Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
optimoija
Jäsen
Jäsen
Viestit: 205
Liittynyt: La Touko 02, 2009 11:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja optimoija »

tuuma kirjoitti:
Pariin koneeseen olen tarjonnut jo kauan sitten Linux sitä ja tätä, mopoiksi ovat muuttuneet ja ajureista (ominaisuuksista) puolet kadonneet. Xp takaisin niin ovat jotenkuten edes käytettävissä yhä.

Tämäkin hyytyi linux:illa täysin. Minusta vähän yliammuttua hypeä koko linux. Tokihan se on kaiketi pilattu että yritetty tehdä helposti asennettavaksi mutta molemmat testini olleet täynnä yleistä rautaa ja silloinkaan ei ole uponnut ajurit kuten Xp:ssä, jos ei ole joitain kääntänyt heppoisin ohjein...
Kumma juttu että tökki, minulla on 9 v ajalta niinkin "laaja kokemus" kuin Linux asentaminen neljään pöytäkoneeseen, yhteen läppäriin ja Raspberryyn.
Pöytäkoneisiin asentui ilman muuta, niissä onkin vain peruskomponentteja. Olisiko sulla ollut kuitenkin jokin erikoinen komponentti?

Amilo läppärin kanssa oli taistelua silloin kun aloittelin Linuxin kanssa 9 v sitten. Googlea piti käyttää ahkerasti. Nykyinen Lubuntu asentuu Amiloonkin ilman ongelmia vaikka kone onkin liian hidas graafisen tilan käyttämiseksi. Myös verkkotulostimen asennus oli vaikeaa, nykyään sekin menee automaattisesti. Viimeksi oli 3G mokkulan suhteen vaikeuksia, piti asentaa usb-modeswitch.

Linux voi olla vaativampi, toisaalta jos joku juttu tökkii niin apua löytyy tavallisesti netistä. Ihan vain googlettamalla selviää monesti ja foorumeilta voi kysyä. Ongelmat on mahdollista ratkaista konfaamalla kunhan riittää kärsivällisyyttä ja aikaa. Tosin jos tarvitsee ohjelmia joille ei löydy vastinetta Linuxista niin tilanne on toinen.

Linux voi olla myös helppo käyttää, vaimo on nyt käyttänyt pelkästään Kubuntua 2 v, ei ole napinaa kuulunut. Tosin ylläpitovastuu on minulla paitsi tavalliset päivitykset opetin tekemään mutta järjestelmäversion päivitysten tekemistä en näyttänyt. Ei siinä konessa minulla ole ollut mitään muuta tekemistä.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2289
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 14:44
Paikkakunta: Turku

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

vesahy kirjoitti:
Zaffodi kirjoitti:...tietoturva on aivan eri tasolla, voi unohtaa kaiken maailman virustutkat.
Oli koneessa sitten Linux tai vaikka Tampax, niin en suhtautuisi ihan noin huolettomasti...
Linuxille tai Os-X:lle eli Macin käyttöjärjestelmälle ei tietääkseni vieläkään ole viruksia joten elämä on siltä osin leppoisaa, yhdessäkään koneessa meidän huushollissa ei ole virustutkaa. Jos meillä olisi Windows-koneita niin silloin toki olisikin.
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Zaffodi kirjoitti: Linuxille tai Os-X:lle eli Macin käyttöjärjestelmälle ei tietääkseni vieläkään ole viruksia joten elämä on siltä osin leppoisaa, ....
Joitain artikkeleita on kyllä matkan varrella ollut. Kun en asiaa tarkemmin tunne, niin en pysty kommentoimaan. Itselläni on omppuperheestä vai iPad.

