warixenjalka kirjoitti:Juu, tuota sopii miettiä. Jos eristäisi sen padan kannen niin voisi hyvinkin onnistua. Eikös siulla ollu pihasaunassa joku pata? Raportoi tänne tuloksista, jos päädyt kokeilemaan. TM Rakennusmaailmassahan ne tekivät keräimen tyhjistä virvoitusjuomatölkeistä. Se taisi puhaltaa lämmintä ilmaa tietokoneen tuulettimella rakennukseen. Itsellä tuo aurinkokeräinsysteemi ei ole vielä ainakaan tänä vuonna ajankohtainen. Mutta tulevina vuosina toivottavasti löytyy panoksia siihen.
Saattaa olla, että menee useampi vuosi, ennenkuin moiseen täällä resurssit venyy, mutta jos puuta jatkossakin saa suht ilmaiseksi, sekä jos pitää vesiliittymästä luopua välttyäkseen kalliilta jätevesirempalta, niin silloin moinen systeemi olisi oikein mainio, ainakin teoriassa.
Mulla nykyisellään on pihasauna sellainen 50-luvun malli, hieman kunnostettuna, mutta pesu ja kylpeminen tapahtuu yhä siinä samassa tilassa, kuten silloin on ollut tapana ja talvisin lattia aivan luokattoman kylmä, saunassa on sitten sitä korkeutta jolla tietysti haettu sitä, että lauteilla hikoillaan ja lattiatasossa ei hikoiltaisi niin paljoa kun peseydytään. Tyystin perinteinen systeemi enkä näe kovinkaan paljoa tarvetta tuota muuttaa, jos kattorempan yhteydessä vaan saisi keräimen katolle, niin sehän tulisi tehtyä, mutta näyttää vähän huonolta sen suhteen tilanne nyt.
Perinteinen pata, joka viime kesänä korjattiin vielä, on se varmaankin 20 vuotta vanha, ellei vanhempikin, mun systeemeissä kun esteettisyys ei ole kovin tärkeää, se kannen eristys voisi olla ihan vain villalevystä leikattu sopiva kakkara kannen päällä. Kuparikierukan jos jonkinlaisesta kupariputkesta vääntelisi ja kolot kanteen putkille jotka tulisi ylöspäin ja siitä menisivät sitten välipohjasta läpi ja katolle, ehkä sen saisi jotenkin siitä toimimaan, paisuntasäiliön kai se vaatisi ja pumpun sitten saunan yläpuoliseen ullakkotilaan, kellokytkimellä kai pumpun saisi toimimaan vain päivisin, jolloin sen saisi estämään kiehumista, ehkä keräämäänkin jotain jos jotain tulisi, ei läheskään optimaalinen systeemi, mutta varsin yksinkertainen ja edullinen.
Tietty myös mun tapauksessa sellainen että nurkissa olevilla romuilla pääsisi mahdollisimman pitkälle. Vesiautomaatin pumpusta taitaisi tulla turhan järeä kiertopumppu, mutta jouten kun on, puolen neliön pinta-alaltaan oleva vesikiertoisen keskuslämmityksen radiaattori voisi toimia keräimenä, kun olen sellaisella testejä tehnyt ja oikein hyvin lämmittää vettä. Radiaattori kaipaisi lootan ja sen kiinnityksen katolle, sitten pitäisi ne putkivedot tehdä, sekä kierukka, jotka on se pahin rasti tuossa, niin kustannuksien osalta kuin myös itse työsuorituksena.
No se on ehkä yksi unelma saada moinen käyttöön, hyvin suuri osa sähkölaskusta mulla leikkautuisi pois tuollaisella systeemillä muutamilta kuukausilta vuodessa, jos peukalo ei olisi niin keskellä kämmentä, niin se olisi jo toteutettuna, mutta niillä on mentävä mitä on