Saunaremontti kellariin

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
derjay
Jäsen
Jäsen
Viestit: 16
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 1:20
Paikkakunta: Askainen

Re: Saunaremontti kellariin

Viesti Kirjoittaja derjay »

Hmm. Piikkasin tuossa viimekesänä pannuhuoneen lattian auki. Rakenne oli perinteinen 50mm betoni+bitumi+lattiatasoite. Vaihdoin suhteellisen hyväkuntoiset valurautaiset viemäriputket muovisiin, peitin hiekalla, päälle muovi ja n.50mm valu raudoitusverkkoineen. Mainittakoon että pannuhuoneessa on 3 kuution vetoinen pellettisiilo, enkä halunnut ottaa riskiä siitä, että kosteutta pääsee siirtymään ainakaan siilon lattian kautta pelletteihin. Pannuhuoneen lattia on n.40 cm alempana kuin kellaritilan muut lattiat ja lisäksi pellettisiilon pohja on muodoltaan suppilomainen ja n. 40 cm alempana kuin pannuhuoneen muu lattia. Mitenkäs tuo olisi pitänyt tehdä mielestänne oikein?
Avatar
heikkih
Jäsen
Jäsen
Viestit: 425
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2007 10:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Saunaremontti kellariin

Viesti Kirjoittaja heikkih »

Ai että oikein?
Riippuu monista seikoista:
1) siitä kuinka hyvä lopputulos halutaan
2) mikä on pohjaveden korkeus
3) millainen on talon alusmaan kapillaarisuus
4) miten salaojitus on hoidettu

Jos oikein varman päälle halutaan tehdä niin laitetaan sinne kuopan alle ja ympärille kunnon kapillaarikatkot ja lämpöeristykset.
Se hoituu kätevimmin salaojittavilla lämmöneristeillä.
Tuon alapuolelle salaojitus.
Ja valut ilman muovia.
Kuopan pohjalle viemäröinti tai kuivaksi imevä pumppu.
Olisi oikein oikein.

Jos tekemäsi rempan jälkeen on ongelmatonta, niin onhan sekin oikein.
Paitsi jos joskus tulee ongelmia niin se on sitten väärin.
Vastaa Viestiin