Kongo

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Re: Kongo

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Onnistuisikohan tuo hivistely sil'viisii, et laittaisi alle tulevat laudat ensin nurkkiin, sekä ovien ja ikkunoiden pieliin... Siitä sitten lähtisi laudoilla etenemään sopiviksi katsomillaan raoilla... (Ja viimeisestä laudasta sirklaa sitten pari senttiä pois kun ei enää mahtunutkaan :lol: )

Muutenkin meinasin noihin saunan seiniin laittaa ne päällisrimat vasta ensi kesänä, kun ei niitä lautoja enää ny syksyllä viitti maalata.
- Puolihullu varttisavolainen -
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

warixenjalka kirjoitti:Onnistuisikohan tuo hivistely sil'viisii, et laittaisi alle tulevat laudat ensin nurkkiin, sekä ovien ja ikkunoiden pieliin... Siitä sitten lähtisi laudoilla etenemään sopiviksi katsomillaan raoilla...
Kyllä onnistuu, mutta mitalla joutuu etenemää silti vahtimaan, niin ei tuu yllätyksiä. Metrin matkalla pystyy pelaamaan jo aika hyvin raot niin, että viimeinenkin lauta sopii mukavasti.

Muistaa sen vaan, että jos etukäteen laittaa nurkkiin sekä ikkunoden ja ovien pieliin laudat, niin ne pitää silti laittaa oikealle etäisyydelle. Tai siis... Jos esimerkiksi nurkkalistaksi laittaa 5" tuuman laudan, nin ekaksi laudaksi nurkkaan laitetaan neljän tuuman lauta ja sen jälkeen lähdetään normaaleilla laudoilla liikkeelle. Tällöin se 5" nurkkalauta tulee tuuman verran ensimmäisen näkyvän laudan päälle eli jako lähtee kulkemaan oikein. Se käytännön kämmihän tuossa on se, että ekaksi laudaksi laitetaan normaali lauta ja sen päälle se 5" nurkkalauta, jolloin tilanne on juurikin se, että eka pystyrima osuu kutakuinkin nurkkalaudan kylkeen.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Luulin ajatelleeni tuon selväksi juurikin nurkassa. Nurkkalistoiksi (sanotaanko noita tosiaan listoiksi?) on tulossa 6 tuumaset (kuten talossakin), mutta joudun silti toiselle puolelle nurkkaa laittaa 4 tuumaisen aloituslaudaksi, sillä siellähän tuo nurkka"lista" lähtee edellisen nurkka"listan" pinnan tasalta. Ymmärtiköhän tuota sepostustani kukaan?
Ja kaikkihan olisi mennyt hyvin mikäli olisin laittanut tuon ensimmäisen 5 tuumaisen laudan oikean reunan lähtemään toisen seinän koolauslaudan pinnasta, mutta sattuneesta syystä laitoin sen kyseisen laudan pohjasta :roll: (Joku Juutas oli jättänyt koolauslaudat nurkasta pitkiksi, eikä kukaan tietysti sahaakkaan niitä ennenku on ihan pakko...) Vasta kun olin naulannut kaikki naulat pohjaan, tuli mieleen, että tulikohan se nyt ihan oikeaan kohtaan kuitenkaan... :shock: :arrow: viini Vasaralle kyytiä ja päivä tuli täyteen ja allekirjoittanut virvokkeita kohti.
- Puolihullu varttisavolainen -
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

warixenjalka kirjoitti:Nurkkalistoiksi (sanotaanko noita tosiaan listoiksi?)
Käyttää maallikkotermiä ne eriväriset puut siellä nurkissa... :mrgreen: On mitä on. Todennäköisesti virallinen nimitys on jotain ihan muuta kuin nurkkalista, mutta itse olen tuota aina käyttänyt ja mielestäni se on pirun selvä nimi asialle.
warixenjalka kirjoitti:Nurkkalistoiksi (sanotaanko noita tosiaan listoiksi?) on tulossa 6 tuumaset (kuten talossakin), mutta joudun silti toiselle puolelle nurkkaa laittaa 4 tuumaisen aloituslaudaksi, sillä siellähän tuo nurkka"lista" lähtee edellisen nurkka"listan" pinnan tasalta. Ymmärtiköhän tuota sepostustani kukaan?
Ehkä. Kai. Se on sitten taas sitä hifistelyä, jos asian ajattelee seuraavalla tavalla:

