Laminaattia portaisiin?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Tuomo
Jäsen
Jäsen

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

nymana kirjoitti:Meillä alkoi portaat hahmottua. Kuvia blogissa.

Antti
En tiedä huijaako kuva vaan silmää mutta jotenkin näyttää, että nuo portaat ei kyllä käänny/taitu oikein ja etenemä vaihtelee eri askelmilla... Tarkoittaa että ei ole luonteva tuntuma portaita kiivetessä. :?
nymana
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.anttinyman.fi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nymana »

Demo-portaissa ei ainakaan ollut mitään ongelmaa tuntuman suhteen. Nousu 190 mm ja etenemä 220-260mm.

Kohta ollaan viisaampia.

Antti
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Pari-kolme kuvaa tuosta mun toteutuksesta kellarin betonirappusiin löytyy täältä:

www.moottorimaailma.com/paukkula5/

Kuvissa on vielä ruuvin reiät tapittamatta ja on itse asiassa vieläkin( :oops: ) mutta kaikki aikanaan... :lol:
Perusidea ja ulkoasu kuitenkin selviää.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

nymana kirjoitti:Demo-portaissa ei ainakaan ollut mitään ongelmaa tuntuman suhteen. Nousu 190 mm ja etenemä 220-260mm.

Kohta ollaan viisaampia.

Antti
Pelkään että olet myöhemmin viisas :( ! Nuorena ei tuo 190 mm nousu ole mitään, mutta vanhemmiten kiroat tuon nousun alimpaan helvettiin. Suositus on n. 170 mm eikä siis tunnu pahalta tuo ylimääräiset 20 mm, mutta kokeile miten se vaikutaa, kun olet menossa ylös ja etenkin alas jotain sylissä. Vanhemmille ihmisille suositaan vieläkin matalampaa askelmaa esm 130 mm, kun ei jalka enää nouse kunnolla.

Tein tuossa syksyllä yhdelle asiakkaalle pihakäytäviä, joihin tuli myös rappusia ja annoin koittaa ensin tuon 170 mm ja sen jälkeen 130 mm? Tilaaja on hyvä kuntoinen ja hoikka kaveri, ikää kylläkin päälle viidenkymmenen ja totesi, ettei varmasti tule tuota 170 mm, koska se on aivan liian suuri nousu, kun lasketuu rappusia alaspäin.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Kiitos Tomppa kuvista, tuossa rappusissa ja kodinhoitohuoneessa on juuri sitä vanhan ja uuden kontrastia joka hivelee meikäläisen silmää. Olkoonkin vaikka kaikki uutta tai kaikki vanhaa mutta se että se näyttää vanhan ja uuden sekoituksella, en osaa sen paremmin selittää. Raput ja kaapin ovet tuo sellaisen vanhan vaikutelman ja laatat uuden vanhalla tyylillä höystettynä ja puolipaneelit uuden tuntua, kaikki kuitenkin sopii hienosti yhteen. Tapeteista olenkin sitten täysin eri mieltä mutta enhän minä sinne muutakkaan :wink:
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Pelkään että olet myöhemmin viisas ! Nuorena ei tuo 190 mm nousu ole mitään, mutta vanhemmiten kiroat tuon nousun alimpaan helvettiin. Suositus on n. 170 mm
- meillon kellarin rappusten nousu 20cm. Enpä mä ole huomannu niissä mitään ihmeellistä. Kyse lienee enmmänkin nousun ja etenemän suhteesta. Jos on pitkä etenemä niin tarttee olla pienempi nousu...
whiski
Jäsen
Jäsen

Olen minä nuorempana ollut ihan samaa mieltä, ei edes 30 cm nousu tuntunut missään, mutta kun alkaa selkä reistaa ja vyö pitenee, eikä tasapainokaan ole enää nuoren pojan, niin huomaa kyllä tuollaiset muutaman sentin heitot rappusissa jo äkkiä.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

