tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Täällä Helsingin Maalaiskunnassa 3*25A päivitys tasolle 3*35A kustantaa 10*39=390 euroa. Minulla tuohon sisältyy piilokustannus, pitää siirtyä maakaapelin käyttöön ja siirtää mittari ulos. No, tämä kun on paritalo niin minulla on edessä vähän isompi päivitys, 3*25 ==> 3*50 eli noin tuhat euroa tuohonkin (mittariloota on jo ostettu, maakaapeli vedettynä tontin nurkalle).

Eli yritän sanoa, Tuuma, ettei tuo sähköliittymän päivitys sinulle kummoisia maksaisi.

3*25A*230V=17,2 kW eli kyllä tuostakin se 9 kW löytyy jos vain kuormat ovat suht' tasan jaettuna eri vaiheille. 3*35*230=24,15 kW välttäisi jo talosi lämmittämiseen ykkösen copillakin. Vakavasti harkittava vaihtoehto, mikäli kattilaasi iskee vanhojen herrojen vaivat (laskee alleen).

Muuten, olisi kivampi, jos talon pumppusydeemit jaksaisivat puhkua tuonne -20 asteen pinteeseen asti ja kernaasti vielä kakkosta lähentelevällä COPilla; lämpötila sahaa aika usein tuossa kymmenen pakkasasteen molemmilla puolilla vähän vuorokaudenajasta riippuen.
Juu eihän tuo kustanna mitään mutta perusmaksut nousisi ja nyt tuo öljyn hintakin on taasen kohillaan (tuskin tosin kauan). Kyllä kai tuo johonkin -20°C voi vielä tuottaakin mutta silloin olisi pitänyt valita seuraava malli, jotta tän mökin lämmöntarpeen tyydyttäisi. Öljyä tämä talo syö silloin 10-12 litraa/pvä, joka on noin 100-120kWh/pvä. Jos hyötysuhde on tämän hetken öljyn hinnalla -20°C:ssa jotain 1,25 niin kannattaisihan sekin, laite tosin on kaksi kertaa kalliimpi. Tuo idea ostaa nyt uusi tai vähän käytetty öljykattila on aika mainio.

Nyt kun ollaan oltu pelkästään tuon VILP:in varassa kun ei tuota valoilmiötä taivaalla näkynyt niin sähköä meni tänään VILP:iin 17kWh ja öljyä olisi mennyt 55kWh, eli taitanee tuo tosiaan kannattaa. Huom, Asennustyö 0 EUR!, sehän tän koko jutun idea on ollut Mitä nyt parit hermot ja kolmet yöunet... Ja jos ei olisi tullut viritettyä kuin VILP pataan kiinni niin sanoisko että olisi ollut helppoa kuin heinänteko :roll: No turha hehkuttaa kun ei tiedä miten talvi tulee pärjättyä, pelko on persiissä että poksahtaa koko juttu ja sitten on kaikilla hauskaa paitti mulla.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Niinhän se on, suo siellä, vetelää täällä. Ei näihin lämmitysasioihin ihan oikeasti fiksua, kohtuuhintaista ratkaisua taida ollakaan. Pää tule vain kipeäksi, kun yötä päivää yrittää löytää viisasten kiveä, jota ei ehkä ole edes olemassa. Vaimoko se muuten oli? Kirjuutit vain, että hermoja meni enemmän kuin yhdet. :?

Totuus taitaa olla se, että sähkön hinta tulee nousemaan aika rankasti ja se tekee pumppuhommat kannattavaksi vain silloin, kun COP on selvästi yli kahden. Voipi olla, että tulevaisuudessa lisäeristäminen alkaa olla ihan oikeasti harkinnan arvoinen vaihtoehto, jopa laskutaitoiselle miehelle. Nykyisin moni ostaa pumppuja ilman että tulee huomanneeksi, että takaisinmaksuaika on pidempi kuin laitteen realistinen käyttöikä.

Edit: Siis jos sähkö on yli kaksi kertaa muita energiamuotoja kalliimpaa riittää kakkosen koppi vasta tiputtamaan sen muiden tasolle.

Öljykattiloita saa halvalla. Kattilan vaihto on vain epämukavampaa ja likaisempaa kuin sukkien eikä ihan kauheasti tee mieli raahata vastarempattuun kellariin kahtasataa kiloa rautaa, jota sisimmissäni en sinne halua: en minä oikeasti öljystä pidä.

Pellettiä voisi harkita, mutta jotenkin tuntuu siltä, että öljymiehet ovat senkin saastuttaneet: puutteellisesti toimivien markkinoiden takia pelletistäkin on hyvää tahtia tulossa spekulatiivinen tuote, jonka hinta ei muodostu valmistuskustannuksista vaan seurailee öljyä. Huoltovapauden ja huolettomuuden suhteen pelletti ei vain ole öljylämmityksen tai kaukolämmön tasoa, sanokoon myyntimiehet mitä tahansa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Niinhän se on, suo siellä, vetelää täällä. Ei näihin lämmitysasioihin ihan oikeasti fiksua, kohtuuhintaista ratkaisua taida ollakaan. Pää tule vain kipeäksi, kun yötä päivää yrittää löytää viisasten kiveä, jota ei ehkä ole edes olemassa. Vaimoko se muuten oli? Kirjuutit vain, että hermoja meni enemmän kuin yhdet. :?

