Joo huomasin tuon ( SuperVILP:in) ja ajattelin tuossa kun muutama kuukausi sitten sain tän kirjoituskipinän että miten jollain riittää tarinaa niin paljon että vastauksia on noin paljon. Mitähän kaikkea on nämä nakkisormet noin paljon suoltanutpvalila kirjoitti:Oho, onneksi olkoon: sinustakin on tullut supervip. Niin ne lapset kasvavat...![]()
![]()
tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Se Auringonlaskun kyltti osoittaa suuntaan johon täältä täydellisesti valmiista talostamme vaimon kanssa ajamme kaukana siintävään upeaan Auringonlaskuun motskari upeasti hyristen... Vuonna -xxpvalila kirjoitti:Kun elämä runnoo ja vilppi piiputtaa, voi tuosta auringonlaskun kadun kyltistä nousta mieleen myös Boulevard of Broken Dreams...![]()
Vilppi eestä, vilppi takaa;
vilppi istuu, vilppi makaa...
Tähän "pvalila" vastasikin aika tyhjentävästi, kiitos hänelle! Allekirjoitan vastaukset. Pari asiaa tuli pikapuolin mieleen. Varaaja on kallis ja tosiaan teillä on "pvalilan" kanssa kaksinkertainen päänsärky paritalon johdosta. Varaaja mahdollistaa monen eri energiamuodon käytön se vissiinkin on suurin etu. Varaaja on oltava Aurinkokeräimien kanssa. Varaaja on suositeltava tai melkeinpä pakollinen ON/OFF VILP:ien kanssa joita hieman isommat pääsääntöisesti tuppaa olemaan sen johdosta koska se lataa täysiteholla silloin kun käy ja käyntiajat olisi hyvä pitää pitkinä kestoikää ajatellen, sillä käynnistyminen ja pysähtyminen rassaa kompressoria. Pienempien invertteri VILP:ien kanssa en sitten tiedä, teoriassa pitäisi toimiakin ilman varaajaa. Sitä tuo "pvalila" onkin pohtinut. Kesällä VILP:ien COP on tietty hyvä mutta viehän ne silloinkin sähköä ja kompressori käy melko kuumana. Se mitä kuumuudenkestosta tiedän niin esim. tuon mun VILP:in spekseissä mainitaan ettei olisi hyvä käyttää yli +37°C lämpötiloissa eikä suorassa auringonpaisteessa. Pitänee aina muistaa että VILP:it ja ILP:it sun muut on teknologialtaan jääkaappeja ja sen mukaisesti pitäisi toimia mun järjen mukaan Suomen olosuhteissa mainiosti kesäisinkin niin keittiössä kuin ulkonakin mutta muistakaa Aurinkolämpö, joka on investoinnin jälkeen niin mukavaa kun se on "ilmaista", meneehän ne teidän rahat johonkin kuitenkin, täällä on ainakin mennyterow kirjoitti:On hienoa lueskella kahden asiaansa paneutuvan ihmisen keskustelua :)
Meillä kun on remppa nyt niin niskan päällä vielä ei ole aikaa eikä rahaa miettiä muuta. Ajatus on laittaa suorasähkölle kun öljy loppuu :)
Ihmetystä on kyllä herättänyt moni asia.
1. 1000L öljyä meni 17.3-> 4-5kk, tällä ajalla oli vanhan puolen patterit irti eikä talossa asu tällä hetkellä siis kuin 2 ihmistä ja koira. (tuntuu paljolta)
2. Lämminvesivaraajaa ei ole ja se mietityttää että kuinka paljon extraa tuo systeemi kuluttaa kun sitä ei ole, tai siis kuinka paljon säästöä tulisi jos sen hankkisi. Ja mitä mallia kannattaisi katsella jos haluaa esim jatkossa aurinkokeräimen liittää siihen.
3. Kuinka lämpimänä "lämpimän kellarin" tulee olla kesäaikaan ettei kostu liikoja. Yläkerrat lämpiävät varmasti aika hyvin ilman pattereita mutta kellari mietityttää.
4. Mitä hyötyä on esim. OUMAN EH-80 säätimestä, kun meillä on kaksi kämppää niin anturit ei vaan voi ajatella fiksusti jos esim toisessa poltetaan takkaa niin lämpö laskisi toisessa??
