTV ja Pääasiallisesti paikallinen Rautakauppa. Tässä yksi tarina miksi paikallisesta. Vaimo meni ostaan maalia ja sitä ei ollut siinä myymälässä. Heidän toisessa lähellä olevassa oli. Emme kuitenkaan ehtineet sinne aukiolo aikana tänään. Jättivät purkin oven viereen ja maksamme myöhemmin - palvelua isolla P:llä!
- akim
- Jäsen

- Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/
Bauhaus: yleensä hyvät valikoimat, mutta ehdottomasti kallein rautakauppa. Täällä ei mm. kuitenkaan saanut vesijohon sulanapitokaapelia, hanakulmarasioita jne.
K-rauta Tourutorni (Jyväskylä): Hyvä palvelu ja hintataso yleensä "tarjous" pyydettynä samaa tasoa kun halvin hinta tuotteelle alueen Starkissa, Kodin Terrassa tai toisessa K-raudassa. Täältä yleensä ostan suurimman osan tarvikkeista. Siltikin tuntuu että ei ole merkitystä hintaan vaikka avasin nyt ns. asiakastilin ja ostelen tasaisesti tarvikkeita.
Kodin Terra: Maalit ostan yleensä tääältä, koska täältä saa Uulan maaleja.
Biltema: Täältä ostan tietyt työkalut ja tarvikkeet; maalikaapimen terät, tietyt ruuvit, akkuporan ruuvauskärjet, kittipistooli ja -veitsi, jätesäkit, paljut, jne. Mm. nuo maalikaapimen terät on täsmälleen yhtä hyviä kuin Bahcon vastaavat, jotka maksavat n. 4-kertaa enemmän. Samoiten ne siniset ruuvauskärjet on todella hyviä. Parempia heittämällä kuin Boschin sarja.
Huuto.net: suurimman osan sähkötyökaluista olen ostanut täältä käytettynä. Täältä on ostettu myös lasitetut pariovet ja uusi keittiön retrojääkaappi.
Starkki: jos jotain erikoisempaa puutavaraa pitää saada, niin sitten Starkkiin. Kaverilla oli joskus tämän firman yrityskortti ja silloin tajusin miten järjettömät katteet tietyissä tuotteissa on. Koskee tietenkin kaikkia ketjuja.
Byggmax: Ei kokemuksia vielä, mutta tietyt tarvikkeet voisi saada edukkaasti täältä.
Yleensä tarvikkeiden hakuun menee joku 4-5 tuntia kun pitää kiertää useampi eri kauppa läpi. Yleensä sen takia, että tuotteita ei saa toisesta kaupasta ja toisessa kaupassa joku tuote on taas selkästi kalliimpi jne. Tämän takia pyrin ostaman tarvikkeet omana päivänään ja silloin ei tehdä sitten remonttia. Menee muuten vaan hermot siihen edes takaisin ajeluun.
Joskus saa hyvää ja asiantuntevaa palvelua, joskus taas ei. Sanoisin että yleensä mennään siinä välimaastossa ja oikeasti todella asiantuntevaa palvelua saa harvoin. Tarkoitan sitä että myyjä tietää saman kuin sinä tai enemmän. Yleensä pitää aina etukäteen tutustua aiheeseen kun myyjä ei osaa vastata kysymyksiin. Se on tietenkin itse helppo nyt sanoa noin, kun monet asiat on opittu remonttia tehdessä ja aiheisiin on perehdytty.
Muistan kun menin aikoinaan ennen remontin aloittamista Starkkiin ja sanoin että tarttisin tämän kokoiseen saunaan tarvikkeet. Myyjä nauroi ja sanoi että ei sitä kuule niin. Sulla pitää olla laskettuna menekit paperilla kaikille tarvikkeille. Pidin itseäni tyhmänä ja kävelin häpeillin kotiini. Jäi siis tarvikkeet ostamatta ja ostelin ne eri kaupoista myöhemmin sitä mukaa kun niitä tarvitsin. Nyt tajuan, että ammattitaitoinen myyjä olisi myynyt mulle ekalla kerralla kaikki tarvikkeet ja laskenut menekit mittojen mukaan. Nyt sanoisin myyjää tyhmäksi ja vaihtaisin kauppaa. Toisaalta myyjä teki palveluksen koska säästin paljon rahaa ostamalla muualta.
