Lämminvesivaraajan teho heikko?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
pekkap
Jäsen
Jäsen

Re: Lämminvesivaraajan teho heikko?

Viesti Kirjoittaja pekkap »

tuuma kirjoitti: Rakenne "pitäisi" olla semmoinen että kylmä vesi menee varaajan juuresta sisään ja lämminvesi tulee putkesta, joka on varaajan "katossa" jolloin ilmataskua ei muodostu. Tuossa tapauksessa jos pätkä sieltä korkealta puuttuu niin siellähän se ilma lymyilee ja pois ei tule ennenkuin sitoutuu hiljalleen veteen.
Ja jos tuo putki on rikki (poikki jostain alhaalta) tai puuttuu, niin eikös siitä tule tuon ilmataskun lisäksi ongelmaksi, että varaaja ei ota lähtevää vettä kuumimmasta paikasta (yläosasta) vaan alhaalta, jossa on kylmää vettä.

Ei vaan ihan ymmärrä miten tuo voisi noin uudessa varaajassa olla viallinen tai puuttua (ne kun pitäisi olla uusissa jäspeissä kait haponkestävää terästä). Jos näin on, niin onpa laadunvalvonta pettänyt pahasti.

Alla yksi esimerkkikuva. Puheena oleva putki on numero 3. kuvassa
Liitteet
varaaja.JPG
varaaja.JPG (22.65 KiB) Katsottu 6999 kertaa
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Mitä raati sanoo noista minun laskelmistani?

Minun mielestäni laitteen sähköinen teho on noiden sähkärin mittausten mukaan luokkaa 1850 W eli ihan normaali, kun otetaan huomioon hiukan normia alempi verkkojännite.

Toisaalta tuo veden lämpenemisen nopeus antaa sadan litran vesimäärälle tehoksi reilusti yli neljä kilowattia.

Eli ainoa järkevä ajatus on tuo, että vettä on alle puolet siitä, mitä pitäisi. Samalla selittyisi näppärästi sekin, että suihkun käyttö kylmentää laitteen nopeasti.

Tuuma, mitä mieltä sinä olet? Laskinko väärin vai onko laitteen sisällä jokin rakennevirhe? Saisiko tuon jotenkin laskettua aivan tyhjäksi ja sitten voisi vesimittarista katsoa, paljonko sinne menee vettä?
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Mitä raati sanoo noista minun laskelmistani?

Tuuma, mitä mieltä sinä olet? Laskinko väärin vai onko laitteen sisällä jokin rakennevirhe? Saisiko tuon jotenkin laskettua aivan tyhjäksi ja sitten voisi vesimittarista katsoa, paljonko sinne menee vettä?
Hmmm. Olen laskenut mun Auringosta saadun arvioenergian Aurinkovaraajaan rajusti sievennettynä ja ilman suurempi yksiköitä näin...

0,0011667 * 100 * 15 = 1,75kWh

Tuo kerroin tuossa tulee kun on nuo Joulet muutettu suoraan kWh:ksi (4,2kJ = n. 0.0011667kWh). Mutta se että tuo antaa poikkeavan tuloksen. Tuo kertoo että 100kg vettä jos lämmitetään 15°C vie 1750W eli varaaja olisikin silloin ihan O.K. :roll: Hitto nyt tuli kiire muihin hommiin pohtikaahan siellä sillä aikaa lisää...

Tai pakko oli vielä jäädä pohtimaan. Eli tuo mun tulos tukee Pvalila:n tulosta sillä tuo 100kg jos lämmitetään niin 1750W pitää lataa sinne tunnin ajan ja jos se tosiaan tapahtuu 24min:ssa niin tarvitaan 2.5 -kertainen teho eli 4375W...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
valtsy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja valtsy »

tuuma kirjoitti:
valtsy kirjoitti:tyhymä kysymys ..mites tuommonen ilmataan?
Ei ole tyhmä kysymys. Paitsi että ei tarvitse.
Sitähän tuota pienessä mielessä arveli, mutta varmistaa se vielä piti että jos kuitenkin on harhainen kuva asiasta :-D
Virheitä tekemällä oppii - tekemään parempia virheitä.
pekkap
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pekkap »

Toisaalta tuo veden lämpenemisen nopeus antaa sadan litran vesimäärälle tehoksi reilusti yli neljä kilowattia.

