Selluvillan sisältämä boori?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
iipuu
Uusi jäsen

Selluvillan sisältämä boori?

Viesti Kirjoittaja iipuu »

Moi!

Tuumailin tässä, että onko selluvillan sisältämillä booriyhdisteillä jonkinmoisia terveyshaittoja? Tietenkin sitä puhaltaessa täytyy suojata itsensä pölyltä, mutta sitten kun se on paikoillaan kohteessa, voiko siitä olla jotain haittaa myöhemmin? Onko asiaa tutkittu? Kuinka kauan selluvillaa on muuten käytetty? Alla yks linkki, jonka kävin lukemassa.

http://www.ttl.fi/fi/toimialat/rakennus ... fault.aspx
Pikkupetäjä
Jäsen
Jäsen

Re: Selluvillan sisältämä boori?

Viesti Kirjoittaja Pikkupetäjä »

Selluvillan ongelma on myös se, että boorin estäessä tavanomaisia homeita lisääntymästä eristeessä, niitä voimakkaammat mikrobit ns. toksiinintuottajat pystyvät lisääntymään eristeessä ja käyttävät booria ravintonaan. Vaikka sellu on puupohjainen, niin näin pitkälle jalostettuna ei olekaan enää terveellinen vaihtoehto.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Tästä olen jo pitkään yrittänyt etsiä tietoa, ehkä nyt tärppäsi! Onko tiedossa lähdettä, mistä voisi lukea tästä lisää? Tuohan on siis ihan järkeenkäypä skenaario, mutta en ole mistään onnistunut saamaan käsiini esim. noiden toksiinintuottajien nimiä saati sitä, miten yleisiä ko. eläjät ovat. Googlaamalla löytyy toinen toistaan vauhkompia Suomi24-keskusteluja muttei mitään tutkimustietoa.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
iipuu
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja iipuu »

Toi oli kyl mulle aivan uutta tietoa. Olisin myös kiinnostunut lähteistä. Tähän mennessä oon ajatellu "totta kai" suosittelevani selluvillaa, mut sit luin ensin että se sisältää booria ja nyt tuollanen juttu. Toki aina pitää vähän tutkia ja sulatella juttuja, eikä rynnätä suin päin suuntaan jos toiseenkaan. Luin kans jotain suomi24:n juttuja, mut en halua alkaa kiihkoilemaankaan mitään bakteerikammoilua. Eniten harmittaa just tuo jalostaminen; koko ajan halutaan puhtaampaa ja parempaa, mutta epähuomioissa voidaankin sit luoda esim. jotain vielä vahvempia öttiäisiä jne. Tosin ei eristeenä tämänhetkinen lasivillakaan miellytä. Alkuperäinen on puulastua.. Vaikeaa on välillä miettiä näitä asioita pienessä päässä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Tämäkin on vähän miten asian esittää...

"Booraksi on luokiteltu Suomessa kesäkuusta 2009 lähtien myrkylliseksi yhdisteeksi"

Sanoo Wikipedia mutta se miten tuonkin irroitin asiayhteydestä kuvaa vähän samaa miten homehysteria on luotu.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Juu, ja booraksin myrkyllisyydestä on tutkimustietoakin. Altistuksen pitäisi tosin olla verrattain suuri ennen kuin mitään seuraamuksia olisi.
Puoliso tosiaan askaroi näiden asumisterveysasioiden kanssa ja tuo kuvio sinänsä on hänen mukaansa ihan mahdollinen, eli booraksi tappaa tietyt mikrobit ja siten niille booraksista piittaamattomille jää enemmän tilaa temmeltää. Mutta mitä nämä jälkimmäiset ovat, mitä muuta ne vaativat kuin b-alkuista ravintoa ja miten todennäköistä niiden päätyminen sellueristeisiin on? Tästä ei ole ainakaan minulle haaviin tarttunut kuin hysteeristä keskustelupalstamateriaalia, mutta kaiketi tästä on muutakin tietoa kun kerran asia totena tässäkin ketjussa esitetään?
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Laurakaisa kirjoitti:Juu, ja booraksin myrkyllisyydestä on tutkimustietoakin. Altistuksen pitäisi tosin olla verrattain suuri ennen kuin mitään seuraamuksia olisi.
Puoliso tosiaan askaroi näiden asumisterveysasioiden kanssa ja tuo kuvio sinänsä on hänen mukaansa ihan mahdollinen, eli booraksi tappaa tietyt mikrobit ja siten niille booraksista piittaamattomille jää enemmän tilaa temmeltää. Mutta mitä nämä jälkimmäiset ovat, mitä muuta ne vaativat kuin b-alkuista ravintoa ja miten todennäköistä niiden päätyminen sellueristeisiin on? Tästä ei ole ainakaan minulle haaviin tarttunut kuin hysteeristä keskustelupalstamateriaalia, mutta kaiketi tästä on muutakin tietoa kun kerran asia totena tässäkin ketjussa esitetään?
Pitänee huomioida, että yksi boorin käytön syy on estää hidastaa mahdollista homekasvustoa. Itseasiassa booria on paljon suurempia määriä lasi ja vuori- villassa kun sellevillassa. Lisäksi kuten Laurakaisa edellä mainitsi on kyseellä aika mieto myrkky (ihmiselle) ja altistuminen vaatii suuria pitoisuuksia, joita ei mahdollista saada taloremontista. Sen jälkeen kun eriste on seinissä ja pinnat suljettu riski on vielä vähäisempi.

