Erilainen sauna

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
madde
Jäsen
Jäsen

Re: Erilainen sauna

Viesti Kirjoittaja madde »

kalkkivellin voi tehdä itse eli ostaa rautakaupasta sammutettua kalkkia ja sekoittaa vettä sekaan. Suhdeluku on 1/2 eli 1 kalkkia ja 2 vettä. Ja seos annetaan seistä yön yli ja sitten se hierretään seinään, 2-3 kerrosta riittää. Ämpärin pinnalle nousee ns kalkkivesi ja sen voi ottaa pois tai olla ottamatta, mä en ottanut vaan sekoitin uudestaan ja eikun seinään. Paras pensseli on mun mielestä toi tapettiliisterin levitykseen tarkoitettu pensseli mut se on makuasia :-D
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
madde
Jäsen
Jäsen

niiettä saunaan:
"kaksikomponettista epoksilakkaa, akvacoatia, petsiä, saunasuojaa, Liberonia, Supia, tohoa, teräsharjaa, ja lakkaa..."

Netti (google) ja ammattimiehet/naiset osaavat ja tietävät :wink: Pitää osata selvittää ja kysellä :wink: eikä luovuttaa heti kun joku sanoo, et ei onnistu toi tai toi noilla aineilla..

Sitä varten on valmistajien neuvontanumerot, et niitä käytetään :cool:
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

madde kirjoitti: Netti (google) ja ammattimiehet/naiset osaavat ja tietävät :wink: Pitää osata selvittää ja kysellä :wink: eikä luovuttaa heti kun joku sanoo, et ei onnistu toi tai toi noilla aineilla..
Sitä varten on valmistajien neuvontanumerot, et niitä käytetään :cool:
Näinpä.
Netistä löytyy tavaraa ja ammattimiehet + valmistajat neuvovat.
Niinkuin rakentaja.fi-palstalla :-D
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

rch kirjoitti:On muuten hieno, tahtoo meidänkin saunaan kiukaan taaksi sille tympeelle betoniseinälle jotain tollasta. Olin jo ajatellut sinne ihan "tavallista" verhoilukiveä soirona tai laattana, mutta on tollanen luonnonkivi pyöreenä kyllä hienompi.
Asiaa vähän sivuten. Kävin tänään ostamassa antrasiitin väristä 33cm x 33 cm mattapintaista terassilaattaa, 12egee neliö, sillä sitten tuon yhden harmaan seinän jossa kiuaskin on meinasin laatoittaa. Ei ollut kovin kallista verrattuna verhoilukiveen. Joku peukalonpään kokoinen kivi olis kyllä julmetun hienoa seinässä.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

madde kirjoitti:kalkkivellin voi tehdä itse eli ostaa rautakaupasta sammutettua kalkkia ja sekoittaa vettä sekaan. Suhdeluku on 1/2 eli 1 kalkkia ja 2 vettä. Ja seos annetaan seistä yön yli ja sitten se hierretään seinään, 2-3 kerrosta riittää. Ämpärin pinnalle nousee ns kalkkivesi ja sen voi ottaa pois tai olla ottamatta, mä en ottanut vaan sekoitin uudestaan ja eikun seinään. Paras pensseli on mun mielestä toi tapettiliisterin levitykseen tarkoitettu pensseli mut se on makuasia :-D
Se liisteripensseli on hirmu notkea eikä sido maalia juurikaan. Kyllä maalia silläkin levittää, mutta paljon parempi ja siistimpi on oikea kalkkimaalisuti, sen kanssa maali ei valu kättä pitkin hihaan eikä lattia ole ihan täynnä roiskeita.

Onnistuu se tapettipenselilläkin, vaan sottaisempaa se kumminkin on kuin oikealla kalkkisudilla.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
madde
Jäsen
Jäsen

Tiedän, et tällä saitilla ei saa mainostaa mutta löysin eilen tuon pintanikkarit.fi-sivuston, josta voi tilata sitä Liberon spriikuultomaalia ja siellä on oiva keskustelusivusto esim. kaakelimaaleista, joten mie nyt tilasin litran sitä spriikuultomaalia ja sävy on mahdollisimman tumma, Antrasiitti eli mustanharmaa. Tästä sävystä on lauteet tehty esim. Vaasan asuntomessuille ja kuvia siitä löytyy mm. suomelan sivuilta. Litra tätä sävytysainetta maksoi 39 egee, joten ei paha hinta vaikka kalliimmaksi luulinkin :-)

Sitten tuo epoksilakka niin sitä ei passaa laittaa kiukaan taakse. Täyä käytetään navetoiden lattioissa ym. paikoissa, joissa materiaali joutuu kovalle koetukselle, mie etsin koko ajan kivilakan nimellä mut se olikin tätä. Sitä laitan suihkutilojen seiniin mut kiukaan takaosan jätän käsittelemättä, kiksejä pitää saada muualta kuin "höyryistä" :-D

