Kynttiöiden ja ulkotulien poltosta
Kynttiöiden ja ulkotulien poltosta
Olen seurannut kun naapuri polttaa ulkoroihuja puuportaillaan, että melkosen rohkeeta touhua. Itse vien aina kaiken tulelta tuntuvan vähintään viiden metrin päähän talosta. Kaikki vernissapohjaiset touhutkin päätyvät kauas tuvasta heti kun työ on valmis. Liekö hysteerinen asenne johtuu kun kerran on palokunta käynyt toteamassa että sait sammumaan näköjään itse... Mitenkäs teillä, pidättekö roihuja puurappusilla?
Pitäisi varmaan mennä sanomaan naapurille ennenkuin sattuu pahin. Sitä vain miettii että mitä naapuri tuumaa kun käy tuommoisesta huomauttamassa.
Pitäisi varmaan mennä sanomaan naapurille ennenkuin sattuu pahin. Sitä vain miettii että mitä naapuri tuumaa kun käy tuommoisesta huomauttamassa.
Viimeksi muokannut hutski, Su Marras 25, 2012 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
nummentie 434
- Jäsen

Re: Kynttiöiden ja ulkotulien poltosta
Enpä paljon ulkotulia polttele, osittain siitä syystä, ettei niitä kukaan muu näe kuin minä, koirat ja metsän peikot
Mutta jos polttelisin, en kyllä edes kivirappusilla.
Vähän vainoharhainen asenne kynttilöidenkin polttoon sisällä; Vain keittiön hellan päällä, ja ehdottomasti valvottuna, koko ajan.
Tänä päivänä taitaa olla noiden kaikenlaisten ulkotulien ja roihujen kirjo niin valtava ja laadunvalvonta ehkä vähän puuttellista, ja kyllähän lähes joka jouluntienoo saa lukea lehdestä kuinka ulkoroihu räjähti parvekkeella ja sytytti tulipalon tai jotain muuta vastaavaa.
Mutta jos polttelisin, en kyllä edes kivirappusilla.
Vähän vainoharhainen asenne kynttilöidenkin polttoon sisällä; Vain keittiön hellan päällä, ja ehdottomasti valvottuna, koko ajan.
Tänä päivänä taitaa olla noiden kaikenlaisten ulkotulien ja roihujen kirjo niin valtava ja laadunvalvonta ehkä vähän puuttellista, ja kyllähän lähes joka jouluntienoo saa lukea lehdestä kuinka ulkoroihu räjähti parvekkeella ja sytytti tulipalon tai jotain muuta vastaavaa.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Meillä palaa tällä hetkellä vain yksi kynttilä. Sekin pönttöuunin sisällä (kipinäverkon ja lasiluukun takana). Itselläni ei silmät/aivot kestä kynttilöitä ja nuo 2- ja 4-vuotiaat termiitit tekevät suunnitelmankin jo pelottavaksi.
Aika hyvän kokoinen roihu saa olla, että tänä ikuisena syksynä mikään syttyisi, mutta en silti menisi kokeilemaan. Rautiassa oli myytävänä sellainen kotamallinen nuotiohärveli. Sellainen olisi kyllä kiva pihalla. Sinnehän voisi roihunkin nakata sisälle.
Aika hyvän kokoinen roihu saa olla, että tänä ikuisena syksynä mikään syttyisi, mutta en silti menisi kokeilemaan. Rautiassa oli myytävänä sellainen kotamallinen nuotiohärveli. Sellainen olisi kyllä kiva pihalla. Sinnehän voisi roihunkin nakata sisälle.
Roihuja tulee polteltua silloin tällöin. Nykyään varmistan että tulevat paikkaan jossa pysyvät paikoillaan.
Kun ne roihut ovat palaneet melkein loppuun, ei niissä ole juurikaan enää massaa. Tähän kun yhdistetään liukas peltikuori niin avot, tuulihan vie niitä todella helposti pitkin jäistä pihaa. Kerättyäni erään tuulisen yön jäljiltä roihujen kuoria aivan muualta mihin ne sytytettiin, olen pitänyt huolen siitä että pysyvät paikallaan kaikissa olosuhteissa.