http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288460193409.html
http://www.mpc.fi/kaikki_uutiset/applek ... ta/a799965
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
markokoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1029
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 22:23
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja markokoo »

vesahy kirjoitti:
Zaffodi kirjoitti: Linuxille tai Os-X:lle eli Macin käyttöjärjestelmälle ei tietääkseni vieläkään ole viruksia joten elämä on siltä osin leppoisaa, ....
Joitain artikkeleita on kyllä matkan varrella ollut. Kun en asiaa tarkemmin tunne, niin en pysty kommentoimaan. Itselläni on omppuperheestä vai iPad.
Nuo vaaralliset Java-versiot ovat käyttöjärjestelmästä riippumatta ongelma. Yksi esimerkki että ei auta vaipua ruususen uneen. Toisaalta virukset ja tietoturva ovat taas eri asioita. Virustorjunnan olemassaolo esim winkkarissa ei takaa sitä että teet hommat tietoturvan kannalta oikein. Windowsinkin kanssa pärjää kun pitää koko ajan päivitykset ajantasalla, Javan poissa, Security Essentialsin käytössä ja tärkeimpänä palomuurin takana (mielellään rautasellaisen). Itselläni on pahat kokemukset noista erillisistä virustorjunnoista ja niitten toimivuudesta (itse voisin luokitella osan haittaohjelmiksi) - ovat miljardibisnestä joten toki imago pitää pitää yllä.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2289
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 14:44
Paikkakunta: Turku

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Tuo on ihan totta, haittaohjelmia on ollut ja java kannattaa pitää pois päältä. Kyllähän myös uudemmat windowssit ovat huomattavasti turvallisempia kuin xp jossa leviää todella helposti kaikki virukset.
Mutta määrät on tuota luokkaa että Macille on ollut joku 2 kpl vakavampaa uhkaa viimeisen parin vuoden aikana. Linuxille ei ole tainnut olla sitäkään?
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja tuuma »

optimoija kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
Pariin koneeseen olen tarjonnut jo kauan sitten Linux sitä ja tätä, mopoiksi ovat muuttuneet ja ajureista (ominaisuuksista) puolet kadonneet. Xp takaisin niin ovat jotenkuten edes käytettävissä yhä.

Tämäkin hyytyi linux:illa täysin. Minusta vähän yliammuttua hypeä koko linux. Tokihan se on kaiketi pilattu että yritetty tehdä helposti asennettavaksi mutta molemmat testini olleet täynnä yleistä rautaa ja silloinkaan ei ole uponnut ajurit kuten Xp:ssä, jos ei ole joitain kääntänyt heppoisin ohjein...
Kumma juttu että tökki, minulla on 9 v ajalta niinkin "laaja kokemus" kuin Linux asentaminen neljään pöytäkoneeseen, yhteen läppäriin ja Raspberryyn.
Pöytäkoneisiin asentui ilman muuta, niissä onkin vain peruskomponentteja. Olisiko sulla ollut kuitenkin jokin erikoinen komponentti?

Amilo läppärin kanssa oli taistelua silloin kun aloittelin Linuxin kanssa 9 v sitten. Googlea piti käyttää ahkerasti. Nykyinen Lubuntu asentuu Amiloonkin ilman ongelmia vaikka kone onkin liian hidas graafisen tilan käyttämiseksi. Myös verkkotulostimen asennus oli vaikeaa, nykyään sekin menee automaattisesti. Viimeksi oli 3G mokkulan suhteen vaikeuksia, piti asentaa usb-modeswitch.

Linux voi olla vaativampi, toisaalta jos joku juttu tökkii niin apua löytyy tavallisesti netistä. Ihan vain googlettamalla selviää monesti ja foorumeilta voi kysyä. Ongelmat on mahdollista ratkaista konfaamalla kunhan riittää kärsivällisyyttä ja aikaa. Tosin jos tarvitsee ohjelmia joille ei löydy vastinetta Linuxista niin tilanne on toinen.

