1880 Lukua

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
Kuvaja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 696
Liittynyt: To Syys 09, 2010 21:27
Paikkakunta: Mäntsälä/Kemijärvi

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Sulla kun on Lerssinen kokemusta saunoista ja silmää niille, niin mitäpä sanot. Haaveilen tässä saunaan U (tai ehkä J) -mallisia lauteita. Ei paha tuo sinun L. Leveyttä tilalla 195cm. Takaseinästä ovelle n. 130m. Ja toisella sivlla vapaata tilaa ennen kiuasta melkein 200. Siis seinästä kiukaaseen se 200. Kuva selventäis toki. Ehkä siten joskus (ei jaksais värkätä tietokoneella). Lämmönlähde puukiuas. Ja koko tila 195x305
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Näppäähän tosiaan kuva mittojen kera nii zuumaillaan :-D
Kuvaja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 696
Liittynyt: To Syys 09, 2010 21:27
Paikkakunta: Mäntsälä/Kemijärvi

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Tuossa käsitystä pohjasta:
Kuva
Seinät on paikoillaa, muista merkeistä ei kannata välittää. En kehtaa kuvaan kirjailla, joten mitat: Lyhyempi seinä 195cm, pitempi ehjä seinä 305cm. Ovi-seinä: n.92cm, ovi 80cm, 130cm.

Jotta asia olisi hankalampi, aijon säästää vanhan padan, joten kiuas joutuu nurkkaan. Ei paras visuaalisesti eikä muutenkaan, mutta pataa ei niin vain tökätä sivuun. Voi olla, että puran sen joku päivä, jos osottautuu kelvottomaksi. Silloin kius siirtyisi keskemmäs.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Toisaalta... suorat valmislauteet maksais vain 99€.
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kovin on pieniä kuvat :?

Muttamutta, voithan tehdä tuohon oviseinälle sen ylälauteen jatkettuna oviaukkoon asti vaikkapa. Saa sitten siellä reunassa ärvöttää jalat suorana ylälaverila :mrgreen:
Kuvaja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 696
Liittynyt: To Syys 09, 2010 21:27
Paikkakunta: Mäntsälä/Kemijärvi

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Lerssinen kirjoitti:Kovin on pieniä kuvat :?

Muttamutta, voithan tehdä tuohon oviseinälle sen ylälauteen jatkettuna oviaukkoon asti vaikkapa. Saa sitten siellä reunassa ärvöttää jalat suorana ylälaverila :mrgreen:
No niimpä oli. Luulin tehneeni klikattavia kuvakkeita...
Eli ällää ehdotat? Se tämä kompromissin teko aina hankalaa. Uun haluas, Ii olis helppo ja äL mahdollinen. Kiuasta ajatellen se menis niinku ehdotit. Pitäis vain siihen seinälle saada jotain kivaa tuijotettavaa. Ovessa sentään olis eri sävyjä tarjolla verrattuna seinään... Vaan sitten kiuas olis piilossa. Suunnitelmissa on suojata piakkon lattiat pahvilla. Siinä samalla ajattelin piirrellä pahviin suunnitelmat. Ehkä aloitan sillä valmispaketilla ja laajennan myöhemmin älläksi tai jotain.
Yllättävän paljon muuten imee tuo tuore hiottu betoni kalivesilasia. Menekki on neliö/1-4l. Nyt on 5litraa menny ja vielä imee. Tosin alaa se 15 neliötä. Kai se on ostettava lisää.
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

No laita isompia kuvia nii mie tiiän paremmin mistä on kyse :mrgreen:

Sillävälin mie laitan ilimaa pirttiin kun kerran hirsikerta on levyjen alla jne..
Ensin otetaan biltemasta halvinta nippeliä
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/L ... li-873911/

Sekä asennellaan vähä soveltaen, mulla on soppelit lasit tuohon tarkoitukseen eli kaksi sisimmäistä lasia on tiivisteillä toisissaan "suljetulla ilmatilalla" minkä sitten tein tällein

Keskipokaan reikiä koko matkalle tasaisesti alas
Kuva

Ylös sitten ite venttiilin kohalle reikiä sama määrä (käsivaralta porattuja ei oo suorassa tiiän)
Kuva
Kuva

