Lautalattia pohdiskelua

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Hep
Jäsen
Jäsen

Re: Lautalattia pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja Hep »

vmj kirjoitti:(kannaksi suosittelen torxia; ristipään kanssa tahtoo vain nuljata sekä ruuvin kannan että akkuvääntimen kärjen)
Tämä on sitten ihan höpöpuheita. Kun valitsee ruuviin sopivan ja oikean kokoisen kärjen, niin ristipää pitää ilman nuljailuja. Ristipäitä on kahta eri mallia ja kolmea (vai neljää?) eri kokoa. Jos väärällä yrittää, niin varmaan nuljaakin.

(Kärjiksi kelpaa ihan Bilteman mallitkin ja ruuvit kilohyllyistä, eli ei tarvitse olla edes kalliita.)
MX1K
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MX1K »

Ristipäitä on viittä eri päätyyppiä, lukuisia eri valmistajakohtasia variaatioita ja kokoja lukematon määrä. Esimerkiksi PH:sta löytyy ainakin 00, 0, 1, 2, 3 ja 4. :)

Jos aikoo ruuvailla PZ kantasia ruuveja lattiaan niin käy ostamassa _laadukkaita_ päitä jokusen kaupasta ja sitten _laadukkaita_ ruuveja ja vielä ennen ruuvauksen alottamista tarkistaa ettei kärki pääse "hölskymään" kannassa, ruuvin pitää pysyä ruuvimeisselin päässä _souorassa_ pitämättä siitä kiinni.

Ite kyllä olen pääasiassa vaihtanut torksiin juurikin ristipäisten ruuvien turhan suuren toleranssin takia.
vmj
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vmj »

Hep kirjoitti:
vmj kirjoitti:(kannaksi suosittelen torxia; ristipään kanssa tahtoo vain nuljata sekä ruuvin kannan että akkuvääntimen kärjen)
Tämä on sitten ihan höpöpuheita. Kun valitsee ruuviin sopivan ja oikean kokoisen kärjen, niin ristipää pitää ilman nuljailuja. Ristipäitä on kahta eri mallia ja kolmea (vai neljää?) eri kokoa. Jos väärällä yrittää, niin varmaan nuljaakin.

(Kärjiksi kelpaa ihan Bilteman mallitkin ja ruuvit kilohyllyistä, eli ei tarvitse olla edes kalliita.)
Nojuuei, ota kokeeksi torx-ruuvi ja vertaa.

Luonnollisesti tuo perusasia, vääntimen kärki ja ruuvi pitää olla toisilleen sopivat. Itse olen ruuvannut erinäisiä PH2- ja PH3-kokoisia ruuveja ja kummasti ruuvin pituuden ja paksuuden myötä tahtovat alkaa lipsua. Mitä hankalampaan paikkaan (lue: et saa painettua ruuvinväännintä riittävästi) joudut laittamaan, sen todennäköisemmin lipsuu. PZ2- ja PZ3 ovat parempia, mutta torxin veroisia ne eivät ole.

Torx-ruuveja saa muuten Motonetistä hyllystä, 6€/kg. Ei ole minusta kallista. Vastaavasti paikallinen K-rauta huutaa no-name-PROF -ruuveista 15,90€/kg.
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

vmj kirjoitti:Nojuuei, ota kokeeksi torx-ruuvi ja vertaa.

Luonnollisesti tuo perusasia, vääntimen kärki ja ruuvi pitää olla toisilleen sopivat. Itse olen ruuvannut erinäisiä PH2- ja PH3-kokoisia ruuveja ja kummasti ruuvin pituuden ja paksuuden myötä tahtovat alkaa lipsua. Mitä hankalampaan paikkaan (lue: et saa painettua ruuvinväännintä riittävästi) joudut laittamaan, sen todennäköisemmin lipsuu. PZ2- ja PZ3 ovat parempia, mutta torxin veroisia ne eivät ole.
No joo, mutta nyt olikin lautalattian tekemisestä puhe. Siinä pitäisi päästä painamaan riittävästi (paitsi ehkä pari viimeistä varvia, riippuen lautojen leveydestä sekin) ja ruuvitkin ovat vielä aika pieniä.
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Mutta on tuo kyllä meikäläiselle ainakin ihan mahdotonta pitää kirjaa ja järjestystä noista P ja risat -kannoista. Mistä sitä tietää mikä kanta on jossakin ruuvissa, mitä pakin pohjalta nostaa käyttöön. Tai edes laatikosta, ei niissä aina sitä lue. Sitten pitäisi vielä erottaa mikä vääntöpää on mikäkin. Ei onnistu minulta! Kokeilemiseksi menee.

