tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti: Odota hetki, otan selvää, pitääkö kattilalle ostaa oma lippu paikallisjunassa.

Ultin omat referenssit nietu, ei ole sisäyksiköllisestä vilpistä referenssiä sen enempää varaajan kanssa kuin ilman. Pistää miettimään.

Aurinkohärpättimiä olisit voinut jättää itsellesi vieläkin vähemmän: ensimmäinen keräin tuottaa suurimman hyödyn, sitten vesi on jo hieman lämpimämpää jne.


Hyvä, että sulatuskin toimi kuten pitää. Ansaitsen hetken huoletonta aikaa, ahertajalle pieni paussi palkaksi. Olisi kohtuutonta, jos vilppi nyt kiukuttelisi; kiukutelkoon sitten, kun mies on hieman ehtinyt vetää henkeä.

Takaisin sorvin ääreen.
Kyllä ne ottaa siitä aikuisen hinnan ei se vielä seniorilipulla kulje...

Sähän voit olla sit Ultin koekaniini. Eikö ne saa myös edullisemmin vimpaimet? Tai sitten sun pitää ajatella koko juttu uusiksi, jota olet tietty pelännyt ja varautunutkin. Itsellä miettiessä meni kevät-kesä-syksy vaikka vimpaimet oli jo kotona ja onni etten heti asentanut. Ensimmäinen VILP:in paikka olisi ollut aivan susi. Tosin reiät pariin seinään on vedetty turhaan. Nyt tuo VILP kondensoi pihalle ja imeytyy kauas talon sokkelista maahan, joka on tärkeä juttu sillä vettä tulee karkeasti arvioiden 5-10 litraa/vrk.

Sorvi on vaarallinen vimpain varsinkin jos on ollut nopea hiuskasvu jossain vaiheessa elämää... Et tainnut kuitenkaan tarkoittaa sanan varsinaisessa merkityksessä.

Mä olen karttanut noita tuulijuttuja, kun saisi viimeistään propelipää leiman mutta juuri tuli mieleen ajatus, kun tuo myrsky on tulossa ja Fortum on viisinkertaistanut täksi vkl vikaporukan niin tuo UPS juttu menisi aika helpoksi kun laittaisi VILP:in kiertopumpun, öljypolttimen ja patteirkierron akuston ja invertterin perään, joita lataisi tuulella! Ei tarvisi mitään automatiikkaa niiden ohjaukseen kun syöttäisi niitä kokoajan akuston kautta. Tuollainen 300W luulisi olevan aika helppo homma tuuli->akkusysteemille. Mikä pelottavinta: Olen nyt tosissani :mrgreen:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti: Kyllä ne ottaa siitä aikuisen hinnan ei se vielä seniorilipulla kulje...

Sähän voit olla sit Ultin koekaniini. Eikö ne saa myös edullisemmin vimpaimet? Tai sitten sun pitää ajatella koko juttu uusiksi, jota olet tietty pelännyt ja varautunutkin. Itsellä miettiessä meni kevät-kesä-syksy vaikka vimpaimet oli jo kotona ja onni etten heti asentanut. Ensimmäinen VILP:in paikka olisi ollut aivan susi. Tosin reiät pariin seinään on vedetty turhaan. Nyt tuo VILP kondensoi pihalle ja imeytyy kauas talon sokkelista maahan, joka on tärkeä juttu sillä vettä tulee karkeasti arvioiden 5-10 litraa/vrk.

Sorvi on vaarallinen vimpain varsinkin jos on ollut nopea hiuskasvu jossain vaiheessa elämää... Et tainnut kuitenkaan tarkoittaa sanan varsinaisessa merkityksessä.

Mä olen karttanut noita tuulijuttuja, kun saisi viimeistään propelipää leiman mutta juuri tuli mieleen ajatus, kun tuo myrsky on tulossa ja Fortum on viisinkertaistanut täksi vkl vikaporukan niin tuo UPS juttu menisi aika helpoksi kun laittaisi VILP:in kiertopumpun, öljypolttimen ja patteirkierron akuston ja invertterin perään, joita lataisi tuulella! Ei tarvisi mitään automatiikkaa niiden ohjaukseen kun syöttäisi niitä kokoajan akuston kautta. Tuollainen 300W luulisi olevan aika helppo homma tuuli->akkusysteemille. Mikä pelottavinta: Olen nyt tosissani :mrgreen:
Tuossa iässä kattilan pitäisi osata jo kävellä itse.