Näin tällä kertaa lyhyesti. Mie en oo niin fiksu kuin te kaks ja jos olisinkin niin resurssit yläkerrassa ei vaan tällä hetkellä riitä. Lueskellu niin paljon että on vaikea jäsentää kaikkea infoa. :)
kiitti moi
. i i r o
Mun mielipide olisi VILP/asunto, joiden perään sopivat sähkökattilat (Tehowatti tms.), joissa sisäänrakennettuna Aurinkokierukka ja käyttövesikierukka. Siinä olisi huoleton paketti. Onhan se sähkö kallista mutta niin tulee olemaan öljykin vielä. Kovat pakkaset on oikeastaan ihan sama millä ostoenergialla lämmittää. Sitten jos on tulisijoja niin säästöä syntyisi ilmaisilla puilla jos mielenkiinto puun kantamiseen ilmestyy. Kallishan nuo molemmat asunnot on noin toteuttaa mutta en nyt parempaa keksinyt. Tuumiminen jatkukoon. Kyllä se vielä löytyy, kai.
Hah hahpvalila kirjoitti: Tuuma meistä kahdesta se fiksu on, ja aikaansaava:
tuuma kirjoitti:Hah hahpvalila kirjoitti: Tuuma meistä kahdesta se fiksu on, ja aikaansaava:![]()
![]()
, et voi noin sanoa. Tuosta jälkimmäisestä tuli kyllä eri hyvä olo/mieli, sillä sitä en ole koskaan kuullut, edes itselle ei ole tullut koskaan sanottua.
Aivan yksinkertaiset eivät näitä asioita ehkä edes pohtimaan pysty ja oikeasti fiksut ihmiset yksinkertaisesti tilaavat Sanyon CO2:n ja tienaavat siihen rahat hetkessä käyttämällä kallisarvoista päätään johonkin tuottavaan. Näiden kahden ryhmän välissä heiluvat Tuumat ja Pvalilat, kirjuuttavat ja pohtivat, ja ovat sisimmissään onnellisia, kun saavat niin tehdä. Ja kyllä tälle pohdiskelulle jonkinlaisen rahallisenkin tuoton saa, sillä laiteinvestoinnit ovat ihan merkittävää tasoa ja lämmityskustannukset kiistatta iso menoerä näillä leveysasteilla elettäessä.
Jos tuosta pitää lähteä tinkimään niin logiikka voi olla vaikka tämä:tuuma kirjoitti:
Mun mielipide olisi VILP/asunto, joiden perään sopivat sähkökattilat (Tehowatti tms.), joissa sisäänrakennettuna Aurinkokierukka ja käyttövesikierukka. Siinä olisi huoleton paketti. Onhan se sähkö kallista mutta niin tulee olemaan öljykin vielä. Kovat pakkaset on oikeastaan ihan sama millä ostoenergialla lämmittää. Sitten jos on tulisijoja niin säästöä syntyisi ilmaisilla puilla jos mielenkiinto puun kantamiseen ilmestyy. Kallishan nuo molemmat asunnot on noin toteuttaa mutta en nyt parempaa keksinyt. Tuumiminen jatkukoon. Kyllä se vielä löytyy, kai.
- Korvataan sähkökattila tuolla läpivirtauslämmittimellä (säästää rahaa JA tilaa, jälkimmäinen on tärkeä minun pesutupahaaveilleni).
- Keskitetään aurinkolämpö käyttöveteen (järkevää kesällä JA järkevää talvella).
Omalla kohdallani ajattelin vielä näin:
- pienemmälle asunnolle riittää tuo ulti 5500
- ja niin isommallekin, koska ilpo (Mitsu FD35) hoitaa pääroolin lämmityksessä
- boilerit molemmille asunnoille, tai sitten läpivirtauslämmittimet (forget the sun...) myös käyttöveteen.
Sähkönjaon ideologia:
- Lämmitykseen varataan 3*16A isompaan asuntoon.
- Kun kiuas napsahtaa päälle (10 kW rohmu tuli hankittua) katoavat virrat kiertoveden vastuksilta (10,5 kW)
- kun suihkuhana aukeaa, katoavat virrat kiukaalta.
