tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Taas meni muutama tunti "autotallissa" nyt on sitten putkikytkentä niin että VILP:in pumppu "työntää" VILP:iä päin ja kas vain tulipa hiljaista. Pitääpä sitä olla "pvalilan" mainitsemasta fiksuudesta huolimatta TYHMÄ.

Hyvä "juh" vinkistä. Aika kettumaista noiden toiminta kuitenkin siis on.

Niin jos noita alkaisi tuomaan niin tietty se tehtaallekin on mukavampaa että myy OEM:nä omalla brändinä => Maahan voi tuoda silloin moni muukin ja heidän brandiä ei voi joku "autotalli" -firma pilata...

Hinnalla kilpaileminen johtaa huonoon palveluun. Tuo Ulti on siinä vissiin puun ja kuoren välissä. Toiset kehuu ja toisilla mennyt ihan persiilleen. Koko ajan pitäisi tehdä kympin suorituksia nykypäivänä kun foorumeissa laitetaan lokaa niskaan pienestäkin epäonnistumisesta. Se ei mun mielestä ole ihan oikein.

Tuo putkilämmitin juttu on tän ketjun aikana noussut mun ykkösvaihtoehdoksi sähkökattilan sijasta jos ja kun tuo vanha pata pamahtaa.

Mun Boileri on Haato HK220 eli 220 litraa pysty malli ja rosterisisälmykset. HK300 kävi tuossa pihalla mutta korkeus olisi pitänyt olla hieman matalampi. Ostin sen kun tähän muutettiin valmistajalta suoraan kun he lopetti Korsossa hitsailut, olikohan joku 400EUR. 3-vaihe ja 1kW/vaihe. Hyvin on riittänyt ei ikinä ole loppunut kuuma vesi. Toisin oli öljykattilan kanssa, se hyytyi, vika tosin varmaan kalkkeutumisessa eli niinkuin meille kaikille käy niin kalkkeudutaan...kuulemma :shock:

Tuo tuulimylly firman nimi saattaa aiheuttaa hieman uskottavuus ongelmia... Mitä jos Don Quijote:n vaihtaisi Speedy Gonzales:iin :mrgreen:

Homma jatkukoon... Valmis = Kuollut, Muuttuva = Elää.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Minulle Ultista on tullut vastaus meileihin noin vuorokaudessa, kahdesti olen sieltä jotain tiedustellut. Ilpin kanssa päädyin laadukkaampaan vaihtoehtoon, asennus huomioiden hintaero ei ollut riskin väärti. Ulti myy suoraan, jos välissä olisi jälleenmyyjä olisi hintataso toinen. Ultia rasittaa edelleen Rosendahlin konkurssi, ihmiset menettivät siinä ilmeisen paljon rahaa (talopakettien ennakkotilaajat). Ja oliko se edes ensimmäinen konkka?

Käy vilkaisemassa ultin tuulimyllyjä, löytänet ne jollain nimellä Kiinan markkinoilta reilusti alle puoleen hintaan.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Minulle Ultista on tullut vastaus meileihin noin vuorokaudessa, kahdesti olen sieltä jotain tiedustellut. Ilpin kanssa päädyin laadukkaampaan vaihtoehtoon, asennus huomioiden hintaero ei ollut riskin väärti. Ulti myy suoraan, jos välissä olisi jälleenmyyjä olisi hintataso toinen. Ultia rasittaa edelleen Rosendahlin konkurssi, ihmiset menettivät siinä ilmeisen paljon rahaa (talopakettien ennakkotilaajat). Ja oliko se edes ensimmäinen konkka?

Käy vilkaisemassa ultin tuulimyllyjä, löytänet ne jollain nimellä Kiinan markkinoilta reilusti alle puoleen hintaan.
Ulti on osunut asian ytimeen, sen johdosta niillä menee hyvin, kai? Myyvät mitä ihmiset kaipaa/tarvitsee. Ei paha liikeidea. Saksassa kaikki hinnat on immeisten nähtävillä ja se on oikein. Ainoa asia mikä mättää niin sielläkin on piilotettu mitä B-B hinnat oikeasti on mutta huomattavasti kuluttajaystävällisempää touhua kuitenkin.