Toki jos haluaa aivan lisäineettoman ratkaisun niin voihan sitä laittaa purua eristeeksi uuteenkin kohteeseen. Sitä en tiedä onko pellava pohjaisissa eristeissä käytetty jotan lisäainetta :?:

Tuokki
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Pikkupetäjä kirjoitti:Selluvillan ongelma on myös se, että boorin estäessä tavanomaisia homeita lisääntymästä eristeessä, niitä voimakkaammat mikrobit ns. toksiinintuottajat pystyvät lisääntymään eristeessä ja käyttävät booria ravintonaan. Vaikka sellu on puupohjainen, niin näin pitkälle jalostettuna ei olekaan enää terveellinen vaihtoehto.
Tämä on käynyt mielessä myös täällä. Enkä edes ole kauheasti googlaillut tai etsinyt tietoa kuten Laurakaisa, mutta siitä huolimatta että lämpimissä huoneissa meilläkin on käytetty lisäeristeenä sisäpuolella selluvillaa, olen ajatellut laittaa puolilämpimän kuistin eristeeksi ihan sitä vanhanaikaista purua vaan. (Ja pellavaa kellarin yläpuolella olevan rappukäytävän eristeeksi) Eli jotenkin tuollaisessa varmasti aika-ajoin kondensoivassa paikassa tuntuu näillä (olemattomilla + perinne-) tiedoilla ja fiiliksillä kuitenkin siltä varmimmalta eristeeltä tuo vanhanaikainen purueriste.

Eli mielellään kuullaan lisää myös niitä järkiperusteita ja tutkimustuloksia :)
Pikkupetäjä
Jäsen
Jäsen

LauraKaisalle, olisiko aspergillukset mm. sellaisia jotka saavat kasvuedun boorin vaikuttaessa muihin homeisiin. Kyllä mikrobit syövät myös tolua ja kloriittia yms desiaineita. Itiölliset, lepotilaan menevät mikrobit saavat kasvuetua sellussa.

Lahovikainenkin puu on tavallaan haitaton ihmiselle, siinä ei ole toksiineja ollenkaan. Mutta puun jalostustuotteet eivät enää ole niin hyvä juttu, koska mahdollistavat toksiinintuottajien kasvun.

Pikkupetäjä- lautatalonen Vantaalta menee purkuun, vaikka se on umpilaho lattiasta, mutta kun ei ole niin hirveesti käytelty muoveja jokapaikassa, niin superallergisenakin olen pystynyt taloa itse tyhjentämään...

Eli bakeliittisähköjuttuja, kauniita listoja, pieniä ja normikokopeiliovia, ikkunoita talosta löytyy myyden tai antaen, jos joku tarvitsee.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Laitatko Pikkupetäjä mulle kuvaa listoista: petteri.kivimaki ät gmail.com

Sitten sananen desinfiointiaineista sen perusteella, mitä ISS asiantuntija sanoi, kun heidän homelabraansa kuvasin: voimakkaita hapettimia (kuten vetyperoksidi) ei mikään organismi pysty käyttämään ravintona, saati kehittämään resistanssia. Tämä siksi, että hapetin hapettaa ja rappioittaa solukalvon ja näin solun aineenvaihduntamekanismi tuhoutuu. Marilyn Monroen fleda tais olla aika delannu sekin.

Muttaettä eliöt voisivat käyttää booraksia ravintona, niin viitettä tieteelliseen tutkimukseen pliis! Lueskelen mielelläni tieteellisten tukimusten johdantoja ja päätelmiä: alku, puppu ja loppu!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Joo, minäkin tosiaan kaipaisin tähän jotain sellaista, miten sen nyt sanoisi, tömäkämpää lähdetietoa taakse. Kun nyt noita aspergilluksia tutkailin niin löysin Sisäilmayhdistyksen sivuiltatällaisen lauseen:
Mykotoksiinien esiintymisestä pilaantuneissa elintarvikkeissa ja eläinten homehtuneissa rehuissa on runsaasti tutkimustietoa, mutta niiden esiintymisestä rakennusmateriaaleissa tutkittua tietoa on hyvin vähän.
Ehkä tuo selittää sen, miksi se Suomi24-matsku on ainoaa, mitä tulee tästä asiasta vastaan.

