hajun/homeen poisto huonekalusta

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
jari h
Jäsen
Jäsen

hajun/homeen poisto huonekalusta

Viesti Kirjoittaja jari h »

Kellarissamme on ollut pieni kaappi, joka tuli talon mukana. Se on aina haissut homeelta, mutta olen sitä vielä säilytellyt. Tänään melkein taas heitin sen jätepuukuormaan, mutta kaveri kehui hienoa kaappia niin jospa sittenkin siitä saisi jotain. Päällisin puolin melko hyvässä kunnossa, maalin alta pilkottaa toinen maalikerros, lukot ovat rikki, mutta puuosat melkein ehjiä. Näkyvää hometta ei ole.

Kaipaisin hiukan vinkkejä tai vaihtoehtoja kunnostamiseen. Millaista se soodapuhallus mahtaisi olla ja sopisiko se tällaiseen?
Liitteet
kaappi.JPG
kaappi.JPG (48.88 KiB) Katsottu 6691 kertaa
arise
Jäsen
Jäsen

Re: hajun/homeen poisto huonekalusta

Viesti Kirjoittaja arise »

Mä pesin etikkavedellä kirjahyllyn, joka tuli hometalosta meille. Auttoi jonkin verran heti ja nyt myöhemmin ei ainakaan omaan nenään haise millekään.
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

niin mäkin olen tehny pesee kunnolla ja kuivattaa,hioo paklaa ja taas hiio ja maalaa niin hyvä tulee,ainut vaan on se jos on kauanaikaa ollu kosteessa saattaa kuivatessaan ratketa saumat,siksi pitäisikin olla TÄYSIN kuiva ennenkuin tekee pesunjälkeen mitään muuta!
jari h
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jari h »

Okei. Tota mä vielä mietin, että riittääkö pesu ja hionta vai pitäiskä saada pintaa pois hiukan enemmän? Hionta on työläs homma, kun mulla ei ole muuta työkalua kuin hiomapaperia ja höylä.

Niin ja onko sisätiloja tapana käsitellä jollain?
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Itse en ainakaan olisi saanut ilman koneita noita keittiönkaappeja puhtaaksi ja hakuttomaksi. Eli minulla oli tavallinen tasohiomakone (joku kolkyt nelkyt vuotta vanha masiina) ja ostin vielä erikseen pienen ja kevyen, vähän silitysraudan mallisen pikkuhiomakoneen nurkkia ja pikkupintoja varten. Kunnon kerros piti saada pois sekä vanhaa haisevaa maalia että vähän puutakin. Myös sisäpinnat hioin puupuhtaaksi. Nurkkiin jos meinasi jäädä jotain, vaihdoin vanerilevyt kokonaan uusiin (esim. laatikon pohjat ja takalevyt). Nyt ei haise enää mikään ja voin vakuuttaa että yksi sun toinen kaappi oli keittiön rasvakäryistä ja kylmäsäilytyksestä aika homeisen + likaisen haiseva.

Mutta voihan se olla, että sinulla ei ole niin likainen tuo kaappi, ja pelkkä desifiointi + hyvä kuivatus, pinalllinen hionta ja maalaus riittää.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

jari h kirjoitti:Okei. Tota mä vielä mietin, että riittääkö pesu ja hionta vai pitäiskä saada pintaa pois hiukan enemmän? Hionta on työläs homma, kun mulla ei ole muuta työkalua kuin hiomapaperia ja höylä.

Niin ja onko sisätiloja tapana käsitellä jollain?
Oletkos ajatellut maalinpoistoainetta? Sillä luulisi enimmät haisutkin jo irtoavan :lol:

Parilla - kolmella kympillä halpaversio taso- tai nauhahiomakoneesta, hyvin välttää maalin hiontaan.

Perinteisesti noiden kaappien ja lipastojen sisäpinnat on kai olleet ihan puulla - koivua ja koivuvaneria? Hiomalla lähtee jo aika hyvin pienemmät tahrat, ja jos oikein ovat tuhruisen näköiset ehkä kevyesti voisi vaikka ohennetulla valkoisella "kuultomaalata" Hyllyihin sit hyllypaperit kun on valmis.
Kloritella olen kanssa joskus pinttyneitä puuosia pessyt, sekin jonkin verran vaalentaa, ja ainakin korvaa toisen epämiellyttävän hajun toisella. :lol:
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Vastaa Viestiin