Rintsikkaperheiden autot

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
tarpola
Jäsen
Jäsen

Re: Rintsikkaperheiden autot

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Akustako se voisi olla kiinni? Mulla ollut TomTom 3rd edition. Alkuun toimi kohtuullisesti, ainakin kun muisti käyttää koneella jolloin se sai tuoreet satelliittien oletustiedot ja tiesi mistä etsiä. Mutta viikko sen jälkeen hukkasi itsensä usein. Kiusallista yli viikon ulkomaanreissuilla. Kerran olin vähällä myöhästyä paluulennolta kun kone opasti väärään suuntaan ja sitten ajettiin ruuhkassa Reinin väärää puolta katseella etsien mitä tahansa viittaa mille tahansa moottoritielle. Sen jälkeen on aina ollut tarkat paperikartat mukana. Ja nykyään iPhone hoitaa satunnaiset navigointitarpeet hyvin, varsinkin jos on apukuski käytettävissä.

Nyt ei ole Tomtom herännyt edes tajuihinsa vaikka laittaa tietokoneelle.

Akun kanssa en ole juuri käyttänyt, piuhan päässä ollut aina autossa eli akkua ei sinällään ole kovin paljoa tarvittu.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Akun lataus täyteen vaatii aika pitkän ajomatkan, sata kilometriä mökille ei tahdo riittää. Pidän Tomppaa kiinni piuhassa paitsi latauksen vuoksi niin myös siksi, että se toimii tarkkana nopeusmittarina. Rellun tehtaalla kun ovat asentaneet aika optimistisen nopusmittarin mun kiesiini.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

vesahy kirjoitti:Mulla ei Suomen kartta ihan uusi ole mutta jo ostettaessa se tunsi Helsingin ja Turun välisen moottoritien. Nyt kun ajan Muurlan kohdalla olevista tunneleista ulos, niin se väittää minun olevan kolmesataa metriä metsän puolella. Onko tunneli porattu väärään paikkaan (kaivajille ei ollut Tomppaa?) vai olisiko vika sittenkin kartassa?
Mulla oli vielä viime vuonna kartan päivispalvelukin käytössä joten oli aina suht ajan tasalla olevat kartat. Metsässä ajellaan Muurlan tunneleiden jälkeen Hesan suuntaan mennessä. Ehkä tie on tehty väärään paikkaan :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Pieksämäeltä kun ajelee kohti Kangasniemeä, yksi kallileikkaus on kanssa tehty väärään paikkaan, kun tompan mukaan siinä pitäisi olla mutka, joka kiertää kallion, eikä siinä sellaista mutkaa ole ollut ainakaan 2000 luvun jälkeen :lol:

Mulla nuo ajomatkat harvemmin ovat alle 100km, yleisemmin jotain 300km luokkaa, joten ehkäpä tuo osaltaan sitä 3rd editionia piti hengissä, kun akku latautui yleensä aina täyteen. Tämän Startin kanssa ei oikein tunnu se auttavan tai ehkä se hiipuisi jopa nopeammin ilman noita pitkiä matkoja.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Siis muillakin samanlaisia akkuongelmia? Tämä taitaa olla esimerkki niistä laitteista, joiden käyttöikä on suunniteltu jo valmistajan toimesta. Tai oikeastaan vielä pahempi, se akkuhan on jo alunperin paska.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
jtbo
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:Siis muillakin samanlaisia akkuongelmia? Tämä taitaa olla esimerkki niistä laitteista, joiden käyttöikä on suunniteltu jo valmistajan toimesta. Tai oikeastaan vielä pahempi, se akkuhan on jo alunperin paska.
Hyvin pitkästi noin ja on vielä suunniteltu siten, ettei saisi akkua helposti vaihdettua, tuo Tomppahan on periaatteessa Linux verme, mutta yhtiöllä on sellainen kanta, että eivät periaatteessa pidä kolmannen osapuolen tekemistä ohjelmista, tahtovat myydä tomppia joissa ne ominaisuudet on sitten valmiina, tietty kovaan hintaan.