Linux voi olla myös helppo käyttää, vaimo on nyt käyttänyt pelkästään Kubuntua 2 v, ei ole napinaa kuulunut. Tosin ylläpitovastuu on minulla paitsi tavalliset päivitykset opetin tekemään mutta järjestelmäversion päivitysten tekemistä en näyttänyt. Ei siinä konessa minulla ole ollut mitään muuta tekemistä.
Hassua, Amilon kanssa enimmäkseen painin... Siinä oleva WLAN nappi eniten tuotti muistaakseni tuskaa ja sitten noissa muissa kokeiluissa WLAN -tikku ja kolmannessa sisäinen WLAN. Ehkäpä olen vain löytänyt sitten ne pahimmat raudat :-)

Mutta ei silti. Hitaita noista on silti tullut. Nyky Linux versiot ovat minusta tosi paksuja. Bloat vaivaa minusta jo niitäkin. On mulla semmoinen hauska versio, joka on USB tikulla ja boottaa siitä suoraan mutta sen kanssa harvoin edes lankaverkkokortti löytyy.

Linux hype on yhä vähän ennenaikaista iloa. Ei silti, en minä vastaan ole jos toimiva joskus löytyy. Kivahan noita on käytellä kunhan saa toimimaan. Ilmaisia lounaita ei tosin vieläkään ole.

******************

Helppohan Linux:iin on viruksia sitten syytää kunhan yleistyvät. Avoin lähdekoodi...

******************

En halua että mielipiteistäni herneitä kenenkään nokkaan sitten menee, Xp:llä kun edelleen kirjuuttelen. Ainoa tapaamani toimiva käyttis :wink:

*****************

Tytär on appleuskovainen. On macbookia, ipadia ja iphonea ja sieltä mulle valunnut jo yksi iPhone vanhuuttaan. Kyselin miksi se menee välillä ihan nakeliin. Vastaus oli että paina Home -nappulaa ja virtanamiskaa samaan aikaan niin se menee ohi :lol: :lol: :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Zaffodi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2289
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 14:44
Paikkakunta: Turku

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Linux ja hype ei taida sopia samaan lauseeseen. Missään nimessä se ei ole mikään kaikkivoipa käyttis mutta perusasiat sillä pääsääntöisesti hoituu.
Apple taitaa tosiaan olla jo uskonto... Mutta valintaani tyytyväinen kuitenkin, kone on viimeksi pitänyt käynnistää uudelleen kuukausia taakse kovalevyn vaihdon yhteydessä :wink:
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Zaffodi kirjoitti:Linux ja hype ei taida sopia samaan lauseeseen. Missään nimessä se ei ole mikään kaikkivoipa käyttis mutta perusasiat sillä pääsääntöisesti hoituu.
Apple taitaa tosiaan olla jo uskonto... Mutta valintaani tyytyväinen kuitenkin, kone on viimeksi pitänyt käynnistää uudelleen kuukausia taakse kovalevyn vaihdon yhteydessä :wink:
Hype, oli tosiaan vähän väärä sananvalinta ko. käyttiksen osalta. Taisin sotkea johonkin muuhun hypetykseen.

Ei siinä mitään. Tykkään linux:ista sitten kun on saanut pelaamaan. Oikeastaan johdonmukaisesti toimiva ja graafisesti todella tyylikäskin, riippuen jakelusta toki!

Ehkäpä suurin ongelma mulla on se että suurin osa omista käyttämistäni ohjelmista ei siihen taivu mutta ei taivu apple maailmaankaan. Kyse on siis vain leivästä :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Jotenkin Linuxit oli mun mielestä parempia joskus liki 10 vuotta takaperin, kevyempiä kuin WinXp löytyi silloin ja aika pitkästi samalla tavalla se peruskäyttö jo sillonkin sujui, nykyään toki laajemassa rautavalikoimassa, mutta edelleen se on se peruskäyttö vain.

Ihan kiva se on toimiessaan, mutta kyllä usein joutui sitäkin käynnistelemään uudestaan, jotenkin ei tykkää valmiustilasta, kuten ei WinXp myöskään, parissa viikossa alkaa olemaan jo muistia turhaan varattuna aika paljon ja toiminnassa erikoisuuksia.

Kone kun ei muuta työtä tee, niin en tuhlaa sähköä siihen silloin kun en käytä, mulla kumminkin läppäri vie sen about puolet käyttösähköstä.