K-rauta Tourutorni (Jyväskylä): Hyvä palvelu ja hintataso yleensä "tarjous" pyydettynä samaa tasoa kun halvin hinta tuotteelle alueen Starkissa, Kodin Terrassa tai toisessa K-raudassa. Täältä yleensä ostan suurimman osan tarvikkeista. Siltikin tuntuu että ei ole merkitystä hintaan vaikka avasin nyt ns. asiakastilin ja ostelen tasaisesti tarvikkeita.
Kodin Terra: Maalit ostan yleensä tääältä, koska täältä saa Uulan maaleja.
Biltema: Täältä ostan tietyt työkalut ja tarvikkeet; maalikaapimen terät, tietyt ruuvit, akkuporan ruuvauskärjet, kittipistooli ja -veitsi, jätesäkit, paljut, jne. Mm. nuo maalikaapimen terät on täsmälleen yhtä hyviä kuin Bahcon vastaavat, jotka maksavat n. 4-kertaa enemmän. Samoiten ne siniset ruuvauskärjet on todella hyviä. Parempia heittämällä kuin Boschin sarja.
Huuto.net: suurimman osan sähkötyökaluista olen ostanut täältä käytettynä. Täältä on ostettu myös lasitetut pariovet ja uusi keittiön retrojääkaappi.
Starkki: jos jotain erikoisempaa puutavaraa pitää saada, niin sitten Starkkiin. Kaverilla oli joskus tämän firman yrityskortti ja silloin tajusin miten järjettömät katteet tietyissä tuotteissa on. Koskee tietenkin kaikkia ketjuja.
Byggmax: Ei kokemuksia vielä, mutta tietyt tarvikkeet voisi saada edukkaasti täältä.
Yleensä tarvikkeiden hakuun menee joku 4-5 tuntia kun pitää kiertää useampi eri kauppa läpi. Yleensä sen takia, että tuotteita ei saa toisesta kaupasta ja toisessa kaupassa joku tuote on taas selkästi kalliimpi jne. Tämän takia pyrin ostaman tarvikkeet omana päivänään ja silloin ei tehdä sitten remonttia. Menee muuten vaan hermot siihen edes takaisin ajeluun.
Joskus saa hyvää ja asiantuntevaa palvelua, joskus taas ei. Sanoisin että yleensä mennään siinä välimaastossa ja oikeasti todella asiantuntevaa palvelua saa harvoin. Tarkoitan sitä että myyjä tietää saman kuin sinä tai enemmän. Yleensä pitää aina etukäteen tutustua aiheeseen kun myyjä ei osaa vastata kysymyksiin. Se on tietenkin itse helppo nyt sanoa noin, kun monet asiat on opittu remonttia tehdessä ja aiheisiin on perehdytty.
Muistan kun menin aikoinaan ennen remontin aloittamista Starkkiin ja sanoin että tarttisin tämän kokoiseen saunaan tarvikkeet. Myyjä nauroi ja sanoi että ei sitä kuule niin. Sulla pitää olla laskettuna menekit paperilla kaikille tarvikkeille. Pidin itseäni tyhmänä ja kävelin häpeillin kotiini. Jäi siis tarvikkeet ostamatta ja ostelin ne eri kaupoista myöhemmin sitä mukaa kun niitä tarvitsin. Nyt tajuan, että ammattitaitoinen myyjä olisi myynyt mulle ekalla kerralla kaikki tarvikkeet ja laskenut menekit mittojen mukaan. Nyt sanoisin myyjää tyhmäksi ja vaihtaisin kauppaa. Toisaalta myyjä teki palveluksen koska säästin paljon rahaa ostamalla muualta.
Pakko kommentoida tähän, toimiskohan prismassa, menis ilmoittamaan myyjälle että "haluan tehdä makaroonilaatikon 6:lle hengelle. Myypä minulle mitä tarvitsen." Saattais olla, että myyjä osoittautuisi "tyhmäksi" eikä ryhtyisi arvailemaan minkälaista makaroonilaatikkoa herra haluaisi.akim kirjoitti:Nyt tajuan, että ammattitaitoinen myyjä olisi myynyt mulle ekalla kerralla kaikki tarvikkeet ja laskenut menekit mittojen mukaan. Nyt sanoisin myyjää tyhmäksi ja vaihtaisin kauppaa. Toisaalta myyjä teki palveluksen koska säästin paljon rahaa ostamalla muualta.
