Omakotiasuminen luvanvaraiseksi

Rintamamiestaloista ja muusta
vesahy
Jäsen
Jäsen

Omakotiasuminen luvanvaraiseksi

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Tämän päivän Hesarissa pääkirjoitustoimittaja Paavo Rautio kirjoittaa omistaa kokemuksistaan vanhan talon uutena omistajana. Hauskalla tavalla, ilmeisesti pikkuisen kieli poskessakin mutta asiaa silti. Mitä mieltä olette hänen ehdotuksestaan, että "Omakotitaloasuminen pitäisi muuttaa luvanvaraiseksi. Saat ostaa talon, jos läpäiset talon huolto- ja korjauskurssin. Vanhaan puutaloon ei olisi mitään asiaa ilman työkalutuntemuksen approbaturia.Reputtaneet voisivat saada erivapauden, jos he suostuisivat tekemään pitkäaikaisen huolto- ja korjaussopimuksen sertifioidun omakotihuoltoyhtiön kanssa."

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli ... SI1MA01pzy
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Harry
Jäsen
Jäsen

Re: Omakotiasuminen luvanvaraiseksi

Viesti Kirjoittaja Harry »

Kannatan! Loppukokeessa olisi vielä hakattava 10 mottia halkoja.
Palom
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Palom »

Kannatan minäkin oikein lämpimästi. Kerrostaloasenteella asuvia on omakotitaloissa aivan liikaa, ja se näkyy suoraan kiinteistöjen huollon puutteessa ja syntyvissä vaurioissa. Mitään ei tehdä tai kaikki tehdään väärin, "ei osata asua" omakotitalossa. Näitä asukkaita sisältyy valitettavasti myös paljon meidän rintamamiestaloasujaimiston joukkoon.
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Aikuisopistoille olisi tuossa kurssi-idea. Mä voisin ihan mielelläni käydä kuuntelemassa muutaman luennon aiheesta. Jos joku vielä pitäis kurssia "Näin remontoit puutalon"- niin olisin varmasti kuuntelemassa.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
marilyni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja marilyni »

Kimble kirjoitti:Aikuisopistoille olisi tuossa kurssi-idea. Mä voisin ihan mielelläni käydä kuuntelemassa muutaman luennon aiheesta. Jos joku vielä pitäis kurssia "Näin remontoit puutalon"- niin olisin varmasti kuuntelemassa.
Olen täysin samaa mieltä. Itse jopa hain vastaavia kursseja tuossa muutama vuosi sitten, mutta en löytänyt. Olisi kiva, jos olisi löytynyt vaikka jotain talonmies-kursseja, ihan perusasiatkin käytäisiin läpi. Luulisi todella, että kysyntää löytyisi.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Aamen. Joskus turhauttaa aivan valtavasti se tiedon vähyys ja sisustuslehtiasenteen vahvuus, jolla taloja hankitaan, kunnostetaan - ja millä valitetaan edellisille asukkaille joka asiasta.

Mä olen kymmenet kerrat koittanut pitää suuni kiinni kun joku taas kysyy että "mitäs se nyt sitten maksaa kun tähän pitää vaihtaa ne ikkunat ja lisäeristää ja laittaa salaojat ja ulkovuoraus" tai perää edellisen omistajan vastuuta siitä että 40-luvulla rakennettu talo ei olekaan uusi. Aika usein osaan myös pitääkin suuni kiinni, en tosin ihan niin usein kuin pitäisi.

Tää on hyvä aloitus sen takia että tässä ketjussa ei tule loukanneeksi ketään yksittäistä kysyjää. Eihän tietämätön tiedon puutteelle mitään mahda, mutta jotenkin se vaan tuntuu niin kertakaikkisen masentavalta että koko kansa on kollektiivisesti hukannut kosketuksensa rakentamiseen, puuhun, tekemiseen ja käytännön asioihin. Musta se on paskapuhetta että "tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa". Kyllä on. Ihan helvetin tyhmiä kysymyksiä, niin että oikeen otsaa pakottaa joka kerta kun yrittää olla karjumatta suunnilleen kolmensadan pisteen fontilla pelkästä turhautumisesta ;D

Melkein kaikkein eniten turhauttaa nää "paljonks maksaa"-kysymykset, remontti maksaa sen mitä maksaa. Toinen tekee pahvista ja kipsilevystä ja toinen tiikistä ja messingistä. Ne hinnat voi mennä dekadilla pieleen jos satutkin kuulumaan eri jengiin kuin se joka hinnasta kertoi. Puhumattakaan siitä että suurimmassa osassa näistä kysymyksistä paistaa läpi se että kysyjällä ei ole edes hajuakaan että minkä helvetin takia se remontti pitäisi ylipäänsä tehdä. Ku tehdään kun kaikki muutkin tekee alkuun nää kaikki.

