mikä ihmeen alusta makulatuurille ja maalille???

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Toejoki 1940
Jäsen
Jäsen

mikä ihmeen alusta makulatuurille ja maalille???

Viesti Kirjoittaja Toejoki 1940 »

Tervehdys kaikille, koitin tässä löytää vastausta pulmaani, mutta en siinä onnistunut, joten kysyn täältä.. Eli meillä on nyt yläkerran makkarista revitty lasikuitutapetit seinistä poes (lähti tosi helposti -> huonosti aikanaan liimattu, onneksi), alta löytyi n 7 kerrosta tapettia huokolevyn päälle tapetoituna. Tapetti on repeillyttä ja kellastunutta ym, ja emme kuitenkaan haluaisi poistaa historiaa seinistä repimällä kaikkia reilun 70v:n aikaisia tapetteja jätesäkkeihin.. -mitä ne siellä seinissä haittaavat? haittaavatko mitään? :roll:
Kun siis tarkoitus olisi saada hyvä maalauspohja tai tapetointipohja Tapettitalon paperilletapetille, niin voiko noiden 7:n tapettikerroksen päälle vetää pinkopahvin, siis miten se liima ottaa kiinno niihin allaoleviin tapetteihin? (siellä alla se huokolevy 22mm )vai laitetaanko esim. uusi 12mm huokoleijona ja siihen pinko/makulatuuritapetti?
Vai noiden vanhojen tapettien päälle makulatuuri?

Mitä ihmettä? Täytyisi saada hommat eteenpäin,mutta tää pulma hidastaa kummasti. :cry:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: mikä ihmeen alusta makulatuurille ja maalille???

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Joskus voi olla pakko luopua kerrostumistakin, ainakin osittain. Noiden vanhojen tapettien päälle ei pysty liimaamaan pinkopahvia, koska ne eivät melkoisella varmuudella ole riittävän lujasti kiinni. Pinkopahvin voi kiinnittää naulaamalla, se on tietysti yksi mahdollisuus. Ja sitten on se vaihtoehto että laita jollekin ikkunattomalle ja ovettomalle seinälle huokolevytys jonka alle voit jättää vanhat kerrokset vaikka joutuisit niitä poistamaan muilta seiniltä.

Itse olen kerännyt meidän talosta tapettikirjastoa. Yleensä pyrin jättämään vanhat kerrokset alle, mutta niin tai näin, niin otan kerroksista näytteen, kirjoitan että mistä se on ja laitan talteen. Leikkaan semmoisen banaanilaatikon kannen kokoisen arkin tapeteista yleensä yläreunasta jotta saan vielä boorditkin mukaan, ja näytteet on talletettu vintille banaanilaatikkoon. Se on sikäli kiva arkisto että kerrostumia jää sekä rakenteisiin että sitten nähtäväksi jos jotakuta kiinnostaa että minkänäköistä paperia seinissä on ollut.

En tiedä, kuinka museaalinen tuo mun tapa on, olishan se hienoa jos tapetit säilyis semmoisessa kunnossa ettei niissä olis banaanilaatikon kokoisia reikiä, mutta eipä nuo alemat kerrokset yleensä muutenkaan aivan ehjiä tai konservointikelpoisia ole olleet. Ainakin se on kiva tapa sada talon historiaa myös nähtävissä olevaan muotoon.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Atlantic
Jäsen
Jäsen

Re: mikä ihmeen alusta makulatuurille ja maalille???

Viesti Kirjoittaja Atlantic »

Tulee varmaan _vähän_ myöhään alkuperäiseen kysymykseen liittyen, mutta olen itse tehnyt seuraavasti: Seinäpintojen reunoihin, sähkörasioiden alle/ympärille ja aukkojen ympärille olen ruuvannut suhteellisen tiheästi n. 7 cm:n levyisen, n. 4-6 mm paksuisen vanerisuikaleen, joka toimii pinkopahvin kiinnitysalustana. Itse pahvin olen kiinnitettänyt nitomalla nupien sijaan. Saumat kiinnitetään liimaamalla, ei nupeilla/niiteillä. Niin, ja vanerisuikaleet tulevat siis listojen alle, eli ikkunoiden kohdalla joutuu tekemään pikkiriikkisen smyygin.
Vastaa Viestiin