Et olekaan kertonut tosta ILP:istä mitään :shock: Itsellä on pari tilaa mihin tuollainen vielä sopisi. ILP ei äänen johdosta ole rantautunut asumistiloihin mutta toisaalta nyt kun on nuo puhallinkonvektorit odottamassa asennusta niin ääntähän noikin pitää. Onko hiljainen? Kuinka usein pitää imuroida suodatin, miten lämpö leviää huoneesta toiseen? Mitä asennus oikeasti maksoi vai "hävitettiinkö" se laitehintaan? Suositteletko ko. asentajaa? Onko siellä putkareita, joita VILP hommissa tarvitaan?
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Minulle Ultista on tullut vastaus meileihin noin vuorokaudessa, kahdesti olen sieltä jotain tiedustellut. Ilpin kanssa päädyin laadukkaampaan vaihtoehtoon, asennus huomioiden hintaero ei ollut riskin väärti. Ulti myy suoraan, jos välissä olisi jälleenmyyjä olisi hintataso toinen. Ultia rasittaa edelleen Rosendahlin konkurssi, ihmiset menettivät siinä ilmeisen paljon rahaa (talopakettien ennakkotilaajat). Ja oliko se edes ensimmäinen konkka?

Ulti on osunut asian ytimeen, sen johdosta niillä menee hyvin, kai? Myyvät mitä ihmiset kaipaa/tarvitsee. Ei paha liikeidea. Saksassa kaikki hinnat on immeisten nähtävillä ja se on oikein. Ainoa asia mikä mättää niin sielläkin on piilotettu mitä B-B hinnat oikeasti on mutta huomattavasti kuluttajaystävällisempää touhua kuitenkin.

Et olekaan kertonut tosta ILP:istä mitään :shock: Itsellä on pari tilaa mihin tuollainen vielä sopisi. ILP ei äänen johdosta ole rantautunut asumistiloihin mutta toisaalta nyt kun on nuo puhallinkonvektorit odottamassa asennusta niin ääntähän noikin pitää. Onko hiljainen? Kuinka usein pitää imuroida suodatin, miten lämpö leviää huoneesta toiseen? Mitä asennus oikeasti maksoi vai "hävitettiinkö" se laitehintaan? Suositteletko ko. asentajaa? Onko siellä putkareita, joita VILP hommissa tarvitaan?
En pistänyt siitä ilpistä mainintaa tähän ketjuun, koska tein siitä oman (Ja valituksi tuli....Mitsu FD35) ketjunsa: ajattelin tökkästä siihen silloin tällöin ko. värkkiä koskevaa palautetta myöhemminkin. Tarkoitukseni oli ostaa mahdollisimman hyvä ilppi ja tuosta Mitsusta jopa kilpailijatkin puhuivat hyvää. Sisäyksikön design ei ole parhaasta päästä, mutta ui kun se on hiljainen...
Asennus maksaa oikeasti vähän alle viisisataa, jos sen ostaa erikseen. Jos sen ostaa yhdessä koneen kanssa, verottaja hyväksyy nykyisin asennuksen tiettyyn maksimihintaan asti kotitalousvähennyksen piiriin (muistaakseni 600 euroa, ellei jotain erityistä selitystä). Pauli Gaddala/Gadsat Oy tuli valituksi siksi, että hinta oli sama kuin suurilla firmoilla ja itsekin pienyrittäjänä mieluusti suosin pieniä firmoja, joilla on kasvot. Pauli on tuolta automaatiopuolelta, hänellä on kylmä/sähköluvat mutta putkimies hän ei ole.
pvalila
Jäsen
Jäsen

HK 200 (ei siis enää 220) listahinta 993 egeä.

Vaakamalli 220 listahinta 1110 egeä. Huuto.netissä näyttäisivät uudet olevan 700 - 800 euroa.

Eli jos tuo oli alvillinen hinta niin hyvän diilin teit. Ja muutenkin, koska tuo on varmasti tienannut enemmän kuin hintansa.

Kalkkeutunut? Mikä ihmeen kalkki? En minä muista...

Ei tämä meidän kaksinpuhelumme näemmä mikään hirveä lukumenestys ole, melkein sata viestiä ollaan väännetty ja lukuja on saman verran kuin monella kahden viestin topicilla. :oops:

Näyttää siltä, "putkikattila" on huomattavasti kalliimpi asia kuin "putkilämmitin". Eroa en ymmärrä, paitsi että kattilan saa vain lisähintaan rosterista tehtynä ja lämmittimet ovat perushintaankin rosteria. No, pikkuisen näyttää noiden kattiloiden päällä villaa olevan.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:HK 200 (ei siis enää 220) listahinta 993 egeä.