Mikäli halutaan nurkkalaudan leveydeksi 15cm eli 6", niin tarvitaan 6" lauta ja sille kaveriksi 5" lauta. Jos käytetään nurkassa nurkan molemmin puolin 6" lautaa listana, niin tällöinhän toiselle puolelle tuleekin 6" kuten alunperin pitikin, mutta sille toiselle puolelle tuleekin 6" + 22mm eli 7". Epäsymmetristä, jos silmä sellaista sairastaa. Eli paraatipuolelle lyödään se 6" niin, että se tulee 22mm eli vahtuutensa verran nurkasta yli. Sitten sille huonommalle puolelle lyödään 5" lauta nurkkalistaksi, joka on siis tuon 22 millimetrin kanssa kutakuinkin tarkasti 6".

Hifistelyäpifistelyä. :neutral:
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Itse miellän listan jotenkin aina pienemmäksi, joten tottunut puhumaan nurkkalaudoista. Ja juurikin tuo 5 tuumaa toiselle ja 6 tuumaa toiselle sivulle on käytössä. Asentamisessa olen ainakin itse kokenut helpommaksi, kun kiinnittää nämä kaksi lautaa ensin toisiinsa ja vasta sitten seinään.

Ps. Hieman harmi kun tämä Oton hyvä topikki rönsyilee kaikkeen muuhun keskusteluun.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

lehmikangas kirjoitti:Asentamisessa olen ainakin itse kokenut helpommaksi, kun kiinnittää nämä kaksi lautaa ensin toisiinsa ja vasta sitten seinään.
Sama kikka käytössä. Jotenkin mielestäni mukavampi tapa.
lehmikangas kirjoitti: Ps. Hieman harmi kun tämä Oton hyvä topikki rönsyilee kaikkeen muuhun keskusteluun.
Nääh, ei ongelma. Tässä nyt kuitenkin puhutaan ihan rautaista rakennusasiaa ja sellaisia juttuja, että näistä saatta oikeasti joku jopa saada vinkkiä omiin juttuihinsa. Näytän siis vihreätä valoa tämän kaltaselle keskustelulle. :-)
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Oto Hascak kirjoitti:
lehmikangas kirjoitti: Ps. Hieman harmi kun tämä Oton hyvä topikki rönsyilee kaikkeen muuhun keskusteluun.
Nääh, ei ongelma. Tässä nyt kuitenkin puhutaan ihan rautaista rakennusasiaa ja sellaisia juttuja, että näistä saatta oikeasti joku jopa saada vinkkiä omiin juttuihinsa. Näytän siis vihreätä valoa tämän kaltaselle keskustelulle. :-)
Ainoa ongelma taitaa olla se, että muistaa asiasta kirjoitellun, mutta puolen vuoden päästä ei enää löydä sitä oikeaa topikkia.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Niinpä. Juuri tuota itsekin ajattelin, että jostakin aiheesta tietoa haettaessa voi olla ongelma löytää se täältä topicista. Ja taas toisinpäin, jos muistelen lukeneeni tässä Kongo-topicissa jotain ja luettavaa onkin sitten jo sen 63 sivua. Ylläpidon on hieman työlästä näitä pilkkoa pienempiin osiin.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Otin kuluneella viikolla merkittäviä askeleita hoitaakseni Kongon puuttuvat listoitukset kuntoon. Listathan ovat olleet maalattuina pitkälti yli vuoden päivät liiterin ylisillä... Vielä pitäisi viitsiä kaksi ikkunaa listoittaa, niin ja tietysti maalata smyygit... Ja kattolistoista puuttuu vielä pari palaa... Ja palomuurien sekä tapetoitujen seinien liitospaikat pitäisi listoittaa... Ja keittiöstä kaapistojen pielet...