Totuus taitaa olla se, että sähkön hinta tulee nousemaan aika rankasti ja se tekee pumppuhommat kannattavaksi vain silloin, kun COP on selvästi yli kahden. Voipi olla, että tulevaisuudessa lisäeristäminen alkaa olla ihan oikeasti harkinnan arvoinen vaihtoehto, jopa laskutaitoiselle miehelle. Nykyisin moni ostaa pumppuja ilman että tulee huomanneeksi, että takaisinmaksuaika on pidempi kuin laitteen realistinen käyttöikä.

Edit: Siis jos sähkö on yli kaksi kertaa muita energiamuotoja kalliimpaa riittää kakkosen koppi vasta tiputtamaan sen muiden tasolle.

Öljykattiloita saa halvalla. Kattilan vaihto on vain epämukavampaa ja likaisempaa kuin sukkien eikä ihan kauheasti tee mieli raahata vastarempattuun kellariin kahtasataa kiloa rautaa, jota sisimmissäni en sinne halua: en minä oikeasti öljystä pidä.

Pellettiä voisi harkita, mutta jotenkin tuntuu siltä, että öljymiehet ovat senkin saastuttaneet: puutteellisesti toimivien markkinoiden takia pelletistäkin on hyvää tahtia tulossa spekulatiivinen tuote, jonka hinta ei muodostu valmistuskustannuksista vaan seurailee öljyä. Huoltovapauden ja huolettomuuden suhteen pelletti ei vain ole öljylämmityksen tai kaukolämmön tasoa, sanokoon myyntimiehet mitä tahansa.
Asia voisi olla tosiaan pään kanssa helpompaa kun asuisi lämpimimmissä maissa. Viisasten kivi löytynee ehkä Auringosta mutta säilöminen on liian kallista tällä hetkellä. Jospa nuo tuolla päiväntasaajalla käärmeiden seasta oivaltaisi että tekisi Auringosta vetyä ja kuskaisi sen tänne polttokennoihin niin siinä olisi heille oiva tulon lähde ja kas vain olisikin köyhimmät maat sekoittaneet koko kuvion ja me näissä kylmissä maissa kärsisimme nälänhätää ja kylmyyttä...

Kyllä kai täs on mennyt koko perheen hermot välillä :-D Ei nyt pahasti mutta kun tekee leipätyön niin sitten odottaa tämmöinen pakkopulla nimeltä lämmitys niin kyllä venyä saa. Toisilta luonnistuu helpommin mutta kun itsekin tarvitsee omaa aikaa niin se sitten ryöstetään jostain.

Tuo lisäeristäminen tietty olisi fiksuinta niin ei tarvisi mitään ihme vimpaimia hyrisemään mutta kun lasken niin yläkerran remppa oli 35000-40000 niin aikamoinen kuoletusaika silläkin tavalla on. Julkisivu on odottamassa remonttia = 10000-20000 sitten alakerta ehkä jotain 30000 sitten kuisti ehkä 15000 ja lopulta kellari 25000. Koko lysti tähän taloon siis 130000 = 650m2 Aurinkokeräimiä tai 59 VILP:iä :shock: Nooo, pitäähän tuo sisällään siis kaikkea muutakin tuon eristyksen lisäksi mutta siinä vaiheessa olisi syytä tehdä ja hinnat on arvioita paitsi yläkerran osalta, joka tosin vielä kesken.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kylmien ja pohjoisten maiden hyvinvointi perustuu maltilliseen väkilukuun. Jos väkiluku kaksinkertaistuu kolme kertaa yhden miehen eliniän aikana ei köyhyyttä pysty välttämään. Toisaalta, syntyvyys laskee vasta, jos yhteiskunta vaurastuu ja naisten asema yhteiskunnassa paranee.

Ultimaten sivuilla antavat ymmärtää, että kaasukierukan kautta varaajaan lämpönsä luovuttavat vilpit ovat hyötysuhteeltaan parempia kuin sisäyksikölliset mallit. Harkitsitko kaasukierukkamallia missään vaiheessa? Kokonaissysteemistä olisi tullut silloin aivan erilainen.

Meilailin muuten hintakyselyn Meyervastukselle. He valmistavat putkilämmittimiä, ehkä myös tuollaisia noin 3 kW laitteita joita voisi riputella sinne tänne patterikiertoon niiden päivien varalta, kun vilpiltä on veto poissa.

