Meidän vanha orapihlaja-aita leikeltiin samojen ohjeiden mukaan viime kesänä (tai siis tuttu puutarhuri leikkasi) ja nyt kovasti odotellaan että vihertyisi ihan kunnolla. Ongelma pensaan kanssa oli vain että se oli päässyt liian isoksi, sitä ei oltu leikattu yli kuuteen vuoteen ja korkeimillaan huiteli katulamppujen tasollaMM kirjoitti:Rauha, rauha. Se oli vain se väärin ymmärtämäni kaiman komentti. Riippuu nyt ilmeisesti siitä, miten huonoon kuntoon aita on päässyt, kumpaa menetelmää käyttää. Kumpikaan minun hoitelemistani ei ollut vielä täysin toivoton tai pahasti lahonnut, vain pitkälle kalju alaosastaan.
Ja sitten tähän kovasti keskustelua herättäneeseen millainen piha on kaunis piha. Meidän talohan siis on kaupunkialueella ja on tämän korttelin ainut omakotitalo. Pihamme on päässyt edellisiltä asukkailta villiintymään, keskikesällä piha muistuttaa viidakkoa monine puineen ja pensaineen ja mahtavine syyreeneineen (kuvia on jonkin verran kotisivujen pihaosiossa) , josta itse pidämme, tuo mukavasti näkösuojaa naapureihin ja toisin päin, naapureiden ei tarvitse katsella kun teemme vaikka pihalla ruokaa tms. Tokihan yritämme pitää pihamme siistinä vaikka viidakko onkin.
Naapureina vieressä on rivitaloja ja pienkerrostalo. Sen mitä olen naapureiden kanssa jutellut, ovat mielipiteet menneet hyvinkin ristiin. Toisen rivitalon asukkaat eivät voi nauttia omasta pihastaan koska sieltä näkyy meidän pihalle. Nämä naapurit siis ovat sanoneet suoraan tämän. Heidän pihansa on todella siisti viimeisenpäälle trimmattu nurmikkopiha (toisinaan jopa saksien kanssa konttaa nurmikolla
Meillä pyrkimys on pitää piha vanhanaikaisena ja perinteisenä, tyyliin sopivana, ja huomioida se myös uusia kasveja ostellessa. Kasveja saa olla paljon, niinkuin jo on.
Mutta tämä ei tarkoita sitä, että tämä on ainut pihatyyppi josta tykkäämme, se käy tähän ja muistuttaa kenties täyteen rakennetulla rivi/kerrostaloalueella jostain "hyvästä vanhasta".
Maku asioita, ja niistähän tunnetusti saa parhaat tappelut.