Tuo kaniiniksi ryhtyminen kävi kyllä mielessä. Kun vain saisi tämän kämpän vuokrattua ulos...

Minä en sorvihommia hallitse, mutta minulla on ollut tilaisuus nähdä, kuinka tosi ammattilainen kävelee aina (metalli-)sorville, oli homma mikä tahansa. Uskomattoman monipuolinen laite osaavissa käsissä: sopii hiomiseen, kiillottamiseen ja luultavasti myös hampaiden pesuun.

Juu, onpas tuo helppo tapa varmentaa kiertovesipumpun toiminta! :shock: :roll: :!:
Täytyykin muistaa, kun tulee seuraava upsia kaipaava mikro eteen, ettei muuta kun propelleja etc. ostamaan... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vakavasti: kyllä se toimii, mutta noiden tuulimyllyjen hinnat ovat ihmeen kovia (kts. Ultin tuuligenikset).


Tulee mieleeni oma ideani, joka syntyi, kun liian monta kertaa katselin vuorotellen Ultin tuulivoimaloita ja lämpöpumppuja: jätetään sähköt kokonaan välistä pois ja pyöritetään kompuraa suoraan tuulen voimalla.
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti: Täytyykin muistaa, kun tulee seuraava upsia kaipaava mikro eteen, ettei muuta kun propelleja etc. ostamaan... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vakavasti: kyllä se toimii, mutta noiden tuulimyllyjen hinnat ovat ihmeen kovia (kts. Ultin tuuligenikset).
Älä nyt kuitenkaan. Jollain voi olla jotain ihan tärkeääkin menossa PC:llä kun... jos sä tuollaista ehdotat ja ne tietty uskoo, niin loppujen lopuksi miehet mustissa tulee sit tänne :shock:

Kalliita on ja mitään lapa juttuja en ajatellut vaan niinkuin toisessa ketjussa oli niin jotain tällaisia http://www.windside.com/finnish/products.html, joista tuli mieleen että millainen hyötysuhde mahtaisi olla jos vaikka harmaan viemäriputken halkaisisi tai sitten ilmastointi putken ja niittaisi ne suunnilleen samanlailla kuin noissa tarkkaan mietityissä versioissa, ilman spiraalimuotoa.

Täytyy tehdä laskutoimitus (Matematiikka tällä tasolla on O.K. Kaikki siitä yli oli koulussa p****tä): Jos kompleksi vie 300W ja ajatellaan että vuodessa käyttöä on puoli vuotta = 150W * 365 * 24h = 1314kW = 130 EUR/vuosi menee siis pumppujen ja öljyvermeiden kulutukseen, josta seuraa että mun kipuraja on tuulivimpaimelle kymmenen vuoden takaisinmaksuajalla 1300 EUR. Alkaa kiinnostamaan enemmän, sillä samalla poistuu UPS automatiikan kustannukset ja päänvaiva. Hmmm. Painelen "autotalliin" miettimään...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Kirjoittelin pitkän pätkän mutta PC teki tepposet :evil:
pvalila kirjoitti:Kun vain saisi tämän kämpän vuokrattua ulos...
Tuohon liittyen tuli ajatus että mikset säästäisi ja tekisi yhden ison paketin ja "myisi" kaukolämpöä mahdolliselle naapurille. Säästyisi tupla systeemit ja voisit jopa laittaa nuo Aurinkokeräimet... niin saisit ehkä voittoa, jos olisi aurinkoisia kesiä. Ajatus oli siis (josta paljon hävisi bittiavaruuteen). Laittaa joku tämmöinen naapurin ja varaajan väliin. Silloin voit käyttää jotain edullista isoa ON/OFF VILP:iä ja hyödyntää tulevaisuudessa Auringon, eikä tarvitse tuplata järjestelmiä. Koko hoidon voit varmistaa tulevalla 3x50A sulakekoolla mainiosti. Täytynee jalostaa ideaa jos et näe jotain suurempaa estettä mikä tässä innostuksessa tietty on hämärtynyt...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Vielä palaan astialle...