Tuolla lampopumput.infossa esitin myös ajatuksen radiaattorin sisälle laitetusta lämpövastuksesta, joka muuttaisi aivan tavallisen vesikiertoisen radiaattorin kiertovesilämmittimeksi: eipä tuosta kukaan innostunut. Muutoinkin hieman huonosti minulle sopiva foorumi, kovasti totisella asialinjalla ja moderaattorit hereillä (täällä rintamamiestalo.fi:ssä moderaattorit luopuivat turhasta työinnosta joskus välirauhan aikana).

Minulta meni vähän hinku lämmitellä vilpillä käyttövettä. Joku kirjoitti, että Motivan mukaan käyttöveden lämmittämiseen kuluu tyypillisesti 1000 kWh per asukas: ihan ilman vilppiäkin se on vain vajaa satanen. Vilppikään ei tuota kuluerää nollaisi, eli käyttövesivilpin hyödyksi jäisi vain noin 50 euroa per henkilö. Miehelle, jonka kipeillä hartioilla on 50 - 55 MWh vuodessa haukkaava talo, tuo on yhtä oleellista kuin Maamme-laulun kuudes säkeistö. Motiva motivoi unohtamaan energiansäästön.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Kylmien ja pohjoisten maiden hyvinvointi perustuu maltilliseen väkilukuun. Jos väkiluku kaksinkertaistuu kolme kertaa yhden miehen eliniän aikana ei köyhyyttä pysty välttämään. Toisaalta, syntyvyys laskee vasta, jos yhteiskunta vaurastuu ja naisten asema yhteiskunnassa paranee.

Ultimaten sivuilla antavat ymmärtää, että kaasukierukan kautta varaajaan lämpönsä luovuttavat vilpit ovat hyötysuhteeltaan parempia kuin sisäyksikölliset mallit. Harkitsitko kaasukierukkamallia missään vaiheessa? Kokonaissysteemistä olisi tullut silloin aivan erilainen.

Meilailin muuten hintakyselyn Meyervastukselle. He valmistavat putkilämmittimiä, ehkä myös tuollaisia noin 3 kW laitteita joita voisi riputella sinne tänne patterikiertoon niiden päivien varalta, kun vilpiltä on veto poissa.

Tuolla lampopumput.infossa esitin myös ajatuksen radiaattorin sisälle laitetusta lämpövastuksesta, joka muuttaisi aivan tavallisen vesikiertoisen radiaattorin kiertovesilämmittimeksi: eipä tuosta kukaan innostunut. Muutoinkin hieman huonosti minulle sopiva foorumi, kovasti totisella asialinjalla ja moderaattorit hereillä (täällä rintamamiestalo.fi:ssä moderaattorit luopuivat turhasta työinnosta joskus välirauhan aikana).

Minulta meni vähän hinku lämmitellä vilpillä käyttövettä. Joku kirjoitti, että Motivan mukaan käyttöveden lämmittämiseen kuluu tyypillisesti 1000 kWh per asukas: ihan ilman vilppiäkin se on vain vajaa satanen. Vilppikään ei tuota kuluerää nollaisi, eli käyttövesivilpin hyödyksi jäisi vain noin 50 euroa per henkilö. Miehelle, jonka kipeillä hartioilla on 50 - 55 MWh vuodessa haukkaava talo, tuo on yhtä oleellista kuin Maamme-laulun kuudes säkeistö. Motiva motivoi unohtamaan energiansäästön.
Ensimmäinen kappale: Joo kaiken takana on nainen, olet oikeassa.

Toinen kappale: Harkitsin juurikin pitkään tuota versiota ja moni asia sitä puolti, esim. kylmäaine tuskin jäätyisi ulkona ja varmaan parempi hyötysuhde kun luovuttaa energiansa suoraan pönttöön, kai siitä jotain hyötyä on mutta ei se varmaan hirveän suuri ero ainakaan nyt kokemuksien puolesta ole luovuttaako lämmön ulkona veteen vai sisällä. "Kevyempi" ei kuitenkaan riittäne tähän torppaan, tehojen puolesta. Tuo asennetavuus oli sitten viimeinen niitti, halusin olla maksamatta asennuksesta yhtään mitään ja lainkuuliaisena ajattelin että jääkaapin saan asentaa mutta kylmäaineiden kanssa on syytä olla lupien haltija. Ei silti, tilasin jo aikoinaan varuiksi tuon Ultin tyhjiöpumpun :oops:

Kolmas kappale: Heitätkös tänne myös sitten infoa. Itse ajattelin jotain Webastoa ja sitä sitten syöttäisi polttoöljyllä ja olisi automatiikat ja ajastimet mukana, niinkuin kaupanpäällisinä; pyörivä moottori kun on niin saisi vaikka s.ä.h.k.ö.ä.... Pentele kun ei saisi lähtee ajatus rönsyämään.