Noi rautakaupat kun on nykyään itsepalvelu myymälöitä, osassa sitten on ns. rakentajapalvelu, jossa menekit lasketaan jne. Ei ole yhden osaston rivimyyjät sitä varten.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
- akim
- Jäsen

Tässähän siis oli kyseessä nimenomaan Starkin rakentajapalvelu...Ammattitaitoinen rivimyyjäkin olisi myynyt mulle 4000-5000€:llä tavaraa. Myynnistä niille palkkaa maksetaan. Itse olisin ottanut asiakkaan haltuun, kertonut mitä tarvitaan, kirjannut tarvikkeet paperille ja laskenut menekit. Jos ei ole halua tai taitoa myydä, tai ei tunneta tuotteita mitä ollaan myymässä niin antaisin itse kenkää perseeseen samantien tuollaiselle "myyjälle". Suomessa ei osata vaatia kunnon asiakaspalvelua. Sen takia monessa paikassa ei ole ammattitaitoista ja hyvää palvelua. Ei edes ruokakaupassa. Omasta mielestäni on jotenkin takaperoista, että myyjä ei tunne tuotteita mitä myy, vaan minun pitää ostajana tuntea ne paremmin. Eikö myyjän ammattikuvaan nimenomaan kuulu myydä ja tuntea ne myymänsä tuotteet.kaukomäki kirjoitti:Pakko kommentoida tähän, toimiskohan prismassa, menis ilmoittamaan myyjälle että "haluan tehdä makaroonilaatikon 6:lle hengelle. Myypä minulle mitä tarvitsen." Saattais olla, että myyjä osoittautuisi "tyhmäksi" eikä ryhtyisi arvailemaan minkälaista makaroonilaatikkoa herra haluaisi.akim kirjoitti:Nyt tajuan, että ammattitaitoinen myyjä olisi myynyt mulle ekalla kerralla kaikki tarvikkeet ja laskenut menekit mittojen mukaan. Nyt sanoisin myyjää tyhmäksi ja vaihtaisin kauppaa. Toisaalta myyjä teki palveluksen koska säästin paljon rahaa ostamalla muualta.![]()
Noi rautakaupat kun on nykyään itsepalvelu myymälöitä, osassa sitten on ns. rakentajapalvelu, jossa menekit lasketaan jne. Ei ole yhden osaston rivimyyjät sitä varten.
Varmaan suurin ongelma nykyajan erikoiskaupoissa onkin, ettei asiakas ole valmis maksamaan myyjän ammattitaidosta. Jos jossain on ammattitaitoista väkeä, se näkyy hinnoissa ja johan tulee asiakkaille kiire mennä hongkongiin tms. Onhan se ihan ymmärrettävää, kukapa tekisi rakennusmestarin koulutuksella myyntityötä kympin tuntipalkalla? Hintapaineen johdosta tästäkin maasta alkaa olemaan erikoisliikkeet erikoisasiantuntemuksineen tapettu pikkuhiljaa.
Millä perusteella vaaditaan palvelua, jos ei siitä olla valmiita maksamaan?
Tuossa saunarempassa kun palvelua ei ollut, niin tässä lauseessa kiteytyy paljon: "Toisaalta myyjä teki palveluksen koska säästin paljon rahaa ostamalla muualta."
Millä perusteella vaaditaan palvelua, jos ei siitä olla valmiita maksamaan?
Tuossa saunarempassa kun palvelua ei ollut, niin tässä lauseessa kiteytyy paljon: "Toisaalta myyjä teki palveluksen koska säästin paljon rahaa ostamalla muualta."
