Musta toi lastun päälle liimaaminen on kyllä niin rivo tapa tehdä lattia että en millään osaa pitää suutani kiinni vaikka pitäis tietty.

Mutta tommoinen kiinni liimattu kertakäyttöpatentti on sitä ihan kaikkein huonointa rakentamista, tulevaa korjaamista ajatellen kertakäyttörakenne. Voihan sitä lattiaa hioa siinä kuin lautalattiaa muutenkin, mutta mitään muuta sille ei tee.
Mä olen itse purkanut vanhoja taloja, veneitä, huonekaluja ja jos mitä roinaa ja aina manannut alimpaan helvettiin niitä ihmisiä jotka tekee korjaukset täysin välittämättä siitä onko se vielä toiste korjattavissa, purettavissa järkevästi tai muuten muokattavissa. Malliin epoksilla kiinni liimatut veneen kylkilautojen tapitukset jotka repii ympäriltään markanrahan kokoiset säleet mukanaan, Sikafleksillä paikalleen liimatut romut joiden mukana lähtee puoli seinää, lattiaan hakatut lastulevyt joissa on kolme kiloa nauloja neliöllä... Ja niiden muutaman kerran jälkeen kun olen itse joutunut purkamaan itse "ikuiseksi" tekemääni ja umpeen liimaamaani rakennetta jonkun muun remontin takia niin olen saanut herätyksen siihen että sitä seuraavaa kannattaa oikeasti ajatella, koska se voit olla sinä itse.
Toinen hyvä syy välttää tuollaista rakennetta on se että siitä ei ole mitään kokemusta. Entä jos se tulee vedettyä liian piukkaan ja ensi syksynä liima pettää ja lattian keskiosa on pari senttiä kuprulla. Tai jos se liima ei kestäkään jostain kohtaa ja lauta jää kopoksi lastulevyä vasten. Tai jotain muuta jolla ei osaa pelotellakaan vielä.
Toi lattialauta on hyvää ja aika kallista. Jos se pitää nyt jostain syystä edes jostain nurkasta pikkuisen avata vaikka sen takia että viereisessä keittiössä on valunut seinän taakse pikkuisen vettä niin tuota ei avaa millään muulla kun sahaamalla se sirkkelillä kokonaan auki risalta alueelta. Millään muulla sitä ei pura, vaikka tavallisen lattian saisi lauta kerrallaan seinustalta auki. Eikä se sirkkelöintikään helppoa ole, kipinät sinkoo ja prkeleet lentää kun ajelet niitä piiloruuveja sirkkelillä poikki aina muutaman metrin välein...
Pinnaamalla saa semmosen kun pinnaamalla tulee. Mä en millään jättäis sitä lastulevyä sinne alle. Jos se nyt on pakko jättää, niin ainakaan en liimaisi lautoja kiinni. Jos sen lastun kanssa haluaa ihan väkisin lintsata niin sitten askeläänieriste lautojen alle ja ruuvaamalla kiinni, silloin sen lattian joku saattaa vielä saada talteen.
Tietenkään ei ole itsetarkoitus että joku kerää laudat lattialta ensi vuonna ja vaihtaa johonkin muuhun, mutta ihan oikeasti talolle saattaa joutua tekemään kymmenen tai viidentoista vuoden välein jotain. Ja jos nyt halvan laminaatin heittäminen pois viidentoista vuoden välein on ekologista idiotismia, niin vielä hullumpaa olis heittää mäkeen materiaalia joka olisi uudelleenkäytettävissä tai kierrätettävissä, mutta jota ei saa ehjänä irti sen liiman takia.
Ammattilaisilla on hyvin usein kaikenlaisia konsteja ja jippoja joilla homman saa tehtyä nopeasti ja kustannustehokkaasti. Ei tartte kuin laskea työtunnit plus mahdollisimman halpa materiaali kertaa kate. Pitkäikäisyydelle, purettavuudelle tai muillekaan asukkaalle oikeasti tärkeille ominaisuuksille ei niissä laskelmissa ole jätetty tyhjää paikkaa kaavaan.
Pekka