Neljäs kappale: Lampopumput.info sivusto on selvästikin enemmän tekniikkaan syventynyt sivusto mutta sen johdosta sieltä kuitenkin saa infoa, jos näihin vanhoihin taloihin väkisin tunkee tätä nykytekniikkaa. En tiedä mutta sait selvästikin aikaan mehevän keskustelun, joka minusta vieläkin toivoo kommentteja vaikka moderaattorit pilkkoi sen osiin. Se kiinnosti monia ja minua ainakin. Linkki tässä: VILP ilman varaajaa ?

Viides kappale: Niin on mennyt minultakin vaikka vuosi sitten ajattelin korjata tuon LKV:hen menevän energian niin loppujen lopuksi ei hirvittävän suurta säästöä tule. Säästöt tulee selvästikin välikauden lämmityksestä. (Jos talvi on leuto).

Nyt kun tänään pohdin tuota lisäeristys hommaa niin muistin että esim. "duppa" sai melkoiset säästöt pelkästään ulkoverhouksen rempalla = tuulensuojalevy ja julkisivu. Sellainen "talvitakin" teko taitanee olla mulla seuraavaksi edessä. "duppa" jos lukee tän niin voisi heittää mitä meni ja mikä oli säästö.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Tuo lisäeristäminen tietty olisi fiksuinta niin ei tarvisi mitään ihme vimpaimia hyrisemään mutta kun lasken niin yläkerran remppa oli 35000-40000 niin aikamoinen kuoletusaika silläkin tavalla on. Julkisivu on odottamassa remonttia = 10000-20000 sitten alakerta ehkä jotain 30000 sitten kuisti ehkä 15000 ja lopulta kellari 25000. Koko lysti tähän taloon siis 130000 = 650m2 Aurinkokeräimiä tai 59 VILP:iä :shock: Nooo, pitäähän tuo sisällään siis kaikkea muutakin tuon eristyksen lisäksi mutta siinä vaiheessa olisi syytä tehdä ja hinnat on arvioita paitsi yläkerran osalta, joka tosin vielä kesken.
Minulla on rempattuna kellari ja asuinkerros, en uskalla laskea, paljonko maksoi, koska vaimo ripustaisi minut omenapuun oksaan jos saisi tietää. :roll:

Jäljellä ovat yläkerta, katot ja julkisivut ja lämmitysjärjestelmä osittain.

Rintsikan omistamisessa on kolme vaihetta:

1. Kuvittelee, että vanhasta saa remontoimalla hyvän alle uuden talon hinnan.
2. Tajuaa, että kyllä se uuden talon hinta tässä menee.
3. (vielä minulla edessä) oivaltaa, että rahaa menee enemmän kuin uuden hinta ja silti on tehty kompromissi tai pari.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Nyt kun tänään pohdin tuota lisäeristys hommaa niin muistin että esim. "duppa" sai melkoiset säästöt pelkästään ulkoverhouksen rempalla = tuulensuojalevy ja julkisivu. Sellainen "talvitakin" teko taitanee olla mulla seuraavaksi edessä. "duppa" jos lukee tän niin voisi heittää mitä meni ja mikä oli säästö.
Hassua, mutta juuri tuota talvitakki-sanaa minäkin olen mielessäni käyttänyt. Minulla on vielä rapattu talo, joka täytyy rapattuna pitääkin: ei helpota ollenkaan näitä manttelijuttuja. Toisaalta minulla on jo ikkunat vaihdettu (saksalaiset jettekivat PVC-ikkunat Virosta ostettuna, eivät puritanistien makuun mutta minä pidän näistä kuin hullu puurosta; hintakin oli järkevä) mikä käsittääkseni on siellä Tuusulassa vielä tekemättä.

Oleellisin pointti lisäeristämisessä on, että jos sen tekee, niin sitten sen on oltava aika järeä. Ei ole mitään järkeä tehdä kallista lisäeristystä, jonka havaitsee lämpölaskusta vasta kolmen desimaalin tarkkuudella laskettaessa. Tällä on tekemistä myös talon jälleenmyyntiarvon kanssa, on vaikea myydä taloa jota epäillään kylmäksi tai energiasyöpöksi.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Rintsikan omistamisessa on kolme vaihetta:

