Tota noin, sinä sanoit ihan jotain toista! Minä en kaunistellut, mutta jätetään tämä keskustelu nyt jo! Lue oheilman kommentti syvällisesti ja mieti mitä siinä sanotaan.Pitkä kirjoitti:Löysit näköjään samat asiat mitkä minäkin, esitit ne vain pehmeämmin ja asiaa kaunistellen.whiski kirjoitti:Olen puolenpäivää nyt sitten lukenut noita pellettisivuja, niin että silmät alkaa olemaan solmussa.
Pellettiä vanhassa kattilassa?
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
Juu, ja onhan tuo aika paljon kiinni kunkin temperamentista. Oma pääkky on näissä kohin sen verran hauras etten ehkä heti löydä pellettilämmittäjää itsessäniwhiski kirjoitti:Tota noin, sinä sanoit ihan jotain toista! Minä en kaunistellut, mutta jätetään tämä keskustelu nyt jo! Lue oheilman kommentti syvällisesti ja mieti mitä siinä sanotaan.Pitkä kirjoitti:Löysit näköjään samat asiat mitkä minäkin, esitit ne vain pehmeämmin ja asiaa kaunistellen.whiski kirjoitti:Olen puolenpäivää nyt sitten lukenut noita pellettisivuja, niin että silmät alkaa olemaan solmussa.
MUTTA se ei toki tarkoita että pitäisin pellettilmmittäjiä "hulluina" tms, totean vain omat rajani. Jos olisin esim ryhtynyt pellettitouhuun ja kohdannut esim. 70 % Whiskin (ilmeisesti tolkun mies!) viestissään kuvailemista potentiaalisista ongelmista, niin ....
Hyvä keskustelu kuitenkin, Pitkällekin kiitos. Luupitin tästä innoittuneena hiukan noita pellettijubinoita itsekin ja kuva touhusta avautui paljon. Toivottavasti tuo nykyinen öljytsydeemi jaksaa puhista vielä muutaman vuoden, josko vaikka sitten maailma tässäkin kohdin valmistuisi.
Tuossa aiemmin kirjoitettiin Metema Oy:stä ja Markku Kalliosta. Markku kävi asentamassa minulle Nova pellettipolttimen tiistaina. Markku myy ja asentaa öljy- ja pellettipolttimia, vesi-ilmalämpöpumppuja ja kattiloita em. järjestelmiin.
Se mitä Aamulehdessä kirjoitettiin oli pitkälti toimittajan omia johtopäätöksiä ja siinä pistettiin sanoja mm. Markun suuhun.
Kun Markku tuli minulle asentamaan poltinta, hän oli juuri ollut vikakeikalla. Vian syy oli siilollinen purua. Ei siis laitevika vaan polttoainevika. Nämähän eivät kuulu poltinasentajalle, mutta heillehän ensin soitetaan kun "ei laitteet pelaa". Ei kai niin kun niitä ei ole purun polttoon edes suunniteltu.
Mielestäni Markku Kallio on vastuullinen ja hyvin osaava henkilö. Hän ei suosittele pellettipoltinta sellaiselle henkilölle, joka ei tiedä mihin ryhtymässä. Ja olen hänen kanssaan samaa mieltä: kaikille ei pelletin polttoa voi suositella.
Omat kokemukset ovat viiden vuorokauden ajalta hyvät: viikkosiilon täyttöön meni 10 min ja näillä pakkasilla 360 litran siilo kestää noin 6 vrk. Tuhkatila on noin kolmasosan täyttynyt ja savukaasut nouseet 20 astetta.
Se mitä Aamulehdessä kirjoitettiin oli pitkälti toimittajan omia johtopäätöksiä ja siinä pistettiin sanoja mm. Markun suuhun.
Kun Markku tuli minulle asentamaan poltinta, hän oli juuri ollut vikakeikalla. Vian syy oli siilollinen purua. Ei siis laitevika vaan polttoainevika. Nämähän eivät kuulu poltinasentajalle, mutta heillehän ensin soitetaan kun "ei laitteet pelaa". Ei kai niin kun niitä ei ole purun polttoon edes suunniteltu.