Kai se on sitten edessä torxiin siiryminen kunhan nuo vanhat tulee kulutettua pois.
Ratakisko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ratakisko »

Joo tarkennuksia vähän...

Tarkoitus on laittaa lattiaa nippuun ihan parilla pullotunkilla tms. puristaen. Pitkittäissuunnassa yhden rivin mitta on 7 metriä ja risat ja leveyttä 4 metriä.

Tuota ruuvaamista itse mietin mutta sitten juuri pohdin sitä että jos parkettiliima antaa vähän myöden niin onko ruuviliitos silloin liian jämy?

Tosiaan meillä lauta on Talouslaatua ympäripontattua 145 x 28 ja kerran uunitettua eli kosteus on isompi kuin 8%. Tietoisia olemme siitä että rakoja tullee ja se ei meitä haittaa vaan kuuluu vanhan talon lattiaan (mikään muukaan ei ole niin justiinsa suorassa jne)

Pintaan tulee lakka joten päältä en ruuvaa.

Mutta olisitte sitämieltä että liimaa ja ruuvit ja se on siinä? Itselle kuulostaisi ihan hyvältä.

Hinta oli Messupuusta tampereelta ostettuna 107 m2 (puolet naapurille) ja 1009 € eli noin 9,34 €/m2
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Musta toi lastun päälle liimaaminen on kyllä niin rivo tapa tehdä lattia että en millään osaa pitää suutani kiinni vaikka pitäis tietty. :lol: Mutta tommoinen kiinni liimattu kertakäyttöpatentti on sitä ihan kaikkein huonointa rakentamista, tulevaa korjaamista ajatellen kertakäyttörakenne. Voihan sitä lattiaa hioa siinä kuin lautalattiaa muutenkin, mutta mitään muuta sille ei tee.

Mä olen itse purkanut vanhoja taloja, veneitä, huonekaluja ja jos mitä roinaa ja aina manannut alimpaan helvettiin niitä ihmisiä jotka tekee korjaukset täysin välittämättä siitä onko se vielä toiste korjattavissa, purettavissa järkevästi tai muuten muokattavissa. Malliin epoksilla kiinni liimatut veneen kylkilautojen tapitukset jotka repii ympäriltään markanrahan kokoiset säleet mukanaan, Sikafleksillä paikalleen liimatut romut joiden mukana lähtee puoli seinää, lattiaan hakatut lastulevyt joissa on kolme kiloa nauloja neliöllä... Ja niiden muutaman kerran jälkeen kun olen itse joutunut purkamaan itse "ikuiseksi" tekemääni ja umpeen liimaamaani rakennetta jonkun muun remontin takia niin olen saanut herätyksen siihen että sitä seuraavaa kannattaa oikeasti ajatella, koska se voit olla sinä itse.

Toinen hyvä syy välttää tuollaista rakennetta on se että siitä ei ole mitään kokemusta. Entä jos se tulee vedettyä liian piukkaan ja ensi syksynä liima pettää ja lattian keskiosa on pari senttiä kuprulla. Tai jos se liima ei kestäkään jostain kohtaa ja lauta jää kopoksi lastulevyä vasten. Tai jotain muuta jolla ei osaa pelotellakaan vielä.

Toi lattialauta on hyvää ja aika kallista. Jos se pitää nyt jostain syystä edes jostain nurkasta pikkuisen avata vaikka sen takia että viereisessä keittiössä on valunut seinän taakse pikkuisen vettä niin tuota ei avaa millään muulla kun sahaamalla se sirkkelillä kokonaan auki risalta alueelta. Millään muulla sitä ei pura, vaikka tavallisen lattian saisi lauta kerrallaan seinustalta auki. Eikä se sirkkelöintikään helppoa ole, kipinät sinkoo ja prkeleet lentää kun ajelet niitä piiloruuveja sirkkelillä poikki aina muutaman metrin välein...

Pinnaamalla saa semmosen kun pinnaamalla tulee. Mä en millään jättäis sitä lastulevyä sinne alle. Jos se nyt on pakko jättää, niin ainakaan en liimaisi lautoja kiinni. Jos sen lastun kanssa haluaa ihan väkisin lintsata niin sitten askeläänieriste lautojen alle ja ruuvaamalla kiinni, silloin sen lattian joku saattaa vielä saada talteen.

