Miten kukaan uskaltaa myydä nykyään?

Rintamamiestaloista ja muusta
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Miten kukaan uskaltaa myydä nykyään?

Viesti Kirjoittaja J&J »

Kyllä mua pelottasisi myydä vähän siitäkin syystä, että tässä talossa jotain vikaa vaikka olisikin. Piilovika, sillä nimellä sitä käsittääkseni kutsutaan. En tiedä mitä esim tämän olkkarin lattian alla on, kun tämä on ainut lattia josta ei lautoja otettu ylös. Tai mitä on keittiön kattopaneeleiden takana. Jos myytäisiin (ei olla aikeissa) ja uusi asukas avais nämä paikat ja siellä olisikin vaikka mitä sienifarmia ja vaikka mitä muuta. Eihän sitä voi tietää kun ei ole itse avannut nähdäkseen näitä. Tai jos uusi asukas vaikka muuttopäivänä saisi astmakohtauksen jo pihassa, ja itse ei vaan oltas niin herkkiä, eikä kylään koskaan olis sattunut ketään astmaatikkoa.
Ja jos ostaja olisikin aivan eri näkemyksillä varustettu esim salaojien ja kellarisaunan suhteen jne.. Vois tulla pian kallis remppalasku perässä.

Ja mun mielestä voi jatkaa pelailua ja myydä purkukuntoisena ihan asuinkäyttöönkin. Itse ostettiin näin tämä talo, ja musta se oli aivan reilua myyjiä kohtaan, kun heistä (perikunta) kukaan ei ollut asunut tässä talossa kymmeniin(?) vuosiin ja viimeinen omistajakin oli kuollut kymmentä vuotta aiemmin, eli heillä ei ollut muuta tietoa talosta kuin että on kauttaaltaan huonossa kunnossa.
Kivimäkeä lainatakseni:
Mua eniten ihmetyttää kyllä se, että myydään ja ostetaan ihan selvää purkukuntoista kukkua, joiden vauriot eivät siis ole edes piilossa.
Ja juuri näin me tehtiin viini Tosin oli niitä vikoja piilossakin.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

^No eihän teidän talo ihan mahdottomalta näyttänyt, hirsitalossa nyt on aina kengittämistä. :wink:
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
joonak
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja joonak »

RisaPeikko kirjoitti:Sitä mä jäin vielä miettimään, että jos kuntotarkastuskulut laitetaan puoliksi ja ostajaehdokas jättääkin ostamatta, niin mites sitten se seuraava ostajaehdokas? Kiittää sitä ensimmäistä? :)
Kyllä, aikainen lintu madon nappaa. Ja onhan se kuntoarvio ollut rahan väärti ensimmäiselle ostajaehdokkaallekkin koska on selvinnyt jotain jonka takia hän vetäytyy kaupasta.

Itse olin paikalla kun tehtiin meidän nykyiseen torppaan kuntoarviota, oli erittäin opettavainen tapahtuma. Maksettiin arvio puoliksi myyjän kanssa. Tästä tulikin mieleeni pieni tarina:

Talo alkoi olla jo aika hyvin käyty läpi. Oltiin tarkastajan kanssa yläkerrassa ja oltiin todettu jo aikaisemmin että yläpohjassa toisella lappeella on purut aluslaudoitusta vasten. Hän sitten ehdotti että mitataan kosteudet eristeistä ja kysyi minulta (ostajaehdokas) että mistä kohdasta voidaan porata reikä eristeisiin. Ihmettelin että eipä ole mun talo että paha on tuohon sanoa mitään, hän sitten tokaisi "Niin, no mutta kyllä sä tän ostat, terve talo". Vastasin "Jaa, no sitten mitataan ainakin kahdesta kohtaa" ja näytin paikat joihin porattiin reiät. :-D
kortexx
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kortexx »

Minä olen kyllä vieläkin sitä mieltä, ETTÄ ...! Kyllä vanhan talon ostajan pitää ymmärtää ostavansa vanha talo. Myyjän vastuu on ihan täysin kohtuuton nykyisin.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

kortexx kirjoitti:Kyllä vanhan talon ostajan pitää ymmärtää ostavansa vanha talo. Myyjän vastuu on ihan täysin kohtuuton nykyisin.
Oon ihan samaa mieltä. Kyllä vanhan talon ostajan on ymmärrettävä, että vanha talo on vanha talo. Samaan aikaan olen sitä mieltä, että kusettaa ei saa.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Käsittääkseni kummaakin puolelle riittää koijareita, monen mielessä rahastus.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

kortexx kirjoitti:Minä olen kyllä vieläkin sitä mieltä, ETTÄ ...! Kyllä vanhan talon ostajan pitää ymmärtää ostavansa vanha talo. Myyjän vastuu on ihan täysin kohtuuton nykyisin.
Vanha on vanha. Mutta vanha voi olla myös mätä vanha. Siksi se ostaja on suojattu.