Mielestäni Markku Kallio on vastuullinen ja hyvin osaava henkilö. Hän ei suosittele pellettipoltinta sellaiselle henkilölle, joka ei tiedä mihin ryhtymässä. Ja olen hänen kanssaan samaa mieltä: kaikille ei pelletin polttoa voi suositella.
Omat kokemukset ovat viiden vuorokauden ajalta hyvät: viikkosiilon täyttöön meni 10 min ja näillä pakkasilla 360 litran siilo kestää noin 6 vrk. Tuhkatila on noin kolmasosan täyttynyt ja savukaasut nouseet 20 astetta.
Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa
Pelletti toimii lämmitysaineena, siinä mikä muu tahansa. Se että sen käytössä on juuri noita pieniä ongelmia, niin tekevät siitä "kaupunkilaisjurpolle" usein hullun lämmittimen. En tarkoita tuolla mitään piikkiä kehenkään, vaan sitä mitä aiemminkin kirjoitin, että jo pieni vika voi olla yli pääsemätön ongelma jollekin.
Juusolle terveisiä, tuskin tarvitsee pelätä oikein tehdyn asennuksen jälkeen, että osuisi 70% vikoja heti kohdalle
. En itse koe ajatusta pelletinkäytöstä minään ongelmana, vaikka tiedänkin, että se voi, siis voi mahdollisesti holvaantua siilossa, tai putkessa! En usko, että sen holvaantumisen poisto vie aikaa montaa minuuttia ja samalla tulee muutenkin katsottua, onko pannuhuoneessa ja varastossa kaikki kunnossa. Sähköviat vaivaa tasan kaikkia muitakin lämmitysmuotoja, lukuun ottamatta puuhellaa ja takkaa.
Kun vielä lukee tuolta pellettipalstalta, kuinka monta "Pelle Pelotonta" siellä on, niin taatusti saavat aikaiseksi, jos jonkinmoisia häiriöitä. On briketin/ pelletin/ hakkeen/viljan jne kokeilijaa ja jos ei noilla kokeilla saada aikaan "pientä" vikaa, niin ei sitten millään
? Hyvä että kokeilevat ja kertovat kokemuksista, sillä siitä on loppujuoksussa kaikille etua.
Juusolle terveisiä, tuskin tarvitsee pelätä oikein tehdyn asennuksen jälkeen, että osuisi 70% vikoja heti kohdalle
Kun vielä lukee tuolta pellettipalstalta, kuinka monta "Pelle Pelotonta" siellä on, niin taatusti saavat aikaiseksi, jos jonkinmoisia häiriöitä. On briketin/ pelletin/ hakkeen/viljan jne kokeilijaa ja jos ei noilla kokeilla saada aikaan "pientä" vikaa, niin ei sitten millään
Wanha wirttynyt Whiski
Minä en liiemmin ole tällä foorumilla aiemmin poikkeillut ,mutta toki joskus olen,(1 kerran) johonkin asiaan kantani ilmaissut.
Koska olen vaihtanut oljyn pellettiin 8/2005 ,siis n. 2,5 v. sitten ,niin olen melko aktiivisesti PELLETTIKESKUSTELU foorumissa seurannut tapahtumien kulkua.
Syy miksi nyt näyttäydyn täällä on tästä topikista siirretty linkki pelletrtikeskustelu.nettiin ja luettuani muutamat edelliset ,osittain hauskatkin sivut ,niin voin
vain todeta ,että mielenkiintoista luettavaa johon sinänsä en kommentoi muutoin kuin omiasta kokemuksestani ,että kerran kertaa ei vielä ole tullut mieleen katumusta ,muuta kuin siinä mielessä ,että miksi piti miettiä niin pitkään ennenkuin sain homman toteutettua.
Nimittäin asia oli yksinkertaisuudessaan hyvin helppo.
Ostin suoraan maahantuojalta Itseasennettavan polttimen kaikkine tykötarpeineen,(2700,-eur).
Viikkosiilon tein 500 L. Lasikuituisesta roskispöntöstä jonka sain ilmaiseksi tutulta kaverilta ja jonka sijoitin osittain maan alle ulkoseinän taakse pannuhuonetta vastapäätä, betönista valettuun fanerikannelliseen monttuun. Kustannus oli n.7 säkkiä sementtiä ja 18mm vanerikansi n. 150 eur yhteensä.