Kiuas ei normaalin suihkun aikana ehdi liikaa jäähtyä. Talo ei saunomisen aikana paljoa jäähdy, koska myös saunan lämmöstä jää pääosa talon sisälle.
Ihastumiseni noihin läpivirtaushärveleihin johtuu pitkälti siitä, että tämä on paritalo: ajatus kahdesta kilpaa kihisevästä boilerista ei tunnu kivalta, kaksi käyttöveden läpivirtauslämmitintä ei kuluta sähköä yhtään sen enempää kuin yksi. Mutta kyllä noihin ongelmiakin liittyy, minulla on noista parin pienen laitteen verran kokemusta.
Ihan oikeassa elämässä saatan päätyä yhteen boileriin ja yhteen läpivirtauslämmittimeen, aika paljon ratkaisee se, mitä satun edullisesti saamaan.
Kasvupolku on vielä aivan oma lukunsa. Yhteisestä vanhasta öljykattilasta ei yhdellä siirrolla päästä suoraan kahteen, erilliseen ja fiksuun lämmityssysteemiin. Tai ei ainakaan meikäläisen kuihtuneella remonttikassalla...
Ai niin, asia joka minun piti varmistaa: kiertääkö sinulla todella glykooliton vesi ulkona pakkasen puolella? Miten tuossa käy, jos virrat katkeavat pakkasella?
Ensimmäisenä hätäratkaisun mieleeni tulee upsilla varmennettu kiertovesipumppu: silloin järjestelmä kierrättää pumpulle lämmintä vettä talon sisältä.
UPSien invertterien tuottama sähkö ei välttämättä ihan siniaaltoa ole, mutta kyllä kai oikosulkumoottori sillä pyörii? Purnaa jos purnaa.
Ja oliko kiertovesipumppusi muuten kolmivaiheversio vai ihan tavallinen?
- Tarkemmin miettien: eikö sinulla ole yksi pumppu talon kiertoa varten ja toinen vilpin kiertoa varten? Pitäisi käydä vilkaisemassa noita sinun vanhoja kaavioitasi.
Ensimmäisenä hätäratkaisun mieleeni tulee upsilla varmennettu kiertovesipumppu: silloin järjestelmä kierrättää pumpulle lämmintä vettä talon sisältä.
UPSien invertterien tuottama sähkö ei välttämättä ihan siniaaltoa ole, mutta kyllä kai oikosulkumoottori sillä pyörii? Purnaa jos purnaa.
- Tarkemmin miettien: eikö sinulla ole yksi pumppu talon kiertoa varten ja toinen vilpin kiertoa varten? Pitäisi käydä vilkaisemassa noita sinun vanhoja kaavioitasi.
Tässä yksi heitto ajatuksia sotkemaan, palailen paremmalla ajalla noihin muihin.pvalila kirjoitti:Jos tuosta pitää lähteä tinkimään niin logiikka voi olla vaikka tämä:tuuma kirjoitti:
- Korvataan sähkökattila tuolla läpivirtauslämmittimellä (säästää rahaa JA tilaa, jälkimmäinen on tärkeä minun pesutupahaaveilleni).
- Keskitetään aurinkolämpö käyttöveteen (järkevää kesällä JA järkevää talvella).
Omalla kohdallani ajattelin vielä näin:
- pienemmälle asunnolle riittää tuo ulti 5500
- ja niin isommallekin, koska ilpo (Mitsu FD35) hoitaa pääroolin lämmityksessä
- boilerit molemmille asunnoille, tai sitten läpivirtauslämmittimet (forget the sun...) myös käyttöveteen.
Sähkönjaon ideologia:
- Lämmitykseen varataan 3*16A isompaan asuntoon.
- Kun kiuas napsahtaa päälle (10 kW rohmu tuli hankittua) katoavat virrat kiertoveden vastuksilta (10,5 kW)
- kun suihkuhana aukeaa, katoavat virrat kiukaalta.
Kiuas ei normaalin suihkun aikana ehdi liikaa jäähtyä. Talo ei saunomisen aikana paljoa jäähdy, koska myös saunan lämmöstä jää pääosa talon sisälle.