Tietenkään ei ole itsetarkoitus että joku kerää laudat lattialta ensi vuonna ja vaihtaa johonkin muuhun, mutta ihan oikeasti talolle saattaa joutua tekemään kymmenen tai viidentoista vuoden välein jotain. Ja jos nyt halvan laminaatin heittäminen pois viidentoista vuoden välein on ekologista idiotismia, niin vielä hullumpaa olis heittää mäkeen materiaalia joka olisi uudelleenkäytettävissä tai kierrätettävissä, mutta jota ei saa ehjänä irti sen liiman takia.

Ammattilaisilla on hyvin usein kaikenlaisia konsteja ja jippoja joilla homman saa tehtyä nopeasti ja kustannustehokkaasti. Ei tartte kuin laskea työtunnit plus mahdollisimman halpa materiaali kertaa kate. Pitkäikäisyydelle, purettavuudelle tai muillekaan asukkaalle oikeasti tärkeille ominaisuuksille ei niissä laskelmissa ole jätetty tyhjää paikkaa kaavaan.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
apache
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mettahyvonen.blogspot.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apache »

Hep kirjoitti:

Noista kärjistä sen verran, että niihin kannattaa oikeasti vähän panostaa rahaa. Halvemmat kuluu täysin käyttökelvottomiksi alle aikayksikön jos vähänkin enemmän pitää voimaa saada hommaan.
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

apache kirjoitti:Noista kärjistä sen verran, että niihin kannattaa oikeasti vähän panostaa rahaa. Halvemmat kuluu täysin käyttökelvottomiksi alle aikayksikön jos vähänkin enemmän pitää voimaa saada hommaan.
Ei ne kyllä ihan äkkiä mihinkään kulu, kunhan ei päästä hyppimään. Just sopiva kärki käyttöön, kierroksia pienemmälle ja riittävästi työntöä vääntimen takapuoleen. Jos tyylinä on vetää ruuvit "iskulla" (meteliä lähtee kuin iskuporakoneesta) sisään, niin silloin toki kärjen pitää olla erikoiskestävä.

Yhden kärjen olen saanut lohkeamaan, kun isoa ruuvia väänsin ja se löysi hyvän oksakohdan. Mutta tässäkin kohtaa heikoin kohta antoi kunnolla periksi, ei vain kulunut. Yleensä se on kyllä halpisruuvi joka katkeaa.
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

apache kirjoitti:Noista kärjistä sen verran, että niihin kannattaa oikeasti vähän panostaa rahaa. Halvemmat kuluu täysin käyttökelvottomiksi alle aikayksikön jos vähänkin enemmän pitää voimaa saada hommaan.
Samaa mieltä. 10 vuotta on ollut käytössä DeWaltin kärkisarja, jolla on väännetty tuhansia ja taas tuhansia ruuveja. Tällä viikolla täytyi ostaa uusi bitsisarja, koska osa kärjistä oli hukkunut. Eikä 25e ole paha hinta laadusta, joka kestää. Noita halpiskärkiä en hanki enää koskaan, enemmän vaan viduttaa jos kärjet ei pidä.
MX1K
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MX1K »

Mmm... Mm...
Eipä taida olla ukot kauheen kummosia määriä ruuvaillut jossei ole saanut edes halpiskärkiä murjottua. :roll:
Mun käytössä pakkaavat olemaan noi halpiskärjet sellasia että muutama ruuvi ja kraks, murtuu kärki poikki. Laadukkaat sitten kestääkin jonkun aikaa.
Torxi rupee kans hyppimään ajan kanssa kun ajelee halvalla kärjellä halpis-wurthin ruuveja missä on liian väljä kanta, tulee spiraaleja kärjistä.

Tarjoustalosta (ainakin paikallisesta) saa Würthin ruuvia 5,95e/kg. Hyllyssä ne on noname mutta bongasin kerran myyjän tankkaamassa niitä, oli ruuveilla valkoset laatikot ja pieni pirunpunainen Würth-logo. ;)

Menkääpä vääntämään 6x120mm ruuvia vanhaan kittastuneeseen puuhun ja sanokaa sitten että halpakärjet on hyviä. :evil:

Sitten kun ostelette niitä ruuvikärkiä niin nyrkkisääntönä voi pitää että "leikatut" eli pelkästään jyrsimällä tehdyt kärjet kannattaa jättää kauppaan. http://www.alpinecarving.com/pozidriv.jpg <-- tuon näköset on pääsääntöisesti sitä mitä tukkeutuneessa viemärissäkin.

http://www.bosch-do-it.com.au/mam/bosch ... /bit1.jpeg ja "taotut" kärjet näyttävät pikkusen erilaisilta.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

OffTopiciahan tää taitaa olla, mutta menköön:

Muistaakseni TM-Rakennusmaailma julkaisi jokunen aika sitten (viime vuonna?) testin ruuvauskärjistä, niiden kestosta sekä hinta-laatu suhteesta.
Onko kukaan muu lukenut?