Varastotilaksi korjasin lapsilta jääneen vanhan leikkimökin ,jonka rakenteita Fanerilevyillä vahvistaen tilavuudeksi tuli suurinpiirtein vuoden tarve,elikkä hiukan reilu 4000 kg.Tämän kustannus yht.n.250eur
.
Imusiirtolaitteen,jolla saan siirrettyä auton peräkärrystä irtopelletit varastoon, tein vanhasta öljytynnyristä (0 eur.),n.15m.uponalin 50mm viemäriputkesta,(75 eur.) ja Lidlistä ostetusta halpisimurista,(60 eur.)yht. 135 eur.
Elikkä kokonaiskustannus hiukan rapiat 3 tuhatta.
Kattila on edelleen sama jo kohta 30 v. hyvin öljylläkin palvellut kaksoispesä termex ja jonka hyötysuhde pelletillä näyttäisi kulutuksen mukaan olevan jopa hiukan parempi kuin öljyllä. Liekö sitten niin,ettei öljyaikana tullut juurikaan putsattua.
Öljynkulutus oli kuitenkin vuositasolla keskimäärin 2000 litraa ja joka pelletiksi muunnettuna tarkoittaisi n.4500 kg.
Kulutus pelletillä on kuitenkin nyt 2 vuden kokemuksen perusteella jäänyt 4200 kg molemmin puolin.
Tämän hetken öljyn hinta lienee 85c paikkeilla ,joka tarkoittaisi 2000L kulutuksella 1700 Euroa. Pelletin hinta lienee tällä hetkellä kaupasta tai Vapolta tilattuna kutakuinkin 180-200 Eur.haarukassa ja keskihinnalla tuo 4200 kg tekee 798 eur.
Olen kuitenkin vielä siinä onnellisessa asemassa ,että hakemalla suoraan tehtaalta olen saanut pelletit irtotavarana vieläpä tuotakin edullisempaan hintaan .
Että näin

Koska olen vaihtanut oljyn pellettiin 8/2005 ,siis n. 2,5 v. sitten ,niin olen melko aktiivisesti PELLETTIKESKUSTELU foorumissa seurannut tapahtumien kulkua.
Syy miksi nyt näyttäydyn täällä on tästä topikista siirretty linkki pelletrtikeskustelu.nettiin ja luettuani muutamat edelliset ,osittain hauskatkin sivut ,niin voin
vain todeta ,että mielenkiintoista luettavaa johon sinänsä en kommentoi muutoin kuin omiasta kokemuksestani ,että kerran kertaa ei vielä ole tullut mieleen katumusta ,muuta kuin siinä mielessä ,että miksi piti miettiä niin pitkään ennenkuin sain homman toteutettua.
Nimittäin asia oli yksinkertaisuudessaan hyvin helppo.
Ostin suoraan maahantuojalta Itseasennettavan polttimen kaikkine tykötarpeineen,(2700,-eur).
Viikkosiilon tein 500 L. Lasikuituisesta roskispöntöstä jonka sain ilmaiseksi tutulta kaverilta ja jonka sijoitin osittain maan alle ulkoseinän taakse pannuhuonetta vastapäätä, betönista valettuun fanerikannelliseen monttuun. Kustannus oli n.7 säkkiä sementtiä ja 18mm vanerikansi n. 150 eur yhteensä.
Varastotilaksi korjasin lapsilta jääneen vanhan leikkimökin ,jonka rakenteita Fanerilevyillä vahvistaen tilavuudeksi tuli suurinpiirtein vuoden tarve,elikkä hiukan reilu 4000 kg.Tämän kustannus yht.n.250eur
.
Imusiirtolaitteen,jolla saan siirrettyä auton peräkärrystä irtopelletit varastoon, tein vanhasta öljytynnyristä (0 eur.),n.15m.uponalin 50mm viemäriputkesta,(75 eur.) ja Lidlistä ostetusta halpisimurista,(60 eur.)yht. 135 eur.
Elikkä kokonaiskustannus hiukan rapiat 3 tuhatta.
Kattila on edelleen sama jo kohta 30 v. hyvin öljylläkin palvellut kaksoispesä termex ja jonka hyötysuhde pelletillä näyttäisi kulutuksen mukaan olevan jopa hiukan parempi kuin öljyllä. Liekö sitten niin,ettei öljyaikana tullut juurikaan putsattua.