Ihastumiseni noihin läpivirtaushärveleihin johtuu pitkälti siitä, että tämä on paritalo: ajatus kahdesta kilpaa kihisevästä boilerista ei tunnu kivalta, kaksi käyttöveden läpivirtauslämmitintä ei kuluta sähköä yhtään sen enempää kuin yksi. Mutta kyllä noihin ongelmiakin liittyy, minulla on noista parin pienen laitteen verran kokemusta.
Ihan oikeassa elämässä saatan päätyä yhteen boileriin ja yhteen läpivirtauslämmittimeen, aika paljon ratkaisee se, mitä satun edullisesti saamaan.
Kasvupolku on vielä aivan oma lukunsa. Yhteisestä vanhasta öljykattilasta ei yhdellä siirrolla päästä suoraan kahteen, erilliseen ja fiksuun lämmityssysteemiin. Tai ei ainakaan meikäläisen kuihtuneella remonttikassalla...
- Liitteet
-
- pvalila special.jpg (28.77 KiB) Katsottu 15561 kertaa
Vesi kiertää. Sanyo CO2 tilastoja lukiessa päädyin uskomaan ettei se ihan helpolla siellä kuitenkaan jäädy onhan taloissakin vedet kiertämässä talvella. Eristeet sen ratkaisee loppujenlopuksi. UPS on tietty mielessä vielä lisätä VILP:in kiertopumppuun. Päivitin hieman kuvaa kytkennästä vastaamaan tätä hetkeä.pvalila kirjoitti:Ai niin, asia joka minun piti varmistaa: kiertääkö sinulla todella glykooliton vesi ulkona pakkasen puolella? Miten tuossa käy, jos virrat katkeavat pakkasella?
- Liitteet
-
- VILP Lokakuu 2008.jpg (48.79 KiB) Katsottu 15481 kertaa
Mika on tuon oikeassa ylakulmassa olevan satiaslaatikon tarkoitus? 
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
PETEBJ75 kirjoitti:Mika on tuon oikeassa ylakulmassa olevan satiaslaatikon tarkoitus?
Tässä olisi vielä toinen "pvalila" special, joko olisi palikat kohdillaan?
- Liitteet
-
- pvalila special 2.jpg (35.29 KiB) Katsottu 15488 kertaa
Muuten hyvä, mutta jos tuo pesukoneeseen pyykkiä vievä hlö olen minä niin sen voisi piirtää hieman tuhdimmaksi, keskikohdalta varsinkin.
"Why the middle of my body is so soft while the rest of my life is so hard"
Ajattelin käyttää kyllä erillisellä sisäyksiköllä varustettua Ultin 5500:sta, sillä on kaksi etua:
1. Ei voi asentaa itse. Pakko ottaa laillistettu asentaja.
2. Välttää tilanteen, jossa pirullisella pakkasella joutuu upsin jne. petettyä keskellä yötä etsimään hylsysarjan ja kantamaan sata kiloa vilppiä sisälle turvaan, vaimon huutaessa vieressä, etkö voisi tehdä jotain hyödyllistä niin kuin nyt lämmittää taloa.
Tuo jälkimmäinen kuviosi on aika harkittava, miksei ensimmäinenkin, jos pöntölle löytyy jostain sopiva tila. Pöntöksi taitaisi käydä tuollainen kuution nestekontti, ellei niissä sitten ole jotain lämpötilarajaa.
Muuten: ainakaan täällä Vantaalla ei liittymän tukevoittaminen (pääsulakkeiden kasvattaminen) nosta kuukausimaksuja millään tavalla. Koko lailla hyvä uutinen miehelle, jolla on pulaa ampeereista ja toisaalta huoli hormin kunnosta.
Perhana, sain tuolla toisessa topicissa selkääni eräältä emännältä tuolta Porin suunnalta. Olin vähän varomaton ja hän suuttui ihan tosissaan. Nuorempana olisin ottanut tuon haasteena ja runtannut takaisin sen kun osaan. Ja osaanhan minä.
Nykyisin sitä on tullut tietoiseksi siitä, ettei tätä kirjoittamisen lahjaa ole minulle siksi annettu, että pesisin mustan valkoiseksi tai pistäisi sanan säilällä siihen, missä eniten sattuu; kun miehellä on omatunto, pitää jo omankin hyvinvoinnin vuoksi käyttäytyä säällisesti ja jättää provosoituminen muille.