- akim
- Jäsen

Kyllä ja lisäksi sain asiantuntevaa palvelua muualta. Myyjien ammattitaidottomuutta voi yrittää selitellä vaikka miten, mutta ei ostajan kuulu maksaa asiantuntevasta ja hyvästä palvelusta. Isoissa rautakauppaketjuissa on kyllä katteet vielä ihan kohdallaan ja myyjäkin tienaa enemmän kuin sen 10€ tunti. Turhaa selittelyä. Onko siis liikaa odottaa että Starkin rakennuspalvelun myyjä osaisi myydä mulle saunaan tarvikkeet, kun en itse asiasta silloin mitään juuri tiennyt. Ilmeisesti on ja olisi pitänyt Starkin kiskurihintojen lisäksi sujauttaa myyjälle ruskeakirjekuori että olisin saanut palveluakaukomäki kirjoitti:Tuossa saunarempassa kun palvelua ei ollut, niin tässä lauseessa kiteytyy paljon: "Toisaalta myyjä teki palveluksen koska säästin paljon rahaa ostamalla muualta."
Niin, aiheeseen takasin. Itse ostan enimmäkseen Terrasta, ostamisen helppouden takia. Jonkun verran Starkilta, noutopihaa tosin vältän niinkuin ruttoa
K-raudasta en ole ostanut juurikaan, jotain laminaatti erää hakenut ilmoituksen perusteella. Byggmaxissa on tullut käytyä, en oo vielä osannut sieltä mitään ostaa, tuotteiden "erilaisuus" varmaan hämää. Sieltä pitäis kyllä hakea seuraavaksi ns. mökkiovi, kellarin oveksi. Stemmaa mitoiltaan. Jotain sälää honkkarista, mutta valikoiden. Ei halpoja työkaluja.
K-raudasta en ole ostanut juurikaan, jotain laminaatti erää hakenut ilmoituksen perusteella. Byggmaxissa on tullut käytyä, en oo vielä osannut sieltä mitään ostaa, tuotteiden "erilaisuus" varmaan hämää. Sieltä pitäis kyllä hakea seuraavaksi ns. mökkiovi, kellarin oveksi. Stemmaa mitoiltaan. Jotain sälää honkkarista, mutta valikoiden. Ei halpoja työkaluja.
Kuka sen sitten maksaa? Mun ex duunipaikassa oli seinällä taulu, jossa oli Henry Fordin sanat: "Työnantaja ei palkkaa maksa, vaan tuote"akim kirjoitti: mutta ei ostajan kuulu maksaa asiantuntevasta ja hyvästä palvelusta.
Mutta on noi rakentajapalvelutkin syvälle sukeltaneet, kun ei niistäkään apuja saa, vaikka ovat sitä varten.
Onneks on netti, saa itse opiskella ennen ostoksille menoa
Eiköhän jokaisesta Citymarketista ja Prismasta ja Valintatalostakin löydy viikon ruokaohjekirjanen, jossa olisi makaroonilaatikon ohje. Siitä sitten vaan lappamaan tavaraa kärryyn.kaukomäki kirjoitti:Pakko kommentoida tähän, toimiskohan prismassa, menis ilmoittamaan myyjälle että "haluan tehdä makaroonilaatikon 6:lle hengelle. Myypä minulle mitä tarvitsen." Saattais olla, että myyjä osoittautuisi "tyhmäksi" eikä ryhtyisi arvailemaan minkälaista makaroonilaatikkoa herra haluaisi.akim kirjoitti:Nyt tajuan, että ammattitaitoinen myyjä olisi myynyt mulle ekalla kerralla kaikki tarvikkeet ja laskenut menekit mittojen mukaan. Nyt sanoisin myyjää tyhmäksi ja vaihtaisin kauppaa. Toisaalta myyjä teki palveluksen koska säästin paljon rahaa ostamalla muualta.![]()
Starkin rakentajapalvelu on kyllä käsittämätönät. tai siis sitä en ole ainakaan vielä löytänyt - joko myyjät juoksee karkuun, eivät vastaa soittopyyntöihin, eivät sähköposteihin, tai sitten koko raksapalvelun henkilöstö on "jossain" mutta ei myymässä asiakkaille. jos onnistuu saamaan kiinni, niin osaavat kyllä ainakin jonkin verran. K-raudassa myyjät eivät välttämättä tiedä yhtään mitään, erityisesti kauppias on pihalla kuin lumiukko (no toi yksi vaan), Terrasta taas ei yleensä löydy sitä mitä haluaa, vaikka myyjä jotain tietäisikin, valikoima on laaja mutta tavallaan kauhean suppea: jokaista tavaraa on vain yhtä tuotemerkkiä.