Eli ainoa järkevä ajatus on tuo, että vettä on alle puolet siitä, mitä pitäisi. Samalla selittyisi näppärästi sekin, että suihkun käyttö kylmentää laitteen nopeasti.
Eikös tuossa alussa sanottu, että lämmitys 80-asteeseen kesti 3 tuntia.
Emme tiedä tulevan kylmän veden lämpötilaa, mutta jos oletetaan aika kylmä vesi (5 astetta) lämmittämiseen menisi energiaa
  • [100 kg * (80 °C - 5 °C) * 4,19 kJ] / 3600 * Kg * °C
    = 8,7 kWh
Eli tuo 3 tuntia antaisi silloin keskitehoksi 2,9 kW (jos lähtölämpötila tosiaan on ollut 5 astetta) eli joko vettä on vähemmän tai lähtölämpötila on isompi.

Mutta sitten toisenlainen aspekti. Yleisesti näkyy väitettävän (mm Motiva), että 10 min suihku kuluttaa n. 4 kWh. Sen mukaan laskettuna tuo 100 litran (80 °C) varaaja riittäisi vähän yli 20 min suihkutteluun.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuota Tuuman muunnosta tuossa hetken pähkäilin, mutta laiskuuttani en jaksanut sitä ihmeemmin laskeskella.

Joka tapauksessa sen verran vielä laskea osaan, että tunnissa on 3600 sekuntia ja muutahan ei tässä oikeastaan tarvita (plus se fakta, että Joule on sama asia kuin wattisekunti eli yhden watin teho sekunnin ajan. Tai yhden Newtonin voiman tekemä työ yhden metrin matkalla. Tai tuhannesosa siitä, mitä minulla on energiaa tässä puolillaan olevassa PepsiMax-lasissa :mrgreen: )

Taitaa nimittäin olla niin, että puolillaan se pönttö tosiaan on. Mikä on vähän kumma juttu, jos se on ehjä pönttö ja sen on ihan ammattilainen asentanut. Jos se olisi vaakaan asennettu pystymalli tai pystyyn asennettu vaakamalli niin voisi jotenkin ymmärtää.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Vaan hetkinen: mihin asentoon te olette pöntön asentaneet? Se voisi käyttäytyä juuri noin, jos se olisi asennettu vaaka-asentoon mutta siten, että laite on ikään kuin se kylki kiinnitysseinää vasten, jonka kuuluu olla seinää vasten vain pystyasennuksessa. Jos tuo laitetaan vaaka-asentoon, kuuluu tuon pystyasennuksessa seinää vasten olevan kyljen ("takakyljen") olla alaspäin, ei missään tapauksessa seinään päin (kts. asennusohjeen kuvat http://www.kaukora.fi).

Tai toisin sanoen: jos laite asennetaan vaakasuuntaan, pitää sen kyljen, joka seinäasennuksessa on eteenpäin, osoittaa vaaka-asennuksessa kohti kattoa.

Tai vielä yhdellä tavalla sanottuna: vaaka-asennuksessa laitetta ei saa asentaa kyljelleen vaan sen pitää levätä selällään.

Tuossa se virhe taitaa olla? Selittäisi ihan kaikki mittaustulokset.
Viimeksi muokannut pvalila, La Tammi 03, 2009 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Tuota Tuuman muunnosta tuossa hetken pähkäilin, mutta laiskuuttani en jaksanut sitä ihmeemmin laskeskella.

Joka tapauksessa sen verran vielä laskea osaan, että tunnissa on 3600 sekuntia ja muutahan ei tässä oikeastaan tarvita (plus se fakta, että Joule on sama asia kuin wattisekunti eli yhden watin teho sekunnin ajan. Tai yhden Newtonin voiman tekemä työ yhden metrin matkalla. Tai tuhannesosa siitä, mitä minulla on energiaa tässä puolillaan olevassa PepsiMax-lasissa :mrgreen: )

Taitaa nimittäin olla niin, että puolillaan se pönttö tosiaan on. Mikä on vähän kumma juttu, jos se on ehjä pönttö ja sen on ihan ammattilainen asentanut. Jos se olisi vaakaan asennettu pystymalli tai pystyyn asennettu vaakamalli niin voisi jotenkin ymmärtää.
1 kWh = 3600 kJ ja siis 4,2kJ on silloin 0,00116666...kWh. Olen saanut aikamoisesti korvilleni tästä mun oikomistavasta tuolla toisella foorumilla :wink: Että älkää aloittako, please.