Ajattelin käyttää kyllä erillisellä sisäyksiköllä varustettua Ultin 5500:sta, sillä on kaksi etua:
2. Välttää tilanteen, jossa pirullisella pakkasella joutuu upsin jne. petettyä keskellä yötä etsimään hylsysarjan ja kantamaan sata kiloa vilppiä sisälle turvaan, vaimon huutaessa vieressä, etkö voisi tehdä jotain hyödyllistä niin kuin nyt lämmittää taloa.
Tuo jälkimmäinen kuviosi on aika harkittava, miksei ensimmäinenkin, jos pöntölle löytyy jostain sopiva tila. Pöntöksi taitaisi käydä tuollainen kuution nestekontti, ellei niissä sitten ole jotain lämpötilarajaa.
Muuten: ainakaan täällä Vantaalla ei liittymän tukevoittaminen (pääsulakkeiden kasvattaminen) nosta kuukausimaksuja millään tavalla. Koko lailla hyvä uutinen miehelle, jolla on pulaa ampeereista ja toisaalta huoli hormin kunnosta.
Perhana, sain tuolla toisessa topicissa selkääni eräältä emännältä tuolta Porin suunnalta. Olin vähän varomaton ja hän suuttui ihan tosissaan. Nuorempana olisin ottanut tuon haasteena ja runtannut takaisin sen kun osaan. Ja osaanhan minä.
Nykyisin sitä on tullut tietoiseksi siitä, ettei tätä kirjoittamisen lahjaa ole minulle siksi annettu, että pesisin mustan valkoiseksi tai pistäisi sanan säilällä siihen, missä eniten sattuu; kun miehellä on omatunto, pitää jo omankin hyvinvoinnin vuoksi käyttäytyä säällisesti ja jättää provosoituminen muille.
No enhän mä osaa piirtää ku tikku-ukkoja, ympyrä keskivartalossa voisi näyttää joltain ihan muulta kuin oli tarkoitus...pvalila kirjoitti:Muuten hyvä, mutta jos tuo pesukoneeseen pyykkiä vievä hlö olen minä niin sen voisi piirtää hieman tuhdimmaksi, keskikohdalta varsinkin.
Jos sä sen kylmäainekierukan haluat sisälle niin silloin sä tarvitset mun mielestä välttis varaajan, eli lähempänä ensimmäistä kuvaa mennään. Tuo toinen on hankala huonelämpöjen heilumisen takia muutenkin, vaikkakin mukavan simppeli.
Vitsi täytyypi kysellä mitä sähköyhtiö olisi täällä asiasta mieltä. Sittenhän mun ongelmat olisi aika vähissä, tarvisi vaan taas tyhjentää kattila ja sujauttaa sähköparoni tms. sinne. Tuo verkosto on nyt ihan täynnä hapekasta vettä kun joutui tyhjentämään että ihan hirvittää putkien puolesta kun ruostuminen tulee öisin uniin. Ai niin eikö se musta oksidikerros siellä rautaputkien sisäpinnoissa kuitenkin ole suojana?
Ai, toi puhelinjutska
Tämä on mukavan rauhallinen foorumi ja sellaisena se myös pysyy, mikäli minusta on kiinni. Ei tässä keski-iässä enää hiiltyä jaksa: fossiili minä olen, mutta en sentään vielä fossiilinen energianlähde...
Katseli vielä tuota sinun kotikuvajaistasi. On siinä putki poikineen...Ja mies ihmettelee, että häntä pidetään ahkeranana
Onko sinulla mahdollisuutta mitata tuon öljypannun savukaasujen lämpötila? Vaikka pannu on nykyisin kaiken keskellä mutta silti sivuroolissa niin olisi silti kiva tietää, millainen hyötysuhde sillä mahtaa olla: onhan sillä lämmitetty talo monta vuosikymmentä, vaikka tulevaisuus ehkä onkin vilpillisen sähköinen.
Mielenkiintoisin pala tuota piirtämääsi pvalila-järjestelmää on putkilämmittimien ohjauksen järjestäminen. Siinä voisi halutessaan hyödyntää tehonsäädössä vastusten kytkemistä päälle yksitellen ja/tai ihan tavallista, 3600 W himmennintä. Vastukset ovat helppo kuorma.