Vaakamalli 220 listahinta 1110 egeä. Huuto.netissä näyttäisivät uudet olevan 700 - 800 euroa.

Eli jos tuo oli alvillinen hinta niin hyvän diilin teit. Ja muutenkin, koska tuo on varmasti tienannut enemmän kuin hintansa.

Kalkkeutunut? Mikä ihmeen kalkki? En minä muista...

Ei tämä meidän kaksinpuhelumme näemmä mikään hirveä lukumenestys ole, melkein sata viestiä ollaan väännetty ja lukuja on saman verran kuin monella kahden viestin topicilla. :oops:

Näyttää siltä, "putkikattila" on huomattavasti kalliimpi asia kuin "putkilämmitin". Eroa en ymmärrä, paitsi että kattilan saa vain lisähintaan rosterista tehtynä ja lämmittimet ovat perushintaankin rosteria. No, pikkuisen näyttää noiden kattiloiden päällä villaa olevan.
Juu silloin kun he lopetti niin mulle semmoinen "väkisin" myytiin, silloin ajattelin että mitähän mä tollakin teen ja tiellä ollut moneen otteeseen ja melkein myinkin aikoinaan. Jos halvalla saa vaikka ei tarvisi niin kannttanee "iskeä" kai sitten?

Ehkäpä tämä ketju ei tosiaan ole menestys mutta onpahan sitten tallessa kun öljyn ja energian hinta kaksinkertaistuu ensi vuonna :mrgreen: Alkaa kummasti kiinnostamaan. Varsinkin nämä asiat kannattaa ottaa vakavasti jos toisessa vaakakupissa on monien kymmenien tuhansien lisäeristys. Kummasti rahaa aina löytyy puutavaraan mutta automaatio ja tekniikka ei saisi mitään maksaa. Mä vakaasti uskon että tekemällä investoinnin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tulee säästämään selvää rahaa joka minuutti. Nyt esim. olen säästänyt vieläkin sen oljysäiliön 3000EUR täytyön. 1000litraa täytynee kyllä tarven varalle ottaa mutta se voi jopa riittää 2-3 vuotta. Ihme ettei muita kiinnosta tai sitten täällä on keskimäärin melko äveriästä porukkaa.
almasi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja almasi »

Kyllä aihe muitakin kiinostaa. Pitäisi vain perehtyä asiaan paremmin, että tähän ketjuun voisi jotain kommentoida. Olen kanssa samoilla linjoilla, että järkevämpää tuottaa energiaa halvemmalla kuin tehdä ylimitoitettuja eristeremontteja.
pvalila
Jäsen
Jäsen

almasi kirjoitti:Kyllä aihe muitakin kiinostaa. Pitäisi vain perehtyä asiaan paremmin, että tähän ketjuun voisi jotain kommentoida. Olen kanssa samoilla linjoilla, että järkevämpää tuottaa energiaa halvemmalla kuin tehdä ylimitoitettuja eristeremontteja.
Eristämisen järki tulee yleensä sitä kautta, että itse eristeet eivät ole kovinkaan kalliita ja jos joudutaan joka tapauksessa tekemään esim. julkisivuremontti tai ratkomaan kellarin kosteusongelmia niin eristäminen menee vähän niin kuin siinä sivussa. Yläpohjan eristäminen on poikkeus: se kannattaa yleensä ihan itsensä takia.

Odotan mielenkiinnolla kovia pakkasia. On mielenkiintoista nähdä, kuinka kovilla pakkasilla tämä Mitsu puhisee vielä tämän talon lämpimäksi ja missä vaiheessa tuo Tuusulan vilppi väsähtää.

Tuulivoimaa olen hiukan mietiskellyt, mikä on kyllä ihan puhtaasti Tuuman vika: ellei hän olisi sotkenut minun päätäni ei moinen aihe olisi mieleenikään tullut.

Eli tuollainen Ultin potkuri voisi olla aika uljas vehje pihassa. Ihan vain sellainen keskustelujen herättäjä. Kuusi metriä korkea tolppa ja 2,7 metriset lavat. 400 kierrosta minuutissa. Ei noita ole vielä ihan jokaisella! puolellatoista tonnilla saisi tietysti myös hyvän viritinvahvistimen, mutta olisihan tuollainen vispilä pihalla ihan metka juttu.