Herttoniemen Starkista yleensä, kun se on lähinnä. Mutta sieltäkin mieluiten isoissa erissä eli ostoslista sähköpostilla tarjouspyyntönä. Hyllyhinnat ovat korkeita. Mutta jos on jotain pientä mitä hakee kiireessä niin hyllyhinnathan siitä pitää maksaa. Asiakaskortilla saa kolme prosenttia eli ei juuri mitään, ja sitäkään ei tarjoustuotteista.
K-Rauta Lanternassa on käytävä lähinnä jos Starkki on jo mennyt kiinni. Tarjouspyyntöihin he eivät vastaa.
Aikanaan Teesi oli hyvä maalien ostopaikka, mutta firmaa ei enää ole. RTV olisi myös Herttoniemessä, pitäisi tsekata. Toistakymmentä vuotta sitten Tampereella asuessani se oli vakituinen maalinostopaikka.
Bauhausissa olen joskus käynyt, se on osoittautunut yllättäen hyväksi höylätavaran ostopaikaksi. Tarvitsen aika usein suorakulmaista höylättyä peruspuutavaraa, ja tavan rautakaupat ovat enemmänkin jauhelihalinjalla eli eri profiileihin pursotettua ja eri kelmuilla pinnoitettua mdf-makkaraa kyllä löytyy, mutta peruspuutavaraa ei tahdo löytyä.
K-Rauta Lanternassa on käytävä lähinnä jos Starkki on jo mennyt kiinni. Tarjouspyyntöihin he eivät vastaa.
Aikanaan Teesi oli hyvä maalien ostopaikka, mutta firmaa ei enää ole. RTV olisi myös Herttoniemessä, pitäisi tsekata. Toistakymmentä vuotta sitten Tampereella asuessani se oli vakituinen maalinostopaikka.
Bauhausissa olen joskus käynyt, se on osoittautunut yllättäen hyväksi höylätavaran ostopaikaksi. Tarvitsen aika usein suorakulmaista höylättyä peruspuutavaraa, ja tavan rautakaupat ovat enemmänkin jauhelihalinjalla eli eri profiileihin pursotettua ja eri kelmuilla pinnoitettua mdf-makkaraa kyllä löytyy, mutta peruspuutavaraa ei tahdo löytyä.
Muutama sananen rautakaupoista.
Bulkkitavaran ostan Turun Byggmaxista. Hinta on suoraan hyllystä about samanhintaista (yleensä halvempaa) kuin muissa kauheella tinkaamisella. Ikinä ei joudu jonottamaan, homma toimii, ja saldot voi tarkastaa netistä.
Maalit lähinnä Kaarinan RTV:ltä. Palvelu saattaa olla asiantuntevaa (pitää käyttää jonotuksessa hiukan pelisilmää, ettei tule mitään sisustusmyyjää), listahinnat kamalia, mutta alennukset yleensä roimia. Valikoima laaja (Uula).
Raision Bauhausista haen vähän erikoisemmat kilkkeet, esim pienraudasta tai LVI-tarvikkeista. Valikoima on poikkeavasta konseptista johtuen hulppea.
Starkkiin on mennyt hermo totaalisesti. Mainostavat kiitettävästi lehdessä, mutta mainostettava tavara on aina jotain kuraerää, epämääräisiä pituuksia puutavarassa ym. Olen ollut mainoksen uhri pari kertaa...
Ja muutenkin Turun Starkin konsepti on jotain käsittämätöntä, eräänä iltana kiertelin rautakauppoja kun hakusessa oli tietyn mittaista kyllästettyä (ihan normi pituus), ajoin Starkin pihalle, etsin tavaran, hinta oli n 1,5 kertainen esim Bauhausin, Byggmaxin tai Rautian hintaan verrattuna. Hain pihamyyjän piilopaikastaan ja kysyin että millä hinnalla tuo lähtee. Vastaus oli töykeä, että sisällä on myyjät jotka laskevat hinnan. No miten sinne sisälle pääsee? Pitää ajaa puomille, käydä kassalle ilmoittamassa, että ei ole mitään ostettavaa, pääsiskö pois, kassa antaa koodin puomiin. Ajan parkkipaikalle (kärry perässä tietty), tepastelen myyntitiskille, jossa jonottaa saatana sata asiakasta. Lähdin tässä kohtaa muualle, mutta tarina olisi jatkunut sitten niin, että tunnin jonottamisen jälkeen olisin päässyt myyjän juttusille, hän olisi laskenut minulle "tarjouksen", joka olisi hyvällä tuurilla voinut olla saman hintainen kuin muissa kaupoissa, olisin mennyt kassoilta ulos, autoon, ajanut auton pihalle, lastannut tavaran, jahdannut trukilla karkuun kaasuttelevaa pihamyyjää kuittaamaan lähetteeni, ajanut pihakassalle, käynyt maksamassa ja ajanut kotiin.