EDIT: Netti kertoo, että lehden numero on 8/2007. Kiinnostuneet kirjastoon, mars mars!

-J-
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

MX1K kirjoitti:Mmm... Mm...
Eipä taida olla ukot kauheen kummosia määriä ruuvaillut jossei ole saanut edes halpiskärkiä murjottua. :roll:
Vajaan yhden talon remontin kokemuksella tässä itsellä on kokemuksia. Harva varmaan ammatikseen taloaan remontoi.
MX1K kirjoitti:Menkääpä vääntämään 6x120mm ruuvia vanhaan kittastuneeseen puuhun ja sanokaa sitten että halpakärjet on hyviä. :evil:
Neljään huoneeseen on kattopaneleille koolaukset vedelty juurikin noilla ruuveilla vanhoihin hirsijuoksuihin kiinni (olisko mennyt joku 250 ruuvia). Ja sama kärki on edelleen käytössä. Ainoa mikä siinä hommassa alkoi säälittää oli porakone, se kuumeni aikalailla. Sen kanssa sai olla tarkkana ettei pyörähtänyt tyhjää, kun se ottaa liikaa kierroksia. Akkuporakoneeseen ei ehtinyt akkuja lataamaan sitä tahtia mitä niitä kului.

En sano, että halpiskärjet olisivat hyviä, mutta kyllä niillä silti kummasti vain remonttia tekee. Kokemukset siis PH ja PZ kärjistä. Torxeja en juuri ole käyttänyt.
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Tuohon ruuvikärkikysymykseen.. Omasta kokemuksestani suurin vaikutus kärkien kestävyyteen on koneella jolla niitä väännetään. Sen jälkeen kun hommasin iskevän ruuvivääntimen (tällaisen mutta vanhempaa mallia: http://www.makita.fi/fi/Tuotteet/?intPr ... uctID=1326) ei ole tullut tavallista akkuporakonetta mieleenkään käyttää yhteenkään ruuviin. Ja kärjet kestävät ihan eri malliin, eipä noita enää juuri kulu siten kuin ennen - eniten taitaa kärsiä nykyään pienemmät torx-päät.

Tuolla ei käytännössä paljoakaan tarvi painaa kantaan eikä lähde lipsumaan. Plussaa on myös että ei tarvitse koko aikaa akkuja latailla kun vie merkittävästi vähemmän akkua kuin porakone. Ja tietysti koko.

Tämä on kyllä niitä hankintoja joissa harmittaa eniten se ettei tullut aiemmin ostettua.

--
Marko
Ratakisko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ratakisko »

Pekka Huhta kirjoitti:Musta toi lastun päälle liimaaminen on kyllä niin rivo tapa tehdä lattia että en millään osaa pitää suutani kiinni vaikka pitäis tietty. :lol: Mutta tommoinen kiinni liimattu kertakäyttöpatentti on sitä ihan kaikkein huonointa rakentamista, tulevaa korjaamista ajatellen kertakäyttörakenne. Voihan sitä lattiaa hioa siinä kuin lautalattiaa muutenkin, mutta mitään muuta sille ei tee.

Mä olen itse purkanut vanhoja taloja, veneitä, huonekaluja ja jos mitä roinaa ja aina manannut alimpaan helvettiin niitä ihmisiä jotka tekee korjaukset täysin välittämättä siitä onko se vielä toiste korjattavissa, purettavissa järkevästi tai muuten muokattavissa. Malliin epoksilla kiinni liimatut veneen kylkilautojen tapitukset jotka repii ympäriltään markanrahan kokoiset säleet mukanaan, Sikafleksillä paikalleen liimatut romut joiden mukana lähtee puoli seinää, lattiaan hakatut lastulevyt joissa on kolme kiloa nauloja neliöllä... Ja niiden muutaman kerran jälkeen kun olen itse joutunut purkamaan itse "ikuiseksi" tekemääni ja umpeen liimaamaani rakennetta jonkun muun remontin takia niin olen saanut herätyksen siihen että sitä seuraavaa kannattaa oikeasti ajatella, koska se voit olla sinä itse.

