Jugend-valtaistuinsali eli Pekka rakentaa vessan

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Jugend-valtaistuinsali eli Pekka rakentaa vessan

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Mä olen puhunut tästä projektista varmasti neljä vuotta ja jalostanut suunnitelmia koko sen ajan. Koko projektin oli tarkoituskin lähteä lapasesta, mutta monen vuoden suunnittelu ei ainakaan ole vähentänyt ylilyöntien määrää.

Projektiin on olemassa suuri määrä palaverimuistiinpanojen reunoihin ilmestyneitä skissejä, pari vihkoa puolillaan luonnoksia ja jopa kaikesta tästä tislatut CAD-kuvat kaikkine detaljeineen, mutta onneksi mun CAD-versio vaihtui enkä saa kuvia enää auki. Eli kaikesta on olemassa tarkat suunnitelmat, mutta olen päätynyt siihen että teen ihan kaiken (mukaan lukien kalusteet) ilman mittoja ja suunnitelmia ja piirrän 1:1-skissejä tarvittavista paikoista.

Projektista ei missään tapauksessa ole tulossa minkäänlaista mallisuoritusta ajan tai aikakauden mukaisesta rakentamisesta. Mulla on visio jälkijugendia edustavasta valtaistuinsalista jostain C.R. Mackintoshin ja Louis Sparren välimaastosta. Mitään tyylipuhdasta aikakausitutkielmaa siitä ei ole tulossa, mutta jossain 1910-luvulla liikutaan tyylillisesti.

Tarkoitus ei myöskään ole tehdä malliprojektia järkevästä rakentamisesta. Tähän asti olen joutunut tekemään remontteja enemmän ja vähemmän pakon edessä, tämä tämänkertainen saa luvan olla ihan vaan hupia ja itsensä toteuttamista. Haluan myös kokeilla erilaisia työtapoja ja kokonaan itselleni uusia materiaaleja oikeassa projektissa. Enempi tässä on kyse jostain semi-taideprojektista kuin rakentamisesta.

Aikataulu projektille on täysin vapaa: jos homma ei hotsita niin ovi pannaan kiinni ja laitos saa odottaa päivää parempaa. Tämä on nyt vain hermolepoprojekti, ei mitään vakavastiotettavaa rakentamista. Päivityksiä tippuu sitten siihen malliin.

Jotta nyt ei tulisi luvattua liikaa, niin en nyt kaikkea suunnittelemaani ihanuutta paljasta. Mutta maistiaisiksi ainakin seuraavanlaisia yksityiskohtia hyyskään on suunniteltu:

- Lattiaan liimattu mosaiikkiparketti, kun ei ole tullut sellaistakaan tehtyä
- Pinkopahvitetut seinät. Kun tila on liian pieni, niin näille varmaan tulee maalattua jotain kukkasta ja kuviota
- Yhdistetty lavuaaritaso ja peilinkehys. Peiliin ehkä jotain lyijypokatyötä ja kehyksen alaosaan vähän tavanomaisesta poikkeavaa kaakelia (en lupaa tehdä kaakeleita, mutta muotin voisi laatia). Kun nyt täälläkin on keljuiltu kullasta ja marmorista niin ajattelin naputella jonkun hopeisen pakotustyön kehykseen.
- Peilinkehystä vastapäätä pieni kirjahylly johon saa tarpeellista vessaluettavaa ja alaosaan vessapaperit ynnä muut tarvikkeet piiloon. Tähänkin pitää varmaan rakennella joku jippo, puuleikkauksia taikka jotain muuta vänkää

Koko koppi on mahdutettu rappusten alle vähän reilu neliön tilaan, joten mitään mahdottomuuksia sinne ei mahdu.

Kaikenlaista pientä detaljia on suunniteltu ja mietitty, mutta kaikesta sitten enempi kun kukin homma alkaa. Pysyy jännitys paremmin eikä tule luvattua joutavia :lol:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Jugend-valtaistuinsali eli Pekka rakentaa vessan

Ja ensimmäinen päivitys heti kärkeen. Olen alunperin tehnyt rakenteet valmiiksi eteisprojektini aikana (http://www.sihistin.fi/fi/puutalot/eteinen.html), niin että hirsiseinään tuli haltexit, eteisen puoleinen seinä tuli valmiiksi ja ovi tuli asennettua. Tätä piti jatkaa sitten paremmalla ajalla, mutta ehkä se parempi aika on nyt.