Siirtäkää tämä vaikka maidon ostamiseen ja kysykää itseltänne, onko siinä mitään järkeä? Byggmaxissa ja usein Bauhausissakin homma toimii kuin maidon ostaminen, ja palvelu on vielä ystävällistä. Ei mulla ole aikaa tai hermoja alkaa leikkiä mitään basaaritinkaajaa, kun haluan vaan saatana kymmenen säkkiä s100:ta neljälläkympillä, en kuudellakympillä.
Tietysti olisi voinut soittaa rautakauppoihin, että esim. minkä mittaisena teillä tätä tavaraa on, jolloin 10 minuutin jonottamisen jälkeen info olisi vastannut ja yhdistänyt minut sille sisämyyjälle, jolla ei tietenkään ole hajuakaan pituuksista (jos vastaa), ja hän olisi yhdistänyt minut pihamyyjälle, joka ei vastaa, ja putoan linjoilta. Yritän uudelleen. Ja lopulta saan tietää, että se mainostettu erä on jotain ihan paskaa, ja hajamittaisena.
Isommat hankinnat sitten sieltä mistä halvimman tarjouksen saa. (Ei Velj. Keskinen
)
Bulkkitavaran ostan Turun Byggmaxista. Hinta on suoraan hyllystä about samanhintaista (yleensä halvempaa) kuin muissa kauheella tinkaamisella. Ikinä ei joudu jonottamaan, homma toimii, ja saldot voi tarkastaa netistä.
Maalit lähinnä Kaarinan RTV:ltä. Palvelu saattaa olla asiantuntevaa (pitää käyttää jonotuksessa hiukan pelisilmää, ettei tule mitään sisustusmyyjää), listahinnat kamalia, mutta alennukset yleensä roimia. Valikoima laaja (Uula).
Raision Bauhausista haen vähän erikoisemmat kilkkeet, esim pienraudasta tai LVI-tarvikkeista. Valikoima on poikkeavasta konseptista johtuen hulppea.
Starkkiin on mennyt hermo totaalisesti. Mainostavat kiitettävästi lehdessä, mutta mainostettava tavara on aina jotain kuraerää, epämääräisiä pituuksia puutavarassa ym. Olen ollut mainoksen uhri pari kertaa...
Ja muutenkin Turun Starkin konsepti on jotain käsittämätöntä, eräänä iltana kiertelin rautakauppoja kun hakusessa oli tietyn mittaista kyllästettyä (ihan normi pituus), ajoin Starkin pihalle, etsin tavaran, hinta oli n 1,5 kertainen esim Bauhausin, Byggmaxin tai Rautian hintaan verrattuna. Hain pihamyyjän piilopaikastaan ja kysyin että millä hinnalla tuo lähtee. Vastaus oli töykeä, että sisällä on myyjät jotka laskevat hinnan. No miten sinne sisälle pääsee? Pitää ajaa puomille, käydä kassalle ilmoittamassa, että ei ole mitään ostettavaa, pääsiskö pois, kassa antaa koodin puomiin. Ajan parkkipaikalle (kärry perässä tietty), tepastelen myyntitiskille, jossa jonottaa saatana sata asiakasta. Lähdin tässä kohtaa muualle, mutta tarina olisi jatkunut sitten niin, että tunnin jonottamisen jälkeen olisin päässyt myyjän juttusille, hän olisi laskenut minulle "tarjouksen", joka olisi hyvällä tuurilla voinut olla saman hintainen kuin muissa kaupoissa, olisin mennyt kassoilta ulos, autoon, ajanut auton pihalle, lastannut tavaran, jahdannut trukilla karkuun kaasuttelevaa pihamyyjää kuittaamaan lähetteeni, ajanut pihakassalle, käynyt maksamassa ja ajanut kotiin.