Se mitä nykyään on mennyt lämmitykseen ja LKV:een on tosi vähäistä. LKV:hen on nykyään mennyt 1-4kWh/pvä, joka on yllätys. Lämmitykseen on mennyt 13-21kWh, riippuen ulkolämpötilasta mutta kuitenkin tosi vähän. Tällaisia säästöjä ei tulisi kuin eristämällä monen kymmenen tuhannen euron edestä ja asumalla sen jälkeen tiiviössä. Minusta vaan näyttää että pienellä tekniikkaan investoimisella saa paljon suuremmat säästöt kuin eristepaksuutta epätoivoisesti lisäämällä. Näillä taloilla on näemmä tulevaisuutta. :-D

Uudessa Suomela -lehdessä oli lämmitymuodoista artikkeli ja siellä VILP:iä ja ILP:iä pidettiin lisälämmönlähteenä, joka tässä projektissa on toiste päin. VILP on päälämmönlähde ja Öljy lisälämmönlähde, tietty todella tärkeä semmoinen. Hinta oli siellä rankattu 12000EUR ja mulla on ilman Aurinkohärpättimiä mennyt noin 3000EUR...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:Vielä palaan astialle...

Se mitä nykyään on mennyt lämmitykseen ja LKV:een on tosi vähäistä. LKV:hen on nykyään mennyt 1-4kWh/pvä, joka on yllätys. Lämmitykseen on mennyt 13-21kWh, riippuen ulkolämpötilasta mutta kuitenkin tosi vähän. Tällaisia säästöjä ei tulisi kuin eristämällä monen kymmenen tuhannen euron edestä ja asumalla sen jälkeen tiiviössä. Minusta vaan näyttää että pienellä tekniikkaan investoimisella saa paljon suuremmat säästöt kuin eristepaksuutta epätoivoisesti lisäämällä. Näillä taloilla on näemmä tulevaisuutta. :-D

Uudessa Suomela -lehdessä oli lämmitymuodoista artikkeli ja siellä VILP:iä ja ILP:iä pidettiin lisälämmönlähteenä, joka tässä projektissa on toiste päin. VILP on päälämmönlähde ja Öljy lisälämmönlähde, tietty todella tärkeä semmoinen. Hinta oli siellä rankattu 12000EUR ja mulla on ilman Aurinkohärpättimiä mennyt noin 3000EUR...
Näistä sinun kokemuksistasi päätellen yhteiskunta tulee jatkossakin antamaan avustusta lisäeristämiseen ja ilmalämpöpumput (vilpit, ilpit) jätetään jatkossakin ilman tukea. Virallisen totuuden mukaan ilpit eivät anna lämpöä alle 10 pakkasasteen lämpötiloissa, mutta kun ei sitä ilpille kerro, niin ne puhaltavat lämpöä vielä tuplaten kylmemmissäkin pakkaslukemissa.

Sun lämminvesiboileris on rikki. Tai suihkukoppi lukossa.
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:Kirjoittelin pitkän pätkän mutta PC teki tepposet :evil:
pvalila kirjoitti:Kun vain saisi tämän kämpän vuokrattua ulos...
Tuohon liittyen tuli ajatus että mikset säästäisi ja tekisi yhden ison paketin ja "myisi" kaukolämpöä mahdolliselle naapurille. Säästyisi tupla systeemit ja voisit jopa laittaa nuo Aurinkokeräimet... niin saisit ehkä voittoa, jos olisi aurinkoisia kesiä. Ajatus oli siis (josta paljon hävisi bittiavaruuteen). Laittaa joku tämmöinen naapurin ja varaajan väliin. Silloin voit käyttää jotain edullista isoa ON/OFF VILP:iä ja hyödyntää tulevaisuudessa Auringon, eikä tarvitse tuplata järjestelmiä. Koko hoidon voit varmistaa tulevalla 3x50A sulakekoolla mainiosti. Täytynee jalostaa ideaa jos et näe jotain suurempaa estettä mikä tässä innostuksessa tietty on hämärtynyt...

Jos myyn puolet tästä talosta niin saatan samalla myydä molemmat ja opetella ajamaan moottoripyörää ja ajaa kohti auringonlaskua. :mrgreen:

Kaukolämmössä molemmille kämpille olisi tullut erilliset energiamittarit. Osa ongelmaa on se, ettei talossa ole tilaa, johon olisi pääsy ulkoa: yhteinen tila ja yhteiset laitteet, joihin käynti on toisen asunnon kautta, on vähän huono juttu. Kaukolämpöhärvelin olisi vielä voinut nakittaa yhden osakkaan riesaksi (aika pieni ja huoltovapaa) mutta siitä eteenpäin pitää kyllä olla yhteispääsyinen huone. Minkä tekeminen ei ole mahdotonta. Vaan jos ilman pärjää, niin tietysti parempi.

