Ilmankuivain kellariin

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
cruise
Jäsen
Jäsen
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Loka 12, 2012 21:12
Paikkakunta: helsinki

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja cruise »

Sama oncelma meidän mökillä. Rakenteissa oleva kosteus aiheuttaa hajuja varsinkin talven jälkeen. Talviaikainen patterilämmitys on tietysti hyvä konsti, mutta meidän mökin kohdalla se maksaisi maltaita valtavien ikkunoitten takia. Keväällä rakenteet saan kuivaksi järjestämällä ilmanvaihtoa pienen puhaltimen avulla. Tällöin aurinko höyrystää rakenteista kosteuden ja ilmanvaihto ajaa sen ulos mökistä. Paikalla ollessa lämmitän vielä takkaa niin kuumaksi kuin kehtaan ja pidän ikkunoita auki. Kosteusmittarin viisari laskee melkein silmissä. Heinäkuussa ulkoilman kosteus on jo niin suurta että kuivumista ei enää tällä keinolla tapahdu. Elokuussa rakenteet alkavat taas kostua ulkoilman kosteuden kasvaessa. Silloin alan rajoittamaan ilmanvaihtoa ja sadeilmoilla pysäytän ilmanvaihdon. Ulkoilmojen kylmetessä jatkan tuuletusta aina paikalla ollessani ja ylilämmitän takkaa. Puut ovat itselläni ilmaisia. Tulee kyllä kieltämättä mieleen käyttää talvella ilmankuivainta. Se lämmittäisi maanvaraisen mökin sisäilmaa niin paljon, että jäätymistä ei ehkä tapahtuisi. Tarvittaessa voisin lisälämmittää sen verran, että lämpötila pysyy nollan yläpuolella. Ilppi tietysti pienentäisi lämmityskustannuksia. Tuntuu vain hassulta hankkia lisää koneistusta rakenteiden vuoksi.
Nihan
Jäsen
Jäsen
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Elo 24, 2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa/Kanta-Häme

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Nihan »

Hatarankaan talon pitäminen muutamia asteita ulkolämpötilaa lämpimämpänä ei tule kalliiksi. Siihen riittää hehkulampun päälle jättäminen per huone tai yhden pienen patterin päällä pitäminen.

Lähes ilmaiseksikin homma onnistuu aurinkolämmittimellä, joko kaupasta ostetulla kuten solarventi tai itse tyhjistä tölkeistä askarreltuna.
clio
Jäsen
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: Su Helmi 16, 2014 18:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja clio »

Nihan kirjoitti:Hatarankaan talon pitäminen muutamia asteita ulkolämpötilaa lämpimämpänä ei tule kalliiksi. Siihen riittää hehkulampun päälle jättäminen per huone tai yhden pienen patterin päällä pitäminen.

Lähes ilmaiseksikin homma onnistuu aurinkolämmittimellä, joko kaupasta ostetulla kuten solarventi tai itse tyhjistä tölkeistä askarreltuna.
Tyhjistä tölkeistä askarreltuna? Mielenkiintoista, kerroppa lisää?
Nihan
Jäsen
Jäsen
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Elo 24, 2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa/Kanta-Häme

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Nihan »

clio kirjoitti: Tyhjistä tölkeistä askarreltuna? Mielenkiintoista, kerroppa lisää?
Noista löytyy esim juutuubista paljonkin rakenteluohjeita. Samoin jopa TM rakennusmaailma on viime aikoina rakennellut ja testaillut noita.

Periaate on se että rakennetaan aurinkokenno, jonne otetaan joko ulkoa tai sisätiloista tuloilma alaosaan, johdetaan se sopivaa auringon lämmittämää kennostoa pitkin ylöspäin ja lämmenneenä rakennukseen. Kennoston voi rakentaa esim. tyhjistä tölkeistä, aaltopellistä tms. Maalataan mustaksi, laitetaan lasikansi päälle ja ripustetaan rakennuksen seinälle etelän suuntaan.