Voi olla vähän epäoikeudenmukaista valittaa täällä, täältähän ihmiset sittä parempaa tietoa yrittävät etsiä. Mutta kun tuntuu että perustietoa ei ole edes yritetty hankkia edes sen vertaa että tietäis että rakennetaanko se talo savupiippu ylös- vai alaspäin...

Pekka

P.S: Mustakin toi "näin asun vanhassa talossa"-kurssi kuulosti alkuun hiton hyvältä. Toisella ajattelemalla ei ehkä sitten kuitenkaan niin hyvältä: aatelkaapa että kenen intresseissä olisi ruveta sellaisia kursseja pitämään ja sponssaamaan? Ettei vaan olis, Tiivit, Tiksit ja Parocit ensimmäisten joukossa tekemässä kurssimateriaalia että "KOSKA talonne tarvitsee sitä tätä ja kolmatta niin meiltä saa tämmöisiä ja tommoisia materiaaleja ja ratkaisuja heti samantien. Tee remontti heti kun kerran kaikki muutkin..."
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Pekka Huhta kirjoitti: P.S: Mustakin toi "näin asun vanhassa talossa"-kurssi kuulosti alkuun hiton hyvältä. Toisella ajattelemalla ei ehkä sitten kuitenkaan niin hyvältä: aatelkaapa että kenen intresseissä olisi ruveta sellaisia kursseja pitämään ja sponssaamaan? Ettei vaan olis, Tiivit, Tiksit ja Parocit ensimmäisten joukossa tekemässä kurssimateriaalia että "KOSKA talonne tarvitsee sitä tätä ja kolmatta niin meiltä saa tämmöisiä ja tommoisia materiaaleja ja ratkaisuja heti samantien. Tee remontti heti kun kerran kaikki muutkin..."
Nyt ei sitten vaan millään muista että mistä organisaatiosta oli kyse, mutta tämän tyyppistä piilomainonta kurssia järjestää ainakin joku poppoo. Kevätalvella oli paikallisessa lehdessä ilmoitus, että ilmainen koulutus, pullakahvit ja kaikki. Olisiko ollut että 30 ensimmäiseksi ilmoittautunutta mukaan. Luennoitsija oli kyllä ihan retee kaveri ja helposti siellä sen noin neljä tuntia viihtyi. Sai sieltä jotain materiaaliakin mukaan, mutta missähän lie. Painottivat kyllä että eivät ole minkään tuotemerkin asialla, mutta näyttivät kuitenkin listan yhteistyökumppaneistaan ja välillä katsottiin eri tuotemerkkien videoita ym.

Tältä palstalta rivien välistä tarttuu kyllä paljon asiaa. Tai ainakin luulen. Itsekään kun ei oikein mistään mitään tiedä, niin sitä välillä ihan ihmettelee että miten ajattelinkin niin ja näin kuukausi sitten. Oppimiskäyrä on jyrkkä, suunta vaihtelee.
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Tuota kurssi-ideaa katsoin vähän siitä vinkkelistä että hemmetti, pitäisikö sitten itse ruveta sellaista pitämään. Ei niinkään rakentamisesta ja talon tekniikasta ja fysiologiasta, siihen on parempiakin asiantuntijoita, mutta suunnittelu on sellainen jossa on itsellä alan opinnot ja työkokemustakin taustalla, vaikkakin leipätyö on nykyään muuta. Tilasuunnittelussa, tai arkkitehtisuunnittelussa, on valtaisa kuilu oletetun ja todellisen osaamisen välillä. Näkyy tälläkin foorumilla. Joskus jos koen että omista neuvoista olisi jotain hyötyä, yritän auttaa, mutta monesti näkee että ei tuo neuvomalla parane, pitäisi lähteä ottamaan vauhtia kauempaa; tarvekartoitus, olevien tilojen analyysi, tilaohjelma, tontin suuntaukset, kasvillisuus, olevan rakennuksen ominaisuudet jne jne... Vastuuntuntoinen suunnittelija ei oikeastaan lähtisi neuvomaan ollenkaan ennen kuin on sopimukset tehty, resurssit varattu, ja perehdytty niiden turvin kunnolla tilanteeseen. Mutta fakta on kumminkin että suurin osa remontin tekijöistä toteuttaa sen mitä itselle mieleen tulee, suunnittelija otetaan remmiin korkeintaan jos rakennusvalvonta vaatii, ja silloinkin lähinä puhtaaksipiirtäjäksi, vaikka se on triviaalein homa koko prosessissa. Uudisomakotitalon kustantaa jotain viidestä tonnista ylöspäin kohtuullisen hyvin tehtynä, asunnon suunnittelu niin että siitä on suuri osa jo rakennettuna voi olla työnä vaikeampikin.