Tämä on keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö nykyisellään, eli tästä saa yhtiöjärjestyksen muutoksella kahden asunnon asoy:n. Tarkoitus on, asoy myy sähkön osakkaille (talossa vain yksi päämittari sähköyhtiöön päin). Kyllä tuohon jatkoksi energianmyyntikin sopii. Pieni ongelma on se, että talon puoliskot kuluttavat energiaa suhteessa, joka ei vastaa neliöiden suhdetta. Eli kulutus pitäisi mitata, mutta laiteinvestoinnit jakautuisivat osakkaille edelleen neliöiden suhteessa. Ja yksi osakas haluaa ehkä kehittää lämmityssysteemiä, toinen ei. Eli mycket kiva olisi, jos löytyisi ihan erillinen ratkaisu, joka ei budjettia kaataisi.
Viimeksi muokannut pvalila, La Loka 25, 2008 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti: Kalliita on ja mitään lapa juttuja en ajatellut vaan niinkuin toisessa ketjussa oli niin jotain tällaisia http://www.windside.com/finnish/products.html, joista tuli mieleen että millainen hyötysuhde mahtaisi olla jos vaikka harmaan viemäriputken halkaisisi tai sitten ilmastointi putken ja niittaisi ne suunnilleen samanlailla kuin noissa tarkkaan mietityissä versioissa, ilman spiraalimuotoa.

Täytyy tehdä laskutoimitus (Matematiikka tällä tasolla on O.K. Kaikki siitä yli oli koulussa p****tä): Jos kompleksi vie 300W ja ajatellaan että vuodessa käyttöä on puoli vuotta = 150W * 365 * 24h = 1314kW = 130 EUR/vuosi menee siis pumppujen ja öljyvermeiden kulutukseen, josta seuraa että mun kipuraja on tuulivimpaimelle kymmenen vuoden takaisinmaksuajalla 1300 EUR. Alkaa kiinnostamaan enemmän, sillä samalla poistuu UPS automatiikan kustannukset ja päänvaiva. Hmmm. Painelen "autotalliin" miettimään...
Muista laittaa systeemiin rele, joka heittää imatrankoskelle, jos oma voima hyytyy. Vaan ei automaattisesti takaisin, että huomaat ongelmia olleen.

Perinteisesti noita on tehty halkaistusta 80 litran tynnyristä. Sen kun hinaat piipunnokkaan niin sinut muistetaan miehenä, jolla propelli *ei* ollut ainoastaan hatussa.

Jenkeissä on pitkä perinne farmipumpuista, eikö sieltä saisi propellisydeemin halvalla? Tai piirustukset ilmaiseksi? Ainakin siellä on valtiojohto, joka on tehnyt valuutasta edullisen. :neutral:

Tuosta sun laskelmastasi en sano mitään. Luulen, että sinulla on kyllä tuohon varaa eli nuo laskelmat kuuluvat samaan sarjaan, kuin ne, joilla todistit vaimollesi aurinkopaneelien olevan häikäisevä sijoitus. The difference between men and boys, is the cost of their toys.
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Yritin tutustua sinun pumppusi valmistaneen firman webisivuihin. En löytänyt tietoja pumpustasi, sillä:

"June 2006 five-star Holiday Inn hotel in Shanghai drew heat pump hot water system can be used Germany."

Tuotteiden ja niiden esitteiden englanninkielen laatu ovat nykyisin onneksi sellaisessa suhteessa, että tuotteet ovat perempia kuin esitteet; onkohan se sitä antiamerikkalaisuutta?

Vaatii aimo annoksen pioneerihenkeä ja riskinottokykyä hankkia pumppu Kiinasta, se on kuitenkin aika kallis investointi. Kansainvälisesti toimivia huijarifirmoja Kiinassa on kaiketi vielä aika vähän, mutta kyllä niitäkin pian varmasti nousee: kehitys kehittyy kaikkine lieveilmiöineen.
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Yritin tutustua sinun pumppusi valmistaneen firman webisivuihin. En löytänyt tietoja pumpustasi, sillä:

"June 2006 five-star Holiday Inn hotel in Shanghai drew heat pump hot water system can be used Germany."

Tuotteiden ja niiden esitteiden englanninkielen laatu ovat nykyisin onneksi sellaisessa suhteessa, että tuotteet ovat perempia kuin esitteet; onkohan se sitä antiamerikkalaisuutta?