Siirtäkää tämä vaikka maidon ostamiseen ja kysykää itseltänne, onko siinä mitään järkeä? Byggmaxissa ja usein Bauhausissakin homma toimii kuin maidon ostaminen, ja palvelu on vielä ystävällistä. Ei mulla ole aikaa tai hermoja alkaa leikkiä mitään basaaritinkaajaa, kun haluan vaan saatana kymmenen säkkiä s100:ta neljälläkympillä, en kuudellakympillä.
Tietysti olisi voinut soittaa rautakauppoihin, että esim. minkä mittaisena teillä tätä tavaraa on, jolloin 10 minuutin jonottamisen jälkeen info olisi vastannut ja yhdistänyt minut sille sisämyyjälle, jolla ei tietenkään ole hajuakaan pituuksista (jos vastaa), ja hän olisi yhdistänyt minut pihamyyjälle, joka ei vastaa, ja putoan linjoilta. Yritän uudelleen. Ja lopulta saan tietää, että se mainostettu erä on jotain ihan paskaa, ja hajamittaisena.
Isommat hankinnat sitten sieltä mistä halvimman tarjouksen saa. (Ei Velj. Keskinen
Starkki toimii hyvin kun pyytää tarjouksen sähköpostilla, tekee tilauksen samalla menetelmällä ja ottaa tavaran kotiinkuljetuksella. Jos pitää itse mennä paikalle ei ole voittoarpaa. Ei tuollaista kiintesitön ympärijuoksua kukaan tee eli sitten se on hyllynreunahinta tai ei mitään. Mutta ei tässä nurkilla ole oikein vaihtoehtoa. K-Rauta tiedetään ja Bauhausiin asti ei viitsi eikä haluakaan ajaa, kun noita autokilometrejä ihan eettisistä syistä muutenkin yrittää minimoida. Pätevä hankintakanava on omasta talosta puretun tavaran kierrätys uuteen tehtävään esim sivuvinttien raakalaudat maalattuina seinäverhoukseksi ja höylättyinä hyllylaudaksi. Kiusa se on pienikin kiusa.
Tuota 1x4 betonitahraista raakalautaa on kyllä ylenmäärin. Olen miettinyt ruokapöydän disainaamista niistä. Habitaressa kun oli yksi vähän sitä sorttia, siitä jäi idea muhimaan. Omat laudat ovat kyllä vähän rustiikimpia, voisi joko vetää höylällä sileäksi tai sitten tylysti ylitasoittaa ja maalata. Ei sitten tarvitsisi karauttaa IKEAan tai muualle kehäkolmosen varteen pöydän perässä.
Tuota 1x4 betonitahraista raakalautaa on kyllä ylenmäärin. Olen miettinyt ruokapöydän disainaamista niistä. Habitaressa kun oli yksi vähän sitä sorttia, siitä jäi idea muhimaan. Omat laudat ovat kyllä vähän rustiikimpia, voisi joko vetää höylällä sileäksi tai sitten tylysti ylitasoittaa ja maalata. Ei sitten tarvitsisi karauttaa IKEAan tai muualle kehäkolmosen varteen pöydän perässä.
No joo, muissa Turun rautakaupoissa sentään tuo ympärijuoksu on suoritettavissa pihan ja myymälälän yhdistävän oven kautta, mutta Starkissa joutuu ajamaan (tai näin ainakin pihamyyjä minulle sanoi, enkä löytänyt mitään salaovea) pois pihalta parkkipaikalle, ja menemään pääovista sisään. Kyllä yksi timpurikaveri Starkkia kehuukin (onhan varsinkin puutavarassa valikoima varmaan kaupungin laajin), eli juuri etukäteen tilaamalla yrityshinnoilla varmaan ihan ok paikka. Mutta tuntuisi vähän tyhmältä tilata maito S-marketista etukäteen ja tingata hinta sähköpostilla oikeaksi, kun Lidlistä sen voisi suoraan sillä tingatulla hinnalla ottaa hyllystä ja painua kassan kautta kotiin.tarpola kirjoitti:Starkki toimii hyvin kun pyytää tarjouksen sähköpostilla, tekee tilauksen samalla menetelmällä ja ottaa tavaran kotiinkuljetuksella. Jos pitää itse mennä paikalle ei ole voittoarpaa. Ei tuollaista kiintesitön ympärijuoksua kukaan tee eli sitten se on hyllynreunahinta tai ei mitään. Mutta ei tässä nurkilla ole oikein vaihtoehtoa. K-Rauta tiedetään ja Bauhausiin asti ei viitsi eikä haluakaan ajaa, kun noita autokilometrejä ihan eettisistä syistä muutenkin yrittää minimoida. Pätevä hankintakanava on omasta talosta puretun tavaran kierrätys uuteen tehtävään esim sivuvinttien raakalaudat maalattuina seinäverhoukseksi ja höylättyinä hyllylaudaksi. Kiusa se on pienikin kiusa.