HillyMan kirjoitti:Kiitos Tomppa kuvista, tuossa rappusissa ja kodinhoitohuoneessa on juuri sitä vanhan ja uuden kontrastia joka hivelee meikäläisen silmää. Olkoonkin vaikka kaikki uutta tai kaikki vanhaa mutta se että se näyttää vanhan ja uuden sekoituksella, en osaa sen paremmin selittää. Raput ja kaapin ovet tuo sellaisen vanhan vaikutelman ja laatat uuden vanhalla tyylillä höystettynä ja puolipaneelit uuden tuntua, kaikki kuitenkin sopii hienosti yhteen. Tapeteista olenkin sitten täysin eri mieltä mutta enhän minä sinne muutakkaan :wink:
Kiitos palautteesta. :-D Ei noista meidän tapeteista tykkää moni muukaan,siis missään huoneessa olevista,mutta eipä se haittaa kun itse kuitenkin tykätään. :lol:
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Hower
Jäsen
Jäsen

whiski kirjoitti:Olen minä nuorempana ollut ihan samaa mieltä, ei edes 30 cm nousu tuntunut missään, mutta kun alkaa selkä reistaa ja vyö pitenee, eikä tasapainokaan ole enää nuoren pojan, niin huomaa kyllä tuollaiset muutaman sentin heitot rappusissa jo äkkiä.
-ehkäpä näin.
Tuolle portaiden nousun ja etenemän sopivalle mitalle on kaavakin. Eli miellyttäväksi koettu porras noudattaa kaavaa: 2x nousu + etenemä = 63-65cm. Muistaakseni näin...
Esim. pienellä nousulla ja liian pienellä etenemällä tehty porras on ärsyttävä töpötellä.
Ja tiukkaan paikkaan tehty porras on tehtävä niillä mitoilla mitä mahtuu, loiventaminen on joskus vaikeaa. Ja kiertävässä portaassa etenemä vaihtelee.
Tuomo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Hower kirjoitti:Tuolle portaiden nousun ja etenemän sopivalle mitalle on kaavakin. Eli miellyttäväksi koettu porras noudattaa kaavaa: 2x nousu + etenemä = 63-65cm. Muistaakseni näin...
Esim. pienellä nousulla ja liian pienellä etenemällä tehty porras on ärsyttävä töpötellä.
Ja tiukkaan paikkaan tehty porras on tehtävä niillä mitoilla mitä mahtuu, loiventaminen on joskus vaikeaa. Ja kiertävässä portaassa etenemä vaihtelee.
Oikeata kaavaa muistelet.

Etenemä taas ei vaihtele, vaikka portaat kiertäisivät. Jos etenemä vaihtelee on riskinä, että jalka tottuu portaan yläpäässä leveämpään askelmaan ja kun sitten astutaankin kapeammalle portaalle, jalka osuu vain askelman reunaan ja painovoima hoitaa sen jälkeen loppumatkan alas.

Täältä löytyy vähän faktaakin. Varsinkin sivulta viisi. http://www.finlex.fi/data/normit/6376-F2.pdf

Vanhoissa taloissa on portaat tietysti tehtävä olemassa olevaan aukkoon, jolloin varsinkin tuosta vapaasta käyntikorkeudesta joutuu tinkimään. Portaissa kulkemisen "turvallisuuden" ja ennen kaikkea mukavuuden takia etenemän ja nousun suhde kannattaa pitää oikeana.

Meillä kellarin portaissa on nousu (muistaakseni) 18,53 cm. Vähän korkea mutta kun tila ei antanut mahdollisuutta lisätä yhtä askelmaa lisää. Muuten vapaa käyntikorkeus olisi käytännössä laskenut alle 170 cm:n.
Hower
Jäsen
Jäsen

Etenemä taas ei vaihtele, vaikka portaat kiertäisivät.
-meinaan sitä, että sisäkurvassa on kapeampaa kuin ulkoreunassa...
mattija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mattija »