1. Kuvittelee, että vanhasta saa remontoimalla hyvän alle uuden talon hinnan.
2. Tajuaa, että kyllä se uuden talon hinta tässä menee.
3. (vielä minulla edessä) oivaltaa, että rahaa menee enemmän kuin uuden hinta ja silti on tehty kompromissi tai pari.
Aika lailla osuu oikeaan. Nuo mun mainitsemat summat on ikäviä tosiasioita huomata, kaikkea kun ei vielä niissäkään summissa näy... Esimerkiksi hirveä pohtiminen puuttuu, jos sen kustannukseksi haluaa joku laskea.
pvalila kirjoitti: Hassua, mutta juuri tuota talvitakki-sanaa minäkin olen mielessäni käyttänyt. Minulla on vielä rapattu talo, joka täytyy rapattuna pitääkin: ei helpota ollenkaan näitä manttelijuttuja. Toisaalta minulla on jo ikkunat vaihdettu (saksalaiset jettekivat PVC-ikkunat Virosta ostettuna, eivät puritanistien makuun mutta minä pidän näistä kuin hullu puurosta; hintakin oli järkevä) mikä käsittääkseni on siellä Tuusulassa vielä tekemättä.
Ikkunat on täällä mun mielestä (varma en ole) uusittu joskus 60-70 luvun taitteessa kun näyttäisi tuo avausmekanismi siihen aikakauteen sopivalta.Terveet nuo kai on, mitä nyt kiinni menemisien kanssa on hieman säästä riippuen vaikeuksia, saa siis olla. Kellarin autotallin ovet on kyllä nyykähtänyt niin että päivä paistaa keskeltä ihan kunnolla. Samoin kellarin käynti ovi on paha. Ilmanvaihto toimii mutta järkeähän tuossa ei ole. Nyt kun tuon VILP:in ja Aurinkohärdellin putket lymyilee siellä niin huomannut että lämpötila noussut jostain +17°C => +19°C:een. Paluuputki VILP:iin on eristämättä tarkoituksella ja ei tainnut olla ihan fiksu idea kuitenkaan.

Tänään kun tuli viikko täyteen vilppiä niin 100kWh se on jo maistellut suomalaista sähköä. Säästö on siis karkeasti näillä ilmoilla kolminkertainen öljyyn verrattuna mikä on ihan hyvä alku. Vaikkakin voisihan tuo olla parempikin. Nyt seuraavalla listalla olisi kytkeä tuo VILP:in pumppu VILP:in ojaukseen. Nyt se vaan pyörii koko ajan ja se syö ideaa että paluuvesi olisi mahdollisimman kylmää alussa. Nyt se vatkaa koko järjestelmän tasalämpöiseksi eli +45°C:een tällä hetkellä.

Otin muuten yhdestä "pvalilan" ideasta kuvan laittaa ekaks saavi lämpiämään testi mielessä. Selkeää hommaa putkien kanssa ollut... Viimeistely ja putkien siistiminen tapahtunee joskus 2008-2018 :lol:
Liitteet
Testijärjestelmä....jpg
Testijärjestelmä....jpg (43.67 KiB) Katsottu 15313 kertaa
VILP edestä.jpg
VILP edestä.jpg (21.4 KiB) Katsottu 15254 kertaa
VILP takaa.jpg
VILP takaa.jpg (24.47 KiB) Katsottu 15297 kertaa
pvalila
Jäsen
Jäsen

Katteeks käy, sulla on autotalli. Mulla ei, eikä tuu. Tonttia olisi, ja tallille ihan passeli paikkakin. Vaan kun ei saa rakentaa, p-le.

Kun ostin tämän paikan niin mukana nipussa oli kaavakartta, johon ei ollut merkitty vihervyöhykettä. Joka kattaa melkein puolet tonttia eli sen rakentamattoman puolen tien vieressä. Sen minä kyllä tarkastin kunnasta, että kaava kyllä sallisi tähän paritalon plus erillistalon, eli kolme asuntoa - vaan kun ei olekaan paikkaa mihin sen kolmannen tuuppaisi.

En viitsi asiasta haloota nostaa. Tallia lukuunottamatta en tänne enempiä rakentaa tähän hätään haluakaan, ja tuohon tallijuttuun minulla on mielessäni aika raskas kevyttalliratkaisu. Kaava on vanha ja muuttuu aikanaan, ei kunta tätä "maaseutuna" loputtomiin tule pitämään. Osui vain vähän herkkään kohtaan tuo sun kaunis tallikuvas, ovat nuo ovetkin aivan kuin lapsuuteni autotallista (kerrostalon alakerrassa siis) otetut... :cry: :cry: :cry:

"kun vaimo ottaa vallan kotona mies pakenee autotalliin".

Mulla on tallin korvikkeena pieni työhuone kellarissa pannarin vieressä. Kyllä siellä transistoria mahtuu juottamaan ja polttamaan, mutta ei siellä puikko pala eikä lastu lennä. Isompikin tallityyppinen tila (maakellari) talosta löytyy, mutta sinne on käynti vain sen asunnon kautta, jonka aion pistää vuokralle. Pannarista muuten haluan tehdä pesutuvan (itselleni, vaimo käytti meillä pesukonetta viimeksi vuonna 1998. No joke).