Kyllä taas juoksutti että sai ostettua kaikki tarvittavat osat viemärin uusimiseen. Rautiasta ensin, yksi kulmamuhvi jäi uupumaan, sieltä carlsonille hakemaan kyseinen kulma, carlsonilta putkiliikkeeseen hakemaan pantaliittimiä, ei löytynyt kun 110millinen, vielä tarvitsi 50millisen, seuraavaan putkiliikkeeseen, sieltäkin loppunut hyllystä, soitti tukkuun, sieltä löytyi ja eikun tukun kautta kotia. Parin tunnin ostokset 
Kun kesällä turussa työreisulla ollessani päädyin ihmettelemään byggmaxin valikoimaa, mukaani tarttui kolme muovipussillista 110, 70 ja 50mm viemäriosia. Y-haaroja, 45 ast kulmia yms. Olivatten naurettavan halpoja siellä verrattuna esim. k-raudan hintoihin. Onniselta olen nuota yleensä koukannut, mutta töistä pääsee yleensä niihin aikoihin kotia, ettei tukkujen ovet ole enää auki.
Muuten täällä riihimäen suunnalla ei kauheasti oleva vaihtoehtoja rakennuspuolen tavaroiden ostamiseen kuin RTV, josta saa ihan kohtuulliset aleprosentit varsinkin tiliasiakkaana. Jos hämeenlinnaan sattuu olemaan asiaa, niin terrasta tulee jotain aina haettua. K-raudat kierrän kaukaa. Bauhausi olis hyvä, joskus espoossa asuessani tuli suomenojalla vierailtua kerta jos toinenkin. Ehkä ne joskus tännekkin liikkeen avaa?
Kerran kysyin hyvinkään k-raudasta 2x6 mitallistetulle hintaa. Tarve oli n.300m ja aluksi kysyin lähtöhintaa joka oli n. 3,50-3,80€/m. Kun sitten sanoin määrän mille oli tarvesta, tuumasi myyjä, että muutaman sentin metriltä voisi tiputtaa vielä. Risut jäi sinne ja RTV:ltä sain muistaakseni nippa nappa 2€/metri.
Tosin RTV:n rakennustarvikepuolen varastomiesten aktiivisuudessa olisi kyllä vähän toivomisen varaa..
terv Tommi
Muuten täällä riihimäen suunnalla ei kauheasti oleva vaihtoehtoja rakennuspuolen tavaroiden ostamiseen kuin RTV, josta saa ihan kohtuulliset aleprosentit varsinkin tiliasiakkaana. Jos hämeenlinnaan sattuu olemaan asiaa, niin terrasta tulee jotain aina haettua. K-raudat kierrän kaukaa. Bauhausi olis hyvä, joskus espoossa asuessani tuli suomenojalla vierailtua kerta jos toinenkin. Ehkä ne joskus tännekkin liikkeen avaa?
Kerran kysyin hyvinkään k-raudasta 2x6 mitallistetulle hintaa. Tarve oli n.300m ja aluksi kysyin lähtöhintaa joka oli n. 3,50-3,80€/m. Kun sitten sanoin määrän mille oli tarvesta, tuumasi myyjä, että muutaman sentin metriltä voisi tiputtaa vielä. Risut jäi sinne ja RTV:ltä sain muistaakseni nippa nappa 2€/metri.
Tosin RTV:n rakennustarvikepuolen varastomiesten aktiivisuudessa olisi kyllä vähän toivomisen varaa..
terv Tommi