Tuo kilowatin kokoinen malli olisi sikäli sopiva, että sen tuottaman tehon saa aina käytettyä johonkin: kysymys onkin, mihin ja kuinka halvalla kytkennällä. Ulostulojännite on 48 volttia, eli ensimmäinen ja aivan simppeli tapa olisi hankkia 8 tavallista 12 voltin akkua, joista neljä olisi vuorollaan latauksessa ja neljä rinnan kytkettynä syöttämässä kilowatin invertteriä. Tämä olisi ehkä ihan järkevää jossain korpimökillä, jossa muuta sähköä ei ole: omakotitalon tapauksessa olisi parempi, jos löytyisi keino käyttää sähkö ilman välivarastointia.

Miten hitossa tuulimyllyn sähkö voidaan syöttää ivolaisen virran päälle, pienentämään okt:n sähkölaskua? Ajatus jostain siniaaltoa tuottavasta invertteristä, joka osaa tahdistua ulkoisen virtalähteen mukaan, tuntuu vähän scifiltä.
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Tolla ilmavispilällähän voisi tuota ILP:ua syöttää akkujen kautta, hommaa vaan noin 2 kilon invertterin väliin, pitäisi riittää ilpin syöttöön..Ja jos ei tuule niin sitten tuolta ivon verkosta virrat..tai miksei sellasta combi invertteriä joka hoitaa tuon vaihdon automatic? Tässä vaikka yksi valmistaja jolta löytyy hommaan sopivaa rojua http://www.victronenergy.com . Asennamme noita töissä liikkuvaan kalustoon, joissa tarvitaan 230V uloslähtöjä,ottavat akuista tarvittavan ja ovat ohjelmoitavissa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kas kummaa, nuo ovat juuri niitä synkronoivia invertterejä joita minä pidin scifinä! Kiitokset linkistä.

Hinta voi olla aika hurja tavalliseen invertteriin verrattuna, vaikka ei tuo synkronointi välttämättä aivan hirveän vaikea juttu ole (normaalisti kaiketi on jonkinlainen värähtelijä, joka saa ihan itse valita tahtinsa: tuossa se on korvattu ulkoisen verkon AC:n mukaan vaihtelevalla signaalilla). Tuolla samalla palstalla mainittu kahden vapaasti vaeltavan AC-lähteen yhteensovittaminen onkin jo aika hämärä homma, vaatinee paikan, johon hetkellisesti energia säilötään (hemoluokan elkot?). Idea on ihan eri kuin perinteisessä synkronoinnissa, jossa vaikean alkuhetken jälkeen genikset jolkottavat luonnostaan synkassa.

Mainittakoon nyt, ettei tämä Tuuman minulle syöttämä tuulihomma nyt ihan ensimmäinen asia ole, mitä tekemään haluan ruveta. Mutta ihan kiva juttu tuollainen kuusimetrinen olisi tuohon pihaan saada naapureiden ihmeeksi ja kauhuksi.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Laitetaan sitten sadas viesti tähän ketjuun, joka alkaa olla tuuliajolla :lol:

Nuo tuulijutut ei ole ihan tuulesta temmattuja, täälläkin on tuullut tänään ihan kohtalaisesti vaikka myrsky taisi jäädä länsirannikolle. Tuon valtakunnan verkkoon synkronoimisen mä kyllä suosiolla skippaan. Nehän joutuisi parhaassa tapauksessa maksamaan mulle/teille kun kulutus jostain syystä olisi esim. alle tuon kilowatin. Mitenköhän suhtautuisi jos alkaisi tuommoisia tekemään. Tuo kyllä on mun mielestä tulevaisuutta ja siis totta. Jos monilla on pieniä tuulivoimaloita, jotka pystyvät myös valtakunnan verkkoon syöttämään niin luulisi ettei se kuitenkaan heille ihan huono asia olisi. Hehän voivat sitten myydä tätä "pientuottajien" sähköä niille jotka eivät tuota ja ottaa siitä kuitenkin omat siivut. Vaarallisilla vesillä ollaan :shock: Jos pitäisi erillään ja syöttäisi ylimääräisen johonkin LVV vastukseen. Pitäisi jostain vaan löytyä 12-48V vastuksia kun muuten tavalliset LVV vastukset tuottaisi vain muutama sata wattia.

Hienoa että tuli muitakin ketjuun mukaan. Olkoon tämä tästä lähtien yleinen tuumimis ketju. Kaikkea kivaa maailma on pullollaan ja kun on tarpeeksi monta säveltäjää niin voi vaikka se "pvalilan" ja mun toivoma viisasten kivi kaivautua jostain moreenin joukosta esiin; Olisiko se siellä Hiekkaharjun kätköissä kuitenkin???

