Haltex-katon maalaus
Haltex-katon maalaus
Makuuhuoneen katossa on paperipintaiset Haltex-levyt, jotka on kiinnitetty kattoon pontista nitomalla. Levyjen väliin on vedetty paperinauha. Levyt ovat 30 vuodessa tummuneet tympeän likaisen näköisiksi. Millä maalilla voisin maalata ne? Entä katossa olevien reikien paikkaaminen? Tarvitaanko monta pohjamaalausta ja millä maalilla se pitäisi tehdä?
Re: Haltex-katon maalaus
Itse vetelin Trend3:lla. Koloihin sormella pakkelia. Raot 3 tai 4 kertaa pensselillä ja lopuksi telalla 3 kerrosta. Kerroksia paljon siksi, että Haltex imee melkoisesti.
--------------------------------------------------------------------------------------------
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Minä taas maalasin vaaleanruskeiksi suditut ja nokeentuneet yläkerran keittiön Halltex-neliöt maalarinvalkoisiksi Uulan Into-sisätilamaalilla. Ensin tosiaan pensselillä reunalistat, reunat ja laattojen väliset urat, sitten tavallisella halpistelalla loput. Ainakin tuo alunperin valkoista tummempi alkuperäismaalaus vaati kaksi maalauskertaa mutta lopputulos oli tosi siisti. Ja oli helppo ja hajuton maalata.
Laattojen reijät voinee tosiaan tasoittaa ihan normaalilla pakkelilla. Siitä ei ole kokemusta.
Laattojen reijät voinee tosiaan tasoittaa ihan normaalilla pakkelilla. Siitä ei ole kokemusta.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Käytin rautakaupan halpaa peruslateksia. Koloja ei ollut, varmaan käy suunnilleen mikä tahansa. Raot ensin pensselillä, minulla kerta riitti siihen, mutta tasaiselle tarvitaan ainakin kaksi ellei kolme telausta. Tuo katto oli minulla olohuoneessa ja kun en jaksanut ruveta kaikkea allaolevaa suojaamaan telauksenkestävästi, päädyin pensselöimään, mikä oli vähän huono valinta sikäli että kertaalleen tehtynä se ei vielä vie niin älyttömästi aikaa verrattuna laajamittaiseen suojaukseen, mutta kolmella kerralla aikaa menee tuhottomasti. Niinpä kerta kaksi ja kolme ovat vielä tekemättä 
Me vedettiin katot Tikkurilan Siro himmeä-kattomaalilla. Oli kohtuullisen miedon tuoksuista ja ennen kaikkea yllättävän peittävää. Meillä riitti yksi maalauskerta, joskin levyt oli vaan lähinnä kellastuneet. Toinen veti raot edellä pensselillä ja toinen tuli perässä telan kanssa. Huomattiin että telan kanssa kannattaa huitoa suht nopeasti, muuten pensselin jäljet jää näkyviin varsinkin jos maalaa vain kerran (sikälimikäli se haittaa ja saattaapa tuo riippua myös pensselöijästä).
Siro Himmeä on hyvä maali haltex:lle. Helppo maalata ja peittää todella hyvin: Kaksi kerrosta riitti muuttamaan katon ryssänsinisestä miellyttävän valkoiseksi.
Uulan Intoa meni makkarin kattoon, Helmi sävyltään. Kaksi kerrosta riitti ja hyvä tuli.
Jos kyseessä on oikeasti vanha maalipinta, on ennen maalaamista, etenkin jos taipuu vesiohenteiseen (muovi- tai öljydispersio) maaliin, varmistettava että vanha maali ei ole liimamaalia. Siinä kun ei lateksi pysy kovinkaan pitkään ilman pohjamaalausta ohennetulla öljy- tai alkydimaalilla. Liimamaali pehmenee ja irtoaa kun sitä vähän kostuttaa.
>PanttuRi kiittää lämpimästi hyvistä neuvoista.