Projektiin on olemassa suuri määrä palaverimuistiinpanojen reunoihin ilmestyneitä skissejä, pari vihkoa puolillaan luonnoksia ja jopa kaikesta tästä tislatut CAD-kuvat kaikkine detaljeineen, mutta onneksi mun CAD-versio vaihtui enkä saa kuvia enää auki. Eli kaikesta on olemassa tarkat suunnitelmat, mutta olen päätynyt siihen että teen ihan kaiken (mukaan lukien kalusteet) ilman mittoja ja suunnitelmia ja piirrän 1:1-skissejä tarvittavista paikoista.
Projektista ei missään tapauksessa ole tulossa minkäänlaista mallisuoritusta ajan tai aikakauden mukaisesta rakentamisesta. Mulla on visio jälkijugendia edustavasta valtaistuinsalista jostain C.R. Mackintoshin ja Louis Sparren välimaastosta. Mitään tyylipuhdasta aikakausitutkielmaa siitä ei ole tulossa, mutta jossain 1910-luvulla liikutaan tyylillisesti.
Tarkoitus ei myöskään ole tehdä malliprojektia järkevästä rakentamisesta. Tähän asti olen joutunut tekemään remontteja enemmän ja vähemmän pakon edessä, tämä tämänkertainen saa luvan olla ihan vaan hupia ja itsensä toteuttamista. Haluan myös kokeilla erilaisia työtapoja ja kokonaan itselleni uusia materiaaleja oikeassa projektissa. Enempi tässä on kyse jostain semi-taideprojektista kuin rakentamisesta.
Aikataulu projektille on täysin vapaa: jos homma ei hotsita niin ovi pannaan kiinni ja laitos saa odottaa päivää parempaa. Tämä on nyt vain hermolepoprojekti, ei mitään vakavastiotettavaa rakentamista. Päivityksiä tippuu sitten siihen malliin.
Jotta nyt ei tulisi luvattua liikaa, niin en nyt kaikkea suunnittelemaani ihanuutta paljasta. Mutta maistiaisiksi ainakin seuraavanlaisia yksityiskohtia hyyskään on suunniteltu:
- Lattiaan liimattu mosaiikkiparketti, kun ei ole tullut sellaistakaan tehtyä
- Pinkopahvitetut seinät. Kun tila on liian pieni, niin näille varmaan tulee maalattua jotain kukkasta ja kuviota
- Yhdistetty lavuaaritaso ja peilinkehys. Peiliin ehkä jotain lyijypokatyötä ja kehyksen alaosaan vähän tavanomaisesta poikkeavaa kaakelia (en lupaa tehdä kaakeleita, mutta muotin voisi laatia). Kun nyt täälläkin on keljuiltu kullasta ja marmorista niin ajattelin naputella jonkun hopeisen pakotustyön kehykseen.
- Peilinkehystä vastapäätä pieni kirjahylly johon saa tarpeellista vessaluettavaa ja alaosaan vessapaperit ynnä muut tarvikkeet piiloon. Tähänkin pitää varmaan rakennella joku jippo, puuleikkauksia taikka jotain muuta vänkää
Koko koppi on mahdutettu rappusten alle vähän reilu neliön tilaan, joten mitään mahdottomuuksia sinne ei mahdu.
Kaikenlaista pientä detaljia on suunniteltu ja mietitty, mutta kaikesta sitten enempi kun kukin homma alkaa. Pysyy jännitys paremmin eikä tule luvattua joutavia
Pekka