Sillä vähän ajattelin että jos tarjoutuisi pitämään työväenopistolla kurssia "Suunnittelen taloremontin" missä käytäisiin läpi suunnittelun perusasioita ja tehtäisiin suunnitelma omalle kohteelle. Jos sitten ei tuolla harjoittelulla asia tunnu ratkeavan niin osaisi sitten ainakin paremmin ostaa ammattiapua ulkopuoliselta. Tuollaista kurssia ei näy olevan, on kyllä sisustussuunnittelun perusteita ja jatkoja, feng shuita jne. Tälle syksylle sellaista ei ehdi aloittaa eikä itselläkään olisi aikaa, mutta jospa joskus... vai mitä raati sanoo? Olisiko ideaa?
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Onhan se vähän sillälailla, että jos joku ostaa vaikkapa vm 56 Chevy Bel Airin niin on itsestään selvää, että se ihminen tietää ja taitaa miten sen auton kanssa touhutaan ja kuinka sitä korjataan/huolletaan. Ainakin semmoisella ihmisellä on oletettavasti halu ainakin ottaa selvää auton tekniikasta ja korjauksista. Melkeinpä pidetään itsestään selvänä sitäkin, että semmoisen auton ostaja ikäänkuin hyväksyisi ajatuksen, että sitä kaaraa enimmäkseen tuunataan sen vehkeen omilla ehdoilla. Ettei esimerkiksi olla ensimmäisenä vaihtamassa peltien tilalle lasikuitulärpäkkeitä. Muuten sitä pidettäisiin totaalisena ääliönä.

Kun ihminen puolestaan ostaa originaalikuntoisen vm. 56 rintamiestalon niin ihan peruskauraa on se, että ei jakseta edes ottaa selvää talon rakenteista ja toiminnasta ja miettiä itse miten sen kanssa pelataan.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Sillä vähän ajattelin että jos tarjoutuisi pitämään työväenopistolla kurssia "Suunnittelen taloremontin" missä käytäisiin läpi suunnittelun perusasioita ja tehtäisiin suunnitelma omalle kohteelle. Jos sitten ei tuolla harjoittelulla asia tunnu ratkeavan niin osaisi sitten ainakin paremmin ostaa ammattiapua ulkopuoliselta. Tuollaista kurssia ei näy olevan, on kyllä sisustussuunnittelun perusteita ja jatkoja, feng shuita jne. Tälle syksylle sellaista ei ehdi aloittaa eikä itselläkään olisi aikaa, mutta jospa joskus... vai mitä raati sanoo? Olisiko ideaa?
Minä kun olen uusi omakotitaloasuja, enkä mikään puusepäksi syntynyt vaikka olinkin ala-asteella aina niissä "poikien käsitöissä" (ts. osaan rakentaa periskoopin mutta en kutoa villasukkaa, josta olisi ehkä nykyisessä asumismuodosssa myös arvaamatonta hyötyä!!!), olen sitä mieltä että aivan taatusti on ideaa. Osallistuisin heti!