Tomppa kirjoitti:
HillyMan kirjoitti:Kiitos Tomppa kuvista, tuossa rappusissa ja kodinhoitohuoneessa on juuri sitä vanhan ja uuden kontrastia joka hivelee meikäläisen silmää. Olkoonkin vaikka kaikki uutta tai kaikki vanhaa mutta se että se näyttää vanhan ja uuden sekoituksella, en osaa sen paremmin selittää. Raput ja kaapin ovet tuo sellaisen vanhan vaikutelman ja laatat uuden vanhalla tyylillä höystettynä ja puolipaneelit uuden tuntua, kaikki kuitenkin sopii hienosti yhteen. Tapeteista olenkin sitten täysin eri mieltä mutta enhän minä sinne muutakkaan :wink:
Kiitos palautteesta. :-D Ei noista meidän tapeteista tykkää moni muukaan,siis missään huoneessa olevista,mutta eipä se haittaa kun itse kuitenkin tykätään. :lol:

minun mielestäni portaikon tapetti on upea ja väri korostuu hienosti valkoisen puolipaneelin kanssa.
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Tomppa kirjoitti:Pari-kolme kuvaa tuosta mun toteutuksesta kellarin betonirappusiin löytyy täältä:

http://www.moottorimaailma.com/paukkula5/
OT: Pikkukuva on 32, mutta siitä on linkki kuvaan 31. (31 menee oikein)
whiski
Jäsen
Jäsen

Tuosta portaan noususta vielä pikkuisen. Olin ymmärtävinäni, että joku Finlexin ohje, jossa annetaan asuintiloille 190 mm nousu, kun taas yleisissä rakennusohjeissa on 170 mm.
Minusta on ihan yhdentekevää mitä Finlex tässä tapauksessa sanoo, koska kyse on asumis mukavuudesta. Kuten Hoover tuossa sanoo "Esim. pienellä nousulla ja liian pienellä etenemällä tehty porras on ärsyttävä töpötellä"! Mutta kun mittana on nuori aikuinen esm 5 vuotias lapsi ja nuoren aikuisen vanhemmat, niin portaan mitta on jo toinen jatöpöötäminen on arkipäivää.
Onko järkevää mitata muutaman vuoden ajalle tuo portaan nousu, jos meinaa asua pitempään? Onko tullut miettityä lapsen kulkua portaissa? Onko lapselle oma kaide? Nuo kysymykset ovat keljuja, kun pyydän mittaamaan lapsen jalan pituuden ja kuinka siitä riittä rappusiin? Juu juu sehän kasvaa niin äkkiä! Kyllä, mutta samaan aikaan vanhempasi/ appivanhempasi tulevat kylään, miten heidän kulkunsa rappusissa? No hehän on vain kylässä? Juu juu, mutta se kertoo sen tulevaisuuden, mikä odotta teitäkin jo muutaman vuoden päässä.... viini

Lopuksi pieni koe. Ota sen vertaa kuin hauiksessa on habaa tavaraa syliin ja sellaista tavaraa, ettet näe askelmia! Kulje rappuset edes takaisin ja kerro kumpi oli hankalampaa, ylös, vai alsas meno? Ja jos mahdollista, niin eri portaan nousemilla :neutral:
Wanha wirttynyt Whiski

jargon
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jargon »

Maalasin muuten tuossa meidän portaat, ja pintamaalin jälkeen teippasin etureunasta pari senttiä vapaan alueen maalattavaksi samaisella pintamaalilla, johon lisäaineeksi löytyi tuommoinen "Onttoja, kevyitä silikaattimikropalloja sisältävä karkeutusaine" . Ei juurikaan huomaa maalipinnassa eroja, eikä enää liukastella. Ei tuo aivan liukuesteteipin tasolle yllä, mutta ei se myöskään yhtä hurjan näköinen ole. Taisi maksaa 1/3l purkki noin 6 euroa. Riittoisuus tuolla määrällä 10 litraan, eli saa olla muutama askel.

Että näin. Ja sitten kun joku mussuttaa, että miten tämä nyt laminaattiportaisiin liittyy, niin ei liity.
Anteeksi.
Vastaa Viestiin