Tämän päivän urakkana oli laittaa lattiaan vanerit, lattiaksi tuli 2x15 mm havuvaneri parketin alustaksi. Simppeli juttu kun putket ja viemärit oli jo laitettu lattian alle, mutta noita reikiä sai tovin mittailla. Hämmästyttävän vähällä perkelöinnillä levyt solahti kohdalleen. Alempaa levyä piti sovitella pariin kertaan, mutta kun päällimmäisen sai piirrettyä alemman levyn sapluunalla niin se meni omaksi hämmästyksekseni ensimmäisellä yrittämällä paikalleen.

Kuva Kuva

Siitä se lähtee.

Pekka
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

:mrgreen:

Hassua, mekin olemme aloittamassa vessan tekoa portaiden alle ja hyötyneliöitä varmaan saman verran. Tuuman ja Pekan versiot saattavat hiukan kyllä poiketa toisistaan :wink: Tulee meille sentäs siihen joku 1900 -luvun alun ovi, jossa jopa Kiinni-Vapaa -tekstillä pyöritettävä namiskuukkelikin eli vessan ovi se on joskus kai ollut. Se miksi raiskaamme rintsikkaamme sotkemalla väärän aikakauden materiaalia johtuu pelkästään siitä että oven on pakko olla korkea että kapea.

Kuulolle jään, ja kyllä, sait uteliaaksi.

edit: Oho, olitkin jo alkanut tositoimiin. Taidat siis ennemmin olla istunnolla :oops:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Lattiakaivoa tuonne ei ilmeisesti tule, joten tuleeko tuohon esim. pienet kaadot jotka takaavat, että vuodot valuvat heti näkösälle esim. WC:n oven eteen eteisen lattialle?

Pellavaako tuonnekin lattian alle laitoit, selluvillaa kun et välipohjiin halua?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Tuuma, ettei se sun ovi olisi vanha junan vessan ovi, ne on just kapeita, korkeita ja tuollaisella lukolla varustettuja? Yritin semmoista etsiä kiihkeästi kylppäriprojektiani varten, mutta silloin ei sattunut kohdalle. Meillä kun on aikanaan asunut Leppävaaran aseman junanlähettäjäkin talossa, niin pieni junaromantiikka olisi sopinut ihan hyvin asiaan.

Lattiakaivo oli tarkoitus laittaa, mutta tyrin eteisremonttia tehdessä sen verran että patteriputket tuli vähän pöljään paikkaan ja lattiakaivo ei enää mahtunut seinän, patteriputkien, koolausten jne. sekaan. Lattiaan on kyllä tulossa pienet nostot seinille ja vesieristeet nurkkiin niin että jos sieltä nyt jotain poksahtaa niin kyllä se kynnyksen yli tulee ajan myötä. Kaatoja ei oo tulossa erikseen.

Pellavaa on alapohjissa kolme kymmenen sentin kerrosta. Sellu tosiaan mun kokemuksen mukaan painuu ajan myötä, siksi tuo pellava. Tosin tuolla on vähän sekaeristystä, kolosia ja putkien ympäryksiä on tukittu sellulla vaikka pääeristys onkin pellavaa.

Pekka
pvalila
Jäsen
Jäsen

Oletko vieraillut Hyvinkään rautatiemuseossa?

Se on ehdottomasti näkemisen arvoinen kohde muutenkin, mutta siellä voisit myös harrastaa hieman teollisuusvakoilua ja kopsata talteen "unelmiesi vessanoven".

Uskoisin, että se ovi syntyisi sinulta kyllä, kiirettähän ei ole kuten sanoit, mutta lukot ja helat voivat olla kiven alla.

Joskus minulla oli pohdinnassa, josko lavuaarin viemäriputkessa voisi olla aivan lattianrajassa reiät: hajun takia niiden pitäisi tietenkin olla normaalisti tukossa mutta salaperäisesti aueta vesivahingon sattuessa. Elektroniikkaa minulla ei ollut mielessä, vaan vaikkapa jokin liukeneva "sokeritulppa" tms. joka kuitenkin jotenkin kestäisi liukenematta lavuaarin normaalin käytön... :roll:

- Periaatteessa simppeli olisi aivan vain viemäriputki, jonka päälle laitetaan bingispallo tulpaksi: jos vesi nousee, niin pallo ui pois. Kaasutiiviys taitaisi tuossakin jäädä riittämättömäksi.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Pekka Huhta kirjoitti:hupia ja itsensä toteuttamista
Parhautta! :-D