Kaiketi tuon akun saisi vaihdettua jos on riittävästi intoa ja elektroniikkaharrastajataustaa.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Mun tompassani on riesana vielä se renkaanmuotoinen kiinnike, johon laitetta ei tahdo millään saada kiinni. Joskus sitä saa asetella melkein minuutin ennen kuin sen saa napsahtamaan paikoilleen. Kun tuulilasin alareuna on niin pitkällä konepellin päällä kuin on, niin vyöt ja kädet eivät riitä, vyöt pitää irrottaa. Tuo rinkula on kaikkein huonoin ja kehnoin keksintö, mitä koskaan olen omistanut.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Ystäväni kertoi valittaneensa TomTomin akkukestosta Tekniselle tuelle ja saaneensa siihen allaolevan vastauksen.
TomTom tekninen tuki kirjoitti:Hyvä XXXXX,

Kiitämme yhteydenotostanne TomTom asiakaspalveluun. Pahoittelemme viivästynyttä vastaustamme!
Laitteella on tiettyjä toimintoja mitä se ylläpitää myös suljettuna, tästä syystä akku purkautuu. Tästä huolimatta akun tulisi pitää virtaa noin viikon verran suljettuna.
Oletteko kokeilleet toista laturia / USB kaapelia? Näin varmistumme, ettei laturissa ole vikaa. Mikäli olette tätä jo kokeilleet voimme luoda laitteestanne huoltopyynnön!

Ystävällisin terveisin
TomTom asiakaspalvelu
Näin se sitten sai selityksen, Tomppa puuhaa sammutettunakin omiaan ja tärvää akkuun talletetun energian aivan turhaan taustatoimintaan. Kun sähköä on vielä sen verran, että laite käynnistyy niin se on ihan yhtä tyhmä kuin täysin tyhjästä startattu laite. Päivämäärän ja kellonajan pito riittäisi minulle, ei sen nukkumatilassa ainakaan satelliitteja tarvitse tähyillä. Kirjahyllyni on toistaiseksi kerrostalon seinään kiinni ruuvattuna, se ei navigointia tarvitse.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Lyhyt painallus virtanapista pistää sen nukkumaan, pitkä painallus muistaakseni sammuttaa sen niin että se pitää käynnistääkkin pitkästi nappia painamalla, eli pisemmän kaavan mukaan.
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

1. Peugeot 407 sw, -07, aj. 80tkm
2. Nissan vanette -95
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
Mikko Suokas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mikko Suokas »

Opel Astra 1.8i vm 1992 sai huhtikuun lopussa maakaasulaitteet sisäänsä. Konepellin alle asennettiin paineensäädin, sekoitusventtiili, tankkausventtiili ja sähköinen ohjausyksikkö, joka "keskustelee" auton alkuperäisen moottorinohjausyksikön kanssa ja katkaisee bensiinin syötön silloin, kun on valittu käyttövoimaksi kaasu. Ohjaamoon asennettiin pikku nappula, jossa on painokytkin bensa/kaasuvalintaa varten sekä kaasupullon painetta indikoivat neljä vihreää ja yksi punainen ledi. Tavaratilaan asennettiin aluksi 30 litran pullo, johon sopi kaasua vain viitisen kiloa, millä pystyi ajelemaan 100-120 km. Toukokuun loppupuolella asennettiin lopullinen 80 litran säiliö ja samalla sytytysennakon ohjausyksikkö, joka siirtää sytytystä aikaisemmalle silloin, kun ajetaan kaasulla.

Ennen sytytysennakon säätimen asennusta auto oli kaasulla hieman hengetön, joskin sillä vauhtiin päästyä pysyi muun liikenteen mukana. Kaasu riitti menomatkalle töihin, mutta paluu piti tehdä bensalla. Kaasua kului 4,2-5,0 kg/100 km, mikä vastaa 6,5-7,8 l/100 km bensiininkulutusta. Nyt kaasua kuluu ajotavasta (nurkka-ajo vs. maantieajo) hieman 4 kg/100 km molemmin puolin, pullo on riittänyt parhaimmillaan noin 330 km ajoon ja kaasua on sopinut täysin tyhjään pulloon noin 13 kg, mikä riippuu hieman tankkausjärjestelmän kulloisestakin paineesta. Se toiminee samaan tapaan kuin paineilmalaitteisto, eli tietyn raja-arvon alittamisen jälkeen kompressori käynnistyy ja alkaa nostaa painetta. Tyhjäänkään pulloon ei siten voi joka kerralla saada yhtä paljon.

Tankkaamista varten minulla on Gasum Oy:n ja Metener Oy:n kortit, joista jälkimmäisellä saan biokaasua Leppävedeltä Kalmarin maatilalta. Viimeksi viikko sitten pistäydyin siellä mennen tullen käydessäni Kuopiossa, eikä koko reissulla tarvittu bensaa kuin käynnistykseen, auto nimittäin käynnistyy aina bensalla ja vaihtaa kaasulle, kun kaasupolkimella annetaan vähän kierroksia. Sitten se käy tyhjäkäyntiäkin kaasulla, ja hienosti käykin. Tavallisella pankkikortilla ja mahdollisesti seteleillä saan kaasua vain Mäntsälän St1:ltä.