Pitäisiköhän mun alkaa juomaan kans Max:ia, tuossa pystymalli vaakamalli ajatuksessahan voi olla järkeä ja ihan järkevä selitys, kunnes asianomistaja kumoaa sen :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Pitäisiköhän mun alkaa juomaan kans Max:ia, tuossa pystymalli vaakamalli ajatuksessahan voi olla järkeä ja ihan järkevä selitys, kunnes asianomistaja kumoaa sen :lol:
Aloita vaan, hammaslääkärisi kiittää. Ei ole varmasti terveellisin addiktio mitä on. Kippis.

Minä alan olla niin epätoivoinen, että jos se perhanan pönttö ei lepää kyljellään kuten uskon niin multa alkaa teoriat loppua.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
1 kWh = 3600 kJ ja siis 4,2kJ on silloin 0,00116666...kWh. Olen saanut aikamoisesti korvilleni tästä mun oikomistavasta tuolla toisella foorumilla :wink: Että älkää aloittako, please.
Tuosta 4,2 kJ tulee mieleen kalori, oletko sinä onneton mennyt tappelemaan kaloreista? Etkö sinä tiedä, että kalorisodan häviää aina? Kilot tulevat takaisin... :twisted:
heikkih
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja heikkih »

Kerrostuminen (kuuma vesi kelluu kylmän veden päällä) voisi selittää sen että kyseisellä vastusteholla saadaan varaajasta tietyn lämmitysajan jälkeen tuplasti odotettua kuumempaa vettä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
Tuosta 4,2 kJ tulee mieleen kalori, oletko sinä onneton mennyt tappelemaan kaloreista? Etkö sinä tiedä, että kalorisodan häviää aina? Kilot tulevat takaisin... :twisted:
Piti tavata tuo parikin kertaa mutta sitten muistin mitä äiti opetti kaloreista :-)

Hmmm. 1 kcal ~ 4,2 kJ, tosiaan. Kyllä nämä yksiköt on mukavasti keksitty :roll: esim: noin 1 litran perunasopan lämmittäminen kiehuvaksi vie energiaa... öööö: 1kcal*1l*100°C ~ 100kcall°C, joka on siis selvästikin 0,1167kWh :twisted: mutta syötyäsi 1kg perunasopan, kuinka monta kJ:a on silloin vatsassa?

Meni hyvin korkealle OT:ksi, sori :oops:
tuuma
Jäsen
Jäsen

heikkih kirjoitti: Kerrostuminen (kuuma vesi kelluu kylmän veden päällä) voisi selittää sen että kyseisellä vastusteholla saadaan varaajasta tietyn lämmitysajan jälkeen tuplasti odotettua kuumempaa vettä.
Jep, asiaan. Itsellä Aurinkovaraajassa sekä ylälämmön että alalämmönanturi. Tuosta karkeasti voi laskea keskiarvon, joka on suunnilleen lämpenemä. Missäköhän kohtaa tuo varaajatermostaatin anturi sijaitsee? Jos alhaalla niin silloin ylhäällä +80C°:een asetuksella varmaan lähellä sata ja keskiarvo silloin +90°C. Silloin tuokaan ei riittäisi selittämään koko juttua vaikkakin parantaisi ajatusta että voisikin olla O.K.
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

Hienoa, että näin paljon on monet pohtineet ongelmaamme! Tässä taas näemme miten hyvin täältä foorumilta saa apua. Aina löytyy ihmisiä jotka tietävät asioista enemmän kuin itse tai ainakin ihmisiä, joilla on erilaisia näkökulmia asioihin. :-)

Paljon on tullut ketjuun vastauksia, kun ei ole pariin päivään päässyt lukemaan, koitetaanpa vastata kaikkeen esille tulleeseen...