Lisää juttua esim täällä:
http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=392.0
clio
Jäsen
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: Su Helmi 16, 2014 18:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja clio »

Nihan kirjoitti:
clio kirjoitti: Tyhjistä tölkeistä askarreltuna? Mielenkiintoista, kerroppa lisää?
Noista löytyy esim juutuubista paljonkin rakenteluohjeita. Samoin jopa TM rakennusmaailma on viime aikoina rakennellut ja testaillut noita.

Periaate on se että rakennetaan aurinkokenno, jonne otetaan joko ulkoa tai sisätiloista tuloilma alaosaan, johdetaan se sopivaa auringon lämmittämää kennostoa pitkin ylöspäin ja lämmenneenä rakennukseen. Kennoston voi rakentaa esim. tyhjistä tölkeistä, aaltopellistä tms. Maalataan mustaksi, laitetaan lasikansi päälle ja ripustetaan rakennuksen seinälle etelän suuntaan.

Lisää juttua esim täällä:
http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=392.0
Kiitti vinkistä! Tuossa tekemistä syksyn pimeisiin iltoihin. Suurin työmaa lienee kuitenkin ne 200 tölkkiä olutta:-)
benjamin
Jäsen
Jäsen
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Huhti 08, 2008 8:49
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja benjamin »

Tarjoudun talkooavuksi kaikille joille tuo kaljatölkkien ilmaus tuottaa ongelmia.
Mäkitupalainen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 281
Liittynyt: Pe Kesä 14, 2013 11:42
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Mäkitupalainen »

Nyt on kellariin hommattu tuollainen ilmakuivain (Cotech, Ohlssonilta) ja taitaa olla kyllä laite ihan paikallaan... parissa päivässä puristi 12 litraa vettä ja nosti lämpötilaa melkein 3 astetta. viini
clio
Jäsen
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: Su Helmi 16, 2014 18:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja clio »

Mäkitupalainen kirjoitti:Nyt on kellariin hommattu tuollainen ilmakuivain (Cotech, Ohlssonilta) ja taitaa olla kyllä laite ihan paikallaan... parissa päivässä puristi 12 litraa vettä ja nosti lämpötilaa melkein 3 astetta. viini
Tuo olis kyllä helppo ratkaisu, mutta kun minun tapauksessa siellä mökillä saattaa (siis menee) lämpötila mennä pakkasen puolelle talvella :( Oliskohan siihen joku ratkaisu? ei tarviis sitä kaljaa kitata niin paljoo...
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 394
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2011 1:24
Paikkakunta: Ruokolahti
Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja pähkäilijä »

Lämpötila kun menee pakkaselle ei siellä enää homekaan kasva.
clio
Jäsen
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: Su Helmi 16, 2014 18:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja clio »

pähkäilijä kirjoitti:Lämpötila kun menee pakkaselle ei siellä enää homekaan kasva.
Siinäpä se ongelman ydin onkin, kun lämpötila seilaa nollan molemmin puolin.
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 394
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2011 1:24
Paikkakunta: Ruokolahti
Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja pähkäilijä »

clio kirjoitti:
pähkäilijä kirjoitti:Lämpötila kun menee pakkaselle ei siellä enää homekaan kasva.
Siinäpä se ongelman ydin onkin, kun lämpötila seilaa nollan molemmin puolin.
Näyttää homeillakin olevan yleensä kasvukausi kun viiteen asteeseen päästään joitain poikkeuksia lukuunottamatta joten nollakelin ympärillä ei viel aiheuttas ongelmia. Onkohan kukaan logannut kylmää mökkiä viime talvelta jolloin oltiin nollassa, sateessa ja liukkaassa lähes koko märkä talvi että minkä verran sisätilat oli viileitä, oletettavasti aika samoissa ulkoilman kanssa kun pitempään oli harmaata.

http://www.sisailmayhdistys.fi/terveell ... llytykset/

Useimmat homesienet kasvavat lämpötila-alueella +5…35 ºC, optimilämpötilan ollessa +20…25 ºC.

