Peltikaton maalauttaminen - hintapohdintaa ja muutakin
katon maalaus
hei!
talon katon maalasi viime kesänä firma
ja oli tosi kallis...
tarjouksia tuli tosi huonosti ja niitä sai odotella
joitakin ihan turhaan... sillä eivät laittaneet
niitä vaikka lupsivat.
mutta en uskalla itse mennä katolle.
talon katon maalasi viime kesänä firma
ja oli tosi kallis...
tarjouksia tuli tosi huonosti ja niitä sai odotella
joitakin ihan turhaan... sillä eivät laittaneet
niitä vaikka lupsivat.
mutta en uskalla itse mennä katolle.
-yökkö-
Työnhintaan ei yleensä vaikuta tehdäänkö se 0,5 vai 0,6 mm tavarasta.Materiaalin hinta sen sijaan on noin neljänneksen kalliimpi.oske kirjoitti:
Vahvuus vaikuttanee hintaan koska teräs on nyt aika hyvässä hinnassaja osaako kukaan vastata suunnilleen kuinka paljon hinta nousee materiaalin/työn osalta esim. prosenteissa jos ei halua kertoa tarkempia hintoja kun otetaan vaikka kymmenesosamillin vahvempi vaihtoehto?
t:oske
Tuo 0,5 mm riittää ainevahvuudeksi mainiosti saumakattoon eikä näinollen ole tarvetta tehdä sitä paksummasta tavarasta.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Mitäs mieltä olette - miten noita pinnoitettuja saa sitten joskus maalattua?Tomppa kirjoitti:Ei ne huonoja ole,kysymys on enemmänkin siitä että kuinka paljon luottaa noihin nykypinnoitteisiin.Nykyäänhän noissa käytetään polyesteri-tai polyuretaanipinnoiteita jotka on olleet markkinoilla kohta kaksikymmentä vuotta,polyesteri kauemminkin,eikä mitään laatuongelmia ole ollut.
Nykyään ei siis enää käytetä noita surullisen kuuluisia pvc-pinnoitteita jotka hilseilivät irti,värit haalistui eikä niitä voinut edes maalata.
Nääs tuttavallani on maatilan ulkorakennusten katot tehty eri valmistajien punaisista jämistä, kaikissa kolmessa on hiukan eri punainen. Hän kysäisi kerran että mitäs mieltä olen millä niitä joskus mahd. maalaamaan..
En tiennyt mitä vastata niin en vastannut yhtään mitään!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Nuo nykypinnoitteet ovat polyesteri tai polyuretaani maalipintoja ja näinollen maalattavissa uudelleen.Mikäli pinnoite on vanha muovipinta(pvc/plastisol) niin maalaus ei onnistu ilman että koko muovipinnoite poistetaan.
Esimerkiksi Tikkurilan Repco pitäisi olla sopiva maali.
Varmimman tiedon eri maalien sopivuudesta uudelleen maalaukseen saa esimerkiksi Ruukin neuvonnasta.
Esimerkiksi Tikkurilan Repco pitäisi olla sopiva maali.
Varmimman tiedon eri maalien sopivuudesta uudelleen maalaukseen saa esimerkiksi Ruukin neuvonnasta.
Tutustuin tuohon vanhaan pvc maalin korjaukseen kesällä! Yksikään maalifirma ei anna takuita maalin pysyvyyteen, ei edes pellin valmistaja ja osa ilmoitti suoraan, ettei onnistu, koska vaadin että maalin pitää pysyä vähintään viisi vuotta, siis viisi vuotta oli maalin valmistajille liian pitkä aika?
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
Tuon aiemmin mainitsemani Tikkurilan Repco sopii valmistajan mukaan myös pvc-pintaan...Kysyitkö siis myös Tikkurilasta?whiski kirjoitti:Tutustuin tuohon vanhaan pvc maalin korjaukseen kesällä! Yksikään maalifirma ei anna takuita maalin pysyvyyteen, ei edes pellin valmistaja ja osa ilmoitti suoraan, ettei onnistu, koska vaadin että maalin pitää pysyä vähintään viisi vuotta, siis viisi vuotta oli maalin valmistajille liian pitkä aika?
http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/t ... uct_id=117
Itse en usko että pvc-pinnassa pysyy mikään maali.Rautaruukki kun on noita korjannut takuuseen niin useimmiten vaihdetaan pellit kokonaan uusiin.Jos on päädytty maalaamaan niin pvc-pinta on poistettu kokonaan ja vasta sitten maalattu.
Myös Tikkurilasta kysyttiin, sitä en tosin tehnyt minä, vaan eräs rakennusmestari, joka tunsi sieltä jonkun pomon? Jonka vastaus oli ihan yksiselitteinen. Poistakaa kaikki vanha pinnoite, käsitelkää jollain ihmelitkulla ja rukoilkaa, että se maali pysyy siellä sitten, joten ei ollut kovinkaan luottavainen Repcon pysyvyyteen, se että se sopii, ei tarkoita että se pysyy pvc- pinnassa kiinni.