Mahtaa arkinenkin aamupaska olla komeeta pöräyttää valtaistuinsalissa. :mrgreen:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Sanoisinko, että tässä saattaa olla ainekset kasassa vuosisadan mykistävimpään huussiprojektiin... :lol:

Itse voin tuosta luultavasti hyödyntää vain "näin pinkopahvitat pienen tilan" -osuuden, mutta mielenkiinnolla seuraan tätä kyllä, kuten luultavasti me kaikki :-D
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
pvalila
Jäsen
Jäsen

Unohdin mainita, että siellä museossa on myös Venäjän tsaarin keisarillinen juna, eli sun valtaistuinsalisi saisi sieltä keisarillisen huusinoven mallin...
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Se rautatievessan ovi oli etsinnässä tonne yläkertaan, tähän ei enää viitti kun on jo karmitkin paikallaan. Ei se tosiaan mikään kamala savotta olis ollut tehdäkään ovea, mutta just ne hienot salvat oli iso syy haluta semmoinen junan vessan ovi. Ja tietysti jos ovessa olis ollut joku hieno kyltti malliin "Vessaa saa käyttää vain junan kulkukissa" niin aina parempi.
Oto Hascak kirjoitti:
Pekka Huhta kirjoitti:hupia ja itsensä toteuttamista
Mahtaa arkinenkin aamupaska olla komeeta pöräyttää valtaistuinsalissa. :mrgreen:
Joo, ja kirjahyllyn ansiosta siellä saa istua sitten siihen asti että kaikki tarpeellinen divareista kerätty vessalukemisto on luettu läpi. Kirjahyllyn helminä mm. Kaasusuojeluohjesääntö 30-luvulta :lol:
Laurakaisa kirjoitti: Itse voin tuosta luultavasti hyödyntää vain "näin pinkopahvitat pienen tilan" -osuuden, mutta mielenkiinnolla seuraan tätä kyllä, kuten luultavasti me kaikki :-D
Tuli näköjään kirjoitettua vähän nopeesti. Lauseeseen "Kun tila on liian pieni, niin näille varmaan tulee maalattua jotain kukkasta ja kuviota" olis pitänyt tulla että "Kun tila on liian pieni tapetoitavaksi, niin näille varmaan tulee maalattua jotain kukkasta ja kuviota". Aattelin siis niille pinkopahveille vetäistä munaöljytemperalla paikalleen maalatut "tapetit" eli huoneen muotoihin taivutellut köynnöskuviot päälle. Saa nähdä miten mun käsi taipuu semmoiseen Art Nouveau-henkiseen piiskansivallusviivaan, semmoista olisi tarkoitus harjoitella. Tai sitten ei, jos tilasta uhkaa tulla liika krumeluuri.

Pekka
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

No vihdoinkin! Jos saisi omakin sisävessaproggis tästä vauhtia alleen (mulla tuli onneksi ne helalliset junanovet hankittua jo toissa keväänä - kun vielä oli paku). Multa saat sitten lehtikultaa jos rupeaa se hopea tuntumaan turhan alhaiselta ratkaisulta. Ne vaarin punsselitkin joutaa lainaksi, jos ne tuolta verstaalta joskus vielä löytyy... Jugend-istunnolle tulen mieluusti sitten kun on koeponnistuksen aika, kunhan vaan kirjahylly ja lukemisto ovat paikoillaan - ilman sanoja olen ummessa.

(Toki aiemminkin voin tulla arvostelemaan keskeneräistä työtä.)
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Pelkka, pelkka. Kyllähän sä tiedät että jugendin syvimpiin ominaisuuksiin kuului aidot materiaalit, ja jos kultaan mennään niin sen sit pitää olla umpikultaa tai ei mitään. Kullattu materiaalihan olis jugendin henkeen feikkiä. On vaan toi maailmanmarkkinahinta sen verran koholla ettei taida tommoista 30 cm pitkää pakotustyötä tulla tehtyä ihan umpikullasta. Ei auta kuin tehdä hopeesta. Ja sitäkin pitää käydä kaupasta ostamassa; onnekkaammat vois naputella koristeen siitä syntyessä saadusta lusikasta, mutta mä polo kun olen syntynyt puulusikka suussa niin ei auta sekään... :lol:

Ne pakotuspunsselit tosin tulis kyllä hyvinkin tarpeeseen, koska muuten mä joudun hiomaan nekin ennenkun pääsen pakottamaan koristetta. Pitää vaan miettiä että haluanko mä vielä siihen hopeatyöhön koriste-emaloinnin joihinkin osiin vai kiillottelenko sen vaan ja upotan siihen peilinkehykseen.