Toinen hyvä syy välttää tuollaista rakennetta on se että siitä ei ole mitään kokemusta. Entä jos se tulee vedettyä liian piukkaan ja ensi syksynä liima pettää ja lattian keskiosa on pari senttiä kuprulla. Tai jos se liima ei kestäkään jostain kohtaa ja lauta jää kopoksi lastulevyä vasten. Tai jotain muuta jolla ei osaa pelotellakaan vielä.

Toi lattialauta on hyvää ja aika kallista. Jos se pitää nyt jostain syystä edes jostain nurkasta pikkuisen avata vaikka sen takia että viereisessä keittiössä on valunut seinän taakse pikkuisen vettä niin tuota ei avaa millään muulla kun sahaamalla se sirkkelillä kokonaan auki risalta alueelta. Millään muulla sitä ei pura, vaikka tavallisen lattian saisi lauta kerrallaan seinustalta auki. Eikä se sirkkelöintikään helppoa ole, kipinät sinkoo ja prkeleet lentää kun ajelet niitä piiloruuveja sirkkelillä poikki aina muutaman metrin välein...

Pinnaamalla saa semmosen kun pinnaamalla tulee. Mä en millään jättäis sitä lastulevyä sinne alle. Jos se nyt on pakko jättää, niin ainakaan en liimaisi lautoja kiinni. Jos sen lastun kanssa haluaa ihan väkisin lintsata niin sitten askeläänieriste lautojen alle ja ruuvaamalla kiinni, silloin sen lattian joku saattaa vielä saada talteen.

Tietenkään ei ole itsetarkoitus että joku kerää laudat lattialta ensi vuonna ja vaihtaa johonkin muuhun, mutta ihan oikeasti talolle saattaa joutua tekemään kymmenen tai viidentoista vuoden välein jotain. Ja jos nyt halvan laminaatin heittäminen pois viidentoista vuoden välein on ekologista idiotismia, niin vielä hullumpaa olis heittää mäkeen materiaalia joka olisi uudelleenkäytettävissä tai kierrätettävissä, mutta jota ei saa ehjänä irti sen liiman takia.

Ammattilaisilla on hyvin usein kaikenlaisia konsteja ja jippoja joilla homman saa tehtyä nopeasti ja kustannustehokkaasti. Ei tartte kuin laskea työtunnit plus mahdollisimman halpa materiaali kertaa kate. Pitkäikäisyydelle, purettavuudelle tai muillekaan asukkaalle oikeasti tärkeille ominaisuuksille ei niissä laskelmissa ole jätetty tyhjää paikkaa kaavaan.

Pekka
Asiapitoista tekstiä kyllä.

No mitenkäs jos nuo laittaisi kelluvaksi kuten alunperin tuohon suunnittelin lastulevynpäälle? (kun olin alistunut painostukseen ettei oteta lastulevyjä pois...) Aluslattia on suora lukuunottamatta pientä nyppyä kahden huoneen saumassa, josta väliseinä poistettiin. Tuon ajattelin hioa koska on selvästi vain viimeinen puolimetriä pystyssä.

Onkos miten todennäköistä että tuollainen talouslaatu (kerran uunikuivattu) sisällä kuivattuna ei ala nousemaan jengalle jos vain liimaa pontista toisiinsa ja jättää aaltopahviaskeläänieristeen päälle kelluvaksi lattian? Jos epätodennäköistä niin sitten alan kallistua tähän tapaan tehdä.

Kiinnitykseksi liima ponttiin ja puristimilla / tunkeilla, painot päällä, saumat kireäksi kuivumaan? Kuulostaisiko toimivalta.

Yksisyy lastulevyn poistamattomuuteen on juuri se ettei kerran tehtyä hyvää työta vartavasten alettaisi repimään irti.

Entäs mitenkäs kun keittiö tulee samasta tavarastaja siellä kalusteet tulisi valmiin lattian päälle, tuleeko ongelmia jos rakenne on kelluva?

Aikanaan pientalovastaavan hommia tehdessäni nyrkkisääntö oli ettei laminaattia tai parkettia laiteta kalusteiden alle että pääsee liikkumaan, mutta paikkaisiko tuo paksuhko lauta, pontista liimattuna, tilannetta?

Mielipiteitä ja kommentteja otetaan pohdittavaksi.

Tähänastisita kiittäen :)

Juha
Vastaa Viestiin