Kun ne roihut ovat palaneet melkein loppuun, ei niissä ole juurikaan enää massaa. Tähän kun yhdistetään liukas peltikuori niin avot, tuulihan vie niitä todella helposti pitkin jäistä pihaa. Kerättyäni erään tuulisen yön jäljiltä roihujen kuoria aivan muualta mihin ne sytytettiin, olen pitänyt huolen siitä että pysyvät paikallaan kaikissa olosuhteissa.
Meilläpäin napurin ok-talo paloi poroksi juuri siksi kun alumiinikalvoon valettuja ulkotulia oli toisen kerroksen kuistilla ja juuri tuon lopuunpalamisen jokin vaihe sai tulenpuskalla kupin nurin ja tuli nousi seinää pitkin vintille jne....
Ne oli niitä ison kahvikupin kokoisia. Asukkaat olivat toisella puolella taloa. Naapuri hälyytti palokunnan ja meni kertomaan talon väelle.
Avotulta ei missään milloinkaan saa jättää vartioimatta
Ne oli niitä ison kahvikupin kokoisia. Asukkaat olivat toisella puolella taloa. Naapuri hälyytti palokunnan ja meni kertomaan talon väelle.
Avotulta ei missään milloinkaan saa jättää vartioimatta
-
tessu
Ja huomasinpa senkin että edes puista kynttilälyhtyä Ei kannata jättää ränniin roikkumaan,paloi poroksi koko lyhty ja ehkä? ois voinu kipinät mennä tuulen mukana kuistin nurkkalautojen rakosiin?
nyt tein metallilyhdyn että pitäis kestää,joo avotulta ei pidä koskaan aliarvioida
nyt tein metallilyhdyn että pitäis kestää,joo avotulta ei pidä koskaan aliarvioida
Löysin vintiltä pari vanhaa metallista lyhtyä, ovat tukevia ja pysyvät hyvin pystyssä. Niissä olen silloin tällöin poltellut kynttilää. Sisällä ei juuri voi poltella kynttilöitä: alakerrassa on kaksi kissaa ja yläkerrassa parvi lintuja. Viimeksi paloi kynttilä vanhassa metallisessa kynttilänalustassa, joka oli ripustettu keittiön ikkunan eteen tarpeeksi kauas verhoista ja luulin että on tarpeeksi kaukana pöydästäkin. No, tänään huomasin että pikkukissalla on hännässään steariinimöykky.
Muuten, kynttilät eivät ole tosiaan ainoa paloriski. Pesukonekin saattaa yllättäen syttyä. Dementoitunut äitini sai aikaan ainakin viisi palohälytystä. Yhden kerran kuumaa tuhkaa oli kaadettu muoviseen kompostiin, joka roihahti komeasti ihan puisen liiterin kulmalla. Yhden kerran paloi mikro niin, että oli vähällä seinäkin takana kärähtää. Ja hellan levy oli kerran syynä. Otettiin pois kaikki kynttilät ja tulitikut, niin muori kävi naapurissa kysymässä.
Muuten, kynttilät eivät ole tosiaan ainoa paloriski. Pesukonekin saattaa yllättäen syttyä. Dementoitunut äitini sai aikaan ainakin viisi palohälytystä. Yhden kerran kuumaa tuhkaa oli kaadettu muoviseen kompostiin, joka roihahti komeasti ihan puisen liiterin kulmalla. Yhden kerran paloi mikro niin, että oli vähällä seinäkin takana kärähtää. Ja hellan levy oli kerran syynä. Otettiin pois kaikki kynttilät ja tulitikut, niin muori kävi naapurissa kysymässä.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Mua hirvittää, kun joulumyyjäisissä myydään joskus vieläkin tuollaisia 70-luvulta tuttuja puusta sorvattuja kynttilänjalkoja! Joku alumiininsiivu kynttilän ja puun välissä muka ehkäisemässä vahinkosyttymistä.

Mutta jotkut ihmiset vaan on ajattelemattomia, erältä tuttavapariskunnalta on talo palanut aikanaan. Käytiin muutama vuosi sitten viemässä joulutervehdystä kun ohi ajettiin - ei ollut ketään kotona talossa, mutta keittiön pöydällä oli kaunis tuikkuasetelma ja tuikuissa tuli..