Kotona rupes kosteus nousemaan sisätiloissa sen verran että ilmankuivain lähti päälle ja pari säiliöllistä on nyt kosteutta imassut kitaansa.
Nihan
Jäsen
Jäsen
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Elo 24, 2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa/Kanta-Häme

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Nihan »

clio kirjoitti: Tuo olis kyllä helppo ratkaisu, mutta kun minun tapauksessa siellä mökillä saattaa (siis menee) lämpötila mennä pakkasen puolelle talvella :( Oliskohan siihen joku ratkaisu? ei tarviis sitä kaljaa kitata niin paljoo...
Ratkaisuja on jo esitetty, mutta jos ne eivät kelpaa niin sitten sinun kannattaa vähän tarkentaa mitä olet itse asiassa hakemassa ja millä reunaehdoilla.
clio
Jäsen
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: Su Helmi 16, 2014 18:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja clio »

Nihan kirjoitti:
Ratkaisuja on jo esitetty, mutta jos ne eivät kelpaa niin sitten sinun kannattaa vähän tarkentaa mitä olet itse asiassa hakemassa ja millä reunaehdoilla.
Etsin siis mahdollisimman huoltovapaata järjestelmää, joka ei olis hirveän kallis. Mökissä (2h, 50 m2) on hirsiseinät, sisäpinnassa huokoinen kuitulevy ja tapetti. Ikkunat on kaksinkertaiset. Sähkö ja viemäri on, mutta viemäriä ei oikein voi talvella käyttää, kun mökki on kylmänä. Ja jos nuo ilmankuivaimet tuottaa jopa 10 litraa vettä vuorokaudessa, niin eipä sellaisesta oikein ole hyötyä tässä tapauksessa, kun siellä mökillä ei tule talvella/keväällä käytyä. Viime talvi oli erityisen haastava, kun lämpötila seilas koko talven nollan molemmin puolin ja kosteutta oli poikkeuksellisen paljon. Kesällä mökissä oli huomattavasti tavanomaista enemmän kellarinhajua, eikä se oikein lähtenyt pois koko kesänä. Siis onko (perus)lämmitys ainoa vaihtoehto tässä tapauksessa, kun umpisäiliötä ei ehdi tyhjentämään tarpeeksi usein ja viemäriin ei voi jäätymisen riskin takia kondenssivettä johtaa?
Nihan
Jäsen
Jäsen
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Elo 24, 2010 21:25
Paikkakunta: Pirkanmaa/Kanta-Häme

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja Nihan »

clio kirjoitti:Siis onko (perus)lämmitys ainoa vaihtoehto tässä tapauksessa, kun umpisäiliötä ei ehdi tyhjentämään tarpeeksi usein ja viemäriin ei voi jäätymisen riskin takia kondenssivettä johtaa?
Kuvaamasi tilanne on tismalleen otollinen kuivanapitolämmitykselle. Joku parin-kolmensadan watin patteri jätetään päälle talven ajaksi jolloin sisälämpötila pysyy aina jonkin verran ulkolämpötilaa korkeampana. Tällöin kosteuden suunta on kaikissa olosuhteissa sisältä ulos ja keväällä torppa kuiva ja raikas.

Kustannuksia koituu 12c kWh-hinnalla 300w patterilla viiden kuukauden aikana: 150 * 24h * 0,3 kWh * 0,12e/kWh = 129,6e
clio
Jäsen
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: Su Helmi 16, 2014 18:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmankuivain kellariin

Viesti Kirjoittaja clio »

Nihan kirjoitti: Kuvaamasi tilanne on tismalleen otollinen kuivanapitolämmitykselle. Joku parin-kolmensadan watin patteri jätetään päälle talven ajaksi jolloin sisälämpötila pysyy aina jonkin verran ulkolämpötilaa korkeampana. Tällöin kosteuden suunta on kaikissa olosuhteissa sisältä ulos ja keväällä torppa kuiva ja raikas.

Kustannuksia koituu 12c kWh-hinnalla 300w patterilla viiden kuukauden aikana: 150 * 24h * 0,3 kWh * 0,12e/kWh = 129,6e
Taidanpa tulevana talvena kokeilla tuon, kiitti vinkistä ja laskelmasta Nihan.
Vastaa Viestiin