Wanha wirttynyt Whiski
Tuskin löydät sitä mistään präntistä
! Tosiasia on vain niin hassu, että ei ole ensikerta, kun myyjä on sanonut, ettei itse laittaisi tuotetta mihinkään, vaan kun on leipä tienattava, niin sama se miten sen tienaa
!
Yksi esimerkki oli myyjä joka myy jatkuvasti laminaattia, eikä mistään hinnasta laittaisi itselleen sitä. Nauroi vain, että ei ole oma päänsärky, kun noita halutaan ostaa!
Toinen tuote oli lateksimaali sokkeliin, vaikka kuinka yritti sanoa, ettei se pysy siinä, niin asiakas oli toista mieltä, kun se edellinenkin lateksi kesti ainakin viisi vuotta, niin miksei tämä sitten kestä yhtä kauan? Silloin on saman tekevää mitä mieltä myyjä on asiasta! Asiakas kun on aina oikeassa, vai onko? Tällöin ei ole mitään muuta väliä, kuin se että maali sopii sokkeliin, eihän siinä tarvitse todistaa, sopiiko sokkelin pinta maalin kanssa yhteen ja pysyykö se siinä kauemmin kuin esm viisi vuotta?
Yksi esimerkki oli myyjä joka myy jatkuvasti laminaattia, eikä mistään hinnasta laittaisi itselleen sitä. Nauroi vain, että ei ole oma päänsärky, kun noita halutaan ostaa!
Toinen tuote oli lateksimaali sokkeliin, vaikka kuinka yritti sanoa, ettei se pysy siinä, niin asiakas oli toista mieltä, kun se edellinenkin lateksi kesti ainakin viisi vuotta, niin miksei tämä sitten kestä yhtä kauan? Silloin on saman tekevää mitä mieltä myyjä on asiasta! Asiakas kun on aina oikeassa, vai onko? Tällöin ei ole mitään muuta väliä, kuin se että maali sopii sokkeliin, eihän siinä tarvitse todistaa, sopiiko sokkelin pinta maalin kanssa yhteen ja pysyykö se siinä kauemmin kuin esm viisi vuotta?
Wanha wirttynyt Whiski
Tämähän on päivän selvä asia.whiski kirjoitti:Tuskin löydät sitä mistään präntistä!
On hyvinkin edesvastuutonta että noinkin iso ja arvostettu(?) firma kuin Tikkurila tuoteselosteessaan kertoo että tuote sopii ko. tarkoitukseen vaikka tietävät sen itsekin että näin ei ole.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Tai sitten tuote sopii tarkoitukseen jos kohde on täysin sellainen kuin käyttöohjeet edellyttävät!
Epäilen että Yki-sokkelimaalin kohdalla on näin. Ihmettelin tuossa männä kesänä pienkerrostalossamme että miten on sokkelista noin pahasti kapillaarin ansiosta maali rapissut, ettei olis kukaan vaan maalannut väärällä maalilla.
No, syy selvis kun siivosin pannuhuonetta, löytyi purkki samanväristä Yki-sokkelimaalia. No lateksiahan se.
Epäilen että Yki-sokkelimaalin kohdalla on näin. Ihmettelin tuossa männä kesänä pienkerrostalossamme että miten on sokkelista noin pahasti kapillaarin ansiosta maali rapissut, ettei olis kukaan vaan maalannut väärällä maalilla.
No, syy selvis kun siivosin pannuhuonetta, löytyi purkki samanväristä Yki-sokkelimaalia. No lateksiahan se.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
-
Labyrint64
- Jäsen

Itse olen kyllä hieman eri mieltä. Tuo kotitalousvähennys on vähän niinkuin kusetusta. Toki siitä muutaman satasen saa takaisin mutta jos katto maksaa kahdeksan tonnia ja työt vaikka neljä niin takaisin saat 1200 eskoa - jos puolisokin ottaa vähennyksen.Tomppa kirjoitti:Jos asusit tässä meidän nurkilla niin voisin suositella muutamaakin seppää jotka tuon homman tekisi huomattavasti halvemmalla mutta ei välttämättä kuitilla.Onhan kuitilla teettäminen ihan fiksua varsinkin kun tuo kotitalousvähennys on käytettävissä.
Ja sitten et enää saman vuonna teetä yhtään remonttia josta saisit vielä kotitalousvähennyksen. Itse olisin palkannut rännifirman laittamaan sadevesikourut mutta liian kallista. Mielelläni olisin maksanut pyydetyn summan jos olis voinut vielä tänä vuonna vähentää verotuksessa mutta kun limiitti on täynnä niin siinähän olet. Noh, puolentoista viikon päästä pääsee taas teettämään töitä :D
On lisäksi mielestäni naurettavaa että siivoustyötä saat teettää 2000 eurolla / hlö eli perhe saa teettää neljällä tonnilla mutta remonttia vain kahdella. Mikä logiikka? Jos meillä olisi niin paljon rahaa että palkkaisimme siivoojan niin ei luultavasti olisi mitään ongelmia maksaa teetetystä työstä täysiä verojakaan.