Toi bloatti nykyään tahtoo vaivata ja turhaan pyörivät taustaprosessit, sama kuin uudemmissa windowseissa, että siellä levy alkaa räpisemään ihan omiaan ja sitten kestää käskyjen perillemeneminen. WinXp tekee myös sitä, mutta aika helposti siitä saa ne pois, Linuxissa taisi joutua konsoliin kirjoittelemaan komentoja ja aika monta sivua tekstiäkin sai lukea joistain käyttäjää helpottavista automaatioista, jotka melkein kaikki pitää karsia pois, että loppuisi se satunnainen puutuilu.

Toikin riippuu hyvin paljon distrosta. Gentoo oli joskus 10 vuotta sitten monessa mielessä mukavin distro, siihen kun ei tullut ylimääräistä tauhkaa, mutta se turkaisen kaiken kääntäminen ja vanhentuneet paketit repossa, sekä aika iso työ siinä asennuksessa, kun käsin pitää kaikki asetustiedostot rakentaa, kerneli conffata jne. Ehdottomasti kätevin se oli käyttää silloin sen jälkeen kun sen sai pystyyn.

Linuxissa on toi elinkaari vaan vähän lyhyt, jopa LTS versioilla jotka ovat monessa suhteessa aika vanhentunutta kamaa sisältäviä, ei saa kuin olikohan 4 vuotta käyttistä. Mun käyttämä XP on jo 9 vuotta, alkuperäinen asennus, 2006 vuoden läppärissä, eikä tämä nyt tarvitse mitään muuta kuin kovaa käyttöä.

Flashillä ja Javallahan XP tapetaan, kun niiden uusimmista versioista tiputtavat jossain vaiheessa tuen ja vaikkei uusissa flash ja java versioissa olisi mitään tosiasiallista uutta, niin sivustot jotka noita käyttää ei hyväksy kuin liki uusimman version ja sitten iso osa sivustoista ei enää toimi.

Mitään syytä ei ole miksei XP:llä onnistuisi uusien versioiden käyttö ei varmaan vuosikausiin tule, mutta asennusohjelma ei vaan suostu asentamaan enää jonkin version jälkeen.

Sitten kun se tilanne tulee, toivottavasti en enää tarvitse tietsikkaa lainkaan.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2289
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 14:44
Paikkakunta: Turku

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Kaveri juuri kommentoi naamakirjassa, että olikos se Garminin sykemittarin softa ei enää suostu toimimaan xp:n kanssa vaan herjaa vanhentuneesta käyttiksestä. Eli kannattaa varautua ongelmiin esim. softien päivitysten yhteydessä.
Kehitys kehittyy ja kaikki loppuu aikanaan, esim. Apple tiputti powerpc-tuen eli rosettan käyttiksestään 10.7 versiossa 2011, viimeinen versio jolla toimii on 10.6 snow leopard. Nykymäkit käyttää intelin prosuja ja vanhat tuota IBM:n powerpc:tä, viimeiset powerpc-koneet on tehty 2006.
optimoija
Jäsen
Jäsen
Viestit: 205
Liittynyt: La Touko 02, 2009 11:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja optimoija »

tuuma kirjoitti: Hassua, Amilon kanssa enimmäkseen painin... Siinä oleva WLAN nappi eniten tuotti muistaakseni tuskaa ja sitten noissa muissa kokeiluissa WLAN -tikku ja kolmannessa sisäinen WLAN. Ehkäpä olen vain löytänyt sitten ne pahimmat raudat :-)

Mutta ei silti. Hitaita noista on silti tullut. Nyky Linux versiot ovat minusta tosi paksuja. Bloat vaivaa minusta jo niitäkin. On mulla semmoinen hauska versio, joka on USB tikulla ja boottaa siitä suoraan mutta sen kanssa harvoin edes lankaverkkokortti löytyy.

Linux hype on yhä vähän ennenaikaista iloa. Ei silti, en minä vastaan ole jos toimiva joskus löytyy. Kivahan noita on käytellä kunhan saa toimimaan. Ilmaisia lounaita ei tosin vieläkään ole.