Varaaja on pystymalli, joka on asennettu pystyyn. Tai ainakin pystymalli ollaan tilattu ja Jäspi lukee ihan oikein päin. Ja tosiaan putkiliikkeestä sen kävivät asentamassa.

Noista laskelmista ymmärrän vain lopputulokset. Fysiikka ei oikein ole ikinä ollut omaa alaa... Mutta siis olemme seurailleet vastauksia ja vaikuttaa siltä että kaikkien mielestä kaiken pitäisi olla kunnossa, lämpimän veden pitäisi riittää, jne... Eli muutkin ovat jo samaa mieltä kanssamme, jossakin on jotakin vikaa. Kaukora antaa ympäripyöreitä vastauksia, joista voi rivien välistä lukea "Asiakas ei osaa käyttää tuotetta. Ei se meidän vika ole, jos heillä lutrataan suihkussa! Olisivat ostaneet isomman varaajan..."

Ämpäritestiä emme saaneetkaan tehtyä viikonloppuna, vaikka niin suunnittelimme. Mutta loppiaisena se tehdään, tuli mitä tuli..! Pitää saada lähetettyä Kaukoralle kaikki tulokset ja ehkäpä myös erilaisia epäilyksiä, mistä ongelma voisi johtua..? Tuntuu kyllä vähän erikoiselta, että asiakkaan pitää tällaisia asioita selvitellä... :roll:
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuulenhovi kirjoitti: Varaaja on pystymalli, joka on asennettu pystyyn. Tai ainakin pystymalli ollaan tilattu ja Jäspi lukee ihan oikein päin. Ja tosiaan putkiliikkeestä sen kävivät asentamassa.

Noista laskelmista ymmärrän vain lopputulokset. Fysiikka ei oikein ole ikinä ollut omaa alaa... Mutta siis olemme seurailleet vastauksia ja vaikuttaa siltä että kaikkien mielestä kaiken pitäisi olla kunnossa, lämpimän veden pitäisi riittää, jne... Eli muutkin ovat jo samaa mieltä kanssamme, jossakin on jotakin vikaa. Kaukora antaa ympäripyöreitä vastauksia, joista voi rivien välistä lukea "Asiakas ei osaa käyttää tuotetta. Ei se meidän vika ole, jos heillä lutrataan suihkussa! Olisivat ostaneet isomman varaajan..."
Pitää muistaa, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä Kaukora on oikeassa: boilereissa on harvoin vikaa ja jos edellinen malli oli 2 kW sadan litran boileri niin sitä on tämä uusikin. Kyllä he varmasti yrittävät olla kohteliaita, mutta heidän kannaltanne te olette vain yksi sadoista asiakkaista, jotka vuosittain asentavat boilerin väärin tai tilaavat väärän tyyppisen mallin. On hyvin harvinaista, että heidän tuotteessaan on oikeasti vika, ja silloinkin se on yleensä ihan selvä vuoto tms.

Ainoa asia, joka boilerissanne on konkreettisesti pielessä, on boilerin lämpötilan liian nopea nousu. Se viittaa siihen, ettei pönttö ole täynnä vettä vaan siellä on myös ilmaa. Tämä saattaa johtua boilerin sisällä olevasta viasta, mutta kovin yleinen sellainen vika ei todellakaan ole! Ja tuo outo mittaustuloskin saattaa tosian olla selitettävissä veden kerrostumisella.

Ämpäritestiä en täysin ymmärrä, aiotteko laskea kuinka monta litraa vettä säiliön sisällä on? Tuo testi kannattaa tehdä tietenkin kylmällä vedellä, mm. ettei polta itseään. Ja oikeasti on kyllä helpompi katsoa vesimittarista, paljonko sinne tyhjennyksen jälkeen vettä mahtuu!

Kaukoran sijasta pistä koville putkimies, hän on paljon todennäköisemmin tehnyt virheen asennuksessa. Ja ainakin hänen pitäisi osata parissa minuutissa selvittää, mikä on pielessä. Onko putkari myös pöntön toimittaja? Silloin teidän ei kannata olla itse suoraan Kaukoraan yhteydessä, koska vastuu sekä työstä että materiaalista on ensisijaisesti sillä taholla, joka on ollut teidän kanssanne sopimussuhteessa.
Vastaa Viestiin