Mutta jotkut ihmiset vaan on ajattelemattomia, erältä tuttavapariskunnalta on talo palanut aikanaan. Käytiin muutama vuosi sitten viemässä joulutervehdystä kun ohi ajettiin - ei ollut ketään kotona talossa, mutta keittiön pöydällä oli kaunis tuikkuasetelma ja tuikuissa tuli..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Itsenäisyyspäivän alla aamu-TV:ssä joku täti näytti kuinka tehdään näyttävä pöytäkoriste.
Sillä oli vihreää foamia, johon tökättiin kynttilä pystyyn ja ympärille kasattiin kaikkea olkea ja kanervaa ynnä muuta helposti syttyvää.
Vaikutti melko paloturvalliselle viritykselle.
Hyvähän se on ihan televisiossa näyttää ja neuvoa kuinka talo poltetaan.
Sillä oli vihreää foamia, johon tökättiin kynttilä pystyyn ja ympärille kasattiin kaikkea olkea ja kanervaa ynnä muuta helposti syttyvää.
Vaikutti melko paloturvalliselle viritykselle.
Hyvähän se on ihan televisiossa näyttää ja neuvoa kuinka talo poltetaan.
Itse olen pärjännyt ihan sillä periaatteella, että tulta poltetaan vain sellaisessa paikassa jossa ei haittaa vaikka tuli muuttuisi nestemäiseen olomuotoon. Tuolla ajatusleikillä pitäisi periaatteessa onnistua välttämättään melkoisen pitkälle kaikki vahingot tulen kanssa.
Aika iso osa tapauksista taitaa pohjautua siihen, että ajatusmallina on jotain tyyliin "tässä näyttää kivalta", sitten sen pohajalta tehdään ratkaisu tuntemuksien mukaan ilman järjen ja logiikan väliintuloa, jos ensin mietittäisiin järjellä ja sitten tämä kuinka kivaa jne tulisi ikäänkuin jäljessä vain informaation arvoisena eikä sille tuntemukselleen antaisi päätäntävaltaa, niin eipä kovin paljoa noita ikäviä tapahtumia sattuisi, mutta siinä pitäisi olla erinäköinen elämänasenne, sellainen kuin joskus ennenmuinoin kun opetettiin, että mieti ensin toimi sitten, joka ei taida nykymaailmanmenossa olla kovin kovassa kurssissa.
Tänään taas pillit soi, toivottavasti ei taas ole hetken kivalta näyttänyt riskiratkaisu realistoinut.
Aika iso osa tapauksista taitaa pohjautua siihen, että ajatusmallina on jotain tyyliin "tässä näyttää kivalta", sitten sen pohajalta tehdään ratkaisu tuntemuksien mukaan ilman järjen ja logiikan väliintuloa, jos ensin mietittäisiin järjellä ja sitten tämä kuinka kivaa jne tulisi ikäänkuin jäljessä vain informaation arvoisena eikä sille tuntemukselleen antaisi päätäntävaltaa, niin eipä kovin paljoa noita ikäviä tapahtumia sattuisi, mutta siinä pitäisi olla erinäköinen elämänasenne, sellainen kuin joskus ennenmuinoin kun opetettiin, että mieti ensin toimi sitten, joka ei taida nykymaailmanmenossa olla kovin kovassa kurssissa.
Tänään taas pillit soi, toivottavasti ei taas ole hetken kivalta näyttänyt riskiratkaisu realistoinut.
Olen todistanut kuinka ihan virallinen ja paljon käytetty lasilyhty "räjähti" lämpökynttilän kaasuista. Siis sellainen lasikuppi johon laitetaan lämpökynttilä. Poksahti ja halkesi. Hetken aikaa liekehti. Toinen tapaus jonka olen nähnyt, josta on muutoinkin varoteltu, on lämpökynttilä joukkion muuttuminen tulimereksi. Eli useita lämpökynttilöitä vierekkäin, jotka myös leimahtivat...