Laitteisto asennustöineen sekä muutoskatsastuksineen maksoi 2482,31 euroa ja kaasulla ajettuja kilometrejä on nyt kertynyt viitisentoista tuhatta ja säästöä halvemman polttoaineen ansiosta 658 euroa, eli reilu neljännes sijoituksesta on saatu takaisin. Käyttövoimaveroa ei toistaiseksi mene, mutta sellaista tietoa on, että 2013 sellainen tulisi, mutta olisi hieman lievempi kuin dieselautoilla. Aika näyttää.

Ainoa miinus koko touhussa on, että kaasupullo vie tavaratilassa melkoisesti tilaa, mutta harvoin minä siellä mitään kuljetan. Mikäli kaasun hinta pysyy tulevinakin vuosina suunnilleen nykyisessä suhteessa bensan ja naftan hintoihin ja se uumoiltu käyttövoimavero on kohtuullinen, on melko todennäköistä, että seuraavakin autoni kulkee kaasulla, mutta silloin kiinnitän kuitenkin huomiota tilankäyttöön.

t. Mikko
Amiz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Amiz »

Amiz kirjoitti:
Amiz kirjoitti:Meiltä löytyy pihasta tällähetkellä Toyota Avensis 2.0 D4D -06 ja Toyota Corolla Ke70 Dx 1.6 -82.
Muutoksia sen verran että corolla vaihtui -91 BMW 535:een...
BMW Vaihtui Opel Omega B 2.5Td aut. caravaaniin vm 1997, joka rekisteröity 2h pakuksi= pikkuverolla.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Mikko Suokas kirjoitti:Opel Astra 1.8i vm 1992 sai huhtikuun lopussa maakaasulaitteet sisäänsä
Tälle projektille minä nostan hattua!

pelkka
Mikko Suokas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mikko Suokas »

pelkka kirjoitti:Tälle projektille minä nostan hattua!
Kiitos kiitos, mutta tarkennettakoon nyt vielä, että en toki itse noita laitteita asentanut, vaan asennutin ne Oragas Oy:ssä. Kysymyksessä on laitteet, joissa on parhaimmillaan jopa 200 baarin paineet, eikä niitä saa asentaa kuin valtuutetut asentajat. Mikäli kaasun käyttöön siirtyminen jotakuta muutakin kiinnostaa, ei Oragas ole edes ainoa vaihtoehto, vaan ainakin Tampereelta ja Lahdesta löytyy liikkeet, jotka tekevät tällaisia töitä. Nimiä en muista, mutta googlaamalla löytyy.

t. Mikko
vesahy
Jäsen
Jäsen

Minä olen pitänyt tähän saakka dieseleitä rekkojen, traktoreiden ja laivojen voimanlähteenä ja dieselhenkilöautojen omistajia hiukan omituisina. Olin pari viikkoa sitten autoilemassa Irlannissa ja alla oli uudenkarhea Diesel-Golf ja täytyy sanoa, että mielipiteeni muuttui. Moottorissa oli voimaa ja ennenkaikkea vääntöä ihan eri tavalla kun mun omassa bensa-Rellussani. Hankalinta oli vaihtaminen kun ratti oli väärällä puolella ja vaihdelaatikkoa joutui hämmentämään vasemmalla kädellä, ei aina tahtonut oikea vaihde löytyä. Mutta ei siinä suurta eroa tuntunut olevan oliko päällä kakkonen vai nelonen, aina mentiin. Oikean vaihteen valintaa helpotti se, että taulussa oli näyttö joka kertoisen vaihteen numeron, joka justiinsa oli päällä ja sen viereen ilmestyi sitten nuoli, joka näytti, että pitäisikö vaihtaa ylös- vai alaspäin.

Ajaminen oli sitten muutenkin suurta seikkailua kun N-tietkin eli kansalliset valtatiet saattoivat olla kapeita kuin meidän mökkitie ja vastaan tuli traktoreita, pakuja, asuntoautoja ja joskus vaikka lammaslauma. Maan poikki Dublinista Galwayhin menee uusi moottoritie, siinä oli hyvä tutustua autoon paremmin ennen pikkuteille lähtöä. Vasenkätiseen liikenteeseen tottui aika helposti, vain yksisuuntaiselta kadulta toiselle samanlaiselle tuotti jokus päänvaivaa. Lopulta sitten osasin ajaa jopa Dublinissa. Mutta kun auton sai sitten luovutettua ehjänä vuokraamoon, niin kyllä tuli helpotuksen huokaus ja pintti guinnesia maistui...
Vastaa Viestiin