Vaikka olen varmasti taidollisesti ja tiedollisestikin ihan samalla viivalla kuin ne monet "paljonko se remppa maksaa" -kyselijät niin minuakin ne kysymykset kyllä ihmetyttävät - itselle oli ihan selvä juttu että kun vanha talo kerran päätettiin ostaa, alettiin sitten myös perehtymään siihen tematiikkaan, ja kun oli myös selvät sävelet siitä, että sitä vanhaa taloa ei kohdella laminaatein ja lasikuitutapetein, perehdytään sitten nimenomaan siihen perinteisempään asumis-, kunnostus- ja remontointipuoleen. Aika pienellä perehtymisellä selvisi ainakin se, että minkäänlaista vastausta noihin ympäripyöreisiin hintakyselyihin ei ole olemassa...

Minä voisin diktaattorina asettaa luvanvaraiseksi omakotiasumisen saralla erityisesti rintamamiestalojen kunnostamisen - kuten olen maininnut, ne ovat niin vapaata riistaa kaiken maailman tee-se-itse-rouville ja sisustamista harrastaville Ikea-herroille (ei se AINA välttämättä mene toisinpäin!!) että yhtä aikaa säälittää, hirvittää ja ärsyttää. Jonkinlainen eettis-esteettis-ekologinen rakennusperinnön peruskurssi pakolliseksi kaikille vanhojen talojen ostajille! Tässä jos missä huomaa meidän eron ns. vanhoihin sivistysmaihin - savupirttiköyhyydestä on niin vähän aikaa että kaikki vanha on geeniperimäämme koodattu automaattisesti kohtaan huonoa, säälittävää ja nuhjuista ynnä arvotonta, kaikki uusi taas on kadehdittavaa ja siten kannattamisen arvoista.

Tosin, ymmärsin eilen rautakaupassa, miksi ne modernisaattorit ostavat rintsikoita. Ostimme 20 metriä ohutta muoviputkea nettikaapelia ja joskus kenties tulevaa valokuitua varten, ja se maksoi 55 euroa. Jumangegga! :shock: Pitää olla Kroisos Pennonen että on varaa rakentaa uusi talo noilla hinnoilla, kellä tuommoiseen on varaa.

Paitsi että ei tuokaan teoria päde. Luin jostain sisustushömpänpömppäartikkelista rintsikkaan tehdystä "vanhaa kunnioittavasta" keittiöremontista, jossa oli lueteltu kustannukset. Keittiön kaapit maksoivat atikkelin mukaan 8 000 euroa. Jälleen kerran: :shock: Köyhille kanssasisarille ja -veljille suosittelemme perinnerakentamista. Luonto, kukkaro ja Laurakaisan kauneuskäsitys kiittävät.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
kokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kokki »