Mitoitetaan smyygit sekä ikkunapenkki.
Kuva

Maalaismiehen AutoCAD piirtää mitat muistiin.
Kuva

Sitten fiilistellään ja ihastellaan arviolta kahdesta kolmeen vuoteen maalaamattomia smyygejä sekä ikkunapenkkejä, kunnes seuraava motivaation puuska iskee. :mrgreen:
Kuva
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viime talven seurasin ryömintätilan lämpötiloja aamuin illoin. Merkkasin ne oikein ylös taulukkoon ulkolämpötilojen kanssa. Kevään tullen lopetin seurannan, mutta nyt syksyllä starttasin uudelleen. Olen odotellut, että kelit kuivahtaisivat ja alkaisi selkeästi talvinen jakso, jotta saisi kissanluukut suljettua.

Maanantaina lämpötila kiristyi ulkona pakkaselle viiden asteen paikkeille. Tätä seuraavana yönä pakkasherra kiristi ruuvia vielä parilla pykälällä ja kirvoitti ulkolämpötilat miinus yhdeksään asteeseen. Tällöin tapahtui jännä ilmiö, joka konkretisoi ryömintätilan ja ulkoilman välisen lämpötilaeron. Kävi pienen pieni ilmanhönkäys, joka puhalsi ryömintätilan lävitse kissanluukkujen kautta. Vaikka ulkona olikin rapsakka pakkanen, niin ryömintätila pysytteli edelleen plussan puolella, noin kahdessa asteessa. Tosin lämpötila laski jo 0,3 asteeseen alimmillaan tiistai aamuna, kun ulkona oli se -9. Noh, kuitenkin. Ulkoseiniin muodostui kuura, mutta kissanluukkujen kohdalla tällä julkkarilla ei ole kuuraa, koska lämmin ilma nousee kylmää kevyempänä ylöspäin. Kissanluukkujen kohdalla pienen pienen tuulen avittamana lämmin ilma on noussut kissanluukuista suoraan ylöspäin ja sulattanut kuuran ulkovuorauksesta.

Kuva
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Oto Hascak kirjoitti:Viime talven seurasin ryömintätilan lämpötiloja aamuin illoin. Merkkasin ne oikein ylös taulukkoon ulkolämpötilojen kanssa. Kevään tullen lopetin seurannan, mutta nyt syksyllä starttasin uudelleen. Olen odotellut, että kelit kuivahtaisivat ja alkaisi selkeästi talvinen jakso, jotta saisi kissanluukut suljettua.

Maanantaina lämpötila kiristyi ulkona pakkaselle viiden asteen paikkeille. Tätä seuraavana yönä pakkasherra kiristi ruuvia vielä parilla pykälällä ja kirvoitti ulkolämpötilat miinus yhdeksään asteeseen. Tällöin tapahtui jännä ilmiö, joka konkretisoi ryömintätilan ja ulkoilman välisen lämpötilaeron. Kävi pienen pieni ilmanhönkäys, joka puhalsi ryömintätilan lävitse kissanluukkujen kautta. Vaikka ulkona olikin rapsakka pakkanen, niin ryömintätila pysytteli edelleen plussan puolella, noin kahdessa asteessa. Tosin lämpötila laski jo 0,3 asteeseen alimmillaan tiistai aamuna, kun ulkona oli se -9. Noh, kuitenkin. Ulkoseiniin muodostui kuura, mutta kissanluukkujen kohdalla tällä julkkarilla ei ole kuuraa, koska lämmin ilma nousee kylmää kevyempänä ylöspäin. Kissanluukkujen kohdalla pienen pienen tuulen avittamana lämmin ilma on noussut kissanluukuista suoraan ylöspäin ja sulattanut kuuran ulkovuorauksesta.
Arvasit varmaan että herään tähän ilmiöön :-)

Kissanluukkujen sulkemista oikeaan hetkeen ei voi minusta sivuuttaa perinnerakentamisessa. Minun mielestä (vailla mitään rakennusteknillistä tai muuta taustaa) pikkuisen jos viitsii venyttää niiden sulkemista niin poistaa ylimääräisen kosteuden ihan vain siksi että pakkasilma on kuivaa kuin turkkilaisen rekkakuskin rukkanen ja sokkelin alus kuivuu ja sitten kun se suurin kosteus on poistunut niin luukut kiinni, jolloin lattia pysyy lämpimänä mutta terveenä ja sitten taas heti ehkäpä jo ennenkuin järvet sulavat niin luukut auki ja jälleen on kuivaa ilmaa saatavilla.