Öljynkulutus oli kuitenkin vuositasolla keskimäärin 2000 litraa ja joka pelletiksi muunnettuna tarkoittaisi n.4500 kg.
Kulutus pelletillä on kuitenkin nyt 2 vuden kokemuksen perusteella jäänyt 4200 kg molemmin puolin.
Tämän hetken öljyn hinta lienee 85c paikkeilla ,joka tarkoittaisi 2000L kulutuksella 1700 Euroa. Pelletin hinta lienee tällä hetkellä kaupasta tai Vapolta tilattuna kutakuinkin 180-200 Eur.haarukassa ja keskihinnalla tuo 4200 kg tekee 798 eur.
Olen kuitenkin vielä siinä onnellisessa asemassa ,että hakemalla suoraan tehtaalta olen saanut pelletit irtotavarana vieläpä tuotakin edullisempaan hintaan .
Että näin
Kon piika on piänimmilläs ni asi o pahimmillas.
Re: Pellettiä vanhassa kattilassa?
Laitoin yhteen kohteeseen mikä ei kylläkään ole rintamiestalo mutta lähes samalta aikakaudelta oleva rakennus, pellettilämmitys. Öljyä kului kohteessa noin 25000 litraa vuodessa. Rupesi öljyn hinta vähän hirvittämään. Öljyyn menee noin 2 000 euroa vuodessa. Pannuhuoneessa on kaksi kattilaa rinnakkain, vanha puukattila ja uudehko öljykattila. Vanhaan öljykattilaan pellettipoltin kiinni ja uusi siilo.Investointina noin 8000 euroa ja säästöä vuodessa noin 10 000 euroa. Lisäksi saimme vaihtaa vanhan öljysäiliön (15 m3) pienempään pellettisiiloon mikä sijaitsee ulkona (12 m3) ja saamme öljysäiliön tilan autotallikäyttöön. Ulos olisi toki voinut siirtää öljysäiliön mutta olisimme joutuneet lämmittämään moottoripolttoöljyllä mikä on lämmitysöljyä kalliimpaa.Pelletti varmaan työllistää enemmän mutta jos kuukausipalkka siitä on 800 euroa niin kyllä sen kestää ja lämmin autalli korkoina kaupanpäälle. Nyt öljy toimii varalla jos pelletti ei toimi niin se lähtee automaattisesti päälle. Ongelmatonta ei ole ollut pelletin käyttöönotto mutta ei se sitä ole ollut aina öljylläkään kun vehkeet leviää keskellä talvea eikä kukaan korjaaja ehdi paikalle.
Joku mainitsi tässä viestiketjussa pelletin saatavuuden öljyyen nähden tulevaisuudessa. Luulisin että dinosaurukset on poltettu kattiloissa ja autoissa ennenkuin eloperäinen aines loppuu maan päältä.
Joku mainitsi tässä viestiketjussa pelletin saatavuuden öljyyen nähden tulevaisuudessa. Luulisin että dinosaurukset on poltettu kattiloissa ja autoissa ennenkuin eloperäinen aines loppuu maan päältä.
Nyt taas pakko päivittää kokemuksia aiheesta pellettilämmitys. Kolme kuukautta lienee kohtsillaan takana. Vähän toista tonnia on tavaraa mennyt. Kaksi kertaa olen kattilan nuohonnut. Ei käyttöhäiriöitä. Viiden vuoden päästä olen viisaampi sen suhteen oliko siirtyminen öljystä pellettiin viisasta vai ei. Toistaiseksi tuntuma on, että selkeästi ollaan positiivisen puolella.
Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa
-
Putkimiess
Mulla tulee kohta 4 vuotta täyteen enkä ole katunut. Siirryin silloin sähköstä pellettiin. Mitkä laitteet sinulla on?essal kirjoitti:Nyt taas pakko päivittää kokemuksia aiheesta pellettilämmitys. Kolme kuukautta lienee kohtsillaan takana. Vähän toista tonnia on tavaraa mennyt. Kaksi kertaa olen kattilan nuohonnut. Ei käyttöhäiriöitä. Viiden vuoden päästä olen viisaampi sen suhteen oliko siirtyminen öljystä pellettiin viisasta vai ei. Toistaiseksi tuntuma on, että selkeästi ollaan positiivisen puolella.