Sitten napsautin vain akkunat kiinni ja venttiilin säätöhässäkän päälle ja a-vot.. Kun poistoilmaräppänän tuvan hormista aukaisi alkoi tulla näistä röppösistä ilmaa sisään (testasin kahdella, toinen kamarissa toinen tuvassa).. Reikiä on vara isontaa jos tarvetta esiintyy mutta pienellä virtauksella toivon että ilma ehtii lämmetä lasien välissä.. Tällä tavalla häviää hieman ikkunan lämmöneristyksessä mutta koko tuvassa on 2 isoa ja yks pieni ikkuna joten kovin suuria ei voi hävitä ainakaan tilanteeseen ennen remonttia (lattian alla 10cm tyhjää tilaa ulos).. :mrgreen:
Kulmala
Jäsen
Jäsen
Viestit: 512
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 22:18
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Toivottavasti homma toimii. Pelkäänpä vaan, että noin pienet reiät ei pysty tuottamaan tarpeeksi korvausilmaa sisälle.
______________________________________________________________________
Kulmalan isäntä. Amatööri ja itse oppinut kaikessa mitä rakentamiseen ja korjaamiseen tulee.
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

No ainahan voi porata isommaksi ilman ongelmia, isompi homma se on pienentää :wink:
Se on noin 5 min homma per ikkuna isontaa reikiä joten nou hätä ja korvausilmana on tällä hetkellä 60 luvun kamari jossa tuulee sisälle kun ulkona käy vinkka :-D

Niin, muurari aloitti tänään puuhellan teon..
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kuva

Tohon malliin jäi
Kuva
Kuvaja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 696
Liittynyt: To Syys 09, 2010 21:27
Paikkakunta: Mäntsälä/Kemijärvi

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Lerssinen kirjoitti:No laita isompia kuvia nii mie tiiän paremmin mistä on kyse :mrgreen:
Laitetaampa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Jääny tänne vähä päivittämäti, mie palaan tuohon laudeasiaan kun ehdin :oops:

Napsin tänne pätkiä toiselta foorumilta joten kaikki hymiöt tuskin näkyy suoraan ja muutakin epäoleellista tekstiä voi olla seassa :mrgreen:
Lerssinen kirjoitti::ty: Miullapuuhellamiulla :ty:

Kuva


Kansi pitää laatoittaa kunhan ensin vähä kuivaa, muurar jätti miulle ku arveli että osaan sen kyllä itekki :back:
Lerssinen kirjoitti:Ensin mie saumailin aamulla
Kuva

Tommosta siittä tuli
Kuva

Sitten mie mittoin köökiä ku sain ekat kuvat, ihan jees ja passaakin jollainlailla
Kuva

Sit kävin kaupassa ja laittelin vähä laminaattia lattiaan
Kuva



No en todellakaan laita laminaattia :salix: Ihan muovimattoo tuo on, tosin vähä parempaa ku markan/neliö mattoo.. Mietein pitkään että mitäs laittaisin mutta laitetaan ny ensin tuommonen sitten keveällä liimauksella että saa joskus irtikkin jos tekee mieli vaihtaa. Kuvassa siis eka vuota oikenemassa, liimaus huomenna..
Lerssinen kirjoitti::ty: Mie puolipaneelia hakannu mie :ty:
Kuva

Ihanasti pienenee ja synkkenee tupa ku petsilakalla sävytin paneelit :ty:
Lerssinen kirjoitti:Puolibanaalit tuvassa ja lakattukkin toiseen kertaan, tosin ihan himmeällä värittömällä lakalla :D

Kuva

Tuommonen säätöluukku piti tehä lattialämmölle
Kuva

Perinteinen otos tuvan ovelta, mattokin näkkyy taitettuna seinälle mikä jää kalusteiden taakke mutta siis tajuatta kyllä miksi
Kuva
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Lerssinen kirjoitti:Listoja lakkaillu joutoaikana ja ostin halvimman koo kaupan kiukaan :ty:

Kuva

Paikollaan :ty:
Kuva

Lauteilta, eduspelti vielä puuttuu
Kuva
Lerssinen kirjoitti:Miulla keittiöpalasia miulla..