Tänään sain hieman edistettyä noita väliaikaissähkökytkentöjä. On se vaan niin turhan tuntuista hommaa tehdä samat asiat johonkin koteloon se ottaa samalla reilusti omaan "koteloon". Eipä silti tärkeää se on mutta niin turhauttavaa kuin olla ja voi. Kesken sekin jäi mutta turvallisempaan suuntaan. Tuo viimeinen 5% työstä on aivan kamalaa. Tuli siinä mieleen jos tän joskus myy niin pitää olla vissiin jonkun sortin dokumentit ja kädet ristissä että ostaja on jonkun sortin tekniikan ihminen. Nooo, asuminen tässä on tarkoitus ns. loppuunasti.

Kelit on ollut liian hyvät VILP:ille. Tähän asti on mennyt 180kWh VILP:iin ja muuten olisi mennyt ainakin kolme 30 litran kanisteria öljyä, eli 18EUR vastaan 90EUR. Ihmetyttää. Tänään kun "hieman" on satanut niin VILP on ollut enemmänkin VVLP, taitaa tykätä vedestä kun ulkolämpötilan oltua sam niin muuten mennyt jotain 18kWh niin tänään meni 13kWh. Ei ainakaan kannata mitään katosta väsätä, satakoon vaan kennoon jos siitä näyttää tykkäävän. Mäkin odotan jo pakkasia ja tietoa mikä on se ulkolämpötila raja, jolloin pitää siirtyä fossiilisiin polttoaineisiin... Hauskoja nimiä vilisee: Fossiilinen, Kalkkeutuminen...
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Tuon valtakunnan verkkoon synkronoimisen mä kyllä suosiolla skippaan. Nehän joutuisi parhaassa tapauksessa maksamaan mulle/teille kun kulutus jostain syystä olisi esim. alle tuon kilowatin.

Pitäisi jostain vaan löytyä 12-48V vastuksia kun muuten tavalliset LVV vastukset tuottaisi vain muutama sata wattia.

Hienoa että tuli muitakin ketjuun mukaan. Olkoon tämä tästä lähtien yleinen tuumimis ketju. Kaikkea kivaa maailma on pullollaan ja kun on tarpeeksi monta säveltäjää niin voi vaikka se "pvalilan" ja mun toivoma viisasten kivi kaivautua jostain moreenin joukosta esiin; Olisiko se siellä Hiekkaharjun kätköissä kuitenkin???

Tuli siinä mieleen jos tän joskus myy niin pitää olla vissiin jonkun sortin dokumentit.

Ei ainakaan kannata mitään katosta väsätä, satakoon vaan kennoon jos siitä näyttää tykkäävän. Mäkin odotan jo pakkasia ja tietoa mikä on se ulkolämpötila raja, jolloin pitää siirtyä fossiilisiin polttoaineisiin... Hauskoja nimiä vilisee: Fossiilinen, Kalkkeutuminen...
Tarkemmin mietittynä synkronointi ei ole välttämättä kovin kummoinen lisä invertteriin, joka tuottaa muutoinkin hyvää siniaaltoa: ominaisuus voi vain olla harvinainen ja siksi kallis. Halvimmat invertterit eivät ole siniä nähneetkään.

Halvimmalla saat tuulen käyttövettä lämmittämään, kun ostat halvan invertterin ja laitat sen ajamaan yhtä lämminvesiboilerin yhtä vaihetta: kaksi muuta jäävät Imatralle. Jos vaimo valittaa, että suihkussa on kylmä, sanot että maailman pelastaminen vaatii uhrauksia. Tarvitset pyttyyn toisen termostaatin, alkuperäinen jää ohjaamaan Ivon puolta ja uusi katkaisee sähköt ennen kuin kiehuminen alkaa. Ja aaltomuoto saa olla ihan rauhassa vaikka kuinka sahalaitaista, vastus ei valita.

Tai sitten etsit tarpeitasi vastaavan vastuksen: 48V, sanotaan 960W, 20A, vastus 2R4. Tuossa kuumenee enemmän tolpalta taloon menevät kaapeli kuin tuo melkein oikosulku pöntön sisällä.

Täällä taitaa olla sata metriä moreenia, saamme molemmat lapioida lopun ikäämme eikä se viisasten kivi silti löydy. No, voittaahan joku aina lotossakin...