Nyt olen muuraamassa vanhoista leivinuunin tiilistä sitä suojaseinää kiukaan ympärille. Keksin tehdä hyllyt liuskekivistä samalla kun muuraan niin saan toiselle puolelle suojaa pari hyllyä samalla kun vedän varveja :-D . Sitä liuskekiveä kun on jo seinissä niin hyllyköt sopivat oikein hyvin kiukaan toiselle puolelle eli vasemmalle. Kiukaan suoja oikealle puolelle tulee lauteet lähelle suojusta niin saan lauteille enemmän pituutta, muutenhan joutuisin jättämään 500 suojaetäisyyttä. Tällä saan nyt sit lauteet likelle kiuasta ja lisää istumatilaa :cool:
-Madde-
madde
Jäsen
Jäsen

kuvaboxin kuvia on päivitetty ja joitakin kuvia lisätty. Ekan reunamuurauksen sain tehtyä äsken ja kauheassa flunssassa ja kuumeessa, joten työn jälki ei ole mikään hyvä mut nyt ei auta valittaa, pakko painaa et pääsee joskus saunomaan ;)
-Madde-
eno
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja eno »

haa täältähän löytyi ennakkoluulottomia saunantekijöitä:
itselläni tällainen suunnitelma rintamamiestalon kellariin.
seiniltä puretaan vanhat panelit pois ja katosta
seinille muurataan ohut finfoam (kiukaan mitoituksen takia, tila yli 22 kuutiota)
finfoamin päälle rapataan valkoinen antiikkilaasti hyvin lainehtivasti
kattoon normaali saunaeriste ja vanhasta ladonseinasta tehdyt panelit päälle(harmaita)
tilassa peitettyjä ikkunoita jotka holvataan (suihkuosiossa)
vanhan lattian (valu)päälle lämpökäsitellyt trallit
lauteet mahdollisimman funkkista valkoinen seinä kyllä rajataan tummalla laudepuulla

valaistus ilman muuta ledeillä ehkä teholinssein valaisemaan vain pitkin seinää
ja korkeudeltaan alle 120 cm.Ehkä selkänojan taakse.Halogeenit mielestäni kuuluvat
menneisyyteen-Eikä ainakaan saunaan.
Muuntaja vaan kuivan tilan puolelle niin kaiken saa itse asennella

Antiikkilaastia olen aiemmin käyttänyt ulkona hyvin kokemuksin ja kellarin muita
tiloja lämpöeristetty finfoamilla muuraten, alas vain sopiva eristämätön kaistale.
Antiikkilaastin liima-aineet tuntuvat olevan ainakin tiilitasoitteen luokkaa. Kokemuksia näistä nyt kuitenkin kaipaan. JOULUKSI SAUNAAN
madde
Jäsen
Jäsen

Nyt on kuvia päivitetty ja lisätty, käykääpä katsomassa. Tästä saunasta tulee niin hemmetin hyvä, et ihan hävettää katsoa kuvia :wink: . Ja pitääkin tulla, olen vanhentunut ainaskin 10 v tämän proggiksen aikana.. heinäseipäiden halkominen onnistuu hyvin KUNHAN on varovainen, kuvassa ei ole suojia paikalla, joten vedin ne kahdesta suunnasta.

Ja se ikikiuaspylväs toimii toooodella hyvin ja vielä on kivet pysynyt eikä verkko pettänyt. Kyl sen sit kuulee jos se pettää :lol: :lol:
-Madde-
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Kuinka pysyvästi lauteiden etuosat ovat kiinni?
Mieleeni tuli saunan siivoaminen ja että onnistuuko se näppärästi, jos lauteiden hmm.. etuseinät? ovat kiinteät?

-J
madde
Jäsen
Jäsen

Tulin juuri puukeskuksesta, jossa ostin 120 leveää höylättyä kuusilautaa ja voi miten hankalaksi puutavaran osto oli tehty.. Eli lauteet tulevat kiinni alakautta poikittaisrimoilla, ne ajattelin laittaa männystä. Koko höskä nousee siis irti rungoista. Ne voi siis nostaa pesun ajaksi. Samoin jalkatilan lauteet tulevat samalla tavalla kiinni, jolloin siivous onnistuu hyvin. Lauteiden etuseinät ovat kiinteästi kiinni eli niitä ei nyt enää nyvitä. Olisin voinut tehdä erilliset nostettavat laidat mutta en viitsinyt alkaa näpräämään.. Edellisessä talossa ni sinne tein samantyyliset lämpökäsitellystä haavasta eikä siivouksen kans ollut ongelmaa. Etuosien pesu tapahtuu siis etupuolelta ja takapuolelta :lol: eli lauteet kun nostetaan seinälle pääsee hyvin hankaamaan kummaltakin puolelta :lol:
-Madde-
johny_t
Jäsen
Jäsen