- Idea olisi siis esimerkiksi ohjata invertteri-vilppiä huonetermarilla, ja vastuksia samaan paikkaan sijoitetulla termostaatilla: tietenkin vastustermostaatti olisi asetettu astetta-paria pienempään lämpötilaan kuin vilppi.
Tuota mainitsemaasi lämmön vakausongelmaa vähentää se, että minulla on käytännöllisesti katsoen kaikissa pattereissa termostaatit (sisääntulo-oven vieressä ei, koska se sekoilisi koko ajan kun ovea avataan ja suljetaan). Tuossa putkivastuksessahan on termari itsessään, eli jos patteriventtiilit ovat kiinni eikä lämpö purkaudu taloon niin silloin putki alkaa kuumeta ja tuo putkivastuksen termari katkaisee tarpeettoman lämmityksen. Aivan mahdollista on, että lyhyenkin (15 min) tarkkailujakson aikana putkistossa kiertävän veden lämpötila vaihtelee useita asteita jos lämpö tulee primitiivisesti ohjatuista vastuksista(vilppikäytössä näin ei pitäisi olla).
Niin, tuossa 5500-mallissa on siis lämmönvaihdin sisäyksikössä; malli 5500E on varustettu kaasukierukalla ja vaatii siis tuon varaajan. Kummassakaan ei ulkoyksikölle mene vesi vaan kylmäaine.
Juu, ei ole Picasson vikaa minussakaan...
Laitan sinulle täkäläiset sähköliittymähinnat jahka löydän ne (ulkomuistista: 3*25 ==>3*35 maksaa 10*39=390 euroa)
Katseli vielä tuota sinun kotikuvajaistasi. On siinä putki poikineen...Ja mies ihmettelee, että häntä pidetään ahkeranana
Onko sinulla mahdollisuutta mitata tuon öljypannun savukaasujen lämpötila? Vaikka pannu on nykyisin kaiken keskellä mutta silti sivuroolissa niin olisi silti kiva tietää, millainen hyötysuhde sillä mahtaa olla: onhan sillä lämmitetty talo monta vuosikymmentä, vaikka tulevaisuus ehkä onkin vilpillisen sähköinen.
Mielenkiintoisin pala tuota piirtämääsi pvalila-järjestelmää on putkilämmittimien ohjauksen järjestäminen. Siinä voisi halutessaan hyödyntää tehonsäädössä vastusten kytkemistä päälle yksitellen ja/tai ihan tavallista, 3600 W himmennintä. Vastukset ovat helppo kuorma.
- Idea olisi siis esimerkiksi ohjata invertteri-vilppiä huonetermarilla, ja vastuksia samaan paikkaan sijoitetulla termostaatilla: tietenkin vastustermostaatti olisi asetettu astetta-paria pienempään lämpötilaan kuin vilppi.
Tuota mainitsemaasi lämmön vakausongelmaa vähentää se, että minulla on käytännöllisesti katsoen kaikissa pattereissa termostaatit (sisääntulo-oven vieressä ei, koska se sekoilisi koko ajan kun ovea avataan ja suljetaan). Tuossa putkivastuksessahan on termari itsessään, eli jos patteriventtiilit ovat kiinni eikä lämpö purkaudu taloon niin silloin putki alkaa kuumeta ja tuo putkivastuksen termari katkaisee tarpeettoman lämmityksen. Aivan mahdollista on, että lyhyenkin (15 min) tarkkailujakson aikana putkistossa kiertävän veden lämpötila vaihtelee useita asteita jos lämpö tulee primitiivisesti ohjatuista vastuksista(vilppikäytössä näin ei pitäisi olla).
Niin, tuossa 5500-mallissa on siis lämmönvaihdin sisäyksikössä; malli 5500E on varustettu kaasukierukalla ja vaatii siis tuon varaajan. Kummassakaan ei ulkoyksikölle mene vesi vaan kylmäaine.
Juu, ei ole Picasson vikaa minussakaan...
Laitan sinulle täkäläiset sähköliittymähinnat jahka löydän ne (ulkomuistista: 3*25 ==>3*35 maksaa 10*39=390 euroa)