Vähät myymisestä, mutta vakuutusyhtiöt ovat ahdasmielisiä ja kaipailevat kaikkinaisia dokumentteja.

Tee vaan se katos. Sulla on niin pitkä matka lähimpään valtuutettuun huoltoliikkeeseen että jopa 109 g/km saastuttava auto aiheuttaa ekokatastrofin ennen kuin olet perillä.

Putkilämmittimiä surffatessa vastaan pompsahti sana Webasto: olisihan se hauska nähdä, mitä Kaha Oy:n pojat sanoisivat, kun kävisin kyselemässä tuollaista 18 kW dieselversiota...

EDIT: Taisikin Kaha tuoda Defaa maahan, Webaston tuojaa en muista.

Tuolla jtbo:n ketjussa tuli jo vilautettua ajatusta kattilan korvaamisesta dieselmoottorilla, hänellä olisi kuulemma kuorma-auton diesel joutilaana. Whiskillä olisi Turussa Suomen parhaassa kunnossa oleva Taunuksen moottori myynnissä mutta se perhana on bensakone...

Juu, jos tätä ketjua olisi yrittänyt lämpöpumppufoorumilla niin moderaattorit olisivat viipaloineet sen neljäänsataan osaan.
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Okei,

sitten vaihtoehto Webastolle, Eberspächer - merkkinen polttoaineella toimiva lämmitin, halvempi kuin webasto :)
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Mielenkiintoinen ketju,jopa meinaa ajatusta pukata mutta ei vaan saa kiini :-D

Tuosta tuulivoimasta...mites jos vaan suoraan hönkisi sähkön sähkökiukaaseen periaatteella lämmittää
mitä lämmittää ja lämmittää milloin lämmittää.
Saunastahan lämmintä ilmaa voisi yrittää ohjata muihinkin huoneisiin ?

Pointti lähinnä siinä että vastus sinänsä toimii alijännitteelläkin ,toki teho tippuu,mutta ei
sinänsä riko mitään vrt.ILP:n elektroniikka.Kenties jopa ajoittain ylijännitteelläkin.
Ja jäisi systeemistä väistämättä tehoa syövät säätimet,invertterit välistä pois.
Tuuligeneraattoria lukuunottamatta investoinnit olisi suht pienet...vai ?

Tiede.fi sivuilla piiiiiiitkä thredi DIY tuuligeneraattorista

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... &sk=t&sd=a
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Putkilämmittimiä surffatessa vastaan pompsahti sana Webasto
Tinakenkäpoika kirjoitti:Okei,

sitten vaihtoehto Webastolle, Eberspächer - merkkinen polttoaineella toimiva lämmitin, halvempi kuin webasto :)
No johan nyt, taas tuli sitten uusi idea vaikeuttamaan ja sotkemaan asioita. Tuota Webastoa tai Eberspächer:iä olen aikaisemmin mielessäni pyöritellyt. Saamari että olisikohan se sitten vaihtoehtona öljykattilalle vaikeina aikoina? Ei ainakaan veisi paljon tilaa ja toimisi sitten "omavoimaisena" vaikka IVO:t sun muut vähän pätkisi. Mielenkiintoista, kerrassaan. :shock:

Tuollainen vanha Taunuksen moottorikin voisi olla ihan O.K. Lähteehän siitä irti vaikka väljäkin olisi ainakin 50kW, kaiken hukkalämmön kuin vaan saisi talteen... Eikä katsastusmieskään tulisi päästöjä piipusta mittaamaan :lol:
pvalila kirjoitti:Vähät myymisestä, mutta vakuutusyhtiöt ovat ahdasmielisiä ja kaipailevat kaikkinaisia dokumentteja.
Ooops, mitenköhän saisi heiltä siunauksen tälle lämmityssysteemille. Mitään laitontahan tässä ei pitäisi olla :oops: Kiinalaiset laittoi vaikka mitä dokumentteja mukaan ja ei heillä olisi muuten tuontilupaakaan Eurooppaan. Uskaltaisikohan kysyä tuolta vakuutusyhtiöstä? Vai purattaisikohan koko jutun. :roll:

Tuli sitten tilattua 1000l mustaa kultaa kun näyttäisi ettei hinta hirveästi alennu, noussut vaan taas hiljalleen. Sitten jouduin mainoksen uhriksi ja tilasin tuollaisen "öljynkulutusmittarin" vaikka olisihan tuon itsekin voinut logiikkaan väsätä mutta kun sai niin halvalla... Öljyvahti
Vastaa Viestiin