Tuo sinun vilppisi on järeän näköinen paketti. Et ole mielestäni kertonut siitä kuin tehon, onko sillä nimikin? Omaan käyttööni luulen, että kaksi pientä olisi fiksumpi kuin yksi iso - tässä talossa kun on kaksi asuntoa. Jos tuo vilppisi tekee lämpöä kolmosen copilla, ja öljy maksaa 25% vähemmän kuin sähkö, tekee se öljyyn verrattuna ö-copiksi 2,23.
- Paitsi että se sinun kattilasi on sitä vuosikertaa, että hyötysuhteen heikkous tekee öljykilowatista sinulle saman hintaisen kuin suorasähkökilowattikin on. Jos lohduttaa, niin mun kattila on vielä kertaluokkaa kurjempi... :cry:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Oho, onneksi olkoon: sinustakin on tullut supervip. Niin ne lapset kasvavat... :lol: :lol: :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kun elämä runnoo ja vilppi piiputtaa, voi tuosta auringonlaskun kadun kyltistä nousta mieleen myös Boulevard of Broken Dreams... :-D :(

Vilppi eestä, vilppi takaa;
vilppi istuu, vilppi makaa...
erow
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja erow »

On hienoa lueskella kahden asiaansa paneutuvan ihmisen keskustelua :)

Meillä kun on remppa nyt niin niskan päällä vielä ei ole aikaa eikä rahaa miettiä muuta. Ajatus on laittaa suorasähkölle kun öljy loppuu :)
Ihmetystä on kyllä herättänyt moni asia.
1. 1000L öljyä meni 17.3-> 4-5kk, tällä ajalla oli vanhan puolen patterit irti eikä talossa asu tällä hetkellä siis kuin 2 ihmistä ja koira. (tuntuu paljolta)
2. Lämminvesivaraajaa ei ole ja se mietityttää että kuinka paljon extraa tuo systeemi kuluttaa kun sitä ei ole, tai siis kuinka paljon säästöä tulisi jos sen hankkisi. Ja mitä mallia kannattaisi katsella jos haluaa esim jatkossa aurinkokeräimen liittää siihen.
3. Kuinka lämpimänä "lämpimän kellarin" tulee olla kesäaikaan ettei kostu liikoja. Yläkerrat lämpiävät varmasti aika hyvin ilman pattereita mutta kellari mietityttää.
4. Mitä hyötyä on esim. OUMAN EH-80 säätimestä, kun meillä on kaksi kämppää niin anturit ei vaan voi ajatella fiksusti jos esim toisessa poltetaan takkaa niin lämpö laskisi toisessa??

Näin tällä kertaa lyhyesti. Mie en oo niin fiksu kuin te kaks ja jos olisinkin niin resurssit yläkerrassa ei vaan tällä hetkellä riitä. Lueskellu niin paljon että on vaikea jäsentää kaikkea infoa. :)

kiitti moi
. i i r o
pvalila
Jäsen
Jäsen

erow kirjoitti:On hienoa lueskella kahden asiaansa paneutuvan ihmisen keskustelua :)

Mie en oo niin fiksu kuin te kaks ja jos olisinkin niin resurssit yläkerrassa ei vaan tällä hetkellä riitä. Lueskellu niin paljon että on vaikea jäsentää kaikkea infoa. :)

kiitti moi
. i i r o
Tuuma meistä kahdesta se fiksu on, ja aikaansaava: hänellä vilppi jo vipisee ja omin käsin asennettuna. Minä sain vasta ilpon seinälle ja senkin kävi Pauli Gaddala ripustamassa. Mutta ahkera lukija olen, ja sinunkin projektiasi kovasti seuraillut: se kun on paritalo ja hiukan samalla suunnallakin kuin omani.
erow kirjoitti: 1. 1000L öljyä meni 17.3-> 4-5kk, tällä ajalla oli vanhan puolen patterit irti eikä talossa asu tällä hetkellä siis kuin 2 ihmistä ja koira. (tuntuu paljolta)
2. Lämminvesivaraajaa ei ole ja se mietityttää että kuinka paljon extraa tuo systeemi kuluttaa kun sitä ei ole, tai siis kuinka paljon säästöä tulisi jos sen hankkisi. Ja mitä mallia kannattaisi katsella jos haluaa esim jatkossa aurinkokeräimen liittää siihen.
Onko sinullakin vanha kattila? Taitaa olla niin, että käyttöveden teko varsinaisen lämmityskauden ulkopuolella öljyllä (varsinkin jos on vanha kattila) on järkyttävän kannattamatonta toimintaa. Luultavasti meni raiskiolle sinulta monta sataa euroa viime kesänä ja niin meni minultakin, vaan ei Tuumalta, joka meitä viisaampana käytti kunnollista sähköboileria käyttöveden tekoon. Harmittaa, mutta eivät vain paukut riittäneet näiden asioiden hoitamiseen, voimat menivät remonttiin.

erow kirjoitti:
3. Kuinka lämpimänä "lämpimän kellarin" tulee olla kesäaikaan ettei kostu liikoja. Yläkerrat lämpiävät varmasti aika hyvin ilman pattereita mutta kellari mietityttää.
4. Mitä hyötyä on esim. OUMAN EH-80 säätimestä, kun meillä on kaksi kämppää niin anturit ei vaan voi ajatella fiksusti jos esim toisessa poltetaan takkaa niin lämpö laskisi toisessa??
Ei kesällä kannata lämmittää ellei tarkenemisen takia tarvitse. Minulla pannu teki koko kellarista tukalan kuuman. Jos kosteus on ongelma, niin ihan pieni lämmitys vaikka jollain lämpöpuhaltimella kuivaa sen kyllä tai sitten voit hankkia ilmankuivaimen. Itselläni on jossain nurkissa itseseisova ilmastointilaite, jossa muistaakseni on myös kuivaustoiminto; pelkkä ilmankuivain on tällaista laitetta halvempi.

