tuuma kirjoitti:Joku tuolla edellä marisi ettei ole tässä ketjussa asiaa tai siis rönsyää mutta muo kai tarkoitti.
Nääh. Keskustelu ja siinä lomassa rönsyily ovat minusta ihan asiallista toimintaa. Ei pidä olla liian jämpti tai säntillinen. Sitä kun oikein vauhtiin pääsee, niin ihan turha rajoittaa ajatuksenlentoa asettamalla tietyt raamit, joidenka sisällä pitäisi pysyä.

Eli huutele just niin paljon kuin tykkäät.
tuuma kirjoitti:Tuollaisia ohjeita kaivataan lisää. yksi tarve voisi olla julkkariremppa, sen verran karmeita yritelmiä näkyy ja kohta on yksi lisää

Mulla on kaikenlaisia puoliveikeitä ideoita ajatuspankissa jemmassa. Oon vaan laiska toteuttamaan. Ohjeistuksen laadin tässä talven mittaan smyygiasioista ja varmaan pönttiksen purkamisesta. Löysin erään vanhan talon vintiltä vanhan myyntiesitteen vaahtomuovista eli ureavaahdosta! Pitäisi se esite skannata ja pistää muutama saatesana sen käytöstä. Sitten pitäisi käydä omia vanhoja kuva-arkistoja sen verran lävitse, että saisko pönttiksen muuraamisesta ohjetta aikaiseksi. En ole varma, että onko mulla riittävästi kuvamateriaalia siihen.
Meillä on lisäksi hyvää viritystä meneillään trkk:n kanssa eli haettiin hankerahaa siihen, että tehtäisiin nettiin tulevia videoita purkuhommista eli ohjeita siihen, että miten erilaisia rakennusosia puretaan ehjänä ja kierrätetään (ikkunoita ja ovia karmeineen, lankkulattiaa, pönttiksiä jne).
vesahy kirjoitti:Meillä eristettiin salin lattia viime kesänä altapäin, ihan totta. Kymmenen sentin villaa (lasia, valitettavasti) kolme levyä päällekkäin ja ensin taiteltiin paperit paikoilleen ja nitojalla lautoihin kiinni. Satavuotias lankkulattia ei kuitenkaan ole ihan tiivis, näillä tuulilla nurkista kuitenkin vetää sen verran, että alkaa ymmärtää, mitä ilmantiiviys tarkoittaa. Ensi hätään on tarkoitus topata sinne seinän ja lattian rakoihin niin paljon pellavaa kuin vaan saan mahtumaan, sitten olen ajatellut pruutata ohuen palon jotain elastista massaa ja lopuksi teippaus ilastointiteipillä. Ja viimeistelyksi jalkalistat paikoilleen niin eiköhän veto vähene. Tarvittaessa avaan ryömintätilassa seinän vierustan (onneksi tuulensuojalevyt on ruuvattu kiinni) ja paperoin paikat uudestaan ja huolellisemmin.
Tuuli on lämpötaloudelle todellista myrkkyä. Mulla on kutakuinkin ilmaa pitävä rakennus, mutta tuulen voima on armoton eli kyllä sen ihan konkreettisesti jäähtymisestä huomaa, että puhuri käy. Nuo on ihan hyviä konsteja, siis nuo ilmanpitävyyteen panostamiset paikkoja suoranaisesti avaamatta. Halusin ne vaan rajata omasta ohjeistuksestani pois eli kuka vaan voi neuvoa liisteröimään paperia lattian ja seinän rajaan tai tiivistämään jalkalistoja, mutta sellaista kokonaisvaltaista näkemystä fiksusta rakenteesta ei ole ollut tarjolla.