Järvien jäätyminen on ehkäpä ihan ok hetki sulkea mutta ei sen tapahtuman jälkeinen venyttäminen ainakaan rakenteille huonoa ole ja kovilla pakkasilla tammi-helmikuu jos viitsii laittaa kiinni niin suurin plussa minusta tulee silloin.

En tiedä, noin minä tekisin jos olisi kissanluukkuja :oops:

Kukin talollaan :-D

Kiitos muuten smyygiohjeista, luulen että mä kerrankin tajusin tuon salasanan nimeltä smyygi.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

tuuma kirjoitti:Kissanluukkujen sulkemista oikeaan hetkeen ei voi minusta sivuuttaa perinnerakentamisessa. Minun mielestä (vailla mitään rakennusteknillistä tai muuta taustaa) pikkuisen jos viitsii venyttää niiden sulkemista niin poistaa ylimääräisen kosteuden ihan vain siksi että pakkasilma on kuivaa
Näinhän se menee. Itsekkin siis kyttään, että säännölliset pakkaset alkavat ja kun on pikkupakkasta pidellyt tovin, niin pistän röörit kiinni. Rakennusinsinöörihän on jatkojalostanut tämän niin pitkälle, että rakennusfysiikan mukaan kissanluukut pistetään alkukesästä kiinni ja avataan vasta sitten, kun syksy vaihtuu talveksi eli kutakuinkin päinvastoin kuin vanha kansa.
tuuma kirjoitti:Kiitos muuten smyygiohjeista, luulen että mä kerrankin tajusin tuon salasanan nimeltä smyygi.
Olin olevinani noheva taistelija ja kuvasin koko smyygihomman sillä silmällä läpi, että saisin asiasta tehtyä oikein työohjeen. Se vaan odottaa edelleen aloittamista ja loppuun saattamista. Mutta kyllä sen jossain vaiheessa teen. Se alapohjan työohjekkin on ollut jo hyvän tovin valmis ja eteenpäin laitettu, mutta julkaisija vielä kuppaa asian kanssa. Kyllä sekin sieltä kohta tulla tupsahtaa eetteriin.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Pukki tuli päivän etuajassa ja lätkäisi eilen eetteriin kovan paketin:

http://www.trkk.fi/sites/default/files/ ... alonen.pdf

Linkin takaa löytyy se rossipohjan työohje, josta olen maininnut useamman kerran. Ohje sinällänsä on ollut valmis jo pitkän tovin, mutta nettiin asti se ennätti nyt vasta. Tuolla rakenteella on tehty Kongon lattiat ja täytyy sanoa, että homma pelittää älyttömän hyvin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Oto Hascak kirjoitti:Pukki tuli päivän etuajassa ja lätkäisi eilen eetteriin kovan paketin:

http://www.trkk.fi/sites/default/files/ ... alonen.pdf

Linkin takaa löytyy se rossipohjan työohje, josta olen maininnut useamman kerran. Ohje sinällänsä on ollut valmis jo pitkän tovin, mutta nettiin asti se ennätti nyt vasta. Tuolla rakenteella on tehty Kongon lattiat ja täytyy sanoa, että homma pelittää älyttömän hyvin.
Sinä olet eriskummallinen yrittäjä, jaat tietoa ilmaiseksi :-D

Kiitos ja hyvää joulua sinnekin pahnoille :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

tuuma kirjoitti:Sinä olet eriskummallinen yrittäjä, jaat tietoa ilmaiseksi :-D
Oon hyvän ja halvan miehen maineessa! :mrgreen:

Koska maailmassa on hiukan oikeutta ja kohtuutta jäljellä, niin en koe tarvetta rahastaa samalla työllä moneen kertaan. Tai sanotaan niin, että tuosta työstä olen saanut säädyllisen korvauksen vaivoistani eli siis maksoivat julkaisusta. Ilmaiset ohjeet on pop, kaikkiahan meitä netti on auttanut moneen kertaan. :-)
Vastaa Viestiin