Oumania voi ohjata vaikka ulkolämpötilalla. Ei paritalon lämmitys eroa millään tavalla omakotitalosta: eihän se Ouman tiedä, muodostuuko kahdeksasta huoneesta yksi vai kaksi huoneistoa. Eri juttu, jos toisen kämpän lämpötilaa halutaan laskea esim. ulkomaanmatkan ajaksi.
Muistaakseni sinulla on ilpo, vai oliko niitä kaksikin? Jos ilpo lämmittää Oumanin anturia, voit olla varma, että Ouman laittaa kattilan lomalle: Oumanin näkökulmasta lämmittämisen tarvettahan ei ole, vaikka talon toinen pää todellisuudessa olisi pakkasella. Takka anturin vieressä vaikuttaa tietenkin aivan samalla tavalla kuin ilppi.

Onko sinulla patteritermostaatit kaikissa pattereissa? Jos ne toimivat oikein, niin energiaa ei mene hukkaan vaikka Ouman antaisikin lämpöä shuntista hieman hövelisti. Oumania voit ohjata vaikka sillä ulkotermarilla, tai jos molemmissa asunnoissa on aina normaali huonelämpö, niin jonkin kaukana ilpistä/takasta olevan huoneen lämpötilalla.

- Jos jokaisessa patterissa on patteritermostaatti, ei Ouman säädä yhdenkään huoneen huonelämpötilaa vaan asettaa ylärajan korkeimmalle mahdolliselle huonelämpötilalle.

Koska ilpo lämmittää halvemmalla kuin kattilasi, niin sinun pitää säätää patteriventtiilit niin, että ne aukeavat vasta kun ilpo ei enää jaksa pitää ko. tilaa riittävän lämpimänä.

No niin, nyt on tämä mikro koekäytetty ja pakko painella pikkuasistentin (tytär 7 vee) kanssa junalla kotiin. Kyselit jotain vielä lämminvesivaraajasta, palailen siihen myöhemmin.

Tsemppiä remonttiin!
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuosta fiksusta energiavaraajasta:

Minulla on paritalo, Tuumalla omakotitalo: siksi minulla on pää tuplaten kipeämpänä kuin hänellä. Jos minä joskus myyn tämän talon, niin se kannattaa myydä kahtena asuntona: tätä ajatellen olisi hyvä, että lämmitysjärjestelmät olisivat erilliset.

Asunnot eivät ole myöskään identtiset, uusi ja pieni vaatii vähemmän tehoa kuin vanha ja isompi.

Kaksi pientä vilppiä yhden ison sijasta ei ole ongelma, lisähinta on yllättävän pieni. Tavallaan vikasietoisuuden jne. kannalta kaksi pientä vilppiä on ihan hyvä vaihtoehto jopa omakotitaloon, paritaloon vilppi per asunto istuu vielä paremmin.

Varaajissa tilanne on ihan toinen. Kaksi pientä varaajaa maksaa perhanasti enemmän kuin yksi iso.

Viime aikoina olen hieman kyseenalaistanut varaajan tarpeen yleensäkin, kun lämmitetään vilpillä.

Yleensä varaajan tarve syntyy sitä kautta, kun halutaan vilpillä tehdä myös käyttövettä. Tuuman kokemusten vuoksi olen alkanut epäillä, että aivan tavallinen sähköboileri tuottaa käyttöveden yllättävän tehokkaasti - ja on yllättävän halpa ostaa. Vilppi on kuluva kone siinä kuin kaikki muutkin ja saattaa olla kokonaistaloudellisesti epäedullista jurnuttaa kallista laitetta koko kesä vain käyttöveden takia - varsinkin kun se ei aivan pienen varaajan kanssa pysty riittävästi kuumaa käyttövettä tekemään ja tarvitsee jonkinlaisen tulistuslaitteen (yleensä siis tavallisen sähköboilerin) jatkokseen kuitenkin. Käyttöveden pitää olla myös aika kuumaa, ja vilpit eivät yleensä kovin mielellään reilusti yli 50 asteen vesiä tuota (hyötysuhde kärsii).

Eli yhteenvetona: kiva jos vilpillä voi käyttövettä esilämmittää, mutta on olemassa myös paljon syitä, jotka puoltavat lämmityksen ja käyttöveden ratkaisemista toisistaan erillään.