Onhan se raju suoja, mutta toisaalta miksi jollakin pitäisi olla oikeus myydä hyvältä näyttävää p:tä, riippumatta tietoisuuden tasosta ja tahallisuudesta. Tai sitten pitää olla hinta sen mukainen, että yllätyksiä voi tulla.

Jos keskivertorintsikka pk-seudulla maksaa alk 270.000e, niin ne on niin isoja rahoja ettei ostajilla ole sen jälkeen varaa - saati ole kohtuullista - että ostaja korjaa pilaantunutta ja mätää omaan laskuunsa.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Komppaan Kulmalaa: kun uudet talot on kalliita ja pienillä tonteilla, niin niiden hintataso heijastuu isommilla tonteilla oleviin vanhempiin taloihin. Täällä Keski-Suomen kasvukeskuksessa on rupiset töllitkin arvotaloja hintojen rakettinousun perusteella. Vanhaa rahassa millillä ei saa enää mitään.

(Muks! Lyö päätä seinään: jätin juuri ennen euroon siirtymistä ostamatta erään mansardikattoisen alkuperäiskuntoisen talon ekaksi talokseni, kun hintaa oli melkein 700 000 mk; se olis nyt melkein maksettu)
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
almasi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja almasi »

Hyvin uskaltaa myydä kun rehellisesti kertoo kaikki tietämänsä viat talosta ja rakenteiden kunnon niiltä osin kun on tiedossa, sekä paikat joissa itse epäilee että voi olla ylläreitä.

Jos ostaja on tietoinen, että vaikka astianpesukone on joskus vuotanut, ei myyjä ole korvausvelvollinen vaikka koko keittiön lattia olisi mätä. Ostajan pitää ottaa myös selville mitä on ostamassa.

Kiinteistönvälittäjillä ja kuntotarkastajilla on kumminkin tapana vähätellä mahdollisia vaurioita ja useimmiten ostajakin vasta myöhemmin sisäistää kaiken kerrotun talon kunnosta.
Kyytsis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Myyjän paras suoja on kertoa ja esittää dokumentit kaikesta mitä tietää. Ei voi kertoa liikaa, mutta on helppoa jättää jotain kertomatta joka myöhemmin voi olla oleellista.

Eli kamera mukana kun remppaa, kaikki paperit talteen ja järjestykseen. Myydessä ne on helppo esittää ja siirtää ostajalle tai o.kandidaatille. silloin siirtyy paljon siitä riskistä ostajalle.

Salaiset virheet ovat sitten erikseen ja ne ovat kaikkien kannalta harmillisia.

Kun noita taloja tuli viime vuonna kierreltyä niin aika harvasta talosta löytyi tietoa että mitä on tehty ja miten. Myyjä ottaa riskin tällöin. Yksi talo oli mistä löytyi todella asiallinen talokirja , meni muuten heti kaupaksi ja hyvään hintaan.

Viesti Kirjoittaja tessu »

Myydäänhän niitä käytettyjä autojakin vähän eriperiaatteilla,toiset saa korjautettua liikkeen nimiin mutta yksityinempä ei paljoa takuita jakele
Jenkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jenkka »

Kulmala kirjoitti: Jos keskivertorintsikka pk-seudulla maksaa alk 270.000e, niin ne on niin isoja rahoja ettei ostajilla ole sen jälkeen varaa - saati ole kohtuullista - että ostaja korjaa pilaantunutta ja mätää omaan laskuunsa.
Usein tietysti rmt:t ovat keskustan lähellä hyvin kalliilla tonteilla. Eli tuosta 250-400.000 järkyttävästä hinnasta tontin osuus saattaa olla hyvinkin jopa 80% kauppahinnasta, kuten omassa kaupassanikin oli. Ei näistä pelkistä lastikoista kukaan satoja tuhansia maksa - kauppahinta kun muodostuu siitä sijainnista....eli tontista.

Vaan olishan se kiva, kun 100keur sais talon ja 200.000 tontin- ostaisin viini
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

PetteriKivimäki kirjoitti:^No eihän teidän talo ihan mahdottomalta näyttänyt, hirsitalossa nyt on aina kengittämistä. :wink:
Jep, ja kaikkea muuta "pientä" kivaa, mitkä oli aiheutuneet huolimattomasta ja välinpitämättömästä talon omistamisesta.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

tessu kirjoitti:Myydäänhän niitä käytettyjä autojakin vähän eriperiaatteilla,toiset saa korjautettua liikkeen nimiin mutta yksityinempä ei paljoa takuita jakele
Toki. Koskas ostit viimeksi 300.000 euroa maksavan auton?
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Kulmala kirjoitti:
tessu kirjoitti:Myydäänhän niitä käytettyjä autojakin vähän eriperiaatteilla,toiset saa korjautettua liikkeen nimiin mutta yksityinempä ei paljoa takuita jakele
Toki. Koskas ostit viimeksi 300.000 euroa maksavan auton?
_käytetyn_auton..
Vastaa Viestiin