Ei kun musiikki soimaan

]http://www.youtube.com/watch?v=kMAIqZatptY

ja palikoita soveltamaan.. Siis näähän tuli köyhäeditionina eli sain ihan ite kasata rungotkin kopilleen ensten :face:
Kuva

:ty: miulla liukuvetolaatikot miulla :ty:
Kuva
Lerssinen kirjoitti:Köökiä kasailin.. Viemäriä piti siirtää hieman kun ainoa talon alta nousu oli tuossa ja allaskaappi tuli puoltoista metriä sivuun.. Laitin reilusti kaatoa ja palikat alle painekyllästetystä lankusta ku sattu palasia olemaan :D
Kuva

Jotku timperit vetää kuviosahalla allaskaapin pohjaan neliön kokoisen reiän mistä nostaavat sitten tekniikan ylös.. Minä en vaan reiät tulee justiin :back:
Kuva

Wanha tiskiallas (stala) tulee takaisin käyttöön kunnolla putsattuna toki.. Säästy taas satasia :ty: Pikkasen piti sahata altaille vaan koloja etupuuhun nii passas nätisti
Kuva

Tuossa on sitten semmonen homma minkä minä teen aina vaikka monet ei.. Jos keittiökalusteita ja varsinkin allaskaappeja sahataan, muokataan tai asennetaan niin että lastulevyn / mdf:n päät jää paljaiksi eli sahapinnalle niin ne maalataan ! Aina ! Saman homman tein tuohon alalevyyn mistä tuo tekniikka nousee..
Vituttaa jonku vuojen luutuamisen jäläkeen ku jostain saumasta valuu vesi ja pää turpoo palloksi :face:
Kuva

Tuohon malliin jäi.. Yllättävän persiistä kasata tommonen yksin ja mun pieetillä varsinkin kun ei kestä olla vinossa yhtään :face:
Kuva
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

No pikkuhilijaa se tästä muotoutuu, olipa konsti saaja nykykalusteet mutkaiseen seinään :mrgreen:
Kuva

Tuo hella/sähköhellanurkka on vähän tyhmä muttei voi mitään, nuohooomaan pitää päästä tuolta työtason alta ja kalusteitahan ei hormiin saa laittaa yms jne joten tällä mennään :-D
Kuvaja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 696
Liittynyt: To Syys 09, 2010 21:27
Paikkakunta: Mäntsälä/Kemijärvi

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Ei tuo sähköhella vois mitenkään vaihtaa paikkaa tuon viimisen alakaapin kanssa? Kääntäis samalla pöytälevyn muuria vasten... Tiiä sitten ratkaiseeko mitään. Itsellänikin tulee keittiöstä olosuhteiden pakosta erikoinen. Muuri on n. 114 leveä. Siinä 125 leveä puuliesi. Sen viereen sähköliesi ja tiskikone. On jo siinä rajoilla tuleeko oven eteen. Tiukkaa tekee. Ja vielä viereen L-jatkoksi tiskiallas. Allas jää jonku 40cm seinästä, jiten pitää joku tasosysteemi kehittää... Ai miksikö? No siksi! No, viemärin paikkaa hankala siirtää, eikä sille erityisen fiksua paikkaa löydykkää, kun huoneessa on vain yksi ehjä seinä. Kaksi oviaukkoa ja yksi ikkuna ja sitten se muuriuloke...
Avatar
Lerssinen
Jäsen
Jäsen
Viestit: 389
Liittynyt: To Touko 31, 2012 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1880 Lukua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kyllä sitä mielessä ja paperimallilla pyöriteltiin mutta tuossa on ainoa poistohormi koko tuvassa nyt, suoraan hellan yläpuolella suora reikä ulos.. VETÄÄ :-D Mekanisminkin ehjäsin, aitoa vuosituhannen alkua alumiinivaluineen.. Nyt ei tartte minkäänlaista liesituuletinta laitto ruokaa sitten sähöllä tai klapilla.. Sitäpaitti työtaso muuria vasten on jo vähä niin ja näin niin nyt "kosketuspinta" on minimoitu.. Tosin on siellä sentin rako välissä..

Edit : niin ja menis taas yks kaappi vähemmäksi, talossa on kyllä tilaa muttei yhtään kaappia eikä mihinkään muualle mene järkevästi kaappeja ku eteiseen minkä pommitan kyllä niitä täyteen vielä.. Pitää olla vähä luova eikä tuo tuossa vieressä seisoessa ole paha mutta hämmästyin itekki kuin pöljälle näyttää kuvissa :mrgreen:
Vastaa Viestiin