Kumma juttu että tökki, minulla on 9 v ajalta niinkin "laaja kokemus" kuin Linux asentaminen neljään pöytäkoneeseen, yhteen läppäriin ja Raspberryyn.tuuma kirjoitti:
Pariin koneeseen olen tarjonnut jo kauan sitten Linux sitä ja tätä, mopoiksi ovat muuttuneet ja ajureista (ominaisuuksista) puolet kadonneet. Xp takaisin niin ovat jotenkuten edes käytettävissä yhä.
Tämäkin hyytyi linux:illa täysin. Minusta vähän yliammuttua hypeä koko linux. Tokihan se on kaiketi pilattu että yritetty tehdä helposti asennettavaksi mutta molemmat testini olleet täynnä yleistä rautaa ja silloinkaan ei ole uponnut ajurit kuten Xp:ssä, jos ei ole joitain kääntänyt heppoisin ohjein...
Pöytäkoneisiin asentui ilman muuta, niissä onkin vain peruskomponentteja. Olisiko sulla ollut kuitenkin jokin erikoinen komponentti?
Amilo läppärin kanssa oli taistelua silloin kun aloittelin Linuxin kanssa 9 v sitten. Googlea piti käyttää ahkerasti. Nykyinen Lubuntu asentuu Amiloonkin ilman ongelmia vaikka kone onkin liian hidas graafisen tilan käyttämiseksi. Myös verkkotulostimen asennus oli vaikeaa, nykyään sekin menee automaattisesti. Viimeksi oli 3G mokkulan suhteen vaikeuksia, piti asentaa usb-modeswitch.
Linux voi olla vaativampi, toisaalta jos joku juttu tökkii niin apua löytyy tavallisesti netistä. Ihan vain googlettamalla selviää monesti ja foorumeilta voi kysyä. Ongelmat on mahdollista ratkaista konfaamalla kunhan riittää kärsivällisyyttä ja aikaa. Tosin jos tarvitsee ohjelmia joille ei löydy vastinetta Linuxista niin tilanne on toinen.
Linux voi olla myös helppo käyttää, vaimo on nyt käyttänyt pelkästään Kubuntua 2 v, ei ole napinaa kuulunut. Tosin ylläpitovastuu on minulla paitsi tavalliset päivitykset opetin tekemään mutta järjestelmäversion päivitysten tekemistä en näyttänyt. Ei siinä konessa minulla ole ollut mitään muuta tekemistä.