******************

Helppohan Linux:iin on viruksia sitten syytää kunhan yleistyvät. Avoin lähdekoodi...
Enpä tiedä tuosta, luovuin Amilon WLAN käytöstä jo WinXP aikoihin. Totesin että voin yhtä hyvin ja paremminkin käyttää ETH. Aloin myös hankkia pelkästään pöytäkoneita koska aavistin että Linux asennus sujuu helpommin kuin esim. Amiloon. Isommat monitorit ja oletettu parempi kestävyys myös vaikuttivat. Viimeiset kaksi konetta kokosin itse, miksi maksaisin Win? Kaupan halvat koneet on usein kovin äänekkäitä.

Minulla ei ole valittamista Linux-koneiden nopeudesta, riittää tällaiseen peruskäyttöön. Lubuntulla antiikki Amilokin pyörii vaikka ei sitä tulekaan käytettyä. Käytössä olevat koneet on 4 ja 6 v vanhoja, ei ole tarvetta hankkia uusia. Entisaikaan Win paisuminen ajoi koneen uusimiseen.

Eikö XP käyttö esim. pankkiyhteydellä muuttunut riskipitoiseksi jos siitä löydetään reikiä joita ei enää paikata? Miten on Heartbleed bugin kanssa? Linuxiin jo tuli päivitys. Ja eikö Win tavis käyttäjän käsissä helpommin saastu haittaohjelmalla? Linuxiin ei kai asennu haittaohjelmaa käyttäjän oikeuksilla. Turvallisuusfriikit käyttävät Linuxia CD/DVD-levyltä pankkiyhteyksillä.

Valmiustila alkoi minulla toimia hyvin vasta pari vuotta sitten. Kubuntu 12.04 koneessani menee ilman ongelmia, välillä boottaan kernel päivityksen takia. Mutta vaikka Lubuntu ja Debian on lähellä toisiaan, niin Amilossa Debian 7 en saanut toimimaan vaikka kaivelin hieman syvemmältäkin. Toisessa on käännetty kerneliin moduleita enemmän, toisessa on käytetty erillisiä moduleita. Konfit näyttää samoilta. Jokin ero siellä on mutta taidot ja into ei riitä. Linuxissa riittää haastetta. Jos on kiinnostunut niin se on käytännössä ääretön kokonaisuus. Aina riittää uutta opittavaa. Tuskin tavis käyttäjälle niinkuin itsekin vielä Win aikoina olin. Ei vain kiinnostanut mitä siellä konepellin alla on, ei ollut aikaa. Ehkä Linux on vielä harrastajan/prof käyttis tai taviksella pitää olla tukihenkilö lähellä.
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kun FireFox alkoi jumittaa ja hyydyttää koneitani, niin olen siirtynyt Chromen käyttöön. Olen muuten tyytyväinen ja kuormitus näyttää pysyvän kohtuullisena, mutta sen myötä on tullut tuo Ask-hakukone, josta en niin piittaisi. Tekee melkein mitä vaan, niin aina Ask tunkee tuloksineen ruudulle. Millä siitä kätevimmin pääsee eroon?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Avatar
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 873
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 10:34
Paikkakunta: Kiihtelysvaara - idässä
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

isompi leka tänne!
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Noita kahta tihulaista Ask Toolbar ja Ask Updater ei näy missään joten mitenkäs ne poistat? Ei näy Ohjauspanelissa, ei Revo UnInstallerissa, ei selainten laajennuksissa, ei missään. Paitsi silloin kun tulee jokin näppäinvirhe, niin silloin se pullahtaa taas ruudulle tyrkylle.

mitäs nyt kokeillaan? Käyttis on XP Pro.

Edit: sen verran surfailemalla olen saanut selville, että Aska on tainnut luikerella koneeseeni Aviran ilmaisversion asennuksen yhteydessä. Valitettavasti ei poistu vaikka deletoisin koko Aviran. Olisi pitänyt olla tarkkana asennusvaiheessa ja poistaa täpät laatikoista.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
PetteriSeppänen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 189
Liittynyt: Ke Marras 07, 2012 21:57
Paikkakunta: Sipoo

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja PetteriSeppänen »

Poista Isovelichrome ja asenna chromium tilalle.
Vastaa Viestiin