Mitenkäs puutavara osto oli hankalaa? Oliko myyjä laiska vai ainoastaan osaamaton? :shock:

Arvelinkin, että oot miettiny asian kuntoon :)
Nostettavat lauteen istuinosat on must, pystyy vaikka painepesurilla putsaamaan, mutta mielenkiinto oli tosiaan etuseinässä. Kaiken aiemman näpräämisen jälkeen ajattelin, että siinäkin vois olla joku patentti :)

Anyways; hyvältä näyttää!!!
madde
Jäsen
Jäsen

heh, no ensin ajoin puukeskuksen eteen kuten r-kauppaan ja menin sisälle ja tsydeemi kuten r-kaupoissa yleensä eli myyjät varattu. No ei siinä mitään, mulle tuli puhelu (ei brassailua, vaan ihmetystä) TV1:stä, jossa pyydettiin haastatteluun pe-aamuksi. No sit puhelun loputtua kysyin kassaneidiltä, et voinko mennä tuohon puuvarastoon kattomaan leveää kuusilautaa ja tietenkin joo voin mennä, siellä on varaston pojat neuvomassa. No, mie menin ja löysinkin heti tavaran ja sit eikun etsimään sitä varastomiestä. Hä sit tuli paikalle ja mie sanoin, et tota otan niin ja niin paljon ja hä sit sano, et joo hän tekee lapun mulle näistä laudoista. Mie jäin odottamaan, et saa lapun kirjoitettua ja hä katto mua ihmeissään, et miks toi täti jäi siihen seisomaan? Mie sit sanoin, et annatko ton lapun mulle kassalle ja hä sanoi, et ei vielä, ensin mun pitää ajaa porttien läpi tähän varastoon ja sit hän antaa sen lapun ja mä kävelen uudestaan kassaneidin luokse ja maksan.

Mä et ok (onpa hankalaa tämäkin) ja menin kaupan kautta ulos ja ajoin auton nostopuomien kautta varastoon. No, auto oli kuulemma väärinpäin ja mä käänsin sen sit ku oltiin nostettu tavarat kyytiin. Sit hä vasta antoi lapun ja sano, et et sit pääse ulos maksamisen jälkeen ennenkuin pyydät kassaneidiltä nelinumeroisen tunnusluvun, jonka näppäät sit ulosmenoportilla :shock: . Mä siinä vaiheessa, et ei hemmetti, miten hankalaa tämä voi olla.. NO, mä menen sen prkln lapun kans kassalle ja sanon, et sit alennukset kans. Tyttö katsoo lappua ja sanoo, et tämä on standardihinta ja jos haluat alennuksen ni mene myyjän luokse, ai niin mut ne on varattu kaikki. Mä huokasin syvään ja sanoin, et ANNA olla, ota maksukortti ja anna se nelinumeroinen tunnusluku, et mä pääsen pois täältä :roll:

Sit ajoin portille ja nousin autosta sen tulostetun nelinumeroisen koodin ja mun takana tööttää auto, et ala mennä, portti on auki jo.. Mä sit nousin autoon ja hörötin tieheni..

Oli puutavaran osto hankalaa, parin lankun takia juosta eestaas ja näppäillä koodeja sinne tänne :roll:

No, en ois muuten tuonne menny mut ku noin leveää, höylättyä kuusilautaa ei ollut Iisalmessa, ei Lapinlahdella, ei Varpaisjärvellä eikä Siilinjärvellä ni pakko oli mennä tuonne ja maksaa pyydetty hinta.. en tosin köyhtynyt ku 58 egee eli kitisen nyt pienestä summasta mut ton oston hankaluus ni huhhuh..
-Madde-
johny_t
Jäsen
Jäsen

madde kirjoitti:No, en ois muuten tuonne menny mut ku noin leveää, höylättyä kuusilautaa ei ollut Iisalmessa, ei Lapinlahdella, ei Varpaisjärvellä eikä Siilinjärvellä ni pakko oli mennä tuonne ja maksaa pyydetty hinta.. en tosin köyhtynyt ku 58 egee eli kitisen nyt pienestä summasta mut ton oston hankaluus ni huhhuh..
58

Millasta kuusilautaa (leveys/paksuus) ja kuinka monta metriä saa 58€:llä??? :shock:
Joko se on tosi speciaalia tai sit sitä on ollu paljon... huhhu, sydän hakkaa. Eihän se iso raha ole, mutta tuntuu hassulta, kun ei oo vähään aikaan tullu puutavaraa ostettua.

Tsemppiä haastatteluun, pitää kattoa jos sattuis aamulle olemaan telkku auki.
wille.penttila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja wille.penttila »

Halpaa hyvännäköistä liuskekiveä löytyy Orivedeltä. Liuskemestareilta, 40 €gee peräkärry!
http://www.liuskemestarit.fi
Vastaa Viestiin