Vaatii aimo annoksen pioneerihenkeä ja riskinottokykyä hankkia pumppu Kiinasta, se on kuitenkin aika kallis investointi. Kansainvälisesti toimivia huijarifirmoja Kiinassa on kaiketi vielä aika vähän, mutta kyllä niitäkin pian varmasti nousee: kehitys kehittyy kaikkine lieveilmiöineen.
Juu aikamoinen riski se on ja merirahdin piilokulut huimat.

Tuosta voi lataa esitteen: Esite

Mulla voisi jopa olla uskallusta alkaa noita maahantuomaan jos kiinnittäisi vaikka talon ja... Ainiin, pankinhan tämä jo muutenkin on vielä monta vuotta... Ja sitten takuusotkujen jälkeen ei tarttis täälläkään enään asua... :roll:

EDIT: Aika kettu tuo GigaSize latauspalvelu, kun joutuu odottamaan näemmä 60s ja lueskella heidän mainoksia ennenkuin lataus alkaa, täytynee etsiä parempi palvelu jossain vaiheessa.

EDIT: Olisiko tuo RapidShare parempi, linkki vaihdettu sinne. No eipä paljon. Siellä piti lukea 45s. Onko noi kaikki tuommoisia?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Nuo ovat vielä pahempia, nuo palvelut: vain eka file tulee minuutin ventan jälkeen, sitten aika kasvaa ja kasvaa tunteihin ja päiviin.
Avatar
juh
Jäsen
Jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 13:39
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja juh »

Noista saa tavaran tulemaan ihan nätisti, jos käyttää selaimen sijasta jotain tiedostonlatausohjelmaa (tai vaikka linuxilla wget). Ja jos käyttää selainta, eikä halua ajan kasvavan joka tiedoston jälkeen, niin ei muutakun tyhjentelee selaimesta keksit.
peukalo keskellä kämmentä...
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Kiitoksia keksivinkistä, Juh. Ihme, että se on noin simppeliä: olisi luullut, että blacklistaisivat ip:n tai jotain.

Ja Tuuma, jos alat ihan oikeasti noita tuoda niin sun pitää kyllä tehdä ultit eli luoda oma brandi (Tuumamarket?). Tarroja on halpa tulostaa ja ne nostavat laitteen hintaa ihan perhanasti. Ja hinnalla ei pidä lähteä kilpailemaan, koska joku kuitenkin perustaa Vaaksamarketin ja myy vielä halvemmalla.

Kannattavinta on myydä jotain pientä omatuotantojuttua, jossa ihan omasta sorvista on vain pieni mutta ratkaiseva osanen: vaikkapa pakettia, jossa ulkoyksikkö on Mitsulta (tautisen luotettava) ja sisäyksikkönä jokin oma vilppijuttu.

Nimimerkki Ville tuolta Oulusta meilaili ihan rohkaisevia tietoja putkilämmittimistä, mistä kiitokset hänelle! Ihmettelen entistä enemmän, miksi hitossa noita sähkökattiloita ostetaan, jos pala putkea hoitaa saman homman. Ison varaajan ymmärrä, siinä oli ideaa silloin, kun yösähköllä oikeasti säästi rahaa.

- Nykyinen yösähkö on lähinnä vitsi: korotettu maksu päivällä, kun on otollinen hetki pyörittää ilmapumppua ja muutenkin paljon kulutusta.
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Tuuma, minkä merkkinen/mallinen boileri sinulla on, kuinka suuri se on, paljonko siinä on vastustehoa, ostitko uutena vai käytettynä, saako sitä jostain kohtuullisella hinnalla, kuinka korkeaa lämpötilaa siinä pidät ja onko suihkuvesi aina riittänyt?
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Unohda ne vilpit ja ala tuoda tuulimyllyjä. Annan sun firmallekin paremman nimen: Don Quijote Import. Prätkällesi voit antaa ritarin hevosen mukaan nimen Rosinante. Minä voin tulla sinulle puotipuksuksi salanimellä Sancho Panza (ritarin uskollinen aseenkantaja). Luulisi noitakin leluja Kiinasta löytyvän, ja siellähän kelpaa halpa amerikkalainen raha.

Ultin mallistosta löytyy 1000 W malli, joka maksaa 1400 ultieuroa (=hinta, joka on printattu isolla ja josta puuttuu sitä tätä pakosta ostettavaa). Se on suurin malli, joka pärjää kuuden metrin mastolla ja toisaalta se on vain vähän kalliimpi kuin 600 W versio ja paljon halvempi kuin 2000 W malli. Tuo olisi uljas korvike sille propellille, joka orbiittia kiertää.
Vastaa Viestiin