Joo kyllähän tuo kotitalousvähennyksen hyöty on varsin minimaalinen.Täytyy kuitenkin myös muistaa vastuukysymykset kun remppoja teettää.Paha on jälkikäteen mitään vaatia huonosti tehdystä työstä jos ei ole kuitilla tehty.
Silloin jos pystyt itse valvomaan työnlaatua ja tiedät että tekijöillä on ammattiylpeys kohdallaan niin tottakai silloin riskit ovat pienet.
Silloin jos pystyt itse valvomaan työnlaatua ja tiedät että tekijöillä on ammattiylpeys kohdallaan niin tottakai silloin riskit ovat pienet.
-
Labyrint64
- Jäsen

Juuri siksi pitää tehdä itse kaikki. On jotensakin hassua että jos oikeasti olisi huolissaan kaikista vastuukysymyksistä ja haluaisi saada kaikki hoitumaan pykälien mukaan niin juuri mitään ei voisi tehdä itse vaan kaikki pitäisi teettää.
Itse olen ollut sähkömiehenä niin rakennuksilla kuin teollisuudessa ja tiedän miten asiat siellä tehdään. Usein ns. ammattilainen jättää sokeripalan ruuvit löysälle jne... kun on kiire ja tehdään urakalla. Itselle ei moinen sopinut joten vaihdoin alaa. Nyt itse teen oman talon sähköjä ja luotan omiin asennuksiin paljon enemmän kuin jos palkkaisin sähköfirman tekemään. Sikäli kiva että sähkötarvikkeita myydään myös "mattimeikäläisille" mutta kaasutarvikkeissa tuli vähän pitkiä katseita kun pyysin paria komponenttia kaasuliettä varten. Myyjä selitti että pitää asennuttaa ja koeponnistaa mutta kun tietää miten liitokset tehdään, mitä ainetta laitetaan, mitä painetta koeponnistuksessa käytetään ja miten liitosten pitävyys tarkistetaan niin ei tässäkään asiassa tarvita ammattilaista.
On ihan ok että on säädöksiä koska olen nähnyt niin monta ulkokäyttöön tehtyä jatkojohtoa jotka on tehty jostain puhelinkaapelista ja eristetty erkkarilla että ihme ettei enemmänkin kuole porukkaa sähkötapaturmiin. Mutta joku roti pitäis olla tässäkin hommassa. Valtio säätää säädöksiä jotta pysyis kontrolli mutta jos noudatat niitä niin ei kenelläkään ole varaa palkata ammattilaista joka pikku kytkentään. Itse huolestuisin sähkö ja putkiasennuksia enemmän virheellisistä ullakoiden eristämisistä yms...
Itse olen ollut sähkömiehenä niin rakennuksilla kuin teollisuudessa ja tiedän miten asiat siellä tehdään. Usein ns. ammattilainen jättää sokeripalan ruuvit löysälle jne... kun on kiire ja tehdään urakalla. Itselle ei moinen sopinut joten vaihdoin alaa. Nyt itse teen oman talon sähköjä ja luotan omiin asennuksiin paljon enemmän kuin jos palkkaisin sähköfirman tekemään. Sikäli kiva että sähkötarvikkeita myydään myös "mattimeikäläisille" mutta kaasutarvikkeissa tuli vähän pitkiä katseita kun pyysin paria komponenttia kaasuliettä varten. Myyjä selitti että pitää asennuttaa ja koeponnistaa mutta kun tietää miten liitokset tehdään, mitä ainetta laitetaan, mitä painetta koeponnistuksessa käytetään ja miten liitosten pitävyys tarkistetaan niin ei tässäkään asiassa tarvita ammattilaista.
On ihan ok että on säädöksiä koska olen nähnyt niin monta ulkokäyttöön tehtyä jatkojohtoa jotka on tehty jostain puhelinkaapelista ja eristetty erkkarilla että ihme ettei enemmänkin kuole porukkaa sähkötapaturmiin. Mutta joku roti pitäis olla tässäkin hommassa. Valtio säätää säädöksiä jotta pysyis kontrolli mutta jos noudatat niitä niin ei kenelläkään ole varaa palkata ammattilaista joka pikku kytkentään. Itse huolestuisin sähkö ja putkiasennuksia enemmän virheellisistä ullakoiden eristämisistä yms...
-
HoppuHanna
- Jäsen

Re: Peltikaton maalauttaminen - hintapohdintaa ja muutakin
Katto uusittiin nyt kesällä ja rahaa paloi pikkasen päälle 13 tonnia. Laitettiin konesaumapeltikatto uusilla kattoturvallisuusjutuilla ja nyt katto saa hapettua pari vuotta. Maalaamiseen ei silloin tarvitse henkilönostinta, vaan luultavasti selviää jonkinlaisilla turvavaljailla, nyt kun katolle voi ne turvallisesti kiinnittää.
Luultavasti isäni ja setäni tulevat silloin maalaamaan...
Luultavasti isäni ja setäni tulevat silloin maalaamaan...