Kaikenlaisia vaikeita päätöksiä sitä pitääkin vessaa rakentaessa tehdä :wink:

Pekka
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Miulla onkin ihan lähiajoilta kokemusta pienen vessan tapetoinnista. "Ei se käyny niinku strömsöössä!"-osastoahan siitä tuli. Koko rulla oli käytettävissä semmosta kohdistettavaa kukkaköynnös tapettia ja siitä piti riittää 1,2 x 1,1 metriä kooltaan olevan buduaarin kolmelle seinälle(yksi kylläkin oviseinä). Ja kyseessä ei ole kuin vähän reilu kaksi metriä korkea tila kun juurikin portaikon alla sijaitsee.
Parin tunnin hikoilun jälkeen yhdellä seinällä oli kaksi vuotaa ja loput rullasta suurena myttynä mustassa jätesäkissä. Jälkiviisaana voisi sanoa, ettei olis kannattanu yrittää viedä tapettia kulman yli. Ilmeisesti seiniä tehdessä ei ollut käytössä vatupassia ja suorakulmaa... :roll:

PS. Ensin meinasin tehdä hyyskään vain lehtitelineen, mutta Pekan innoittamana taidankin tehdä kirjahyllyn. Takaseinään sais tehtyä kolon, joka menis takana sijaitsevan komeron puolelle. Kun ei se komero mataluudestaan johtuen ole muutenkaan kovin käytännöllinen, niin yksi ulkonema sen seinässä lisää ei tuntuisi missään.

PPS. Kait Pekalle kristallikruunu tulee kattoon? (...paitti jos se on portaiden alla olevana liian matalalla...)
- Puolihullu varttisavolainen -
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

(se leikkaa ja hioo ne kristallit sopivan korkuisiksi... ja kehittää kruunuun jonkun vinssisysteemin)

Pekka, Pekka; mä uson että myös jugendaikana persaukiset käytti lehtikultausta siellä sun täällä, ne ei vaan tajunnu välittää tietoa eteenpäin tulevien vuosikymmenten vessanrakentajille. Kokeile vaikka vähän veitsellä rapsuttaa kun seuraavan kerran oleilet jugend-museossa.

Ja enhän mäkään sulle muuta tarjoaisi kuin sitä 24-karaattista, joka mulla piironginlaatikossa lymyää. En uskaltaisi.

(nyt mä meen jälleen kunnioituksesta vavisten tonne verstaalle kaiveleen niitä punsseleita)
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Ei mua niinkään jännitä se ettei tapetointi onnistuisi, vaan se että noin pienessä tilassa tapetista tulee semmoista silppua ettei mikään kuvio oikeasti pääse oikeuksiinsa. Kalusteiden ympärille jää semmoisia aanelosen kokoisia lipareita joissa on kuviot poikki just typeristä kohdista ja sitten ei ole hyvä feng shui. :lol:

Nuo rakenteisiin upotetut hyllyt ja muut on hienoja, ne antaa tilalle mietityn ja suunnitellun tunnelman. Tuo mun kirjahylly on tuolssa 7" paksuun seinään sisään. Eteisen puoleinen seinä on tuon paksuisilla parruilla tuettu ja kaappi tulee sinne seinän uumeniin. Tein samantyyppisen tempun kylppärissä kun piipun viereen olisi tullut todella ruma ja monimutkainen kotelo piipun nurkkaan. Vedin koko seinän siltä osalta vähän matkaa sisäänpäin ja laadin hukkatilaan sitten saippualokeron. http://www.sihistin.fi/fi/talo/kylpyhuo ... ointi.html

Kristallikruunua ei missään tapauksessa ole tulossa. Mulla on joku vähän mielikuvitukseton alkuperäinen jugend-valaisin olemassa, mutta olen haaveillut että nakertelisin jonkun lampun itse kasaan. Art nouveau oli tunnettu tosi veistoksellisista lasitöistä, tiffanylampuista, mica-kiillepaperivalaisimista jne, niin että mahdollisuuksia on paljon. Ei ole vielä vaan tarkka visio iskenyt, mutta se on varmaa että ristalliruunua ei tu. Ei edes lehtikullattua :wink:

Pekka
Vastaa Viestiin