Minä en kyllä tykkää koko ajatuksesta ollenkaan. Lupia sinne ja tänne, joka paikkaan tarttee kohta jonku luvan. Kuka niistä välittää jos joka asiaan tarttee jotai lupaa .. Samalla koko asuminen luvanvaraiseksi, sama missä asuu. Yläasteella yks opintoaine lisää: asuminen eri muodoissaan. Kyllä kai se pitää osata käyttäytyä kerrostalossaki niinkuin kuuluu, eikä elää kuin viljapellossa. Mutta tietysti provokaationa tuollainen juttu nyt menee. Mutta tosiaan jos tuollaisia kursseja järkättäisiin, missä sais asiantuntevaa opastusta ja ohjeistusta niin se kyllä olis ihan jees. Mutta joku lupa on mun mielestä niin överiksi jo kuin olla ja saattaa, tosin mitä tätä touhua seuraa niin kyllä tää menee päivä päivältä hullummaksi.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
juhanahm
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Se että kaikkeen tarvitaan lupa on aivan suosta. Keskinopeusvalvontakaan ei jotenkaan uppoa minuun. Lupien ja valvonnan lisääminen ajaa ihmisiä enemmän ja enemmän uusavuttomuuteen. Se jos ihminen ei halua pitää talostaan huolta niin ei sitten halua, jos taas haluaa niin sitten varmaan ottaa asioista selvää. Ihan raksapuolen, putkipuolen oppikirjat ovat aika hyviä. Tietty koulussakin voitaisiin panostaa enemmän teknisten töiden opettamiseen ja jopati opettaa oikein. Ei kukaan koskaan koulussa opettanut ainakaan minua miten sahataan käsisahalla suoraan, eikä sinnepäin. Myöhemmin tuli tuo taito vasta opittua.
Ostaessani aikoinaan omakotitaloa suuri plussa talossa oli se että mitään ei juuri oltu koskaan tehty. No yhdessä huoneessa oli laminaatti. Välittäjä kun lähetti kuntoarvauksen kohteesta niin soitti perään meinaanko tulla vielä katsomaan kun olin nähnyt arvauksen kuvat. Enhän minä sinne näyttöön mitään kaakeleita ollut menossa katsomaan, kun ei sellaisia ollut vaan taloa.
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Pekka Huhta kirjoitti:
P.S: Mustakin toi "näin asun vanhassa talossa"-kurssi kuulosti alkuun hiton hyvältä. Toisella ajattelemalla ei ehkä sitten kuitenkaan niin hyvältä: aatelkaapa että kenen intresseissä olisi ruveta sellaisia kursseja pitämään ja sponssaamaan? Ettei vaan olis, Tiivit, Tiksit ja Parocit ensimmäisten joukossa tekemässä kurssimateriaalia että "KOSKA talonne tarvitsee sitä tätä ja kolmatta niin meiltä saa tämmöisiä ja tommoisia materiaaleja ja ratkaisuja heti samantien. Tee remontti heti kun kerran kaikki muutkin..."
Joo, kyllä kurssin järjestäjän ja opettajan pitäisi olla puolueeton taho.
Hower kirjoitti:Onhan se vähän sillälailla, että jos joku ostaa vaikkapa vm 56 Chevy Bel Airin niin on itsestään selvää, että se ihminen tietää ja taitaa miten sen auton kanssa touhutaan ja kuinka sitä korjataan/huolletaan. Ainakin semmoisella ihmisellä on oletettavasti halu ainakin ottaa selvää auton tekniikasta ja korjauksista. Melkeinpä pidetään itsestään selvänä sitäkin, että semmoisen auton ostaja ikäänkuin hyväksyisi ajatuksen, että sitä kaaraa enimmäkseen tuunataan sen vehkeen omilla ehdoilla. Ettei esimerkiksi olla ensimmäisenä vaihtamassa peltien tilalle lasikuitulärpäkkeitä. Muuten sitä pidettäisiin totaalisena ääliönä.

Kun ihminen puolestaan ostaa originaalikuntoisen vm. 56 rintamiestalon niin ihan peruskauraa on se, että ei jakseta edes ottaa selvää talon rakenteista ja toiminnasta ja miettiä itse miten sen kanssa pelataan.
Tottakai pitää ottaa selvää ja perehtyä aiheeseen. Jokainen tekee sen perehtymisen ensi kertaa kuitenkin vain kerran. Kun ostaa vanhan auton harrastukseksi niin ei välttämättä omaa ostaessa sitä tietoa miten korjataan vaan oppii tehdessä. Sama juttu talojen kanssa. Mä näkisin tuollaisen kurssin yhtenä tapana hankkia sitä tietoa ja taitoa.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
HiljainenTimppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HiljainenTimppa »

Kurssittaminen on aina hyvä idea! Itsensä kouluttaminen rintsikka-asujaksi on loistava idea. Toteutuspuoli onkin sitten vaikea.

Mitä siellä pitäisi opettaa? Olisiko se kädentaitoja vai teoriaa? Vai sitten kumpaakin? Mitäs olette mieltä tästä?

Mua mietityttää juurikin se, että riittääkö pelkästään teorian haltsaaminen, jos sitä ei osaa pukea käytännön teoiksi. Sen verran, mitä mulla on tuntumaa rintsikoista, niin jokainen on vähän niinkuin erilainen. Vaikka kaikki rintsikat ovat kuutioita, joissa on harjakatto, sisällä vetoisaa ja seinät päästää kaiken tuulen lävitseen, on jokainen rakennettu eritavalla. Voiko siis kurssilla opettaa korjaamaan vain yhden tavan rintsikkaa, vai pitäisikö asioita käsitellä yleisemmin? Varmasti jokaisella korjausta opettavalla on omat mielipiteensä, miten ja missä järjestyksessä asioita pitää tehdä. Pitäisikö järjestää ensiksi kurssi, jossa opetetaan mediakriittisyyttä rakentamista kohtaan? Puolueetonta tahoa on kovin vaikea löytää.