Tuuma voisi kommentoida tätä hieman, varsinkin tuota vilpin kulumista kesäaikana: sitä emme ole miettineetkään. Noiden aurinkopaneelien ansiosta esilämmitettyä vettä Tuusulassa lienee kesällä riittämiin, haalean veden himossa ei tarvitse vilppiä kesällä kiusata... viini
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Katteeks käy, sulla on autotalli. Mulla ei, eikä tuu. Tonttia olisi, ja tallille ihan passeli paikkakin. Vaan kun ei saa rakentaa, p-le.

Kun ostin tämän paikan niin mukana nipussa oli kaavakartta, johon ei ollut merkitty vihervyöhykettä. Joka kattaa melkein puolet tonttia eli sen rakentamattoman puolen tien vieressä. Sen minä kyllä tarkastin kunnasta, että kaava kyllä sallisi tähän paritalon plus erillistalon, eli kolme asuntoa - vaan kun ei olekaan paikkaa mihin sen kolmannen tuuppaisi.

En viitsi asiasta haloota nostaa. Tallia lukuunottamatta en tänne enempiä rakentaa tähän hätään haluakaan, ja tuohon tallijuttuun minulla on mielessäni aika raskas kevyttalliratkaisu. Kaava on vanha ja muuttuu aikanaan, ei kunta tätä "maaseutuna" loputtomiin tule pitämään. Osui vain vähän herkkään kohtaan tuo sun kaunis tallikuvas, ovat nuo ovetkin aivan kuin lapsuuteni autotallista (kerrostalon alakerrassa siis) otetut... :cry: :cry: :cry:

"kun vaimo ottaa vallan kotona mies pakenee autotalliin".

Mulla on tallin korvikkeena pieni työhuone kellarissa pannarin vieressä. Kyllä siellä transistoria mahtuu juottamaan ja polttamaan, mutta ei siellä puikko pala eikä lastu lennä. Isompikin tallityyppinen tila (maakellari) talosta löytyy, mutta sinne on käynti vain sen asunnon kautta, jonka aion pistää vuokralle. Pannarista muuten haluan tehdä pesutuvan (itselleni, vaimo käytti meillä pesukonetta viimeksi vuonna 1998. No joke).

Tuo sinun vilppisi on järeän näköinen paketti. Et ole mielestäni kertonut siitä kuin tehon, onko sillä nimikin? Omaan käyttööni luulen, että kaksi pientä olisi fiksumpi kuin yksi iso - tässä talossa kun on kaksi asuntoa. Jos tuo vilppisi tekee lämpöä kolmosen copilla, ja öljy maksaa 25% vähemmän kuin sähkö, tekee se öljyyn verrattuna ö-copiksi 2,23.
- Paitsi että se sinun kattilasi on sitä vuosikertaa, että hyötysuhteen heikkous tekee öljykilowatista sinulle saman hintaisen kuin suorasähkökilowattikin on. Jos lohduttaa, niin mun kattila on vielä kertaluokkaa kurjempi... :cry:
Juu, autotalliksi mekin sitä täällä kutsutaan en tosin tiedä miksi. Kauan kauan sitten siellä on autokin näkynyt (kun muutettiin niin ehkäpä vielä toisella viikolla se sinne mahtui) Se on toiminut monena tilana: evakkotilasta mökötystilaan :-) . Jos sulla on ollut lapsuudessa a-talli niin mulla ei ja sekös rassasi silloin kun taivasalla mopoa näpit jäässä yritti viritellä, eli puntit on tasan :-)

VILP on merkiltään Deron ja tuossa kotisivu, joka kiinalaiseen tapaan aukeaa hitaasti en tiedä mutta johtuuko se noin yleisesti heidän äärettömän tiukasta verkkosensuurista?

Niin no vaikka tuo on melko iso niin en näkisi mitenkään sitä esteenä etteikö niitä voisi olla kaksi. Hinta tietty on hieman kalliimpi kuin Ultin pikkuset mutta asentaminen on halvempi = ei kylmäasentajaa, paitsi tietty kun hajoaa tai alkaa käyttäytyä omituisesti. Tuo mun öljykattila on suurin pulmani kun se jouluaattona sitten poksahtaa. Tilanne ei enään kuitenkaan ole katstrofi, sillä Aurinkovaraajassa on vastus, tosin 1500W, mutta siinä on samat kierteet kun VILP:in mukana tulleessa 9kW:n vastuksessa. Ajattelin sen jo laittaa tuohon öljypannuun mutta pannussa oli 2 tuuman kierre ja tässä yhtäkokoa pienempi ja ei se muutenkaan olisi täyttänyt määräyksiä (Ei ylilämpösuojaa eikä koteloa, jossa käyttökytkin) niin jätin sen nurkkiin pölyttymään.
Vastaa Viestiin