Minua tämä siis kiinnostaa siksi, että noin periaatteessa meillä voisi olla talossa pari sellaista paikkaa, mihin voisi jossain vaiheessa tyrkätä lisäeristystä.
Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhis »

Näihin spekulatiivisiin aineistoihin perehtyneenä päädyimme käyttämään kotimme lisälämmäneristeenä
- ja muutenkin siis ylipäänsä lämmöneristeenä korjattaviin paikkoihin - paalattua sahanpurua....luomua...

Olen itse melko allerginen ja homeongelmainen, joten ei vaan uskalla kokeilla, boori on sen verran allergisoivaa ja herkistävää ylipäänsä. Olisihan se kamalaa allergisoitua myös omalle kodillensa. ei tästä todellekaan löydy varmaa tietoa, olen yrittänyt etsiä. sahanpurua siis lisää vaan, se on allergiavapaata - hyvin tiiviisti ilmasuljettuna, ettei pöllyä.

Nimin. ostimme ensimmäisen talon kymmenen vuoden (enemmän ja vähemmän aktiivisen) etsinnän jälkeen missä pystyin olemaan sisällä saamatta oireita ensimmäisen tunnin aikana
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Joo ei, tutkimuksia ei kyllä kovin helposti löydy. Ehkei niitä sitten ole tehty. Asennusvaiheen riskeistä löytyy paljon (verrattu mineraalivillaa ja selluvillaa booreineen jne), mutta ei tosiaan niitä pidempiaikaisia seurantoja tms havaintoja selluvillan sisältämän boorin otollisuudesta terveydelle haitallisten mikrobien kasvulle.

Tuollakin, missä on listattu myös paljon suomalaisia ja mm. ruotsalaisia tutkimuksia (ja mm. muista rak.materiaaleista + toksiineista), oli vain tuosta boorin homesieniä estävästä vaikutuksesta labraolosuhteissa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... on%20boron

mutta voihan sitä jatkaa etsimistä sopivilla hakusanoilla. Mitään Suomi24-keskusteluihin en ole itse törmännyt. Boorin desinfioivasta vaikutuksesta sivuefekteineen on ollut joissain tv-ohjelmissa kyllä, mutta en muista olisiko niissäkään ollut yhdistettynä selluvillaan. Puhelimella varmaan selviää..

Puukuitueristeen valmistus on aloitettu Suomessa v.-79 tuon lähteen mukaan: http://www.arctiapine.com/eristeasennus ... elluvilla/
Mutta kuinka suuressa mitassa -80- tai -90-luvullakaan sitä sitten on käytetty.. eli itse asiassa ei kovin pitkäaikaista tuo kokemus siitä vielä. Jotain näyttöä ongelmista joissain olosuhteissa/ yksittäisissä tapauksissa kyllä jo luulisi olevan, jos niitä on ollakseen.
Pikkupetäjä
Jäsen
Jäsen

Hei, en minä onneton saanut linkitettyä tutkimuskatsausta missä oli näistä asioista :( , Mirja Salkinoja-Salosen ja Maria Andersonin tutkimimustuloksista on kuitenkin mielestäni eniten hyötyä miettiessä mitä uusia teollisuuden rakennusmateriaaleja laittaa vanhaan rakennukseen.

Löytyy myös tietoa biosideistä PHMG, boorista, eri hapettimista. Oliko se Salkinojan tutkimusryhmän kirja nimeltään myrkylliset mikrobit sisätiloissa...olisiko se riittävän tömäkkä tietopaketti mitä solutasolla tapahtuu, kun kohtaamme toksiineja hengitysilmassa.

Elikkä asia jota yritän tässä keskustelussa tuoda huonosti esille, on se että mikrobien olemassaoloa tärkeämpi juttu on se, että millä alustalla ne ovat olemassa, mitä lajistoa sinne on päässyt syntymään ja miten voimakasta taistelua elintilasta mikrobit käyvät.
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

tintu kirjoitti: Puukuitueristeen valmistus on aloitettu Suomessa v.-79 tuon lähteen mukaan: http://www.arctiapine.com/eristeasennus ... elluvilla/
Mutta kuinka suuressa mitassa -80- tai -90-luvullakaan sitä sitten on käytetty.. eli itse asiassa ei kovin pitkäaikaista tuo kokemus siitä vielä. Jotain näyttöä ongelmista joissain olosuhteissa/ yksittäisissä tapauksissa kyllä jo luulisi olevan, jos niitä on ollakseen.
Selluvillaa on käytetty USA:ssa ja Kanadassa jo yli 100 vuotta. Booria on käytetty eri lähteidein mukaan lisäaineena 50-70 vuotta. Ei sieltäkään päin mitään mainintoja terveyshaitoista.

Tuokki
Vastaa Viestiin