Minusta luvat ovat äärimmäisen hyvä asia. Huono asia on luvista päättävien ihmisten hanurimaisuus. Kaikki rintsikka-asujat varmasti osaavat nimetä monia epäinhimillisiä asuinalueita oman rintsikkansa ympäristöstä. Eikö olisi hyvä, jos kurssilla opetettaisiin talon korjaamista ympäristöönsä sopivaksi?

Foorumilla on varmasti järjetön määrä ammattiatioa ja vinkkejä. Esimerkiksi Tarpola, jolla on työkokemusta suunnittelusta ja Pekka Huhta, jonka kädenjälki on aina vähän hienompaa kuin dimangi. Oliskohan mahdollista koota, jonkinlainen verkkomateriaalipankki yleisellä tasolla rintsikan fysiikan laeista ja niiden soveltamisesta käytäntöön? Tyyliin paljon värikuvia ja tee-se-näin-selostuksia. Minua ainakin helpottaa se, että teen jokaiseen hommaan johdonmukaisen listan asioista, mitä pitää tehdä esim. 1. mene kauppaan ja osta olutta. 2. ota lastulevyt pois. 3. asenna pinkopahvi. jne. jne. Vaikeimmissa asioissa voisi vielä värikuvan viereen kertoa, miksi näin tehdään. Onko ihan paska idea vai toteuttamiskelpoinen?
matrismik
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja matrismik »

Omistaminen luvan varaiseksi, ostamiseen pitää olla lupa kunnan rakennusvalvonnasta, joka pitää tentit siitä saako ostolupaa kyseisen kunnan alueelta. Säädetään vielä kaikille omakoti taloille Helsingin HITAS mallin mukainen enimmäishinta jota ei saa ylittää, tämä sääntö ei tietenkään koske rakennusliikkeitä koska jostainhan politikkojen täytyy saada vaalirahat, ylitys oikeus rakennusliikkeille riippuu yrityksen liikevaihdon suhteesta annetuun vaalitukeen..

Tottakai siinä pitää ottaa huomioon vuosittaiset arvon alennukset poistotalukon mukaisesti jossa käytettään RT kortiston uusimistaulukoita esim. kun 50 vuotta tulee putkistolle täyteen on arvo nolla, jos ei korjata vielä siinä vaiheessakaan arvo 100% pakkasella jo viidessä vuodessa. Pakollinen lakikurssi myös mukaan, jotta tiedetään mistä saadaan edellinen omistaja maksamaan vähintään 20% narinaraha, tämä narinaraha tietysti talletaan viideksi vuodeksi sulkutilille. Kaupanvahvistajalle veto-oikeus sekä velvollisuus tutkia, että myytävä kohde täyttää rakennusteollisuuden laatustandardit, jos ei täytä myyjän joko korjattava talo laatustandardejen mukaisesti tai jo tässä vaihessa alennettava hintaa kysyseisen alueen rakennus-oikeuden hintaan josta vielä vähennetään purkukustannukset.

Talon myyjän on maksettava ostajan remontointi kurssi (kurssin vetäjänä toimii Inno- ohjelmasta tuttu Marko ja Ikean myyntijohtaja) tai nimettävä korjaus urakoitsia jonka puoleen ostaja voi kääntyä jos tulee tarvetta remontoida (rahoitukseen luonnollisesti käytetään ensimmäisenä narinarahaa myyjää kuulemata). Velvoitetaan uusi omistaja välittömästi ilmoittamaan edellisen omistajan tekemät remontit ralennuslautakuntaan, mikäli on rakennettu ilman lupaa jotain määrätään siitä sankiot mielivaltaisesti laaditun taulukon mukaisesti, joka kuitenkin täyttää EU direktiivit. Näin varmistetaan että maamme rakennuskantaan ei jää kohtuutonta määrää väärin nykystandardejen mukaan rakennettua rakennuskanttaa räikeimpänä esimerkkinä ns. rintamamiestalot. :lol: :lol: :lol:

Näin toimien varmistetaan että kukaan ei myy käytettyä omakotitaloa toisille riesaksi ja ainakaan saa mitään kohtuutonta arvon nousua

PS. Älkää ottako tätä kirjoitusta liian vakavasti, sellaiseksi sitä ei ole tarkoitettu.
Vastaa Viestiin